Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » di 05 jan 2021, 22:12

jelger schreef:
di 05 jan 2021, 20:54
Nee, ze is een heldin die het tegen de gevestigde dictatuur opneemt.

Maar dom en stom en aso is ze zeker niet. Want dat zeggen de twittertokkies en dus is ze een keimeid die op handen gedragen moet worden en gered moet worden!

Dit was natuurlijk bloedserieus. :duck:
Nochtans heeft BE kosten noch moeite gespaard om IS-vrouwen (en hun kinderen, want oh wee, de kinderen) en misdadigers met het vliegtuig terug te halen naar BE om ze te "berechten". Dat was voor de vorm, uiteindelijk zijn ze gewoon met belastingsgeld naar hier gehaald, en misschien krijgen ze ooit een rechtszaak voorgeschoteld. Misschien, want niks is minder zeker, genoeg advocaten die een boost willen geven aan zichzelf door hen te "verdedigen".

Ondertussen stonden talloze vrachtwagenschauffeurs volledig hulpeloos in de UK.

De prioriteiten van de (recht)staat zijnde duidelijk. Hoe minder crimineel je bent, hoe minder prioritair je bent om je te helpen in een ander land als je door maatregelen wordt vastgehouden. Media helpt hier volledig aan mee, want een reisje naar 1 of ander Turks gevangenenkamp was zoveel interessanter voor de VRT dan te pleiten dat onze vrachtwagenchauffeurs de oversteek zouden kunnen maken over het kanaal. Dat boeide amper iemand buiten dit forum.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 05 jan 2021, 22:33

:top: goed verhaal!
Maar ondertussen "All Quiet in Dover"

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » di 05 jan 2021, 23:19

Snel oordelen over dat 17 jarige meisje vind ik wel makkelijk.
Mee eens dat het geen slimme keuze is, want haar problemen worden nu 'niet minder'.

Ik ken de omstandigheden niet.. maar gezien de leeftijd van haar kan ik mij voorstellen dat er bepaalde zaken meespelen (paniek, heimwee, eenzaamheid). Bovendien, op welke dag van de quarantaine is dit gebeurd? M.a.w. hoe groot was de kans op besmetting eigenlijk?

Vliegtuigen hebben toch fantastische filters waardoor je met een mondneusmasker heel veilig kan vliegen? :dyn_hyp:

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » wo 06 jan 2021, 7:47

T-hijs schreef:
di 05 jan 2021, 20:39
^^
Wat een domme en egoïstische actie van haar...
Wat is er in vredesnaam dom en egoïstisch aan gewoon naar je thuisland toe vliegen ?
Omdat je volgens een pas aangenomen noodverordening/wet in quarantaine moet voor een virus wat misschien wel honderdduizend mensen nu hebben in Zwitserland ?

Zijn we nu werkelijk zover afgezakt in ons moreel besef dat we het normaal gaan vinden dat je hiervoor gearresteerd wordt ?
Km357 schreef:
di 05 jan 2021, 22:12
Nochtans heeft BE kosten noch moeite gespaard om IS-vrouwen (en hun kinderen, want oh wee, de kinderen) en misdadigers met het vliegtuig terug te halen naar BE om ze te "berechten". Dat was voor de vorm, uiteindelijk zijn ze gewoon met belastingsgeld naar hier gehaald, en misschien krijgen ze ooit een rechtszaak voorgeschoteld. Misschien, want niks is minder zeker, genoeg advocaten die een boost willen geven aan zichzelf door hen te "verdedigen".

Ondertussen stonden talloze vrachtwagenschauffeurs volledig hulpeloos in de UK.

De prioriteiten van de (recht)staat zijnde duidelijk. Hoe minder crimineel je bent, hoe minder prioritair je bent om je te helpen in een ander land als je door maatregelen wordt vastgehouden. Media helpt hier volledig aan mee, want een reisje naar 1 of ander Turks gevangenenkamp was zoveel interessanter voor de VRT dan te pleiten dat onze vrachtwagenchauffeurs de oversteek zouden kunnen maken over het kanaal. Dat boeide amper iemand buiten dit forum.
Wat dacht je van de asielinstroom ?
Die staat al weer maanden keurig op 500 per week in Nederland "like clockwork" https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -week-2020
En die worden door de mensensmokkelaars keurig per busje vlak bij het asielzoekers aanmeldcentrum gebracht. Niemand die ze tegenhoudt, niemand die ze test als ze de grens oversteken

Ook voor Belgie kun je die cijfers vinden https://www.cgvs.be/nl/actueel/asielsta ... ember-2020
2171 asielaanvragen in November
Niemand die ze tegenhoudt, niemand die ze test als ze de grens oversteken

Maar staatsburgers die hun eigen land weer in willen reizen per vliegtuig moeten een negatieve PCR test laten zien :facepalm:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 06 jan 2021, 8:02

^^
Je weet net zo goed als ik hoe besmettelijk corona is. Dat weet dat meisje ook. Om dan in een vliegtuig te willen gaan zitten vind ik inderdaad dom en egoïstisch. Ze wist zelf ook dat ze in Zwitserland in quarantaine moest blijven. Dat heeft niets met Nederlandse regels te maken, maar met Zwitserse. Ze was hoogstwaarschijnlijk op de hoogte van die Zwitserse regels, want haar was opgedragen in Zwitserland in quarantaine te blijven en uit te zieken. Als je je niet aan die regels houdt vind ik het inderdaad doodnormaal dat je dan wordt aangehouden. Je brengt immers anderen in gevaar.

Ja, de hele situatie is knap waardeloos, maar we hebben het hiermee te doen, en dus ook met de regels die in verband met die situatie zijn ingesteld om te voorkomen dat het virus in nog grotere mate en ongebreideld om zich heen grijpt. En daar is niks fascistisch aan.

Overigens: wat asielinstroom daarmee te maken zou hebben... :?
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 jan 2021, 8:08

Durashift schreef:
di 05 jan 2021, 23:19
Snel oordelen over dat 17 jarige meisje vind ik wel makkelijk.
Mee eens dat het geen slimme keuze is, want haar problemen worden nu 'niet minder'.
Je moet wel sinds maart 2020 onder een steen geleefd hebben om niet te weten dat dit soort dingen kan gebeuren als je toch op reis gaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 06 jan 2021, 8:33

^^ al is het besluit dat je een negatieve coronatest moet laten zien voor terugreizen naar Nederland natuurlijk pas heel recent genomen. Vliegreis en/of appartement waren misschien afgelopen zomer al geboekt en niet annuleerbaar. Dan kan ik me voorstellen dat je alsnog gaat. En vervolgens keurig 72 uur voor vertrek terug naar Nederland een test laat doen. En die blijkt dan tot je schrik positief te zijn, met daaraan gekoppeld 10 dagen verplichte quarantaine in Zwitserland, terwijl je een dag later je geboekte appartement uit moet. Ik kan me best voorstellen dat je daar als 17-jarige lichtelijk van in paniek raakt.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 06 jan 2021, 8:52

^^
Ik ook, en dat is natuurlijk een knap vervelende situatie, maar willens en wetens een vals document op de kop tikken en ziek een vliegtuig in willen stappen is wat mij betreft niet goed te praten.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 06 jan 2021, 8:58

Besmet, ziek heb ik nergens gelezen. Maar eens, een document vervalsen en besmet een vliegtuig instappen is dom en gevaarlijk. Er waren vast andere oplossingen mogelijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jan 2021, 9:00

Had ze de trein terug genomen en het laatste stukje de grens van Duitsland naar Nederland over een regionale trein gepakt, dan had geen haan naar een negatieve test gekraaid.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 06 jan 2021, 9:08

^^ precies. Maar niet iedereen leest het Wegenforum natuurlijk ;)

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 06 jan 2021, 9:40

paolie schreef:
wo 06 jan 2021, 8:58
Besmet, ziek heb ik nergens gelezen. Maar eens, een document vervalsen en besmet een vliegtuig instappen is dom en gevaarlijk. Er waren vast andere oplossingen mogelijk.
Ik lees alleen dat ze positief getest is. En dat zegt nog niet veel natuurlijk. De PCR-test maakt geen onderscheid tussen dood en levend virus.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 06 jan 2021, 9:46

^^
Oké, oké, besmet. Maar dat doet niets af aan de essentie van mijn opmerking, namelijk willens en wetens besmet en met een vervalst document je aan je door de plaatselijke autoriteiten opgelegde quarantaineplicht onttrekken en het vliegtuig in willen stappen, met het risico dat je anderen besmet en ziek maakt.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 06 jan 2021, 9:53

Ik ben kritisch over de maatregelen, maar documenten vervalsen en gaan reizen terwijl je weet dat je in isolatie moet blijven is onacceptabel. Je hebt je smartphone, enz, dus contact houden met het thuisfront is altijd mogelijk. Verder als je als 17 jarige in staat bent om naar Zwitserland te reizen, document te vervalsen, dan moet je ook in staat zijn om tijdelijk in isolatie te blijven, totdat je weer beter bent. Als je griep hebt, blijf je doorgaans ook thuis. Nee, zij mag een redelijke stevig aanpak krijgen, vooral vanwege het vervalsen van het document.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 06 jan 2021, 10:44

Je vraagt je toch af waar de ouders in dit verhaal zijn. Ze is bijna meerderjarig, maar net nog niet. En ik mag dus aannemen dat haar ouders nog wel enige bemoeienis met die meisje hebben gehad en hebben meegedacht over haar gekozen 'oplossing'.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » wo 06 jan 2021, 10:48

Ik schat ook niet in, dat een 17jarige inderdaad helemaal zelfstandig op het idee komt om papieren te vervalsen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 06 jan 2021, 10:52

^^ mwah. Deed ik toen ik 17 was ook. Om de discotheek binnen te komen. Wisten m’n ouders uiteraard niets van. Zo’n uitslag op een pdf-je is natuurlijk ook extreem makkelijk te vervalsen. Dat zal de vliegtuigmaatschappij echt niet checken. Ze had echter de pech dat haar naam door de instanties reeds was doorgegeven aan de douane. Zwitserland is wat dat betreft net effe wat gründlicher dan Nederland.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 06 jan 2021, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 06 jan 2021, 11:02

Overigens had er in dit geval niet "geen haan naar gekraaid" als ze met de trein was gegaan. Ze was immers als opgemerkt dus de overtreding was al geconstateerd.

Ook al was ze ongemerkt met trein of eigen vervoer naar NL gekomen, dan nog zou ze zo maar een vervolging en/of boete kunnen krijgen uit Zwitserland.

Nu komt er natuurlijk nog valsheid in geschrifte bij. Maar ik vermoed dat Zwitsers niet van die halfzachte maatregelen als NL hebben en ook op de quarantaine negering al een flinke boete staat. En de Zwitsers staan bekend om hun hardnekkigheid qua het verhalen van boetes....

Inderdaad iets wat je als buitenlands reiziger goed moet beseffen. In de meeste landen is de quarantaine plicht veel meer gesanctioneerd als hier. En ook een dingetje is dat een negatieve PCR test lang kan uitblijven nadat je eenmaal positief getest bent.
Dus als je in deze situatie komt is het het beste om eerst de quarantaine te doen zoals voorgeschreven en DAARNA een vervoersmethode naar huis kiest waarbij je niet of pas in NL een PCR test hoeft te doen. Je nachtmerrie is dat je in het buitenland na 10 dagen quarantaine weer positief test en weer in quarantaine moet. Dat schijnt in het voorjaar wel door sommigen in Italie overkomen te zijn

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 06 jan 2021, 11:07

^^ als ze route per trein had genomen zoals Coen Tunnel aangeeft, had ze geen test vooraf hoeven doen, en zou er dus ook geen quarantaine door de Zwitsers opgelegd zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jan 2021, 14:28

Rein schreef:
wo 06 jan 2021, 10:44
Je vraagt je toch af waar de ouders in dit verhaal zijn. Ze is bijna meerderjarig, maar net nog niet. En ik mag dus aannemen dat haar ouders nog wel enige bemoeienis met die meisje hebben gehad en hebben meegedacht over haar gekozen 'oplossing'.
Toen ik in 17 jaar oud was ging ik in mijn eentje op reis naar Italië, had ik wel een mobiel maar was bellen vanuit het buitenland dusdanig duur (of nog niet eens mogelijk met mijn prepaid-telefoon) dat je eigenlijk altijd een telefooncel gebruikte met een telefoonkaart, was internet ook iets waar je best dagen zonder kon, en trok ik ook mijn eigen plan.

Ik zeg niet dat ik een document zou hebben vervalst, dat zou ik niet hebben gedurfd, maar of ik per definitie contact met mijn ouders zou hebben gehad, dat denk ik niet. Pas als ik zelf echt geen andere oplossing had kunnen vinden.
exroosje schreef:
wo 06 jan 2021, 11:02
Overigens had er in dit geval niet "geen haan naar gekraaid" als ze met de trein was gegaan. Ze was immers als opgemerkt dus de overtreding was al geconstateerd.

Ook al was ze ongemerkt met trein of eigen vervoer naar NL gekomen, dan nog zou ze zo maar een vervolging en/of boete kunnen krijgen uit Zwitserland.

Nu komt er natuurlijk nog valsheid in geschrifte bij. Maar ik vermoed dat Zwitsers niet van die halfzachte maatregelen als NL hebben en ook op de quarantaine negering al een flinke boete staat. En de Zwitsers staan bekend om hun hardnekkigheid qua het verhalen van boetes....
Maar ze is wel minderjarig. Ik weet niet hoe het in Zwitserland zit, maar in Nederland is dat ook een verzachtende omstandigheid.
Dus als je in deze situatie komt is het het beste om eerst de quarantaine te doen zoals voorgeschreven en DAARNA een vervoersmethode naar huis kiest waarbij je niet of pas in NL een PCR test hoeft te doen. Je nachtmerrie is dat je in het buitenland na 10 dagen quarantaine weer positief test en weer in quarantaine moet. Dat schijnt in het voorjaar wel door sommigen in Italie overkomen te zijn
Ik kan me overigens wel voorstellen dat tien dagen verplicht in Zwitserland in quarantaine moeten blijven voor een 17-jarige een kostbaar probleempje gaat worden. Aan 1000-1200 euro verblijfskosten zit je zo en dan heb je nog niet eens eten gehad. Alles bij elkaar kost je dat zo 1500 euro extra.
paolie schreef:
wo 06 jan 2021, 11:07
^^ als ze route per trein had genomen zoals Coen Tunnel aangeeft, had ze geen test vooraf hoeven doen, en zou er dus ook geen quarantaine door de Zwitsers opgelegd zijn.
Dan moet je dat natuurlijk wel voor de terugreis al beslissen. Maar blijkbaar had ze al een vliegticket, en gokte ze het er op. En met de positieve test waren er ineens geen legale alternatieven meer.

Zonder vliegticket zou de trein natuurlijk een no-brainer zijn. Dan had ze niet getest hoeven worden, had ze dus Zwitserland mogen verlaten en was ze ook zonder test Duitsland ingekomen, want op doorreis. En als ze per regionale trein of streekbus de grens naar Nederland over was gereisd, had ze hier ook geen negatieve PCR-test hoeven laten zien. Dan had ze volkomen legaal kunnen terugreizen naar Nederland.

Of ze had iemand kunnen opbellen om haar uit Zwitserland op te halen. Gezien de omstandigheden misschien geen gekke keuze. Zelfs als ze wel in quarantaine was, de kans is groot dat ze niet gesnapt was als ze bij iemand in de auto Zwitserland had verlaten.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 06 jan 2021, 14:34

^^ Dat laatste denk ik ook. Sterker nog, als ze eerlijk met de autoriteiten had overlegd dat iemand haar zou ophalen om thuis in Nederland de quarantaine uit te zitten, dan had ze daar hoogstwaarschijnlijk ook toestemming voor gekregen.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 06 jan 2021, 19:09

Dat betwijfel ik. De regel is dat je het gebouw waar je bent niet uitmag.
De boete als je je er niet aan houdt is in principe tienduizend frank, al wordt die volgens mij in de praktijk bijna nooit opgelegd.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 07 jan 2021, 18:45

Zwitserland zet Nederland op de quaratainelijst, maar pas per 15 januari:

https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/kr ... 2060676916

In Zwitserland daalt het wel iets maar ze hebben vooral veel minder getest, dus zal het in werkelijkheid eerder aan het stijgen zijn.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » di 12 jan 2021, 15:17

Mogelijk wordt de toegelaten testtermijn van de bij sommige reisvormen verplichte PCR-test verkort van maximaal 72 uur naar maximaal 36 uur voor aankomst in Nederland:
https://www.telegraaf.nl/financieel/143 ... reisverbod
https://www.telegraaf.nl/video/26170394 ... men-zorgen
(Artikelen achter betaalmuur, kan zo snel op andere nieuwswebsites geen artikel vinden over dit onderwerp.)

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 12 jan 2021, 15:57

Had ik hier al eens geopperd, als de Nederlandse staat iets formeel niet kan verbieden, ze het met andere (financiële of andere middelen) maximaal onaantrekkelijk wil maken?

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » di 12 jan 2021, 16:35

^^ Helemaal waar. 36 Uur is inderdaad erg krap, alleen al vanwege het feit dat veel laboratoria 48 uur aanhouden als acceptabele aflevertermijn van de testresultaten.

Om nog maar te zwijgen over de logistieke puzzel die dit voor velen oplevert: het wordt nu echt een kwestie van uren. Een paar uur te vroeg testen maakt het resultaat ongeldig, een paar uur te laat testen resulteert in het missen van de geboekte terugreis omdat het testresultaat nog niet beschikbaar is. Beetje een catch-22 situatie dus.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 12 jan 2021, 17:19

En het eindresultaat van positief of negatief verandert er toch niet door, het is gewoon weer extra stress en "afradingstactieken".

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jan 2021, 17:23

D91 schreef:
di 12 jan 2021, 15:17
Mogelijk wordt de toegelaten testtermijn van de bij sommige reisvormen verplichte PCR-test verkort van maximaal 72 uur naar maximaal 36 uur voor aankomst in Nederland:
https://www.telegraaf.nl/financieel/143 ... reisverbod
https://www.telegraaf.nl/video/26170394 ... men-zorgen
(Artikelen achter betaalmuur, kan zo snel op andere nieuwswebsites geen artikel vinden over dit onderwerp.)
Mensen vliegen toch wel naar huis. Op deze manier laat niemand zich testen maar vliegen ze naar een andere Europese luchthaven om vanaf daar over land naar huis terug te gaan.

In Düsseldorf en Brussel zullen ze zich kapot lachen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 12 jan 2021, 17:30

^^ "Influx roekeloze Nederlandse toeristen die maatregelen proberen te omzeilen zorgen voor verhoging besmettingen in BE" Uiteraard moet daardoor een verstrengde avondklok komen, kwestie van het consequent te houden.

Ik zie de koppen zo al in de media.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 12 jan 2021, 17:33

D91 schreef:
di 12 jan 2021, 16:35
^^ Helemaal waar. 36 Uur is inderdaad erg krap, alleen al vanwege het feit dat veel laboratoria 48 uur aanhouden als acceptabele aflevertermijn van de testresultaten.

Om nog maar te zwijgen over de logistieke puzzel die dit voor velen oplevert: het wordt nu echt een kwestie van uren. Een paar uur te vroeg testen maakt het resultaat ongeldig, een paar uur te laat testen resulteert in het missen van de geboekte terugreis omdat het testresultaat nog niet beschikbaar is. Beetje een catch-22 situatie dus.
Met 36 uur word je feitelijk veroordeeld tot sneltesten. Die dan weer veel minder betrouwbaar zijn.....