Bovendien staat de vraag in zijn algemeenheid nog open: Wanneer is het te druk? Op basis waarvan? Dat kan bijna niet anders dan dat het arbitrair is.
Moderator: Moderatoren
Maar om het terug te brengen naar het reis-onderwerp: treed dan daar tegenop in plaats van een spoedwet te schrijven over hoogrisicogebieden en dan de hele wereld behalve Nederland onder die noemer te scharen. Tot aan Nieuw-Zeeland aan toe. Als dat nu de democratische werkelijkheid is, ben je toch alleen maar draagvlak voor de parlementaire democratie aan het uithollen met dit soort fantasiewetten?
Eh ... dat doet men toch ook?
Ja, men treedt op tegen te grote groepen die in de buitenlucht bij elkaar komen. Maar als de beperkingen op reizen naar het buitenland (als het niet is met de verplichte negatieve test, dan wel met een premier die ongeclausuleerd spreekt over aso’s) tot doel hebben om die te voorkomen, vind ik het middel onbegrijpelijk. Het creëert een onderscheid tussen een reis naar een huisje in Drenthe en een huisje net over de grens dat kunstmatig is. Het miskent dat in grote groepen samen komen in het binnenland tenminste even gevaarlijk is als hetzelfde doen in het buitenland, dus waarom vertrouw je bij de een op gezond verstand van de mensen en gooi je voor de ander op voorhand de deur dicht (want wie naar het buitenland gaat, zal zich wel gaan misdragen?). Negeert daarbij volkomen hoeveel lagere infectiecijfers veel andere landen hebben. Het werpt restricties op tegen jezelf min of meer isoleren in een ander land, waar geen enkel volksgezondheidsbelang aan te koppelen valt. Alles onder het mom “bepaald handelen willen we niet, dus verbieden we alles dat er 100 kilometer bij in de buurt kan komen.”
Als bron gaf de NOS de Bild-Zeitung op. Het is dus maar een gerucht...
NOS-nieuwslezer zei:
Duitsland verlengt de lock-down tot 31 januari 2021.
Ik denk niet dat ze daartoe (zonder aanvullende wetgeving) bevoegd zijn.Palance schreef: ↑ma 04 jan 2021, 11:16In ieder geval ben ik zo aso om binnenkort nog een weekendje weg te gaan (wel in eigen land overigens).
Zolang we geen reisrestricties in ons eigen land krijgen tenminste. Daar zie ik de dames en heren veiligheidsregiobazen nog wel voor aan om ook dat nog in te voeren.
Ik zal proberen de politiemachten te ontwijken.
Zelfde procedure als in Nederland, alvast “lekken” zodat het nieuws niet al te veel als verrassing komt.MotelMioveni schreef: ↑ma 04 jan 2021, 14:06Als bron gaf de NOS de Bild-Zeitung op. Het is dus maar een gerucht...![]()
Nieuw-Zeeland wordt dus niet als hoogrisicogebied gezien, en je hebt ook geen negatieve coronatest nodig bij terugreis uit Nieuw-Zeeland: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ige-landen
Ja, voor de vaccinaties.
Nou, fantastisch.. 1x in de zoveel tijd mag je wat laten weten....
Altijd fijn dat D66 de gelijkheid zo hoog in het vaandel heeft zitten. Toch vind ik een verplichte test bij aankomst in Nederland ergens nog wel te behappen - in ieder geval als je het vergelijkt met je vlucht terug naar huis niet in kunnen als je geen recente test kunt overleggen, die ter plaatse regelmatig niet of alleen tegen hoge kosten te cheffen valt. Het klinkt bijna als een aantrekkelijk voorstel. Gewoon gaan, gratis testen bij terugkomst en dan hoor je op basis van de uitslag wel hoe lang je in je eigen huis in quarantaine moet. Maar dat zal wel niet zijn wat hier bedoeld wordt?Durashift schreef: ↑ma 04 jan 2021, 21:49De negatieve test plicht afschaffen?? Daar gaan ze heus niet voor zitten. Nee, vanochtend Paternotte bij BNR gehoord. Die denkt aan teststraten voor grensoverschrijdend autoverkeer ... Want ja.. het is nu inderdaad wel een beetje ongelijk voor reizigers per auto of andere modaliteiten.
Alle kleine grensovergangen afsluiten? En waar haal je dan de ruimte voor om grote teststraten op te zetten? Zelfs nu is er daarvoor nog teveel grensoverschrijdend verkeer. Het lijkt mij logistiek lastig uit te voeren.Durashift schreef: ↑ma 04 jan 2021, 21:49De negatieve test plicht afschaffen?? Daar gaan ze heus niet voor zitten. Nee, vanochtend Paternotte bij BNR gehoord. Die denkt aan teststraten voor grensoverschrijdend autoverkeer ... Want ja.. het is nu inderdaad wel een beetje ongelijk voor reizigers per auto of andere modaliteiten.
Dat was in ieder geval het principe voor reizen uit risico-landen, ja. Maar dat uitgangspunt is wel wat aangepast voor mensen die in nauw contact waren geweest met een besmet persoon. Dat is geworden ‘vijf dagen in quarantaine, dan testen en bij negatieve test vrij’. Dat is gemotiveerd met het idee dat vijf dagen na blootstelling in de grote meerderheid van de gevallen al te zien is of men besmet is. Korter na de blootstelling niet, wat er in de zomer voor zorgde dat testen aan de grens geen vrijstelling kon opleveren (dit in tegenstelling tot Duitsland, maar verder zonder merkbaar verschil in de ontwikkeling van de tweede golf in beide landen).Coen Tunnel schreef: ↑ma 04 jan 2021, 22:51In Nederland wordt een negatieve PCR-test niet als vervanging van thuisquarantaine gezien. Zelfs al test je negatief ergens binnen die 10 dagen na terugkomst.
formeel kan/mag het inderdaad welCoen Tunnel schreef: ↑za 02 jan 2021, 22:32Klinkt goed! Veel plezier in Zweden! Enig idee of transit via Denemarken ook zonder gedoe mogelijk zou zijn?
Nee, waarom mensen zich ergeren aan dit soort politieoptredens tegen 'drukte', dat is omdat 'drukte' buiten eigenlijk helemaal geen probleem IS
Nog een voorbeeld: https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/n ... ~a40db9d8/De praktijk schreef: ↑za 26 dec 2020, 23:58Een Nederlander die niet terug mag naar NL?
En het buitenland waar je je eigen dan bevind laat je niet gaan?
Ik geloof niet in sprookjes.
Een Nederlands meisje van 17 dat positief was getest op het coronavirus is vanochtend in Zwitserland opgepakt omdat ze de haar opgelegde quarantaine wilde ontvluchten. Ze stond op het punt naar Schiphol te vliegen met een negatieve nepcoronatest. Het meisje was op vakantie, meldt een politiewoordvoerder aan deze site.