Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » di 06 okt 2020, 22:36

Слава Україні

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » wo 07 okt 2020, 11:53

De grensregio zal wel zwaar geklaagd hebben over omzetterugval. Lekker consequent beleid. Maar Duitsers mogen nog steeds geen boodschappen doen in NL net over de grens. Sommige NL-supermarkten aan de grens moeten het voor 60% van Duitsers hebben. Tanken zullen ze hier niet (om het moet LPG of elektra zijn)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » wo 07 okt 2020, 12:12

Pino schreef: di 06 okt 2020, 8:39 Moet nog even afwachten wat de precieze formulering van het Italiaanse Decreet wordt (het wordt in de loop van vandaag verwacht), maar ik ga er eigenlijk vanuit dat deze plicht buiten alleen zal gelden waar voldoende afstand houden niet mogelijk is. Dat is namelijk de geldende regel voor binnen, die ongewijzigd zou blijven. Het zou vreemd zijn om de buiten-regel dan zonder die beperking in te voeren.
Voor de liefhebbers het laatste Italiaanse decreet (om technische redenen een soort noodverband; over een week wordt een wat gestructureerder stuk verwacht). Plicht om ook buiten mondkapjes te dragen is beperkt tot situaties waarin niet goed afstand kan worden gehouden.

obbligo di avere sempre con sé, al di fuori della propria abitazione, dispositivi di protezione individuale, con possibilità di prevederne l'obbligatorietà dell'utilizzo anche all'aperto allorché si sia in prossimità di altre persone non conviventi, e comunque con salvezza dei protocolli anti-contagio previsti per specifiche attività economiche e produttive, nonché delle linee guida per il consumo di cibi e bevande, restando esclusi dai detti obblighi:
1) i soggetti che stanno svolgendo attività sportiva o motoria;
2) i bambini di età inferiore ai sei anni;
3) i soggetti con patologie o disabilità incompatibili con l'uso della mascherina, nonché coloro che per interagire con i predetti versino nella stessa incompatibilità.


https://www.repubblica.it/politica/2020 ... 269674901/

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door harry » wo 07 okt 2020, 18:09

Peter schreef: wo 07 okt 2020, 11:53 Maar Duitsers mogen nog steeds geen boodschappen doen in NL net over de grens.
Wanneer ging dat in? Afgelopen zaterdag was het alleen nog een verzoek en werd er naar hartenlust gewinkeld in het buurland.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 07 okt 2020, 18:37

Misschien een dringend advies :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 okt 2020, 21:13

Duitsers uit NRW mogen zoals eerder beschreven gewoon voor 24 uur naar een risicogebied reizen zonder verdere gevolgen, dus ook naar alle Nederlandse provincies. Heb je een relatie over de grens en/of eerste of tweedegraads familie mag je zelfs tot 72 uur in een risicogebied bevinden, zonder terug in quarantaine te moeten en/of een negatieve test van max. 48 uur oud aan te moeten tonen.

BaWü en Bayern maken geen verschil tussen reizen zonder of met reden in een risicogebied, beiden staan een verblijfsduur van 48 uur toe in een risicogebied, zonder terug in quarantaine te moeten. Zo kan iemand uit Lörrach probleemloos een weekendje naar Genève en iemand uit München probleemloos een weekendje skiën naar het Zillertal.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » wo 07 okt 2020, 21:42

Italië eist vanaf heden een negatieve testuitslag van inreizende Nederlanders, Belgen en Britten zo is zojuist bekend gemaakt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » wo 07 okt 2020, 23:04

Nu is Italië vrij ver met sneltests en je ter plaatse onderwerpen mag ook (binnen 48 uur na aankomst). Maar het risico terug te worden gestuurd ga ik niet nemen ...

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » ma 12 okt 2020, 16:23

Leuk bedacht, maar ik heb zo,n vermoeden dat dit "stoplichtsysteem"niet gaat werken : https://www.ad.nl/buitenland/stoplichts ... ~a1513479/

Zeker niet als het net zo inconsistent als de reisadviezen gaat zijn.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 okt 2020, 18:30

Coen Tunnel schreef: ma 21 sep 2020, 0:07
mvalkenburg schreef: zo 20 sep 2020, 23:53Stena naar Kiel overigens een prima keuze. Wij hebben m dit keer laten zitten, Goteborg ligt uit de richting, hij werd me te duur en ze zijn nogal fanatiek op de mondkapjes.
Geldt bij Stena Line niet voor de route van Göteborg naar Kiel:

DO I HAVE TO WEAR A FACEMASK?
Yes. In accordance with public health guidelines it is mandatory to wear face coverings where social distancing isn't possible at our ports and on board all vessels on the Irish Sea and North Sea and on all routes between Denmark and Sweden.


Daar vallen de ferries tussen Zweden en Duitsland niet onder.
Om hier even op terug te komen: ik ben afgelopen vrijdag/zaterdag met de boot van Göteborg naar Kiel gegaan. Aan boord is geen mondkapjesplicht en het personeel (dat Zweeds is) draagt het ook niet. Vooral Duitse passagiers leken nog wel mondkapjes te gebruiken. Ik heb ze zelf enkel gebruikt in de lift tussen het autodek en het dek waar mijn hut was.

En om nog even op een ander bericht terug te komen:
Coen Tunnel schreef: vr 11 sep 2020, 0:43 De reisadviezen worden onder de loep genomen, en landen buiten de EU krijgen niet meer standaard een oranje reisadvies:

Oranje reisadvies krijgt nuance

De Algemene Rekenkamer had kritiek op het gebrek aan onderbouwing en transparantie, en die kritiek is door het ministerie ter harte genomen.
Hier is na ruim een maand nog steeds niks mee gedaan, ondanks dat de kritiek 'door het ministerie ter harte is genomen' (en blijkbaar aan de kant is geschoven). Het is onbegrijpelijk dat er code oranje geldt voor landen zoals Servië. Een land dat Europees gezien lage cijfers noteert en de grenzen open heeft voor Nederlanders. En dat er nota bene ook nog tien dagen zelfquarantaine wordt verlangd van terugkerende reizigers terwijl de aankomst op Schiphol het gevaarlijkste deel van de reis is. :roll:

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » di 13 okt 2020, 8:59

Mogelijk geen hoge prio nu wij zelf niet meer zo welkom zijn overal?


Ik heb overigens nog niet weer zulke plaatjes van betonblokken op grenzen gezien zoals in het voorjaar. Heb nu meer het idee dat ingezet wordt op selectief grensbeleid, maar hoe vertaalt zich dat bij de grenzen zelf? In het voorjaar zag je afsluitingen en files bij de grensovergangen op google maps, nu eigenlijk niet....

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » di 13 okt 2020, 20:54

België en Frankrijk zijn vandaag door Nederland volledig op oranje gezet.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » di 13 okt 2020, 21:16

En Polen. En Slowakije. En Slovenië. En half Oostenrijk.

Als ze ons überhaupt nog willen hebben.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 13 okt 2020, 21:20

Nergens last van in Zweden. We zijn van harte welkom hier en het is erg prettig en relaxed in de omgang.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 13 okt 2020, 22:41

Zweden, Luxemburg, Portugal (behalve Lissabon en Leziria do Tejo), een deel van Oostenrijk, Griekenland (behalve de eilanden), Duitsland, Italië en Curaçao staan nog op geel. Voor die laatste drie heb je voor een toeristisch verblijf een negatieve testuitslag nodig.

Zweden, Oostenrijk en Luxemburg zijn de enige landen waar je fatsoenlijk met de auto heen kan rijden zonder je vooraf te moeten laten testen en waarvoor je bij terugkeer niet geacht wordt in quarantaine te gaan.

Er gaan nu gebieden op oranje waar het besmettingsrisico lager is dan in grote delen van Nederland... En Servië, één van de best presterende Europese landen van het moment, waar Nederlanders bovendien zonder restricties welkom zijn, staat volkomen onlogisch nog steeds op oranje. Het realisme is ver te zoeken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » di 13 okt 2020, 23:23

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » di 13 okt 2020, 23:38

Coen Tunnel schreef: di 13 okt 2020, 22:41Er gaan nu gebieden op oranje waar het besmettingsrisico lager is dan in grote delen van Nederland... En Servië, één van de best presterende Europese landen van het moment, waar Nederlanders bovendien zonder restricties welkom zijn, staat volkomen onlogisch nog steeds op oranje. Het realisme is ver te zoeken.
Oranje wil helemaal niet zeggen dat het besmettinsrisco groot is.
Oranje Reis alleen als dat moet. Er zijn gezondheids- en veiligheidsrisico's, een inreisverbod en/of quarantaineverplichting.
Vooral dat laatste stukje.

Zweden is geel.
Geel Reizen kan, maar wees waakzaam, er zijn risico's.
Om het eerste stukje.

Het gaat er maar om hoe je de kleurcodes wil lezen.

Er zijn landen oranje, omdat je daar niet ''binnen'' komt omdat de grenzen dicht zijn.
Ik ben niet helemaal op de hoogte, maar volgens mij heeft China het nu aardig onder controle, en toch is het oranje op de kaart.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » wo 14 okt 2020, 0:07

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » wo 14 okt 2020, 0:24

Dus het is een relatief veilig land, alleen kom je er weer niet in door een reisbeperking?
Dan kan het toch net zo goed oranje zijn.

Noord Korea dan maar op groen zetten? (Ik weet niet hoe het daar zit, maar iedereen weet wel dat je dat land zomaar niet inkomt.)

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » wo 14 okt 2020, 0:47

https://www.nrk.no/korona/status/
Hier heb je de Noorse gegevens. (In het Noors.)

Dat land kom je echt niet in.
Als je clickt kan je Zweden ook zien.
En daar kan je gewoon heen......

Je heb Rutte vandaag gehoort neem ik aan?
Waar NL weer in een gedeeltelijk lockdown gaat, hebben de Noren het hele jaar al een vrij normaal leven.
Ok ze kunnen/mogen het land niet uit, maar andere er ook niet in.
En toch is dat land oranje.

Maar goed, het maak niet uit wat Rutte zegt....
Na zijn toespraak sprak ik een vriendin, en die gaat morgen half NL door...........
Ze zou dit op dit forum kunnen zitten. Corona, allemaal heel erg.
Maar ik blijf gewoon me ding doen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 okt 2020, 1:23

De praktijk schreef: di 13 okt 2020, 23:38Oranje wil helemaal niet zeggen dat het besmettinsrisco groot is.
Dat stel ik ook nergens, ik heb hier vaak genoeg aangegeven dat oranje ook kan betekenen dat wij als Nederlanders dat land niet in mogen reizen zonder quarantaine. Bij reisbeperkingen vanuit het andere land kan er ook een code oranje volgen.

Voor alle landen waarvoor gisteren code oranje is ingesteld, geldt nu dus ook het advies van 10 dagen thuisquarantaine bij terugkomst. Ook voor een land als Polen waar de situatie minder ernstig is dan in Nederland.
Zweden is geel.
Klopt, ook dat heb ik helemaal niet betwist.
Er zijn landen oranje, omdat je daar niet ''binnen'' komt omdat de grenzen dicht zijn.
Ik ben niet helemaal op de hoogte, maar volgens mij heeft China het nu aardig onder controle, en toch is het oranje op de kaart.
Inderdaad, vooralsnog houdt Nederland alle landen buiten de EU/Schengen (uitgezonderd Curaçao) per definitie op oranje, inclusief thuisquarantaineadvies. Ongeacht de daadwerkelijke situatie in die landen en ongeacht of je er wel of niet naar toe kan reizen als Nederlander.
De praktijk schreef: wo 14 okt 2020, 0:24Noord Korea dan maar op groen zetten? (Ik weet niet hoe het daar zit, maar iedereen weet wel dat je dat land zomaar niet inkomt.)
Noord-Korea stond vanwege andere redenen voor corona al op oranje, en iets langer geleden volgens mij op geel. Maar groen is het bij mijn weten nooit geweest.
jelger schreef: di 13 okt 2020, 23:23 Alles buiten de EU staat nog op oranje (als het geen rood is - dat zijn alleen nog de zogenaamde conflict gebieden e.d.)
Dat is niet helemaal waar, want voor Melbourne en Mitchell Shire in Australië geldt volgens het huidige reisadvies nog immer code rood vanwege de extreme reisbeperkingen en lockdown aldaar:

Afbeelding

En voor Iran heeft het rode reisadvies voor de regio rond Shiraz volgens mij ook met corona te maken, want dat was er voor corona niet:

Afbeelding

Eerder had binnen Europa om vergelijkbare redenen Montenegro ook code rood, alsmede delen van Italië waar de eerste uitbraken waren, zoals rond Codogno.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » wo 14 okt 2020, 1:30

Coen Tunnel schreef: wo 14 okt 2020, 1:23 Inderdaad, vooralsnog houdt Nederland alle landen buiten de EU/Schengen (uitgezonderd Curaçao) per definitie op oranje, inclusief thuisquarantaineadvies. Ongeacht de daadwerkelijke situatie in die landen en ongeacht of je er wel of niet naar toe kan reizen als Nederlander.
Reisadvies Nieuw Zeeland
Als u vanuit Nieuw-Zeeland terugkomt in Nederland hoeft u NIET in thuisquarantaine te gaan. Er is geen verhoogd risico op toename van coronabesmettingen vanuit dit land voor Nederland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 okt 2020, 1:40

^^ Je hebt gelijk. Er zijn nog een paar uitzonderingen, zoals Canada en China.

Maar gek genoeg geldt die 10 dagen thuisquarantaine wel bij terugkeer uit een land als Anguilla, dat in totaal drie coronagevallen heeft gehad en momenteel geen actieve gevallen meer heeft...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » wo 14 okt 2020, 7:45

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door harry » wo 14 okt 2020, 23:34

De praktijk schreef: wo 14 okt 2020, 0:47 Na zijn toespraak sprak ik een vriendin, en die gaat morgen half NL door...........
Daar is niks mis mee. Ik ben vandaag ook half NL doorgeweest.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » do 15 okt 2020, 7:43

Maar wel gewoon doorrijden als er al 4 fotografen een nieuw NBA bord staan te fotograferen, toch ? ;)

Weinig mis met Nederland door te reizen, zeker als je drukke plekken (te voet) mijdt en niet al te veel mensen thuis bezoekt. Geldt ook voor de meeste buitenlanden overigens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 15 okt 2020, 7:55

Eten vanuit de drive-in, tanken bij onbemande tankstations, kan dus inderdaad best.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » do 15 okt 2020, 9:41

Ik vergeet alleen steeds vaker mijn portemonnee mee te nemen, omdat ik eigenlijk alle betalingen met de telefoon (ApplePay) doe. Wel jammer dat de meeste tankautomaten daar nog niet mee uitgerust zijn. Moet ik toch naar een bemande pomp, met klassiek pinapparaat aan de kassa.
Laatst gewijzigd door Pino op do 15 okt 2020, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » do 15 okt 2020, 9:48

Ja grappig is dat toch dat al die pomp automaten ergens de contactloos betalen optie gemist hebben. Komt die uniformiteit dat doordat al die pompen eigenlijk van 1 leverancier zijn die niet met zijn tijd mee gaat? Of heeft het met bepaalde eisen te maken die daar niet ingevuld kunnen worden?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » do 15 okt 2020, 9:51

Pino schreef: do 15 okt 2020, 9:41 Moet ik toch naar een bemande poep, met klassiek pinapparaat aan de kassa.
Bemande poep. Zo erg is zo'n tankstation nou toch ook weer niet? :hap:
Слава Україні

Plaats reactie