Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » ma 05 okt 2020, 22:26

waldo79 schreef:
ma 05 okt 2020, 22:14
Voor Italië moet je meen ik nog steeds een formulier bij je hebben waarop je verklaart gezond te zijn.
Daar heb ik op mijn route Lugano - St. Moritz 2 weken terug niets van gemerkt. Zelfs met overnachting in Porlezza.
https://www.esteri.it/mae/it/ministero/ ... talia.html
Zie onder B, steekwoord autodichiarazione. Of erom gevraagd wordt, is een tweede.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 05 okt 2020, 22:34

Bij ons is er niet om gevraagd. Zoals ik het heb begrepen is het vooral voor de OV vervoerders.

Dat hebben wij zo goed als vermeden, met uitzondering van 3 keer een pontje op Lago Maggiore die onder de publieke OV vallen (lijkt mij): 2* als voetpassagier en 1* met de auto.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 okt 2020, 22:56

^^ In Venetië zal enig OV wel in beeld komen: het is óf de vaporetto óf zwemmen naar Murano (een privé-boot was helaas niet bij onze boeking inbegrepen). Hoe het ook zij, vind het niet heel problematisch om het formulier in te vullen en in de tas te hebben.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 05 okt 2020, 23:05

Idem hier. Je hoeft maar anderhalve pagina van de 5 in te vullen, iets van die orde. De rest is als je normaal gezond bent en niet buiten NL /EU / in risicolanden bent geweest niet van toepassing.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 06 okt 2020, 7:27

Heb je wel meekregen dat er verregaande plannen zijn om in Italië ook een mondkapjesplicht buiten in te voeren?

Als je daar geen probleem mee hebt, gelieve de vorige zin te negeren :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 okt 2020, 8:39

^^ Bekend en ik heb er geen problemen mee.

Moet nog even afwachten wat de precieze formulering van het Italiaanse Decreet wordt (het wordt in de loop van vandaag verwacht), maar ik ga er eigenlijk vanuit dat deze plicht buiten alleen zal gelden waar voldoende afstand houden niet mogelijk is. Dat is namelijk de geldende regel voor binnen, die ongewijzigd zou blijven. Het zou vreemd zijn om de buiten-regel dan zonder die beperking in te voeren.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 06 okt 2020, 8:52

Ik heb dat eerder van de zomer in Italie ook gehoord dat op drukke plekken ook buiten een mondkapje gedragen zou worden. Bv in de winkelstraat van het dorp. Eenmaal aangekomen heb ik het nooit gezien, kennelijk was die maatregel als eerste weer afgeschaft, maar een vreemde maatregel is dit in Italie dus niet. Helemaal omdat iedereen een mondkapje aan zijn elleboog heeft hangen voor als ie ergens naar binnen moet.

Vervelender (maar niet onoverkoombaar) lijkt mij die transit door Duitsland, dat je door een land heen moet waar je eigenlijk niet welkom bent.
Stel dat je onverhoopt toch moet stoppen ergens (overmacht) wat dan?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 okt 2020, 9:12

^^ Transit is transit, lijkt me. Dus als het moet, mag ik er ook overnachten. Vraag is hoe mensen in hotels of restaurants precies reageren. Kan me zo voorstellen dat velen relaxed zullen zijn, onder het motto "een gast is een gast en daar zijn we in deze tijden gewoon blij mee". Maar je weet nooit of iemand in paniek schiet, een gezondheidsrisico ziet voor andere gasten etc. Heb mezelf voorgenomen dat je in zo'n situatie de discussie maar moet afkappen en weg moet gaan, op zoek naar een volgend adres.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 06 okt 2020, 9:15

Je mag stoppen en tanken. Of je formeel mag overnachten (motel of zo langs de snelweg) weet ik niet, maar vrijwel geen hotel zal hier moeilijk over doen. Op dit moment lijkt er nog helemaal geen controle te zijn (net als in maart). Volgens het Dagblad vh Noorden is het nog druk bij de Duitse grens-tankstations met Gelbfahrer. Een deel zal in Duitsland wonen of werken, maar lang niet allemaal.

Je kan het best een hotel in Duitsland aan de balie bestellen, of eentje die via een bookingssite die je dezelfde dag nog kan cancellen. Bij gezeur kan je dan inderdaad een andere zoeken zonder je geld kwijt te zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 06 okt 2020, 9:20

Duitsland zou ik me niet te druk om maken. Handhaving is zo versplinterd over diverse instanties en de gemiddelde polizist zal er zijn schouders over ophalen. Jij bent als individuele reiziger echt niet interessant.
Overnachten, als het al zou mogen, zou ik niet uitproberen. In de praktijk zal je niks gebeuren, maar je weet maar nooit of je niet net de verkeerde treft die je aangeeft of de aandacht op je vestigt.
Voor de rest: als je moet tanken, dan moet je tanken. Ze willen ook niet dat je strandt op doorreis lijkt me. Je moet "zo snel mogelijk" door het land heen. Dat is een subjectief begrip. En je komt uit een risicogebied, niet uit een ebolahaard hè.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 okt 2020, 9:27

^^ Het is een kwestie van interpretatie van de term transit ("Durchreise"), lijkt me. Dit staat bijvoorbeeld in de Beierse regel:
[de quarantaine-plicht] gilt darüber hinaus nicht für Personen, die nur zur Durchreise in den Freistaat Bayern einreisen; diese haben den Freistaat Bayern auf unmittelbarem Weg zu verlassen.

Dat even stoppen of tanken daar binnen valt, spreekt voor zich. Maar een hotelovernachting als het moet, lijkt me toch ook wel een redelijke uitleg van de wet. Onderweg eten net zozeer, al kun je misschien nog twisten over de vraag of dat dan beperkt is tot Raststättes, Autohöfe en fastfood-tenten op afritten; of dat ik een dorp langs de Autobahn mag inrijden voor een pizza. Wat dat laatste betreft: het hangt een beetje af van hoe voorspoedig de rit zal verlopen, maar het zou best eens kunnen dat we rond zes uur 's avonds in de buurt van Füssen zijn. En dan is dat best een aardig dorpje om een hap te eten voordat je aan het laatste stuk Fernpass-Brenner begint. Maar goed, als dat niet werkt, moet het maar Reutte worden ...
Laatst gewijzigd door Pino op di 06 okt 2020, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 okt 2020, 9:34

Hotels, campings en pensions moeten in Duitsland adresgegevens met het "Gesundheitsamt" delen, deze kan dan tegen ongeoorloofde bezoekjes optreden. Natuurlijk kan je foutieve informatie opgeven, daar staat theoretisch een boete van €250 op plus de boete voor het illegaal verblijven. Maar de kans dat je daarmee te maken krijgt is in de praktijk natuurlijk enorm gering. Wel mogelijk is dat de hotelier/receptionist je adresgegevens wil verifiëren. Dat is me al gebeurd. In Duitsland staat je hoofdadres op de achterkant van je ID, in Nederland niet, dan wordt er gevraagd naar een ander bewijs. Lever je het bewijs niet dan kan/mag een receptionist je natuurlijk op basis van het huisrecht weigeren.

Kortom, lang verhaal korte zin: Overnachten in Duitsland als inwoner van Nederland (m.u.v. Limburg en Zeeland) is op dit moment niet aan te raden. Er zijn diverse uitzonderingen, zo maakt het NRW bijv. mogelijk dat eerste en tweedegraads familie bij elkaar voor 72 uur op bezoek mogen (zowel in een risicogebied als ook in Duitsland). Ook daarbij horen o.a. ongehuwde paren. Bayern heeft die regel niet, daarvoor mag je voor 48 uur in een risicogebied zijn (bijv. Tirol). Echter als je als Duitser dan weer terug in Duitsland komt gelden niet de regels van de deelstaat waar je de grens oversteekt, maar de deelstaat waar je vaste woonadres is. Voor mij gelden dus ook m.b.t. Oostenrijk de regels van NRW, tenzij ik natuurlijk na terugkomst in Duitsland eerst twee weken in Bayern zou verblijven.

Wederom andere deelstaten hebben geen enkele uitzonderingsregels. De meest strenge sinds begin van de coronacrisis is wel Mecklenburg-Vorpommern. Maar ook Niedersachsen maakt het voor bijv. Nederlanders niet mogelijk om even voor een inkoopje de grens over te steken, tenzij je een vast woonadres in Limburg of Zeeland hebt. NRW staat dat daarentegen wel toe. Dus even over de grens tanken en inslaan is voor max. 24 uur verblijf in NRW geheel legaal. Ook een Duitser uit NRW mag zonder reden voor 24 uur zich in Nederland bevinden, zonder terug in quarantaine te moeten. Een Duitser uit Niedersachsen mag dat weer niet. Het blijft complex.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 06 okt 2020, 9:51

SnarfFlevoland schreef:
di 06 okt 2020, 9:34
Lever je het bewijs niet dan kan/mag een receptionist je natuurlijk op basis van het huisrecht weigeren.
Wellicht enigszins off-topic, maar ik zou aan een hotelbalie alleen het kentekenbewijs als bewijsstuk kunnen laten zien. En van auto 1 staat daar nog mijn oude adres op...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 06 okt 2020, 10:15

Hoe is dat met de nieuwe kentekenbewijzen (creditcardformaat)?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 06 okt 2020, 10:33

^^
Daarop staat het adres waarop de kentekenhouder geregistreerd staat.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 06 okt 2020, 10:48

^^ Op het moment van aanschaf. Dus vandaar dat ik bij auto 1 mijn oude adres heb staan en bij auto 2 mijn huidige...

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 06 okt 2020, 10:56

tsov schreef:
di 06 okt 2020, 9:51
SnarfFlevoland schreef:
Lever je het bewijs niet dan kan/mag een receptionist je natuurlijk op basis van het huisrecht weigeren.
Wellicht enigszins off-topic, maar ik zou aan een hotelbalie alleen het kentekenbewijs als bewijsstuk kunnen laten zien. En van auto 1 staat daar nog mijn oude adres op...
Bij mij een kantoorpand in Amersfoort :). Maar proberen kan altijd natuurlijk.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 06 okt 2020, 11:23

jelger schreef:
di 06 okt 2020, 10:33
^^
Daarop staat het adres waarop de kentekenhouder geregistreerd staat.
Handig als je least :woop:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 06 okt 2020, 12:47

SnarfFlevoland schreef:
Hotels, campings en pensions moeten in Duitsland adresgegevens met het "Gesundheitsamt" delen, deze kan dan tegen ongeoorloofde bezoekjes optreden. Natuurlijk kan je foutieve informatie opgeven, daar staat theoretisch een boete van €250 op plus de boete voor het illegaal verblijven.
Wordt denk ik lastig voor Duitsland om dergelijke boetes te verhalen op een buitenlander, tenzij je al in het hotel door een politieagent wordt aangesproken. Ze hebben wel je naam en adres, maar voor dit soort overtredingen zijn geen internationale verdragen. En een kans van 1:1000 op een boete van €250 zou ik wel durven te nemen.... Bovendien is je verblijf per definitie niet illegaal, want gegarandeerd door het Schengenverdrag. Een lidstaat mag alleen tijdelijk de grenzen sluiten. Maar goed: daar zal de Duitse politie-agent geen boodschap aan hebben.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 okt 2020, 12:55

^^
Nou ja, het Schengenverdrag wordt in dit geval niet aangetast, omdat je wel naar Duitsland mag. Je kunt dus 'vrij' de grens over, maar je moet ter plaatse wel aan de landelijke regels voldoen en dat betekend dus actueel in de meeste deelstaten quarantaine en/of een negatieve test aantonen van max. 48 uur oud. Een boete verhalen lijkt me doorgaans mogelijk, maar allemaal veel te veel theoretisch. In de praktijk loop je veel meer het risico dat als een hotelier/receptionist een adres uit Nederland ziet meteen zegt: "Sorry, maar bij mij kunt u niet overnachten." En dat is al knap vervelend genoeg. Want ja, ook een aanbieder van een accomodatie kan mede verantwoordelijk worden gemaakt als hij gasten laat overnachten die er eigenlijk niet zouden mogen zijn. En die boetes voor de hoteliers, campingeigenaren etc. zijn ook niet niks.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 okt 2020, 13:11

^^ Dat laatste inderdaad. Ik denk dat sommige hoteliers gewoon in een soort paniek schieten, of het risico niet willen nemen. Hoewel ze in het type gevallen waar het hier over gaat -transit met een onvoorziene overnachting- zich toch keurig aan de regels zouden houden door mij toe te laten voor een nacht (mits mijn eerdere 'redelijke wetsuitleg' ook op weerklank kan rekenen aldaar ;))

Het feit dat het Gesundheitsamt vervolgens ziet dat er een Nederlander te gast was voor één nacht, zou in die zin ook onvoldoende aanknoping moeten geven dat daarmee sprake was van een schending van de regels. Behalve de transit-uitzondering zijn er ook andere uitzonderingen, inclusief mensen die lang genoeg in quarantaine zijn geweest. Aan het adres alleen kun je niet zien wat de rechtsgrondslag van het verblijf was. Internationale verhaalsmoeilijkheden komen daar daarna nog bij.
Laatst gewijzigd door Pino op di 06 okt 2020, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 06 okt 2020, 13:33

Daarenboven verwacht ik met de decentrale aanpak en handhaving daar echt niet dat je daadwerkelijk een prent gaat krijgen. Denk dat ook hier geldt dat met het dreigen en de strenge taal een flink deel van de mensheid wordt afgeschrikt. Dat ze niet iedereen kunnen tegen houden zullen ze voor lief nemen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 06 okt 2020, 13:56

Het is op dit moment ook niet echt vakantieseizoen natuurlijk. Nou ja, de komende weken wel herfstvakantie, maar dat zijn toch een stuk minder vakantiegangers dan in de zomervakantie denk ik. En inderdaad zal het gros van de mensen die zouden overwegen naar/door Duitsland op vakantie te gaan door alleen al het aankondigen van dit soort maatregelen wel besluiten om Duitsland te mijden.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 06 okt 2020, 15:05

Dat denk ik ook. Een weekje Elzas kan nog, maar daar jeukt het straks ook van de Duitsers. Ik probeer in november nog een paar weken Portugal te doen, maar ik besluit pas last minute (ook voor de vraag auto-vliegtuig of toch niet Griekenland...)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 okt 2020, 15:07

Pino schreef:
di 06 okt 2020, 13:11
Het feit dat het Gesundheitsamt vervolgens ziet dat er een Nederlander te gast was voor één nacht, zou in die zin ook onvoldoende aanknoping moeten geven dat daarmee sprake was van een schending van de regels. Behalve de transit-uitzondering zijn er ook andere uitzonderingen, inclusief mensen die lang genoeg in quarantaine zijn geweest. Aan het adres alleen kun je niet zien wat de rechtsgrondslag van het verblijf was. Internationale verhaalsmoeilijkheden komen daar daarna nog bij.
In principe heeft iedereen de verplichting zich bij aankomst in Duitsland zelfstandig te melden bij het plaatselijke "Gesundheitsamt". Doe je dat niet, dan kan dat in de theorie al als overtreding van het "Infektionsschutzgesetz" worden gezien. :geenlach: Maar zoals gezegd veel te theoretisch allemaal, in de praktijk is het alleen een dreigement en zal men beslist niet meteen beginnen met het uitdelen van boetes, of er moet wel een hele ijverige ambtenaar zitten die alles gaat controleren en zin heeft in enorm veel schrijfwerk. Die kans dat iemand dat bij gezonde mensen gaat doen is vrijwel 0. Wel acht ik het mogelijk dat je problemen zou kunnen krijgen als je met Covid-19 symptomen zonder negatieve test rond gaat reizen, maar dat is eigenlijk overal (terecht) not-done.
Pino schreef:
Hoewel ze in het type gevallen waar het hier over gaat -transit met een onvoorziene overnachting- zich toch keurig aan de regels zouden houden door mij toe te laten voor een nacht
In NRW, BaWü en Bayern wel, maar ik weet niet hoe dat bijv. in Hessen wordt gezien, waar geen 24-48 uur uitzondering is vastgesteld. Daar zou je alleen voor een korte tank- of plaspauze mogen stoppen en voor de rest op snelste route door de deelstaat moeten reizen. Echter kan geen buitenlander precies weten wat per deelstaat de regels zijn, zelfs Duitsers hebben daar zelf genoeg moeite mee. Zolang je jezelf niet net in Mecklenburg-Vorpommern begeeft zal het allemaal wel meevallen. ;)

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 06 okt 2020, 15:24

Wat ik best bijzonder vind is dat Frankrijk nog volledig open is. Naar mijn weten zijn er daar geen inreisbeperkingen, nochtans is het een land dat nogal snel de neiging heeft de grens dicht te smijten...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 okt 2020, 17:06

SnarfFlevoland schreef:
di 06 okt 2020, 15:07
Pino schreef:
Hoewel ze in het type gevallen waar het hier over gaat -transit met een onvoorziene overnachting- zich toch keurig aan de regels zouden houden door mij toe te laten voor een nacht
In NRW, BaWü en Bayern wel, maar ik weet niet hoe dat bijv. in Hessen wordt gezien, waar geen 24-48 uur uitzondering is vastgesteld. Daar zou je alleen voor een korte tank- of plaspauze mogen stoppen en voor de rest op snelste route door de deelstaat moeten reizen.
Hessen heeft een transit-regel vergelijkbaar met de Beierse: https://www.hessen.de/sites/default/fil ... d_1909.pdf (§ 2 lid 1). Dus zo spoedig mogelijk Hessen verlaten, maar het lijkt me als gezegd niet dat dit je dwingt om gastronomie te vermijden die aan of vlakbij de route door de deelstaat ligt.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 06 okt 2020, 19:31

Ik ben van plan a.s. zaterdag naar Niedersachsen te gaan voor een dagtrip. Weet iemand of daar een 24 h (zelfde dag terug) uitzondering is op de corona test & quarantaine plicht?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 06 okt 2020, 19:37

^^ Eigenlijk toont zo'n vraag aan hoe erg het gesteld is met de welvaartsmaatschappij door democratie.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 okt 2020, 20:27

GuteFahrt schreef:
di 06 okt 2020, 19:31
Ik ben van plan a.s. zaterdag naar Niedersachsen te gaan voor een dagtrip. Weet iemand of daar een 24 h (zelfde dag terug) uitzondering is op de corona test & quarantaine plicht?
Zoals ik de plaatselijke verordening lees niet. https://www.niedersachsen.de/download/156982 - zie artikel 27.