Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
autoweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » di 12 jan 2021, 19:15

^^ Die minder betrouwbare sneltesten zijn geen PCR-testen en dus niet toegestaan.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 12 jan 2021, 19:30

^^ "niet toegestaan".

Alsof een overheid zich nog met zulke begrippen bezighoudt, alles is toegestaan zolang men maar geen democratische zetel van het land bestormt.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 12 jan 2021, 19:42

PCR testen kunnen met een snelle "TAT" (turnaround time) worden gedaan. De mijne is in 45 minuten na ontvangst sample gedaan. Dat was op een rustig tijdstip in een kleine batch met voorrang, maar dan nog. Punt is dat de PCR test zelf niet de flessenhals is in tijd. Ik had in anderhalf uur de uitslag. Het lab -regelmatig door het slijk gehaald door Kremlin propaganda- ligt daar ook slechts 2km van het vliegveld.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 12 jan 2021, 19:49

Rutte noemde reizigers naar het buitenland daarnet in de persconferentie ontzettend asociaal.

Absurd.
Als ik naar een vakantiehuisje ga in Nederland op 1 meter van de grens ben ik niet asociaal, zodra ik over die grens naar zo'n zelfde huisje ga ben ik ineens 'ontzettend asociaal'.
Laatst gewijzigd door mavas op di 12 jan 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » di 12 jan 2021, 19:56

jelger schreef:
di 12 jan 2021, 19:42
PCR testen kunnen met een snelle "TAT" (turnaround time) worden gedaan. De mijne is in 45 minuten na ontvangst sample gedaan. Dat was op een rustig tijdstip in een kleine batch met voorrang, maar dan nog. Punt is dat de PCR test zelf niet de flessenhals is in tijd. Ik had in anderhalf uur de uitslag. Het lab -regelmatig door het slijk gehaald door Kremlin propaganda- ligt daar ook slechts 2km van het vliegveld.
Maar dan zijn ze dus ook even betrouwbaar als langzamere PCR testen. De vraag is alleen of dit soort faciliteiten overal ter wereld beschikbaar zijn.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 12 jan 2021, 19:59

^^
Dat schijnt zo te zijn. Ik heb het proberen te achterhalen maar zie het zo snel niet in een duidelijke bevestiging. Misschien weet rogier het. Ik lig te lang uit dit vakgebied. Aangezien dit lab gerenommeerd is ga ik er vanuit dat deze test volgens een betrouwbaar protocol gedaan is. Ik had er meer van willen weten, maar de sample afname dame wist er verder niets vanaf.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » di 12 jan 2021, 20:08

Coen Tunnel schreef:
di 12 jan 2021, 17:23
D91 schreef:
di 12 jan 2021, 15:17
Mogelijk wordt de toegelaten testtermijn van de bij sommige reisvormen verplichte PCR-test verkort van maximaal 72 uur naar maximaal 36 uur voor aankomst in Nederland:
https://www.telegraaf.nl/financieel/143 ... reisverbod
https://www.telegraaf.nl/video/26170394 ... men-zorgen
(Artikelen achter betaalmuur, kan zo snel op andere nieuwswebsites geen artikel vinden over dit onderwerp.)
Mensen vliegen toch wel naar huis. Op deze manier laat niemand zich testen maar vliegen ze naar een andere Europese luchthaven om vanaf daar over land naar huis terug te gaan.

In Düsseldorf en Brussel zullen ze zich kapot lachen.
Voor vlieg- en bootreizen geldt ook een testverplichting voor niet-ingezetenen van België. Wel blijft daar de 72 uur gelden, waardoor er meer speling is. Maar de testverplichting kan dus door niet-Belgen in het geval van een vlieg- of bootreis niet omzeild worden door via België te reizen. Zie https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/ en https://diplomatie.belgium.be/nl

Voor Duitsland geldt vooralsnog dat er een test bij aankomst op de luchthaven kan worden gedaan, en dat transitreizigers (naar een ander land dan Duitsland zelf) daarvan zijn uitgezonderd. Ook hoeft een transitpassagier geen inreisformulier in te vullen. Dus dat zou nog wel een optie kunnen zijn. Zie https://www.bundesgesundheitsministeriu ... tml#c19334 en https://www.einreiseanmeldung.de/#/

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 12 jan 2021, 20:09

mavas schreef:
di 12 jan 2021, 19:49
Rutte noemde reizigers naar het buitenland daarnet in de persconferentie ontzettend asociaal.
Aanblijven als regering na het rapport over de toeslagenaffaire, dát is pas asociaal.

Alleen hierom al zou ik naar het buitenland gaan. Met de auto naar een vrijstaand huisje, dat wel, maar wát een domme uitspraak (en twittertokkies zillen weer euforie kraaien)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jan 2021, 20:21

mavas schreef:

Absurd.
Als ik naar een vakantiehuisje ga in Nederland op 1 meter van de grens ben ik niet asociaal, zodra ik over die grens naar zo'n zelfde huisje ga ben ik ineens 'ontzettend asociaal'.
Bij elke reis naar het buitenland ben je volgens Rutte een gevaar voor je omgeving.

Ik heb het een tijdlang niet gedaan, maar ik krijg toch zo'n zin om nu maar weer eens boodschappen te doen net over de grens in Duitsland. Je wordt gewoon recalcitrant van zulke aperte onzin. Ik vind het zo'n belachelijk statement. Wie in de bubbel van zijn eigen auto reist en privé-accomodatie heeft op locatie loopt, en zich aan de geldende regels houdt, heeft naar mijn idee geen aantoonbaar groter risico in landen met een aan Nederland gelijke of lagere besmettingsgraad. Zoals iemand hier op het forum in de kerstvakantie naar een huisje in Zweden ging: leg mij eens met feiten en cijfers uit waarom dat nou zo gevaarlijk en asociaal is, maar waarom ik wel nog altijd ongehinderd binnen Nederland mag reizen, waarom dat laatste geen enkel probleem is.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 12 jan 2021, 20:36

Coen Tunnel schreef:
di 12 jan 2021, 20:21
Zoals iemand hier op het forum in de kerstvakantie naar een huisje in Zweden ging: leg mij eens met feiten en cijfers uit waarom dat nou zo gevaarlijk en asociaal is, maar waarom ik wel nog altijd ongehinderd binnen Nederland mag reizen, waarom dat laatste geen enkel probleem is.
Present. Beste beslissing van het afgelopen jaar geweest. Als dit zo doorgaat zelfde plan voor de volgende schoolvakantie. Of eigenlijk hoeven we geen eens een schoolvakantie af te wachten, online les kunnen we ook in Zweden geven.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 12 jan 2021, 21:24

Coen Tunnel schreef:
mavas schreef:

Absurd.
Bij elke reis naar het buitenland ben je volgens Rutte een gevaar voor je omgeving.

Ik heb het een tijdlang niet gedaan, maar ik krijg toch zo'n zin om nu maar weer eens boodschappen te doen net over de grens in Duitsland. Je wordt gewoon recalcitrant van zulke aperte onzin. Ik vind het zo'n belachelijk statement. Wie in de bubbel van zijn eigen auto reist en privé-accomodatie heeft op locatie loopt, en zich aan de geldende regels houdt, heeft naar mijn idee geen aantoonbaar groter risico in landen met een aan Nederland gelijke of lagere besmettingsgraad. Zoals iemand hier op het forum in de kerstvakantie naar een huisje in Zweden ging: leg mij eens met feiten en cijfers uit waarom dat nou zo gevaarlijk en asociaal is, maar waarom ik wel nog altijd ongehinderd binnen Nederland mag reizen, waarom dat laatste geen enkel probleem is.

Sterker nog, een grensbewoner, bijvoorbeeld iemand uit Babberich, neemt vermoedelijk meer risico door in eigen land naar een stad als Utrecht, Den Haag of Amsterdam te gaan, dan hij zou nemen met een tripje naar Elten of Emmerich...
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 13 jan 2021, 7:09

Coen Tunnel schreef:
Ik heb het een tijdlang niet gedaan, maar ik krijg toch zo'n zin om nu maar weer eens boodschappen te doen net over de grens in Duitsland.
Het is dat ik te ver van de grens woon, anders had ik dat ook gedaan. Juist nu.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 13 jan 2021, 7:48

^^
Ik wil hetzelfde al heel lang. Wie of wat houdt ons tegen? Serieuze vraag...
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jan 2021, 8:31

^^ Meer het idee dat het fout zou zijn om te doen. Maar ik vraag me daadwerkelijk af wat het risico is als ik in een Duitse Real (een ruime hypermarkt) in de grensstreek, met mondkapje op en winkelwagentje bij me, boodschappen zou doen. Het gaat er bij mij maar moeilijk in dat zulke zaken een enorm risico zouden vormen.

De Nederlandse regering lijkt ontzettend zwart-wit tegen reizen aan te kijken: buitenland fout, binnenland (vooralsnog) goed. Terwijl het wel degelijk iets is waar nuances in zitten. Er is heel goed een grijs gebied denkbaar. Niet voor niets heeft Nordrhein-Westfalen bijvoorbeeld regelingen voor klein grensverkeer en uitzonderingen op het quarantainebeleid en de testverplichting voor mensen die maar kortdurend in de regio verblijven. Vanuit Nordrhein-Westfalen is er voor Nederlanders, voor een bezoekje kort de grens over, geen enkele belemmering. Ik mag er gewoon naar toe, ik hoef geen negatieve test te hebben en ik hoef niet in quarantaine, en het aantal besmettingen is er ook niet hoger dan in Nederland. Als ik me aan de regels m.b.t. social distancing en het dragen van een mondkapje houd, alsmede de hygiëneregels (handen wassen/ontsmetten): waar ligt dan het daadwerkelijke risico? Wat rechtvaardigt dan dat ik geacht wordt tien dagen in thuisquarantaine te gaan na zo'n bezoekje? Terwijl dat andersom dus geen probleem is voor grensverkeer.

Ik snap dat men ergens een lijn wil trekken omdat men massatoerisme e.d. wil voorkomen. Maar onze regels houden geen rekening met bv. het gezin dat naar hun familiewoning ergens in Zweden wil gaan, of (klein) grensverkeer in Nederland anno 2021, waarin open grenzen al zo lang een vanzelfsprekendheid zijn. En dan nog niet eens direct voor mezelf. Maar hoe leg je het uit aan mensen in plaatsen Bad Nieuweschans, Schoonebeek, Denekamp, Glanerbrug, Dinxperlo, Siebengewald, Kerkrade, Luyksgestel, Baarle-Nassau, Putte, Nieuw-Namen en Eede, waar het passeren van de grens al decennialang de normaalste zaak van de wereld is, dat wat men altijd al deed (en nu wellicht ook nog steeds doet) ineens fout wordt geacht?

En waarom verlangen we thuisquarantaine voor mensen die terugkomen uit gebieden met lagere besmettingscijfers dan Nederland? En waarom is alle reizen binnen Nederland (vooralsnog) wel toegestaan? Ik was vorige maand een weekend op Ameland. Ik denk dat het risico voor de bevolking groter is als mensen uit alle delen van het land naar kleine eilanden met beperkte medische faciliteiten en beperkte verbindingen met het vasteland kunnen reizen, dan in het geval dat iemand de grens even over wipt om boodschappen te doen en zich daar aan alle regels houdt.

Kortom, zo zwart-wit is het volgens mij allemaal niet. Er zijn binnen Nederland héél wat dingen te bedenken die voor de ontwikkeling van het coronavirus veel meer risico's geven dan een bezoekje aan een supermarkt in de grensstreek.
Palance schreef:
wo 13 jan 2021, 7:09
Coen Tunnel schreef:
Ik heb het een tijdlang niet gedaan, maar ik krijg toch zo'n zin om nu maar weer eens boodschappen te doen net over de grens in Duitsland.
Het is dat ik te ver van de grens woon, anders had ik dat ook gedaan. Juist nu.
Voor mij is het iets meer dan een uur rijden. Maar voor corona deed ik dat om de 4-6 weken. Na de lockdown (dus sinds half maart 2020) heb ik het nog twee of drie keer gedaan in de periode dat het reisadvies code geel was.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 13 jan 2021, 8:38

^^
Helemaal eens. Ook voor mij is het iets meer dan een uur rijden en ik kom er graag, nog afgezien van het feit dat Kleve een leuke stad is...

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 13 jan 2021, 8:41

Ik werk over de grens dus mijn verplaatsing is zowiezo essentieel.
Maar voor de rest laat ik me door die schuldgevoelaanpraterij totaal niet afschrikken. Ik doe nog steeds boodschappen in bepaalde winkels in België en ga nog steeds tanken in bijvoorbeeld Maldegem. Dagtripjes met de auto doe ik ook gewoon. En niet te vergeten, mijn familie woont in België.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 13 jan 2021, 9:39

Coen Tunnel zegt het eigenlijk zelf al. Het is niet zwart/wit, en dat is direct het probleem. Want de wens is er namelijk wel om regels en richtlijnen op te leggen die zwart/wit zijn. In het begin van de crisis was er namelijk veel commentaar dat de regels niet duidelijk waren en er veel te veel uitzonderingen en verschillende doelgroepen waren. Hierdoor krijg je dat er niet voor allerlei soorten reizen verschillende regels en uitzonderingen gelden, dat maakt het allemaal weer veel onduidelijker. En hoewel ik het niet eens ben met alle beperkingen, begrijp ik die gedachtegang wel. Want elke extra uitzondering levert weer nieuwe grijze gebieden en net zoveel vermoeiende discussies op. Dan kun je beter gewoon één heldere regel stellen.

En ja, dan zijn er altijd mensen die zich er niet aan houden. Die zich geen asociaaliteit laten aanpraten. Maar dat is vanuit beleidsperspectief niet erg, met de strenge bewoordingen is er effect en wordt het grote doel voorkomen: massale reizen en vakanties naar het buitenland. Dat sommigen dan alsnog boodschappen gaan doen in Duitsland of op vakantie gaan waar het nog kan is statistisch niet relevant.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 13 jan 2021, 10:24

Ik snap het ook wel hoor vanuit politiek oogpunt dat de regels zo zwart-wit zijn. En ik denk dat Coen tunnel dit ook zo begrijpt.

Maar om ons dan 'ontzettend asociaal' te noemen gaat me gewoon veel en veel te ver. Ik vind dat zelf een ontzettend asociale uitspraak, zonder ook maar enige nuance.
En die nuance die mis ik gewoon heel erg in die context van reizen.

Met het oranje reisadvies en het verplicht met een negatieve test terug moeten komen in Nederland schrikt zeker wel meer dan 90% van de mensen af. Daar hoef je van mij niet iedereen ontzettend asociaal voor te noemen om die laatste 10% tegen te houden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 13 jan 2021, 10:31

^^
Het "probleem" in dezen is dat veel wat minder weldenkende burgers ieder maasje in de regels aangrijpen om maar geen rekening te hoeven houden met diezelfde regels. Dan moet je het dus wel zwart-wit formuleren.

En als je heel goed zoekt, ontdek je dat je bijvoorbeeld best in Kleve boodschappen kunt gaan doen. In NRW mag je naar binnen zonder registratie o.i.d., als je maar minder dan 24 uur blijft en geen toeristische overnachting boekt. Blijft alleen het uiterst dringende advies staan om bij thuiskomst in quarantaine te gaan. Maar zoals hiervoor al betoogd loop je in een supermarkt in Kleve geen hoger risico op een besmetting dan in een supermarkt in (bijvoorbeeld) Nijmegen...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 13 jan 2021, 10:42

T-hijs schreef:
wo 13 jan 2021, 10:31
Het "probleem" in dezen is dat veel wat minder weldenkende burgers ieder maasje in de regels aangrijpen om maar geen rekening te hoeven houden met diezelfde regels. Dan moet je het dus wel zwart-wit formuleren.
Alleen zullen die minder welkende burgers wel veelal van het soort zijn dat vindt :"de ander mag het (ook) niet". En dus moet je straks niet gek opkijken als er op bv Schiphol foto's worden gemaakt van reizigers of Nederlandse kentekens in Kleve. En die op het welbekende twitter worden geplaatst. Want de schandpaal is dan nog een enige uitlaatklep.
Helaas is zoiets de realiteit.

MotelMioveni
dorpsstraat

Bericht door MotelMioveni » wo 13 jan 2021, 16:09

Ging het in deze discussie gisteravond nog over PCR-testen? Tja, er is meer te lezen op internet, dan alleen het Wegenforum, eigenlijk ook meer dan ik tijd heb. Komt mijn reactie inmiddels als mosterd na de maaltijd? Dat is dan jammer... :mrgreen:
jelger schreef:
di 12 jan 2021, 19:42
De Portugese president heeft zich op één dag drie keer op het Corona-virus laten testen. De uitslag was alsvolgt: twee keer negatief (niet besmet) en één keer positief (wel besmet). De campagne voor de Portugese verkiezingen gaat nu op halve kracht verder:

https://www.rtp.pt/noticias/pais/testes ... s_v1288990

De tegenstrijdige testuitslagen van de Portugese president zorgden voor nogal wat verwarring rond vals-positieve testen. Dat lijkt mij nou iets wat we op dit moment kunnen missen als kiespijn. Betrouwbare testen zijn op dit moment onmisbaar! :!:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

MotelMioveni
dorpsstraat

Bericht door MotelMioveni » wo 13 jan 2021, 16:23

Stel, je zit in Den Haag en voelt de plicht om je volk te beschermen tegen massale besmettingen met Corona, zoals vorig jaar bij de après-ski in Ischgl is gebeurd. Wat doe je dan? Draconische maatregelen treffen die mensen een schuldgevoel moeten aanpraten, omdat je te weinig middelen hebt om je maatregelen te handhaven? Maatregelen treffen die ook mensen raken voor wie die maatregelen niet bedoeld zijn? Zeggen jullie het maar, want wat 'ze' daar in Den Haag ook doen, ze doen het toch nooit goed. :geenlach:
Coen Tunnel schreef:
mavas schreef:

Absurd.

Oh ja, mijn voorraad Duits brood is op en die lekkere Duitse worst is hier nergens te koop. Zal ik wel of niet naar Emmerich rijden? Deze maand, of pas in maart? Nee, ik zeg maar niks, want dan ben ik natuurlijk asociaal en moet ik 10 dagen worden opgehokt... :shutup:
Coen Tunnel schreef:
Je wordt gewoon recalcitrant van zulke aperte onzin. Ik vind het zo'n belachelijk statement. Wie in de bubbel van zijn eigen auto reist en privé-accomodatie heeft (...)
Helemaal mee eens. Bedoelde je misschien MotelMioveni? Als je maar genoeg dekens meeneemt, slaap je lekker warm! Hé, maar al die mensen die vanaf de Vaalserberg niet doorreden naar een rustige plek in de Ardennen of Eiffel, waar ook sneeuw lag, die hebben zich wel aan code oranje gehouden en zijn keurig in Nederland gebleven, toch? Man, man, man!... Het advies was toch: "Vermijd drukte!"? Dus ofwel blijf je thuis (maar dan mis je die zeldzaam geworden sneeuwpret), of je zoekt een rustige plek over de grens uit! :wall:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 13 jan 2021, 17:58

Palance schreef:
wo 13 jan 2021, 10:42
T-hijs schreef:
Alleen zullen die minder welkende burgers wel veelal van het soort zijn dat vindt :"de ander mag het (ook) niet". En dus moet je straks niet gek opkijken als er op bv Schiphol foto's worden gemaakt van reizigers of Nederlandse kentekens in Kleve. En die op het welbekende twitter worden geplaatst. Want de schandpaal is dan nog een enige uitlaatklep.
Er zijn al veel Nederlandse kentekens van mensen die er wonen en een NL leaseauto hebben. Meestal dus werkend voor een Nederlands bedrijf omdat je anders wel een Duits kenteken zou aanschaffen. Ik zie dat shamen niet zo snel gebeuren. De fotograaf is dan ook in Duitsland overigens of zouden Duitsers het dan doen ?
Op Schiphol draagt iedereen een mondkapje dus (herkenbaar) fotograferen lijkt mij niet eenvoudig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 13 jan 2021, 19:29

Zijn die dingen toch nog ergens goed voor :heygrr:

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » wo 13 jan 2021, 23:37

T-hijs schreef:
wo 06 jan 2021, 8:02
^^
Je weet net zo goed als ik hoe besmettelijk corona is. Dat weet dat meisje ook.
Lang niet zo besmettelijk als sommigen denken
Als je je niet aan die regels houdt vind ik het inderdaad doodnormaal dat je dan wordt aangehouden. Je brengt immers anderen in gevaar.
Ik vindt het absurd dat je aangehouden wordt als je niet in quarantaine gaat, maar ja, ik hecht nu eenmaal veel waarde aan vrijheid
En wie heeft ze in gevaar gebracht dan ?
Overigens: wat asielinstroom daarmee te maken zou hebben... :?
Asielzoekers hoeven geen negatieve PCR test te laten zien voor ze het land binnenkomen, dat is natuurlijk enorm hypocriet
Terwijl de bevolking enorme beperkingen worden opgelegd, gaat de asielinstroom vrijwel onveranderd door.
Dat is toch absurd ?
Blijkbaar is er geen vuiltje aan de lucht voor de mensensmokkelaars

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 15 jan 2021, 18:28

De meeste asielzoekers komen niet met het vliegtuig of de TGV/ICE naar NL. En zowel, dan moeten ze ook een negatieve test hebben. Je bent pas asielzoeker in NL als je daar al bent en je meldt als asielzoeker, op wellicht een paar gezinsherenigers na.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » za 16 jan 2021, 8:01

Peter schreef:
wo 13 jan 2021, 17:58
Palance schreef:
wo 13 jan 2021, 10:42
T-hijs schreef:
Er zijn al veel Nederlandse kentekens van mensen die er wonen en een NL leaseauto hebben. Meestal dus werkend voor een Nederlands bedrijf omdat je anders wel een Duits kenteken zou aanschaffen. Ik zie dat shamen niet zo snel gebeuren. De fotograaf is dan ook in Duitsland overigens of zouden Duitsers het dan doen ?
Op Schiphol draagt iedereen een mondkapje dus (herkenbaar) fotograferen lijkt mij niet eenvoudig.
In de afgelopen tijd zijn er nogal wat Duitse (truck)vloggers voor de rechter gesleept, omdat ze in hun vlogs de kentekens van passerende of parkerende auto´s in hun dashcam niet hadden geblurred, maar wel hebben geplubliceerd (op basis van de DSGVO). Loopt meestal met een (stevige) boete af, en daarmee is de zaak dan afgedaan (mag je natuurlijk niet in herhaling vallen).

Mocht dus iemand kentekens in Kleve gaan fotograferen en ze online gaan shamen, dan is het een kwestie van een melding maken, en de "Datenschutzbeauftragter" gaat erop handelen. Die melding mag iedereen maken, en als je weet waar je moet wezen is dit binnen 5 minuten gepiept.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 16 jan 2021, 8:50

^^
Wat beweegt zulke lieden (truckvloggers) in 's hemelsnaam? :dontknow: :nuts:

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 16 jan 2021, 9:13

Die nadruk op namen en shamen door "verraders van de eerzame burger" is een goedkope spin weg van wat er al gezegd is: dat er blijkbaar mensen zijn die elk gaatje opzoeken om de regels te negeren, naar hun hand zetten, of zelfs bewust niet naleven.

Met deze spin wordt de "shamer" de dader en de overtreder het slachtoffer. De shamer is immoreel bezig, niet degene die geshamed wordt. Het is de absurde omkering.

Disclaimer: dit is geen steun aan of pleidooi voor zogenaamd "naming en shaming".

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » za 16 jan 2021, 10:26

T-hijs schreef:
za 16 jan 2021, 8:50
^^
Wat beweegt zulke lieden (truckvloggers) in 's hemelsnaam? :dontknow: :nuts:
In dit geval waren het diverse truckvloggers die niet met elkaar overweg konden, en vervolgens elkaars video's gingen rapporteren.

Sailliant detail: om iemand in Duitsland aan te geven hoef je helemaal geen partij te zijn v.w.b. de kentekens, in principe zou ik hier in de videotopics alle video's in Duitsland af kunnen gaan, de makers ervan (meestal forumleden) aangeven, ondanks dat ik geen partij ben (dus het niet mijn auto / kenteken is, welke te zien is). :nuts: