Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 nov 2020, 13:21

mvalkenburg schreef:
wo 18 nov 2020, 12:23
Op deze wijze wordt een reisadvies wat niet bindend is, en waar zoals we gezien hebben, nogal wat aan af te dingen is qua zorgvuldigheid, opeens wel een groot ding. En een behoorlijke aanslag op het vrije reizen:
Negatief testresultaat nodig bij aankomst uit risicogebied
Reizigers uit risicogebieden moeten straks bij aankomst in Nederland een negatief testresultaat tonen. Dat schrijft minister De Jonge (Volksgezondheid) in een brief aan de Tweede Kamer.

Voor mensen van buiten de EU, het Schengen-gebied en het Verenigd Koninkrijk wil De Jonge die maatregel half december laten ingaan. Om het ook voor reizigers uit landen met open grenzen te laten gelden, moet eerst de wet worden gewijzigd. De Jonge hoopt dat hij hun vanaf komend voorjaar een negatieve bewijsplicht kan opleggen.
Bron: NOS-blog (https://nos.nl/liveblog/2357010-van-dis ... -zorg.html)
Dat geldt enkel voor reizigers uit risicogebieden (denk aan een Amerikaan die Nederland bezoekt), niet voor personen die woonachtig zijn in Nederland en terugkeren. De Nederlandse wet biedt niet de mogelijkheid Nederlandse ingezetenen de toegang tot Nederland te ontzeggen.

Dat zal dus maar voor een handjevol reizigers gelden, want EU+Schengen+VK kunnen hier al niet toe verplicht worden. En vanuit andere landen komt er momenteel niet zoveel binnen in Nederland. Een hoop heisa om niks, en regelgeving die vergelijkbaar is met andere landen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 nov 2020, 13:24

Pino schreef:
wo 18 nov 2020, 12:32
Op officiële kaarten van de EU zul je ook (bijna) altijd wel een apart hoekje vinden waarop de DOMs zijn ingetekend en vergelijkbare gebieden buiten Europa. Guyana, Réunion (door haar tijdzone altijd het eerste gebied waar EU-dingen van kracht worden), Azoren etc. De Canarische Eilanden passen meestal nog net op de reguliere kaart.
Inwoners van de TOM zijn overigens ook gewoon Franse burgers en derhalve EU-burgers. En in bepaalde gevallen is er wel wat EU-regelgeving in die gebieden van toepassing. Wikipedia heeft wel een mooi overzicht: https://en.wikipedia.org/wiki/Special_m ... pean_Union

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » wo 18 nov 2020, 13:34

Coen Tunnel schreef:
wo 18 nov 2020, 13:21
De Nederlandse wet biedt niet de mogelijkheid Nederlandse ingezetenen de toegang tot Nederland te ontzeggen.
De toegang word je ook niet ontzegd, maar er worden wel extra barrières opgeworpen (testverplichting, waar je nu in feite niet toe verplicht kunt worden) en je wordt op kosten gejaagd voor het laten
Duitsers moeten zich bij thuiskomst in Duitsland ook laten testen en/of in quarantaine vanuit een door de overheid tot risicogebied gebombardeerde regio. Dus ik ga er vanuit dat dat dan ook onderdeel van de Nederlandse regels gaat worden. Want Calimero stijl, als de grote buur het ook heeft, moeten wij dat ook hebben.

Dat het met het beperkte verkeer van buiten de EU (+de vele uitzonderingsgevallen die daarvoor gelden) de facto niet heel veel reizigers treft is evident.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 18 nov 2020, 13:55

mvalkenburg schreef:
wo 18 nov 2020, 13:34
Want Calimero stijl, als de grote buur het ook heeft, moeten wij dat ook hebben.
Dat heeft weinig te maken met Calimero en alles met meeloop-gedrag. Dit is uiteindelijk zo simpel als de financiële klassieker “nobody ever got fired for hiring Goldman Sachs.” Als je met je acties in de buurt blijft met wat anderen doen, zal het verwijt nooit groot zijn. Als je eigenwijs bent, volgt de grote afrekening als het allemaal toch verkeerd afloopt. Hoe geloofwaardig je redenering ook was. In zoverre benijd ik Rutte en De Jonge niet, want zij zijn degenen die gelyncht zullen worden in het negatieve scenario vanwege de internationaal bezien toch relatief beperkte maatregelen, terwijl zij in een positief scenario niet veel meer krijgen dan vier jaar mogen door-regeren. Enige ruimte om zeer conservatief te handelen wil ik ze in zoverre wel geven, dubbel omdat hun strenge toon en zelfs hun gedraaikont wel effect heeft op het gedrag van de 17 miljoen mensen die in een zeker gareel moeten worden gehouden om hun contacten te beperken.

Maar feit blijft: het waren in maart de Italianen die met hun lockdown een trend hebben gezet waar andere (westerse) landen maar heel beperkt van af durfden te wijken, om de reden die ik omschreef. Terwijl de concrete zin daarvan bepaald niet duidelijk was en is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 19 nov 2020, 14:23

In Italië dreigen de pomphouders langs de autosnelwegen hun benzinestations eind deze maand te sluiten als de overheid niet snel met compensatiemaatregelen komt. Eerst zou de sluiting alleen ‘s nachts zijn, een week later ook overdag. De klacht zal niet verbazen: we kampen door de langdurige maatregelen dit jaar met enorme vraaguitval, onze kosten blijven wel en we betalen flinke pacht die is gebaseerd op “normaal” gebruik van de autosnelwegen.

https://www.rainews.it/dl/rainews/artic ... bb1a6.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 nov 2020, 14:32

Tja met name die pacht vind ik geen onredelijke eis, je kan dit niet echt als bedrijfsrisico incalculeren. De prijzen zijn langs de snelwegen al zo hoog juist vanwege die pacht. Betalen ze die pacht eigenlijk aan de overheid of de concessiehouder van de tolweg?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 19 nov 2020, 14:51

^^ Aan de concessiehouder, zo maakt het artikel duidelijk. Kennelijk krijgen de concessionairs van de overheid een compensatie voor de vraaguitval, waarvan het altijd de bedoeling was dat die voor een deel zou worden doorgegeven aan de pachters. Maar dat komt er maar niet van.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » do 19 nov 2020, 18:13

Gelukkig is het ook veilig om 10-12 uur in het vliegtuig naar Aruba te zitten: ook teruggeschroefd naar geel reisadvies.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 19 nov 2020, 19:37

Zwitserland haalt België van de quarantainelijst af maar voegt Luxemburg toe:
https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/kr ... 2060676916

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » vr 20 nov 2020, 0:15

Pino schreef:
wo 18 nov 2020, 12:32
Jammer dat Groenland ooit uit de EG is gestapt ;)
Ik denk dat Groenland niet zoveel te zeggen heb.
Ben bang dat je in Kopenhagen moet zijn.

Waar NL nog enige binding heeft met de NL Ant, of zelfs Suriname, heeft Denemarken dat niet met Groenland.

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » vr 20 nov 2020, 0:21

Rogier schreef:
wo 18 nov 2020, 12:34
Wat is het doel van deze maatregelen.
Stel ik laat een negatieve testuitslag zien, maar ik ben tussentijd besmet geraakt, nog niet ziek geworden, maar wel besmettelijk.
Dan breng je het virus alsnog binnen. Wensdenken ten top en geeft alleen maar hoe dom dit soort maatregelen zijn.
Daarnaast kun je ook binnen Nederland besmet raken, dus hoe effectief is zo'n maatregel?
Ja en nee.
Geld gaat blijkbaar voor gezondheid/zorg.

Maar dat vergeet je 1 ding, blijf zoveel mogelijk thuis, reis alleen als het echt nodig is.

Niet persoonlijk, maar blijkbaar is jou gedachten ook, als al die andere mensen nou eens stoppen met Corona krijgen, dan kunnen we weer terug naar normaal.
Uiteraard krijg of heb jij geen Corona, dus waarom zou jij niet overal heen mogen?

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » vr 20 nov 2020, 0:43

Pino schreef:
wo 18 nov 2020, 12:48
Rogier schreef:
wo 18 nov 2020, 12:34
Daarnaast kun je ook binnen Nederland besmet raken, dus hoe effectief is zo'n maatregel?
Die maatregel is maar voor één ding effectief, en dat is de verkiezingen. Permanent laten zien dat je hiermee bezig bent, dat je alles doet om niet de controle te verliezen etc. Rutte en De Jonge weten dat ze enorm hard zullen worden afgerekend wanneer dit fout gaat, en dat maakt ze enorm risico-avers. Mind you, NRC beschreef afgelopen zaterdag hoe zij op 2 november in het kabinet voor een volledige lockdown pleitten, en het Rutte-geklaag over de detailhandel van gisteren was hier natuurlijk ook op gericht. En het zwaaien met de derde golf, die er natuurlijk onvermijdelijk wél gaat komen.

Het erge is: Rutte en De Jonge stijgen in de waardering van het volk met iedere dinsdag-persconferentie die ze doen.
Rutte en de Jonge doen dit voor de verkiezingen?
Volgens mij leiden hun het land........
Welke partij jij geweldig vind weet ik niet, al heb ik wel een vermoeden, maar die runnen het land niet!!!!

Dat Rutte/de Jong hoog scoort is niet zo gek, want zo verkeerd doen ze het niet!

Maar goed, je mag natuurlijk stemmen op een partij die het NU niet voor het zeggen heeft.
En die het heel anders zou doen.
Maar je weet niet of die aanpak beter zou werken.
Wilders is bv heel goed in het zeggen wat er fout is. :top:
Maar WQilders heeft dan weer geen antwoord op hoe het dan wel zou moeten. :facepalm:
En dan de vraag, zou dat wel werken?

Maar kijk wereldwijd, eigenlijk is overal de aanpak hetzelfde.
Doen Rutte/de Jong het dan zo verkeerd?

Dat er een derde golf gaat komen is geen vraag. :rofl2:
Ook wanneer niet. :rofl2:
Ik ben geen wetenschapper, maar half Jan gaan NL weer in lockdown. :yes:

Leer mij Nederlanders kennen. :rofl2:
Wetten en regels zijn er voor andere. :yes:

En ik vertel je nu, er komt een Rutte 4. :yes:

En je hoef het niet met me eens te zijn, maar dan stel ik je de vraag, naar welk land zou je dan heen willen gaan, waar je denk dat het beter is?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 20 nov 2020, 0:59

De praktijk schreef:
vr 20 nov 2020, 0:15
Ik denk dat Groenland niet zoveel te zeggen heb.
Ben bang dat je in Kopenhagen moet zijn.
Ik denk dat je het antwoord met 5 seconden op interweb kunt vinden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greenla ... _relations

Ik citeer, in het Engels:
Greenland joined the then European Community in 1973 as a county along with Denmark, but after gaining autonomy in 1979 with the introduction of home rule within the Kingdom of Denmark, Greenland voted to leave in 1982 and left in 1985, to become an OCT [overseas countries and territories]. The main reason for leaving is disagreements about the Common Fisheries Policy and to regain control of Greenlandic fish resources to subsequently remain outside EU waters.
Met andere woorden, een Groenlandse versie van "take back control", nadat het in afstemming met Kopenhagen meer zelfbestuur kreeg via het "home rule" principe.

Daar kun je meer over vinden op deze wiki:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Home_rule
Het is een vorm van regionaal of koloniaal (autonoom) zelfbestuur, niet te verwarren met federaal bestuur.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 20 nov 2020, 15:34

De praktijk schreef:
vr 20 nov 2020, 0:43

En je hoef het niet met me eens te zijn, maar dan stel ik je de vraag, naar welk land zou je dan heen willen gaan, waar je denk dat het beter is?
Vaak beantwoorden mensen die de regels te streng vinden dit met Zweden, de paradox is dat in Zweden de regels minder streng zijn omdat de mensen zich beter houden aan de letter van de regels (en ook vrijwillig handelen in geest van de regels , omdat ze intrinsiek al minder contactgericht zijn), in Nederland kan dat niet (meer) omdat er de hele tijd discussie is over de regels waardoor een te groot deel van de bevolking zich er aan onttrekt....

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 20 nov 2020, 15:35

Ik zou ook Zweden zeggen, omdat de regels daar een middel zijn met een bepaald doel voor ogen, en niet een doel op zich geworden.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » vr 20 nov 2020, 16:06

Ik heb het al veel vaker gezegd, maar hier nog niet geloof ik: ik zou dolgraag naar Denemarken verhuizen, bij voorkeur Kopenhagen e.o.. Niks halfslachtig coronabeleid; gewoon testen-testen-testen, mondkapjes al veel eerder op dan wij en veel minder gezeik van de bevolking over maatregelen waar ze het niet mee eens zijn.

Wat (of eigenlijk wie) houdt me tegen? Vrij simpel: een zoon van 10 die ik niet iedere twee weken voor een weekend naar z'n moeder in Nederland wil brengen... Iets met logistieke/praktische problemen, nog even los van het feit dat er in deze tijd ook wat restricties zijn t.a.v. grensoverschrijdend reizen...
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 20 nov 2020, 16:58

T-hijs schreef:
vr 20 nov 2020, 16:06
mondkapjes al veel eerder op dan wij
Nou nou, per 29 oktober.
T-hijs schreef:
vr 20 nov 2020, 16:06
restricties zijn t.a.v. grensoverschrijdend reizen...
Exact. De basishouding in Denemarken in elke crisis: grenzen dicht. Je moet er maar van houden...

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » vr 20 nov 2020, 17:39

^^
Dat lijkt me een prima uitgangspunt, maar is in NL wat lastiger te realiseren natuurlijk.

En in dit artikel lees je wat ze er anders doen dan in NL, wat een van de redenen is dat ik er nu nóg liever zou willen wonen.
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 20 nov 2020, 18:09

T-hijs schreef:
vr 20 nov 2020, 17:39
En in dit artikel lees je wat ze er anders doen dan in NL, wat een van de redenen is dat ik er nu nóg liever zou willen wonen.
Ja, top aanpak, ouderen afschermen. Zouden we in Nederland ook moeten doen, maar dat mag niet, want dat is zielig. Dus moet iedereen er voor wijken. Maar we gaan wel wat off-topic hier...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 20 nov 2020, 19:01

Het hogere gerechtshof van Münster heeft zojuist de quarantaineplicht van NRW als je uit een risicogebied komt, opgeheven. De rechtzaak werd aangespannen door iemand die in een land was geweest met minder Coronagevallen als zijn thuisstad Bielefeld, maar alsnog in quarantaine moest, omdat het land op de risicolijst van het RKI stond. De man vond dat niet eerlijk en is naar de rechter gestapt. Nu is het hogere gerechtshof hierin meegegaan en zegt dat quarantainepflicht niet in verhouding staat als het land van herkomst minder gevallen heeft dan het thuisgebied. Daarom is de hele quarantaineplicht nu komen te vervallen.

Denkbaar is dat Nordrhein-Westfalen, en misschien ook wel andere deelstaten, nu met een regeling komt zoals die in Zwitserland al bestaat: Quarantaineplicht alleen vanuit landen die meer dan 50 per 100.000 nieuwe gevallen hebben (in de laatste 7 dagen) boven het niveau van NRW. Echter moet een dergelijke regeling eerst nog door de politiek omgezet worden. Voorlopig is er dus helemaal geen quarantaineplicht meer vanuit risicolanden.

Bron: https://rp-online.de/panorama/coronavir ... d-54743039
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » zo 22 nov 2020, 0:28

exroosje schreef:
vr 20 nov 2020, 15:34
De praktijk schreef:
vr 20 nov 2020, 0:43

Vaak beantwoorden mensen die de regels te streng vinden dit met Zweden, de paradox is dat in Zweden de regels minder streng zijn omdat de mensen zich beter houden aan de letter van de regels (....)
in Nederland kan dat niet (meer) omdat er de hele tijd discussie is over de regels waardoor een te groot deel van de bevolking zich er aan onttrekt....
Daarmee vertel je precies het verschil.

Als je denkt dat Zweden beter is, en je pas je eigen niet aan, dan is Zweden niet beter.

Kijk bv naar de max snelhied. 70 in Zweden betekend vaak dat ze 65 rijden.
Doe 70 in NL, en dan rijd men 75.

Nog zo iets, op een afspraak kom je optijd. (Dan kan ook voor koffie komen drinken.)
Je komt nooit telaat! Maar ook niet te vroeg.
Met die regel goed in je hoofd, moet je dus wel optijd vertrekken.
En als je optijd vertrekt............

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » zo 22 nov 2020, 0:37

mvalkenburg schreef:
vr 20 nov 2020, 15:35
Ik zou ook Zweden zeggen, omdat de regels daar een middel zijn met een bepaald doel voor ogen, en niet een doel op zich geworden.
Uhhh het doel is dan toch hetzelfde?

Maar wat krijg je als mensen niet willen luisteren?

De Corona adviezen zijn tussen NL en Zweden niet zoveel verschillend. (Wereldwijd zelfs niet.)
Het verschil is, dat men in Zweden de adviezen opvolgt, en in NL men maatregelen moet nemen, omdat men zich niet aan de adviezen houd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 dec 2020, 9:32

Sint Maarten heeft inmiddels ook een geel reisadvies, daarentegen zijn de Azoren inmiddels op oranje gegaan.

Binnen de EU hebben alleen de Canarische Eilanden nog een geel reisadvies.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 02 dec 2020, 15:17

De Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen komt niet meer met een nieuwe "Corona Einreiseverordnung". De oude regeling die tot 30 november van kracht was, werd op 20 november door het hogere gerechtshof van Münster buiten werking gesteld. Volgens het ministerie van Gezondheid in NRW is het een te grote moeite om alles per land te gaan aanpassen en te controleren. Men acht dat al die moeite te weinig gaat opleveren. Er zijn dus principieel geen quarantaine-regels meer als je vanuit een risicogebied naar NRW reist. (Bron)

Dit betekend dus dat je vanuit Nederland, België of een ander Schengen-Land zonder enige hinder naar NRW kunt reizen en daar ook langer dan 24 uur mag verblijven. Ook als je bijv. vanuit Oostenrijk komt kan je vrij naar NRW reizen, aangezien de Quarantaineregels gelden in de deelstaat van verblijf en niét in de deelstaat waar je Duitsland binnenkomt. Wel is het zo dat er een zogenaamde "Beherbergungsverbot" in NRW bestaat, waardoor overnachtingen in hotels, pensions, campings, vakantiehuisjes etc. voor toeristische doeleinden niet toegestaan zijn. Heb je echter een eigen vakantiehuisje of een vaste seizoensplaats op een camping, dan is dat echter geen probleem. Dagjestoerisme is verder ook zonder problemen mogelijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 dec 2020, 16:55

Curaçao is vandaag op oranje gezet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 08 dec 2020, 17:02

Dat die bestemming geel was terwijl alle Europese landen op oranje stonden heb ik altijd vreemd gevonden.

Qua besmettingen op het eiland zal dat wellicht zo zijn (maar dan nog: sommige landen dichterbij zullen vast op hetzelfde niveau gezeten hebben), alleen stuur je mensen wel op een kluitje het vliegtuig in. Handhaven van de 1,5 meter in het proces voor de vlucht lukt nog bij de check-in en de veiligheidscontrole. Bij het instappen is het vermoedelijk al wat aan het verslonzen. En na afloop van zo'n lange vlucht, als je half brak bij de bagageband staat, zal vast niemand voor de regels aandacht hebben.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 dec 2020, 18:24

Dan staan alleen Aruba, Bonaire, Sint Maarten en de Canarische Eilanden nog op code geel.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 14 dec 2020, 10:48

Ik las een artikel vandaag in de Bosnische media over de wintersport. Hoewel van de grote landen (m.u.v. Zwitserland) zo'n beetje alle skigebieden dichtzijn, zijn die in Bosnië-Herzegovina wel geopend. De skigebieden Kupres, Blidinje, Vlašić, Bjelašnica i Jahorina zijn zeer populair onder Kroaten en die mogen met een negatieve PCR-test zonder quarantainemaatregelen gewoon daar naartoe reizen.
Daar zal het winterseizoen dus niet helemaal verloren zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 14 dec 2020, 11:22

Vrienden van me willen met hun gezin van 9 (nou ja, hun keuze) naar Polen met Kerst, kan dat eigenlijk nog?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 14 dec 2020, 11:57

Volgens de Poolse websites wel, tenminste zo lijkt het. Of je er veel plezier aan zo een trip gaat beleven vraag ik me af. Ik lees ook niets over een quarantaine plicht? Bij terugkomst in België geldt natuurlijk wel een quarantaine plicht.

https://www.gov.pl/web/coronavirus/travel
https://www.gov.pl/web/coronavirus/temp ... imitations