Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
autoweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sven_engelen » za 16 jan 2021, 10:40

^^ alleen zouden zulke aangiftes in Nederland stranden omdat de video's in Nederland verwerkt zijn en dus het Nederlands recht geldt. En kentekens blurren hoeft in Nederland niet.
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 16 jan 2021, 11:19

de_Aristocraat schreef:
za 16 jan 2021, 10:26

In dit geval waren het diverse truckvloggers die niet met elkaar overweg konden, en vervolgens elkaars video's gingen rapporteren.
Stelletje halve zolen...
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 20 jan 2021, 18:00

De ferry Harwich-Hoek van Holland wordt nu stilgelegd. Maar ik wist niet dat een burgemeester dat kan bepalen. Is dat in zijn rol als burgemeester of als voorzitter van de veiligheidsregio?

In ieder geval moet je nu flink omreizen. Of zwemmen.
Rijnmond.nl schreef:
Burgemeester Aboutaleb stopt passagiersboten van Engeland naar Hoek van Holland

Ferry's met passagiers uit Groot-Brittannië zijn vanaf zaterdag 01:00 uur niet meer welkom in Hoek van Holland. Dat heeft de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb besloten. Er is al weinig passagiersverkeer, maar dat stopt vanaf vrijdagnacht helemaal. Voor vrachtverkeer heeft de maatregel geen gevolgen.
Aboutaleb heeft dat verzoek woensdagmiddag gekregen van de minister van Verkeer. Hij heeft de Havenmeester opdracht gegeven de regel uit te voeren. Vluchten vanuit Engeland naar Rotterdam The Hague Airport worden door de minister zelf stilgelegd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 20 jan 2021, 22:01

Sinds wanneer kan een burgemeester beslissen dat een veerboot (excuus voor het onnodige gebruik van de Nederlandse taal waar Engels voldoende is )tijdelijk moet worden opgeheven vanwege een besmettelijker virus?

De Britse mutant zal wellicht besmettelijker zijn. En daarmee doorgaans ook milder.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 jan 2021, 22:07

^^ Kennelijk hebben burgemeesters veel te zeggen over welke boten onder welke voorwaarden welkom zijn in hun haven, waar de bevoegdheid om dezelfde beslissing te nemen voor luchtvaartuigen op luchthavens eerder op landelijk niveau ligt. De burgemeester van Velsen zal wel hetzelfde verzoek hebben gekregen met betrekking tot het veer van IJmuiden naar Nieuwkasteel (om de vorige poster een plezier te doen, geen Engels in dit bericht). Maar dat haalt natuurlijk TV Rijnmond niet.

Het lijkt mij hoe dan ook wel duidelijk uit het bericht dat Aboutaleb hier alleen doorgeefluik was, en niet de maatregelgeile burgemeester die even zelf een punt maakt.
(voor één keer dan)

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » wo 20 jan 2021, 22:38

^^^ maar, onze kust is nu toch een buitengrens geworden? Dat moet toch landelijk te verordonneren te zijn?

NH Nieuws rept vooralsnog alleen over Schiphol / KLM.
(..)Als voorbeeld geeft de woordvoerder een reis naar Zuid-Korea. De bemanning kan met een negatieve PCR-test binnen 72 uur van Schiphol naar Seoel en terug vliegen, maar moet dan voor vertrek naar Schiphol ook een antigeentest doen. Als die positief zou blijken, moet dat bemanningslid worden achtergelaten. Dat risico wil KLM niet nemen.

De maatregel geldt ook voor repatriëringsvluchten en vrachtvluchten. Het kabinet kondigde vandaag een vliegverbod aan voor heel Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk. (..)
Duss, luchtvracht vanuit Engeland mag niet.. maar vrachtverkeer per boot nog wel (of alleen het onbegeleide deel ervan?)

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/279527/k ... aatregelen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 jan 2021, 22:44

Luchtvracht vanuit het VK (dat zijn geen enorme volumes) kan gewoon en beroepsvervoer mag op de veerboten gewoon mee. Die blijven ook gewoon varen, maar dus alleen voor beroepsvervoer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 jan 2021, 23:07

Misschien is dat ook het antwoord op de vraag van Durashift. Omdat de grenspost wél open blijft, lag een landelijke stap in de havens (“grens sluiten”) mogelijk niet zo voor de hand. Of wellicht ook iets met EU-coördinatie op de Schengen-buitengrens. Een ordemaatregel via de eindverantwoordelijke voor de (lucht)haven zou makkelijker zijn geweest. Maar goed, ik speculeer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 21 jan 2021, 16:04

Er wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht of reizigers die met de auto Nederland binnenkomen ook een PCR-test kunnen worden verplicht en quarantaine kan worden opgelegd...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 jan 2021, 16:06

Dan hebben ze wat te doen in Baarle-Nassau.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 21 jan 2021, 16:19

Hek om al die perceeltjes en klaar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jan 2021, 16:21

mavas schreef:
do 21 jan 2021, 16:04
Er wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht of reizigers die met de auto Nederland binnenkomen ook een PCR-test kunnen worden verplicht en quarantaine kan worden opgelegd...
De maakbare samenleving. Wie gaat dit allemaal doen en wie gaat dit handhaven? Wie gaat elk pad en veldweggetje dat de grens passeert afsluiten? Laat staan in plaatsen waar de grens dwars door het dorp loopt.

Tenzij er naar ridicuul zware middelen wordt gegrepen is er altijd wel een sluiproute te vinden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 jan 2021, 16:31

Coen Tunnel schreef:
do 21 jan 2021, 16:21
Tenzij er naar ridicuul zware middelen wordt gegrepen is er altijd wel een sluiproute te vinden.
En anders is er altijd wel een Belgische burgemeester die de weg wijst :duck:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jan 2021, 16:33

^^ Inderdaad, dan bel ik wel even met Marino Keulen. :emo:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 21 jan 2021, 17:45

Coen Tunnel schreef:
Wie gaat elk pad en veldweggetje dat de grens passeert afsluiten? Laat staan in plaatsen waar de grens dwars door het dorp loopt.
Je zei het zelf al :lol:
Coen Tunnel schreef:
do 21 jan 2021, 16:33
Marino Keulen
Tijdens de eerste coronagolf heeft hij de omzetten van de leveranciers van betonblokken en hekwerk naar recordhoogtes gestuwd :hahaHAHA:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 21 jan 2021, 18:57

Coen Tunnel schreef:
mavas schreef:
De maakbare samenleving. Wie gaat dit allemaal doen en wie gaat dit handhaven? Wie gaat elk pad en veldweggetje dat de grens passeert afsluiten? Laat staan in plaatsen waar de grens dwars door het dorp loopt.

Gewoon bij iedere grensovergang waar dit nog niet het geval is een ANPR-camera plaatsen en de uitvoering van de automatische quarantaineplicht voor de voertuigbezitter laten uitvoeren door de ambtenaren van de belastingdienst, zodat bewijslast de komende jaren geen enkel obstakel vormt.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 21 jan 2021, 19:09

^^ Lang leve bedrijfsauto's :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jan 2021, 19:10

^^ Leuk in Kerkrade, Dinxperlo, Putte, Baarle, Nieuw-Namen en andere plaatsen waar de grens dwars door de kom loopt. :lol:

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » do 21 jan 2021, 19:12

mavas schreef:
Mooi weer een momentje van blijdschap voor Henk en Ingrid die doodsbang achter de geraniums zitten te bibberen vanwege dat levensgevaarlijke virus. Eindelijk wordt er opgetreden tegen die ander die zich niet aan de regels houdt. Waarom is dat vliegverbod er nog niet? IK hoef niet te vliegen, DUS dat kan prima verboden worden.

De arrogantie ook, je komt uit een land terug met een veel lager aantal positieve testen dan NL, dus je bent een gevaar en moet je middels een onbetrouwbare test laten testen. En vervolgens voor straf ook in opsluiting. Die test mag je waarschijnlijk om het verder te ontmoedigen ook nog zelf ophoesten, zoals gebruikelijk bij de Nederlandse overheid (gij zult uw eigen "kogel" betalen, à la Wet Mulder). En we kunnen het niet formeel verbieden, dus we gaan op een andere manier klieren om iets te ontmoedigen.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » do 21 jan 2021, 19:34

Coen Tunnel schreef:
do 21 jan 2021, 19:10
^^ Leuk in Kerkrade, Dinxperlo, Putte, Baarle, Nieuw-Namen en andere plaatsen waar de grens dwars door de kom loopt. :lol:
Dat geeft ook meteen één van de vele onmogelijkheden aan. Maar hé, dat zijn details waar men zich niet mee bezig hoeft te houden als men zoiets aankondigt. Men heeft weer lekker daadkracht uitgestraald en hup: op naar de volgende maatregelenverzwaring, want - surprise-surprise - de maatregelen werken niet want niet praktisch uitvoerbaar, of dermate belachelijk dat er geen draagvlak voor is. Het is een cirkel waar we nooit meer uitkomen als er niet eens iemand met een frisse blik van een afstandje naar kijkt en opnieuw begint.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 jan 2021, 19:39

Coen Tunnel schreef:
do 21 jan 2021, 19:10
Leuk in Kerkrade, Dinxperlo, Putte, Baarle, Nieuw-Namen en andere plaatsen waar de grens dwars door de kom loopt. :lol:
Gewoon een Sperrgebiet invoeren van 5 kilometer vanaf de grens. Lullig voor die plaatsjes, maar ja, je moet wat, eh? :)

Overigens is er nu weer discussie over een vaccinatiepaspoort, vooral vanuit de vakantielanden.
Wij hebben dat gele vaccinatiepaspoort, maar ik neem aan dat allerlei andere landen ook al zoiets kennen? Het is toch niet iets nieuws en kan dus toch al gewoon gebruikt worden?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 21 jan 2021, 20:09

^^
Dat is papier, daar kan mee gefraudeerd worden. Ehm...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jan 2021, 20:23

^^ En digitale fraude bestaat niet?

Het lijkt mij anders ook niet wenselijk om meerdere vaccinatiebewijzen mee te moeten zeulen op reis. Ik heb mij gele boekje, daar kan het prima in geregistreerd worden. Dat is voor de gele koorts-inenting die voor sommige landen ook verplicht is de enige juiste manier, en de internationale standaard als het gaat om vaccinaties aan te tonen. Ik zie geen reden om daarvan af te wijken voor de COVID-19-vaccinaties en ik vermoed dat veel landen het gewoon ook in het gele boekje gaan registreren.

Er kan voor internationale reizigers ook besloten worden om het in het gewone paspoort te registreren. Maar dan zou dat internationaal afgesproken moeten worden. Nederlandse paspoorten hebben op pagina 3 het kopje "Opmerkingen van bevoegde instanties", dat bedoeld is voor de autoriteit die het paspoort uitgeeft. Dat is de gemeente, en aangezien de GGD'en ook onder de verantwoordelijkheid van de gemeentes vallen kun je prima afspreken dat die het daar registreert met een stempel/sticker o.i.d.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 21 jan 2021, 20:29

^^
Amai Coen Tunnel... ik had gehoopt dat ik het dit keer zonder bijsluiter kon doen. :geenlach:

Het ehm... had een cryptische hint moeten zijn naar een affaire waar fraude nogal een dingetje was. Ik geef toe, erg cryptisch, maar ik had gehoopt dat er toch ook een indicatie in verborgen zat "jelger bedoelt het wat sarcastischer dan er letterlijk staat" ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 21 jan 2021, 20:35

^^ De cryptische boodschap was mij even ontgaan. :handshake:

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 21 jan 2021, 20:42

Voor de duidelijkheid: dat gele ding van mij dat alweer 27 jaar oud is, lijkt mij een uitstekend boekje om dat in bij te houden. :lol:

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » do 21 jan 2021, 21:32

^^ Ja, maar dat is geen fancy privacy schendende èèèèpp hè!

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » do 21 jan 2021, 22:26

Denken jullie dat net zoals vorig jaar, we weer naar het buitenland kunnen reizen en op vakantie kunnen gaan in de maand juni ?

Ik ga binnenkort m'n vakantiedagen doorgeven, en twijfel of ik 15 tot 30 juni vrij vraag, of wat weken in september.
Ik wil het liefste in juni naar Griekenland of Portugal. :)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 21 jan 2021, 22:35

Tja, die vraag heeft een hoog glazen bol gehalte.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » do 21 jan 2021, 22:47

CasablancaMarocco schreef:
do 21 jan 2021, 22:26
Denken jullie dat net zoals vorig jaar, we weer naar het buitenland kunnen reizen en op vakantie kunnen gaan in de maand juni ?
Korte versie: nee.
Ik ga binnenkort m'n vakantiedagen doorgeven, en twijfel of ik 15 tot 30 juni vrij vraag, of wat weken in september.
Ik wil het liefste in juni naar Griekenland of Portugal. :)
Ik zou, als dat bij jouw werk kan, zo lang mogelijk wachten met vrij nemen. Er is nu nog niks zinnigs over de mogelijkheden te zeggen.