Alpenpassen eind mei

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Alpenpassen eind mei

Bericht door Willem » vr 07 feb 2020, 16:18

Tussen Hemelvaart en Pinksteren heb ik een ruime week vrij. Het lijkt me dan leuk om een rondrit over een aantal passen in Oostenrijk te maken. Bijvoorbeeld de Silvretta en de Grossglocker.
Alleen ben ik bang dat het die week (tussen 21 en 31 mei) nog te vroeg is om al hoog de bergen in te gaan (en nog wat te lopen ofzo).

Uiteraard snap ik dat het weer het ene jaar anders is dan het andere. Maar is het, zo in het algemeen, mogelijk om eind mei zo'n Alpenrondrit te maken? Of is het beter om daarmee te wachten tot zeg eind juni?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alpenpassen eind mei

Bericht door Chris » vr 07 feb 2020, 16:44

Mijn ervaring is dat gedurende de maand mei de meeste Alpenpassen openen, maar dit varieert per jaar, soms is begin tot midden mei al redelijk veel open, soms is het pas in de laatste week van mei dat er meerdere openen en het komt eigenlijk elk jaar wel voor dat bepaalde hogere passen pas in juni openen.

Ik denk niet dat je er op voorhand al vanuit kan gaan dat er eind mei de meeste hoge Alpenpassen al open zijn. Als er een vroeg voorjaar volgt zou dat echter wel kunnen, ik zit zelf ook te denken aan een trip naar de Alpen rond die tijd, maar laat het wel afhangen van het weer en of de passen open zijn.

Het is wel zo dat de Oostenrijkse passen die je noemt een financieel motief hebben om zo vroeg mogelijk te openen: dit zijn tolwegen en als de pas dicht is betekent het geen inkomsten. Daarom willen die nog wel eens aan de vroege kant al opengaan in vergelijking met andere hoge passen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Alpenpassen eind mei

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 feb 2020, 16:58

Ik heb een paar keer eind mei zo'n reis gemaakt. Voor veel van die passen zal men proberen met het lange weekend rond Fronleichnam (Sacramentsdag) geopend zijn. Wat dat betreft heb je pech, want dat valt dit jaar laat, op donderdag 11 juni, dus is er wat minder druk om alles al tijdig open te hebben. Ondanks de inkomsten die Chris noemt, want Fronleichnam is vaak het eerste drukke weekend en het officieuze begin van het zomerseizoen.

Het hangt ook af van of er deze winter nog veel sneeuw valt, als het meevalt zijn de wegen wellicht wel eind mei open. Voor de Silvretta acht ik die kans klein, die gaat vaak pas in juni open. Alternatief is de noordelijke passenroute in Vorarlberg (Hochtannbergpass-Flexenpass-Arlbergpass) via Lech een leuke optie. Die zou je nog kunnen combineren met de Furkajoch of Faschinajoch.

De Grossglockner Hochalpenstrasse gaat normaal begin mei open, dus die zou je gewoon moeten kunnen rijden. Timmelsjoch zal er om spannen, soms wel, soms niet.

De Gerlosstrasse en Villacher Alpenstrasse verwacht ik wel open, de Nockalmstrasse, de Schlegeis Alpenstrasse en de Malta Hochalmstrasse zijn wellicht ook al open, de Goldeck Panoramastrasse vind ik het geld niet waard en zou ik sowieso overslaan. ;) De Kaunertaler Gletscherstrasse en de Ötztaler Gletscherstrasse zijn als het goed is beiden gewoon open, vooral de Kaunertaler Gletscherstrasse is mooi, de Ötztaler Gletscherstrasse is de hoogste verharde weg van Europa.

En anders zou je ook aan de Italiaanse kant van de grens kunnen kijken; in het gebied tussen pak 'm beet de Brennerautobahn A22 en de Oostenrijkse grens is het meeste het hele jaar door open, en daar zijn aardig wat passen die de moeite waard zijn. De kleine Staller Sattel tussen Italië en Oostenrijk zal vermoedelijk nog wel dicht zijn, afgelopen jaren was dat ook altijd pas op het laatste moment dat de weg toch nog met Fronleichnam open kon. Dat soort verbindingen hebben weinig prioriteit.

Nog een tipje is de Rossfeld Panoramastrasse, net in Duitsland (al gaat hij ook kortstondig over de grens), bij Berchtesgaden. Zal eind mei in principe ook gewoon open zijn.

Een wandelingetje maken hangt af van de weersomstandigheden; op de lagere wegen zul je daar meer mogelijkheden voor hebben, ik heb het eind mei ook wel eens geprobeerd van de Passo Pordoi naar Sass Pordoi, maar dat hebben we na enkele honderden meters opgegeven vanwege teveel sneeuw. Maar op bv. de Grossglockner Hochalpenstrasse en de Villacher Alpenstrasse heb je ook veel wandelroutes, die wel begaanbaar zouden moeten zijn; zeker bij die laatste die veel lager ligt. Ook de andere wegen in beheer van de Grossglockner Hochalpenstrasse AG (GROHAG) hebben wat meer wandelmogelijkheden, zoals de Nockalmstrasse, Gerlosstrasse en Goldeckstrasse. Bij de Gerlosstrasse heb je nog de Krimmler Wasserfälle (apart entree betalen + parkeerkosten), waar je een mooie wandeling kan maken naar/langs de watervallen.

Mocht je richting Karinthië gaan, dan is een uitstapje de grens over naar Slovenië om de Vrsic tussen Kranjska Gora en Bovec te rijden ook zeer aan te raden. Wurzenpass-Vrsic-Predil is een mooi rondje om te rijden, en dan vanaf de Predil via Tarvisio naar Oostenrijk, of naar de Nassfeldpass. Dat is allemaal wat minder hoog (onder de 2000 meter) en normaal gesproken gewoon open eind mei. Bij de Predil is er nog een zijweg naar de Mangart, maar de kans is groot dat die eind mei nog dicht is; het is bovendien ook een erg krappe weg.

Samenvatting: er is genoeg open om een leuke route te maken, slechts een paar wegen zullen nog dicht zijn. In Oostenrijk zijn de meeste wegen sowieso wat lager dan in Zwitserland, waar veel meer passen boven de 2000 meter zijn.

Plaats reactie