Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 07 nov 2020, 21:04

Peter schreef: wo 04 nov 2020, 8:35 Hoe weet men overigens hoeveel Nederlanders in een normaal jaar in Duitsland op vakantie gaan ? Opiniepeiling ? Gros zal met de eigen auto gaan. En is een weekendje Bremen of Aachen ook vakantie ? Dan telde ik in 2019 al voor 5 vakanties.
Geen idee. Maar misschien door te tellen waar men overnacht.

Hoe weet men anders hoeveel mensen in eigen land op vakantie gaan?

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 07 nov 2020, 21:08

sanderl schreef: wo 04 nov 2020, 13:37 Bonaire gaat naar geel. Naast Curaçao nu de tweede ‘legale’ optie.
Als men met al die toeristen maar geen nieuwe golf binnen haald.

Maar misschien gaat economisch belang voor volksgezondheid?

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 07 nov 2020, 21:11

paolie schreef: vr 06 nov 2020, 15:53 Ontmoedigen is gelukkig nog steeds niet verbieden.
Een advies is ook geen verplichting.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » za 07 nov 2020, 21:30

De praktijk schreef: za 07 nov 2020, 21:08
sanderl schreef: wo 04 nov 2020, 13:37 Bonaire gaat naar geel. Naast Curaçao nu de tweede ‘legale’ optie.
Als men met al die toeristen maar geen nieuwe golf binnen haald.

Maar misschien gaat economisch belang voor volksgezondheid?
Zonder economie geen volksgezondheid.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 07 nov 2020, 21:34

Coen Tunnel schreef: vr 06 nov 2020, 16:15Tja, als je als overheid tegenstrijdige adviezen geeft moet je hier ook niet raar van opkijken. Mensen oproepen om niet op vakantie te gaan, maar wel een geel reisadvies aanhouden voor sommige gebieden.

De tekst in het reisadvies voor Zweden is al helemaal hallucinant:
Let op: Het coronavirus is in Nederland en veel andere landen nog niet onder controle. Blijf deze winter daarom zo veel mogelijk thuis. Maak en boek geen reizen naar het buitenland tot half januari 2021, tenzij strikt noodzakelijk.

[...]

U kunt op vakantie naar Zweden maar blijf waakzaam.
Wat verwacht je dan als je als overheid zelf niet duidelijk communiceert?
Zweden is een groot land.
In grote delen van Zweden is er weinig aan de hand.
Maar Stockholm is vuur Rood.
Vanuit de Zweede regering is alles vrijheid blijheid, en doe vooral wat je zelf wil.
Daarom staat Zweden op Geel, en blijf Geel.

Buurlanden Finland en Noorwegen zijn Rood.
Meanwhile on Friday the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) said that Finland has by far the lowest coronavirus infection rate in the EU/EEA, with 51.9 cases per 100,000 residents over the past two weeks.

Meanwhile Scandinavian neighbours Sweden and Norway have rates of 317.1 and 105.3 respectively
Zweden staat op Geel, omdat Zweden niemand belemert het land binnen te komen.
Noorwegen en Finland staan op Rood, omdat hun de grenzen gesloten hebben.

Finland mag tot 22 Nov de grens dicht houden.
Maar dat word waarschijnlijk verlengt tot 21 Dec.
Men hoopt op 21 Dec een wet goedgekeurt te hebben, zodat het toeristme weer opgang kan komen.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 07 nov 2020, 21:36

Km357 schreef: za 07 nov 2020, 21:30 Zonder economie geen volksgezondheid.
Andersom ook niet.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » za 07 nov 2020, 21:46

^^ Hoezo? Het Feodale systeem werkte eeuwenlang.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 07 nov 2020, 22:04

Km357 schreef: za 07 nov 2020, 21:46 ^^ Hoezo? Het Feodale systeem werkte eeuwenlang.
Feodale systeem.
Die moest ik even opzoeken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Feodalisme

Een telefoon met een draadje werkte vroeger ook prima......... :mrgreen:

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 10 nov 2020, 18:25

Zweden eindelijk ook op oranje. Iets zegt me dat er vóór half januari geen enkel land meer terug op geel gaat, ongeacht de daadwerkelijke Corona situatie.

D91
dorpsstraat
Berichten: 180
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:24
Locatie: Rotterdam

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door D91 » di 10 nov 2020, 18:51

Nog geel, maar niet over land bereikbaar:
- Curaçao
- Bonaire
- Azoren
- Canarische Eilanden

Nog geel, en geheel over land bereikbaar:

- San Marino :mrgreen:
Ik denk dat ze die gewoon "vergeten" zijn, maar voor degenen die nog een "gele" bestemming zoeken: Geniet er van. Het zou een optie kunnen zijn om in San Marino te overnachten en vervolgens dagtochen naar Italië te maken (strikt genomen dan wel zonder de auto te verlaten, dan zou het tellen als transit van/naar San Marino). Bij mijn weten kan dat gewoon. Of het verstandig is laat ik in het midden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2020, 20:14

mvalkenburg schreef: di 10 nov 2020, 18:25 Zweden eindelijk ook op oranje. Iets zegt me dat er vóór half januari geen enkel land meer terug op geel gaat, ongeacht de daadwerkelijke Corona situatie.
En Griekenland ook. :|

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2020, 20:17

D91 schreef: di 10 nov 2020, 18:51Nog geel, en geheel over land bereikbaar:

- San Marino :mrgreen:
Ik denk dat ze die gewoon "vergeten" zijn, maar voor degenen die nog een "gele" bestemming zoeken: Geniet er van. Het zou een optie kunnen zijn om in San Marino te overnachten en vervolgens dagtochen naar Italië te maken (strikt genomen dan wel zonder de auto te verlaten, dan zou het tellen als transit van/naar San Marino). Bij mijn weten kan dat gewoon. Of het verstandig is laat ik in het midden.
San Marino had ook nog wekenland code oranje toen de rest van Europa al op geel stond. Ze zitten daar bij Buitenlandse Zaken niet op te letten, of ze weten dingen over San Marino die wij niet weten.

Probleem bij het over land naar San Marino reizen is dat je in Duitsland en Italië toch wel de auto uit zal moeten om te tanken. En dan geldt strikt genomen het advies voor 10 dagen thuisquarantaine bij terugreis.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » di 10 nov 2020, 20:31

Liechtenstein werd ook vergeten toen het samen met Zwitserland naar oranje ging in verband met inreisrestricties. Je zou toch enige oplettendheid verwachten van de afdeling Reisadviezen. :lol:

Wel een goed excuus om eens naar zo'n onbekend landje te gaan, ik zou het graag nog een keer af willen strepen van mijn lijstje.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 10 nov 2020, 20:38

Chrysa schreef: di 10 nov 2020, 20:31 Liechtenstein werd ook vergeten toen het samen met Zwitserland naar oranje ging in verband met inreisrestricties. Je zou toch enige oplettendheid verwachten van de afdeling Reisadviezen. :lol:
We hebben in dit topic al meermaals geconstateerd dat oplettendheid/zorgvuldigheid/consistentie in de reisadviezen ver te zoeken is. Plus dat het momenteel oneigenlijk gebruikt wordt voor een doel waar het niet voor in het leven geroepen is. En bepaalde beslissingen politiek beladen lijken te zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » di 10 nov 2020, 21:31

Het was bedoeld om inreis uit brandhaarden te verminderen. Niets mis mee, behalve dat men vergat dat je die brandhaard moest wegen met de brand in eigen land. Dat is fout, maar wel gangbaar in vrijwel alle EU landen, maar ook daarbuiten. De straf is meestal quarantaine of een negatieve test, wel milder dan in maart. Je kan nu bijna overal heen als je tijd of geld hebt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » di 10 nov 2020, 22:19

mvalkenburg schreef: di 10 nov 2020, 18:25 Zweden eindelijk ook op oranje. Iets zegt me dat er vóór half januari geen enkel land meer terug op geel gaat, ongeacht de daadwerkelijke Corona situatie.
Rood Groen Paars, het is alleen maar een reisadvies he.
Je kan gewoon naar Zweden. (Tegen het advies in.)
In hele grote delen van Zweden is er weinig aan de hand, maar Stockholm moet je ver vandaan blijven.

Maar..... Je moet Denemarken ontwijken. Sterker nog, niet door Denemarken reizen.

Kleurcode zegt niet zo heelveel.
Komt die nog een keer, Finland is Rood.
Want die heeft de grenzen gesloten.
Tot 18 Dec blijft die ook dicht.
En het is nog even afwachten van de nieuwe wet, maar waarschijnlijk blijft die na 18 Dec ook dicht voor iedereen uit Europa.
(Ik denk, dat men er op gokt rond de Kersttijd nog heelveel Azieaten binnen te halen.)

Waar je in NL de cijfers langzaam ziet dalen, praat men al weer over dingen vrijgeven.
Is het advies in Finland nog steeds.
"Finland has the lowest Covid prevalence in Europe," Mäkijärvi said, urging people to continue exercising caution, such as social distancing, avoiding large gatherings and donning face masks.
En de cijfers.
86 people in hospital, 13 of whom in intensive care as of Monday 9.11
Waarvan 90% Helsinki is.


Nog een week of 6 naar Kerst. Ik denk dat de Finnen een vrij normale Kerst gaan hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 nov 2020, 17:37

Chrysa schreef: di 10 nov 2020, 20:31 Liechtenstein werd ook vergeten toen het samen met Zwitserland naar oranje ging in verband met inreisrestricties. Je zou toch enige oplettendheid verwachten van de afdeling Reisadviezen. :lol:

Wel een goed excuus om eens naar zo'n onbekend landje te gaan, ik zou het graag nog een keer af willen strepen van mijn lijstje.
Toen begin juni langzaamaan de grenzen weer openden ben ik ook naar San Marino gegaan, omdat dat het enige land was dat ik destijds per auto kon bezoeken waar ik nog niet eerder geweest was. Ik probeer elk jaar landen te bezoeken waar ik niet eerder geweest ben, dat is zelfs dit jaar gelukt, ook al was het slechts San Marino. :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » wo 11 nov 2020, 18:04

Coen Tunnel schreef: di 10 nov 2020, 20:17 Probleem bij het over land naar San Marino reizen is dat je in Duitsland en Italië toch wel de auto uit zal moeten om te tanken. En dan geldt strikt genomen het advies voor 10 dagen thuisquarantaine bij terugreis.
Eigenlijk zou je op de snelweg van VZP's een soort "internationale zone" moeten maken, netzoals je met een vliegtuig van land A naar land B kunt vliegen, met een tankstop in land C, zonder daar überhaupt officieel geweest te zijn. Zou praktisch zijn in deze tijden. :mrgreen: En als de VZP's dan ook nog paspoortcontroles en douaneformualiteiten zouden aanbieden, hoef je ook niet meer voor de grens zo lang te wachten, maar zou je van Kroatië naar Nederland bijv. de grensformaliteiten in de EU ook pas in Nederland kunnen doen. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Basjuh1981 » wo 11 nov 2020, 19:24

Coen Tunnel schreef: wo 11 nov 2020, 17:37
Chrysa schreef: di 10 nov 2020, 20:31 Liechtenstein werd ook vergeten toen het samen met Zwitserland naar oranje ging in verband met inreisrestricties. Je zou toch enige oplettendheid verwachten van de afdeling Reisadviezen. :lol:

Wel een goed excuus om eens naar zo'n onbekend landje te gaan, ik zou het graag nog een keer af willen strepen van mijn lijstje.
Toen begin juni langzaamaan de grenzen weer openden ben ik ook naar San Marino gegaan, omdat dat het enige land was dat ik destijds per auto kon bezoeken waar ik nog niet eerder geweest was. Ik probeer elk jaar landen te bezoeken waar ik niet eerder geweest ben, dat is zelfs dit jaar gelukt, ook al was het slechts San Marino. :)
Wie het kleine niet eert... ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 nov 2020, 19:44

^^ Oh, ik ben er zeker blij mee dat het me dit jaar toch nog is gelukt! En het bezoekje aan San Marino was de moeite waard. Het is daar best mooi! :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 13 nov 2020, 10:31

Ik kreeg gisteren mijn nieuwe polis van CZ toegestuurd. Daar staat ook wat extra informatie over de verzekering die ik heb, waaronder deze tekst:

Zorgkosten bij een negatief reisadvies
Geeft de overheid voor vertrek naar het buitenland een negatief (oranje of rood) reisadvies af vanwege bijvoorbeeld besmettelijke ziekteverwekkers, zoals COVID-19? Dan worden de in het buitenland gemaakte zorgkosten die hiermee verband houden niet vergoed uit de aanvullende verzekering.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » vr 13 nov 2020, 10:50

Je zorgverzekering vergoedt trouwens de kosten tot aan maximaal het bedrag wat je in Nederland kwijt zou zijn. Bovengenoemde wordt dus alleen een probleem als je in een land terecht komt waar de zorg duurder is. Overigens kun je je daarvoor ook bijverzekeren via de zorgverzekeringen ipv reisverzekeringen.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door tsov » vr 13 nov 2020, 12:16

Palance schreef: vr 13 nov 2020, 10:31niet vergoed uit de aanvullende verzekering.
Maar zorg in het buitenland valt toch onder de basisverzekering?

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door T-hijs » vr 13 nov 2020, 12:21

^^
Jawel, maar tot maximaal de kosten die je in Nederland voor dezelfde behandeling zou hebben betaald. Daarom is het raadzaam om je extra te verzekeren, hetzij via de reisverzekering, hetzij via een aanvullende verzekering bij je zorgverzekering.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » vr 13 nov 2020, 17:34

Iedereen naar Roemenië op vakantie dus?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » vr 13 nov 2020, 17:40

^^ Dat is een mooi land, met een beroemde bergpas die erg mooi schijnt te zijn om te rijden: de Transfagarasan.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 13 nov 2020, 19:15

T-hijs schreef: vr 13 nov 2020, 12:21 ^^
Jawel, maar tot maximaal de kosten die je in Nederland voor dezelfde behandeling zou hebben betaald. Daarom is het raadzaam om je extra te verzekeren, hetzij via de reisverzekering, hetzij via een aanvullende verzekering bij je zorgverzekering.
Als het in het buitenland goedkoper is, krijg je het verschil helaas niet terugbetaald😉

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » vr 13 nov 2020, 19:53

In Zwitserland zit je dus al na 2 minuten bij de arts aan je maximum.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » vr 13 nov 2020, 20:01

Volgens mij geldt in de praktijk (binnen de EU) dat de verzekeraar je naar NL mag verplaatsen als dat medisch kan om kosten te besparen. Voor andere kosten ( hechting, injectie, etc, ) betaal je meerkosten wel zelf.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » ma 16 nov 2020, 10:36

Nu gaat Curacao ook weer hardere maatregelen nemen vanwege oplaaiende Corona. Nog wel steeds code geel?
Zou wel een dingetje zijn dat na de vorige persco massaal Curacao geboekt is voor de kerst en deze vervolgens op Oranje gaat....

Plaats reactie