Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Durashift
verkeersader

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » do 21 jan 2021, 23:51

^^^ wat zal men gaan doen met de schoolvakanties?

Ik hoorde al geluiden over het wellicht verschuiven daarmee om klassikaal les in te halen. :?:

Ik moet het ook voor 1 februari indienen.. zal er wel een disclaimer bij zetten dat de planning afhankelijk is van overheidswijzigingen. :geeuw:

jelger schreef:
do 21 jan 2021, 20:42
Voor de duidelijkheid: dat gele ding van mij dat alweer 27 jaar oud is, lijkt mij een uitstekend boekje om dat in bij te houden. :lol:
Dat is internationaal geaccepteerd, begreep ik van de week.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 22 jan 2021, 7:27

CasablancaMarocco schreef:
do 21 jan 2021, 22:26
Denken jullie dat net zoals vorig jaar, we weer naar het buitenland kunnen reizen en op vakantie kunnen gaan in de maand juni ?

Ik ga binnenkort m'n vakantiedagen doorgeven, en twijfel of ik 15 tot 30 juni vrij vraag, of wat weken in september.
Ik wil het liefste in juni naar Griekenland of Portugal. :)
Ik heb mijn dagen voor juni en september al opgegeven. Ik ga er vanuit dat ik gewoon in Nederland blijf met vakantie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 22 jan 2021, 8:14

^^
Ook ik blijf inderdaad in Nederland; heb eind juli een week in Friesland geboekt met T-hijs junior. Wat het makkelijker maakt in mijn geval is dat ik vermoedelijk in de zomer ook ga verhuizen, waardoor ik én de kosten laag wil houden én niet ver weg wil.
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 22 jan 2021, 8:16

Ik ga er momenteel nog altijd vanuit dat juli-augustus Frankrijk mogelijk blijft, in ongeveer dezelfde vorm als verleden jaar. Pampers binnen, lekker veel ruimte buiten op het terras en zoveel mogelijk buitenactiviteiten. Het is immers nog 5-6 maanden...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 22 jan 2021, 8:24

^^ seizoensinvloed, plus verder opgebouwde groepsimmuniteit door natuurlijke besmetting plus inentingen zouden komende zomer toch een minstens net zo gunstig beeld moeten geven als afgelopen zomer. Enige onzekere factor: volkomen onvoorspelbare en irrationeel handelende regeringen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 22 jan 2021, 8:25

Mei: Terschelling. Eind augustus - begin september: Malta
Hoop ik... :?
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 22 jan 2021, 8:45

Ik weet nog niet waarheen ik ga in Nederland, maar het zal vrijwel zeker een vrijstaand vakantiehuisje worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 22 jan 2021, 9:02

Hajo schreef:
vr 22 jan 2021, 8:25
Terschelling!!! :wow:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 22 jan 2021, 9:05

paolie schreef:
vr 22 jan 2021, 8:24
^^ seizoensinvloed, plus verder opgebouwde groepsimmuniteit door natuurlijke besmetting plus inentingen zouden komende zomer toch een minstens net zo gunstig beeld moeten geven als afgelopen zomer. Enige onzekere factor: volkomen onvoorspelbare en irrationeel handelende regeringen.
Dat onderste is natuurlijk het hele probleem. Met droog en warm weer en het halve land gevaccineerd moet er heel veel kunnen. Maar dan moeten panikerende regeringen geen roet in het eten gooien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 22 jan 2021, 9:08

Ik kan me zomaar voorstellen dat een heleboel landen vanwege het achterop lopen met vaccinaties ten opzichte van een groep koplopers niet zomaar iedereen toelaat. Zeker ook omdat nog niet bekend is in hoeverre een gevaccineerde toerist een coronavirus in besmettelijke vorm mee kan nemen.

Dit zal vooral een vraag voor oorden buiten de EU zijn. Waar veel landen pas veel later beginnen met vaccineren. Omdat ze niet anders kunnen.

Ik zie wel wat op onze weg komt.

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » vr 22 jan 2021, 9:20

Ik hou het dit jaar bij de Veluwe en een van de waddeneilanden. En gooi er ook nogmaals een verbouwing van ons huis tegenaan. Wordt het vakantiegeld toch nog nuttig besteed.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 22 jan 2021, 9:45

Ik mik -net als vorig jaar- op eind augustus en begin september op Schotland of Scandinavië. Vorig jaar is het uiteindelijk de Alpen geworden, nadat Schotland en Scandinavië vanwege corona niet meer mogelijk waren.

We shall see!
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 22 jan 2021, 9:45

Ik steek geen euro in die hele toeristenbranche de komende tijd. Eerst zien, dan geloven :nahzeg: . En ik heb nog wat krediet uitstaan van reizen die vorig jaar werden getorpedeerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 jan 2021, 9:49

Ik wacht af hoe het zich gaat ontwikkelen, hoef toch niet heel lang van te voren verlof in te plannen. In elk geval: vakantie in Nederland is geen vakantie voor mij. Het wordt dus sowieso buitenland of niks (maar daar ga ik niet van uit).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jan 2021, 10:41

^^ Er zijn best wat buitenlanden waar we wel welkom zijn, dus zolang de grenzen formeel niet dichtgaan, zal ik een reis naar een ander Europees land per auto wel overwegen. Ik denk dat intercontinentaal reizen ook dit jaar nog te lastig zal worden gemaakt.

Ik ben afgelopen december tweemaal twee dagen weg geweest binnen Nederland en alhoewel dat leuk was, wil ik ook geen hele week vakantie in Nederland. Ik ga ervan uit dat er binnen Europa wel wat mogelijk is, en dat sommige landen Nederlanders gewoon toe zullen laten, ook zonder PCR-test, als het aantal besmettingen weer wat lager is. Het zou best weer eens Zweden kunnen worden, net als vorig jaar, van alle EU-landen gaan die nog het meest relaxt om met de crisis. Ongeacht wat je daarvan vindt, het zorgde er wel voor dat ik in Zweden een uitermate ontspannende week had en eigenlijk 'gewoon' vakantie kon vieren.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 22 jan 2021, 10:51

T-hijs schreef:
vr 22 jan 2021, 9:02
Hajo schreef:
Die staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje. Vlieland moet ik ook nog, de andere 3 eilanden heb ik al eens bezocht.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 22 jan 2021, 11:09

Chris schreef:
vr 22 jan 2021, 9:49
Ik wacht af hoe het zich gaat ontwikkelen, hoef toch niet heel lang van te voren verlof in te plannen. In elk geval: vakantie in Nederland is geen vakantie voor mij. Het wordt dus sowieso buitenland of niks (maar daar ga ik niet van uit).
Hierin sta ik wat minder zwart-wit. Wat dagen in Nederland is best prima - heel veel is nog onontgonnen terrein, maar noodgedwongen in Nederland blijven. Nou nee :shutup:

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » vr 22 jan 2021, 11:16

Palance schreef:
vr 22 jan 2021, 10:51
T-hijs schreef:
vr 22 jan 2021, 9:02
Hajo schreef:
Die staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje. Vlieland moet ik ook nog, de andere 3 eilanden heb ik al eens bezocht.
Zeker een prachtig eiland! Je kunt er mooi fietsen en het is nog behoorlijk divers met bossen, duinen en de Boschplaat.

Ikzelf denk aan Ameland of Vlieland van de zomer. Heeft iemand hier goede ervaringen mee?
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jan 2021, 11:21

^^ Afgelopen december was ik een weekend in Ameland, in het WestCord Hotel in Nes. Prima verblijf gehad (heerlijk avondeten en ontbijt, erg vriendelijk personeel) en een mooi eiland. We hadden de auto mee en we hebben het hele eiland wel verkend. Als het weer mooier is, is de fiets natuurlijk ideaal om de plekken te verkennen waar je per auto niet kan komen.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 22 jan 2021, 11:24

Bij ons staat sowieso Zweden weer op de planning voor de zomer. Daar acht ik de kans het grootste dat we gewoon zonder gezeur naar toe kunnen. Andere vakanties slachtofferen we dit jaar maar. In ruil daarvoor aan het inventariseren voor een sauna in de tuin 8-)

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 22 jan 2021, 11:25

NWH schreef:
vr 22 jan 2021, 11:16
Zeker een prachtig eiland! Je kunt er mooi fietsen en het is nog behoorlijk divers met bossen, duinen en de Boschplaat.

Ikzelf denk aan Ameland of Vlieland van de zomer. Heeft iemand hier goede ervaringen mee?
Terschelling is met afstand het mooiste eiland. Ameland zeker ook erg leuk. Vlieland moet je liggen, ik vind het persoonlijk net even te klein (qua dingen te zien/doen), maar voor een paar dagen is het ook geen straf.

Disclaimer: als ex-Terschellinger ben ik bevooroordeeld :top:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 22 jan 2021, 11:30

Van alle Waddeneilanden in Nederland (ben alleen nog niet op Ameland geweest) vind ik Vlieland het fijnst. Ik ben er nu 2 keer geweest in een paar jaar.
Auto's mogen alleen door de bewoners worden bereden. Het aantal accommodaties is beperkt, waardoor het niet overloopt van de toeristen. 90% van de bezoekers is Nederlands. Voornamelijk hoogopgeleiden komen er van middelbare leeftijd, want er is niet echt een groot uitgaansleven. Accommodaties zijn daardoor ook niet de goedkoopste. Verder zijn er 6 diverse wandelroutes uitgezet, en kun je veel fietsen. Sinds kort kun je ook een rondleiding doen bij een eigen kaasmakerij, een 2eW.O.-locatie en een bierbrouwerij. Dat was er 2/3 jaar geleden nog niet.
Kortom, als we weer eens naar een Waddeneiland willen, dan wordt het weer Vlieland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 22 jan 2021, 11:36

Intussen wil België niet-noodzakelijke reizen naar het buitenland weer verbieden, wil de EU donkerrode gebieden in de EU isoleren, en ben je een aso als je een niet-noodzakelijke reis maakt buiten Nederland. Voorlopig geldt: "Leuker kunnen we het niet maken, maar wel moeilijker."
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 22 jan 2021, 11:40

mavas schreef:
vr 22 jan 2021, 11:30
Van alle Waddeneilanden in Nederland (ben alleen nog niet op Ameland geweest) vind ik Vlieland het fijnst. Ik ben er nu 2 keer geweest in een paar jaar.
Auto's mogen alleen door de bewoners worden bereden. Het aantal accommodaties is beperkt, waardoor het niet overloopt van de toeristen. 90% van de bezoekers is Nederlands. Voornamelijk hoogopgeleiden komen er van middelbare leeftijd, want er is niet echt een groot uitgaansleven. Accommodaties zijn daardoor ook niet de goedkoopste. Verder zijn er 6 diverse wandelroutes uitgezet, en kun je veel fietsen. Sinds kort kun je ook een rondleiding doen bij een eigen kaasmakerij, een 2eW.O.-locatie en een bierbrouwerij. Dat was er 2/3 jaar geleden nog niet.
Kortom, als we weer eens naar een Waddeneiland willen, dan wordt het weer Vlieland.
Terschelling staat bij mij met stip op nummer 1; daar ben ik al minstens 50 keer geweest, ook omdat ik daar tot zo'n 25 jaar geleden als vrijwilliger excursies heb gegeven op het wad.

Afgelopen september heb ik Vlieland wat meer ontdekt en dat is ook erg lekker. Vooral minder drankjeugd (zei de 50+'er :mrgreen: ) en inderdaad heerlijk fietsen en wandelen. Verder blijft Texel een aantrekkelijke bestemming, want korte, betaalbare overtocht en veel rustige plekjes als je er de weg weet.

Ameland ken ik nauwelijks; twee keer een weekend geweest en beide keren had ik geen tijd om het eiland echt te verkennen. Voor een weekendje weg is Schiermonnikoog trouwens ook zeer aan te bevelen. Lekker wandelen, maar in een weekend heb je het echt gezien.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 jan 2021, 11:44

Ik ben meer van de bergen, ruige landschappen of mediterraanse landschappen. Dan is Nederland niet interessant. Ja je kan best mooi wandelen en fietsen maar daarvoor hoef ik niet op vakantie te gaan, binnen een half uur fietsen van mijn huis heb ik de Veluwe, de IJssel, de Vecht, de polders, meertjes, etc.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 22 jan 2021, 12:00

Tja, Terschelling. Al een poosje niet meer geweest. Als kind elk jaar wel. Het campinghuisje van grootouders afbreken of opbouwen. Kerst bij de bekende camping op West, zomerse of winterse vakanties. Logeren bij familie in schoolvakanties. Altijd goed. Fijn eiland. Maar nu is er niemand meer als extra reden om er heen te gaan. Dus komt het er vaak niet van.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 22 jan 2021, 12:06

Chris schreef:
vr 22 jan 2021, 11:44
Ik ben meer van de bergen, ruige landschappen of mediterraanse landschappen. Dan is Nederland niet interessant. Ja je kan best mooi wandelen en fietsen maar daarvoor hoef ik niet op vakantie te gaan, binnen een half uur fietsen van mijn huis heb ik de Veluwe, de IJssel, de Vecht, de polders, meertjes, etc.
Dat heb ik ook precies hetzelfde inderdaad. Zeker als je sowieso al in redelijk natuurlijk landschap woont, dan zijn er maar weinig plekken in de Benelux die echt boeiend zijn voor meer dan een lang weekend.

En dat is uiteraard ook deels een kwestie van smaak. Zomervakantie associeer ik met zomerweer, en dat kan in onze regio nogal tegenvallen. En ook met het verblijven in een andere omgeving (bergen, architectuur, eten en drinken, enz.). Niet met een week in een huisje in Drenthe ofzo en dan gewoon elke dag naar de plaatselijke Albert Heijn en ‘s avonds kroketten snacken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 22 jan 2021, 12:18

Ik ben op alle Waddeneilanden geweest. Terschelling en Vlieland zijn echter heel lang geleden, minstens 20 jaar of meer. Naar Terschelling neem ik de auto mee, Vlieland mag inderdaad niet.

Ook naar Schiermonnikoog mag je je eigen auto niet meenemen. Is ook wel logisch, dit eiland en ook Vlieland zijn daarvoor gewoon te klein.
Donateur Vereniging Wegenforum

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 22 jan 2021, 12:32

Ds79m schreef:
vr 22 jan 2021, 12:06
Chris schreef:
vr 22 jan 2021, 11:44
Dat heb ik ook precies hetzelfde inderdaad. Zeker als je sowieso al in redelijk natuurlijk landschap woont, dan zijn er maar weinig plekken in de Benelux die echt boeiend zijn voor meer dan een lang weekend.

En dat is uiteraard ook deels een kwestie van smaak. Zomervakantie associeer ik met zomerweer, en dat kan in onze regio nogal tegenvallen. En ook met het verblijven in een andere omgeving (bergen, architectuur, eten en drinken, enz.). Niet met een week in een huisje in Drenthe ofzo en dan gewoon elke dag naar de plaatselijke Albert Heijn en ‘s avonds kroketten snacken.
Ik was sowieso wat aan het plagen, maar ik kan hier met een fietstocht van een half uur me voldoende uitleven. Bossen, duinen, rivieren en stedenschoon: alles is aanwezig. Nederland is niet spectactulair in landschappelijke zin.

Maar de Waddeneilanden zijn voor mij dus compleet nieuw.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jan 2021, 13:21

Ik ben op drie van de vijf Nederlandse Waddeneilanden geweest, al was Schiermonnikoog als vijfjarig jongetje, dus daar herinner ik me niet al te veel van. Texel heb ik twee keer een dag bezocht, Ameland dus eenmaal een weekend. Als we weer binnen Nederland moeten blijven is twee of drie dagen Terschelling iets wat ik nog wel wil doen.

Verder ben ik rond 1999/2000 een keer een dag op Borkum geweest vanaf Eemshaven, en dan met het treintje verder. Daar heb ik toen een fiets gehuurd en ben ik ook zo ongeveer het hele eiland over geweest. Ik had vorig jaar ook nog het plan om een dag naar Helgoland te gaan met het vliegtuig vanaf Cuxhaven (met de OFD die lijnvluchten heeft op die verbinding), maar door corona is dat er niet van gekomen.