Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x3 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » vr 22 jan 2021, 15:46

En op de Wadden kan heet ook bij lagere luchttemperaturen zeer aangenaam aanvoelen. Mits er weinig wind is en wat zon.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 22 jan 2021, 15:58

Coen Tunnel schreef:
vr 22 jan 2021, 13:21
Ik had vorig jaar ook nog het plan om een dag naar Helgoland te gaan met het vliegtuig vanaf Cuxhaven (met de OFD die lijnvluchten heeft op die verbinding), maar door corona is dat er niet van gekomen.
Ik ken anders een forummer die je desnoods graag tegen onkostenvergoeding even naar Helgoland vliegt, zodra het m.b.t. Corona weer kan. ;)

Van de waddeneilanden ken ik nog niet zoveel, slechts 3 stuks: Texel, Borkum en Juist. Van de sfeer vond ik Juist het mooist, vooral omdat het eiland geheel op paard & wagen zet. Zelfs de vuilnis wordt per huifkar opgehaald. Alleen de brandweer, dokter en politie hebben een gemotoriseerd voertuig op het eiland. Toch staat Helgoland me het meest bijzonder in herinnering, maar dat is geen waddeneiland. Texel en Borkum vond ik beiden leuk eens gezien te hebben, maar geen wauw gevoel.

Nee, dan is bijv. een Kroatisch, Grieks of Italiaans eiland toch even andere koek. Daar kan ik me echt een vakantie vermaken. De Noordzee trekt me niet zo enorm. Als het richting noorden gaat, dan liever de Oostzee.
Chris schreef:
vr 22 jan 2021, 11:44
Ik ben meer van de bergen, ruige landschappen of mediterraanse landschappen. Dan is Nederland niet interessant.
Idem dito. Als ik zo af en toe bij familie in Nederland ben, vind ik het ook wel leuk om even door de Achterhoek te fietsen, maar dat was het dan wel. Na een paar dagen ga ik al snel de Sauerlandse heuvels missen, laat staan de Alpen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 22 jan 2021, 16:19

Texel is dan ook wel - in mijn optiek - het minste een Waddeneiland, van de Nederlandse eilanden. Het voelt vooral als een verlengstuk van Noord Holland. Het mist de variatie van Terschelling - althans, in beleving. De andere eilanden zijn door hun schaal natuurlijk sowieso in beleving al anders.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 22 jan 2021, 17:17

Ooit zo'n 20 jaar geleden ondertussen met wat vrienden in de zomer in de jeugdherberg van Texel en daarna op 1 of andere camping op Vlieland gekampeerd in een tent. De overtocht van Texel naar Vlieland en dan de busrit naar het noorden van het eiland vond ik al zo vreemd aandoen, maar die Nederlandse Jet die over ons schoot op ik schat 10-20m hoogte was wel impressionant, het zand van het strand stuifde mee.

Echter zelden zo'n desolate op zich troosteloze tijd gekend als op Vlieland, maar goed, ben dan ook een kind van het Zuiden en de Mediterrannée en niet zozeer van Noord-Nederland.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 22 jan 2021, 17:38

Vakantie is voor mij inderdaad ook totaal andere landschappen zien, de dichtsbijzijnde bestemming die bij mij al wat vakantiegevoel oproept zijn de Ardennen.
Nederland heeft uiteraard ook leuke en mooie hoekjes, maar niet om een week of langer op vakantie te gaan. Dit zijn meer uitjes voor mij, maximaal een lang weekend.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 22 jan 2021, 18:23

Dat herken ik wel.
Hoewel ik op de Wadden wel echt het gevoel heb er even tussenuit te zijn geweest. Het contrast tussen in de duinen wandelen/fietsen of op het strand lopen/liggen is ten opzichte van de volgebouwde en drukke omgeving rond Delft groot genoeg.

Desondanks hoop ik dat het komende zomer mogelijk is om weer naar het buitenland te gaan.

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » vr 22 jan 2021, 19:00

Km357 schreef:
vr 22 jan 2021, 17:17
Ooit zo'n 20 jaar geleden ondertussen met wat vrienden in de zomer in de jeugdherberg van Texel en daarna op 1 of andere camping op Vlieland gekampeerd in een tent. De overtocht van Texel naar Vlieland en dan de busrit naar het noorden van het eiland vond ik al zo vreemd aandoen, maar die Nederlandse Jet die over ons schoot op ik schat 10-20m hoogte was wel impressionant, het zand van het strand stuifde mee.

Echter zelden zo'n desolate op zich troosteloze tijd gekend als op Vlieland, maar goed, ben dan ook een kind van het Zuiden en de Mediterrannée en niet zozeer van Noord-Nederland.
Ik woon in Zwolle en bijna al mijn collega's gaan op vakantie naar de Waddeneilanden en dit al jaren achter elkaar.

Behalve duinen, bos en weilanden heb je niet veel, en het zijn ook nog eens kleine eilanden, en nog redelijk aan de prijs.
Ik snap het ook niet echt wat mensen daar zo leuk aan vinden, zeker als je een regenachtige zomer hebt, kan ik me niet bedenken wat je daar dan zou kunnen doen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 22 jan 2021, 19:07

De hele dag Mens-erger-je-niet spelen!

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 22 jan 2021, 19:09

CasablancaMarocco schreef:
vr 22 jan 2021, 19:00
Km357 schreef:
vr 22 jan 2021, 17:17

Ik woon in Zwolle en bijna al mijn collega's gaan op vakantie naar de Waddeneilanden en dit al jaren achter elkaar.

Behalve duinen, bos en weilanden heb je niet veel, en het zijn ook nog eens kleine eilanden, en nog redelijk aan de prijs.
Ik snap het ook niet echt wat mensen daar zo leuk aan vinden, zeker als je een regenachtige zomer hebt, kan ik me niet bedenken wat je daar dan zou kunnen doen.
Wij waren als vriendenkliek nogal zwaar bezig met Magic The Gathering, dus we hadden genoeg decks mee om te testen inclusief extra kaarten om te switchen. Maar om daarvoor nu 200-300km noordwaarts te trekken...

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 22 jan 2021, 19:38

Dat soort dingen hangt natuurlijk van je karakter af.
De een vind het niets en de ander weer geweldig. Het is maar net hoe je als mens in elkaar steekt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 22 jan 2021, 20:43

CasablancaMarocco schreef:
vr 22 jan 2021, 19:00
Ik kan me dan zelf niet voorstellen dat er mensen zijn die de hele dag willen bakken op het strand. Ieder zijn eigen wensen.

In Nederland valt nog genoeg te zien. En dan bedoel ik niet alleen met er even langsrijden maar de tijd nemen om een omgeving goed te leren kennen.
Ikmga graag naar het buitenland maar vind Nederland geen straf. En als het regent? Dan een regenjas aan. Ook in het zuiden van Europa kun je in de zomer pech hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jan 2021, 22:16

Binnenlands vind leuk voor een nachtje (bv. een weekendje weg), maar ik moet er niet aan denken een midweek of langer op vakantie te zijn in Nederland. Als ik continu Nederlands om me heen hoor en voor de boodschappen nog steeds naar de Appie ga, dan heb ik niet echt een vakantiegevoel. Het buitenland geeft me veel meer een vakantiegevoel. Ondanks dat er in Nederland ook nog wel het een en ander te ontdekken valt vind ik het eigenlijk zonde om mijn geld aan een vakantie in eigen land te spenderen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 22 jan 2021, 22:29

Laten we dan hopen dat er wat ruimte is om ons elders te ontspannen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jan 2021, 22:45

Er zijn landen waar we als Nederlands nog welkom zijn, en als ik terugkom met de auto en op Nederlands grondgebied ben kan mij de toegang tot het land niet meer worden ontzegd. Kortom, tenzij de EU besluit om alle binnengrenzen te sluiten (wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren), zal ik vast wel een bestemming kunnen vinden. :yes:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 22 jan 2021, 22:57

Coen Tunnel schreef:
vr 22 jan 2021, 22:16
Als ik continu Nederlands om me heen hoor en voor de boodschappen nog steeds naar de Appie ga, dan heb ik niet echt een vakantiegevoel.
Dan ga je naar een vakantiepark aan de Nederlandse kust, dan hoor je toch alleen maar Duits :heygrr: :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jan 2021, 23:00

Als het zo is dat Duitsers hier naar toe kunnen komen, dan zal ik vast ook wel ergens anders naar toe kunnen gaan.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 23 jan 2021, 0:58

Zit je dan, in Zwitserland, met een reservering voor een TGV zondagochtend. Lees je opeens op NOS dat je nu een PCR-test nodig hebt om Frankrijk in te komen. Dat wordt me van den domme houden, en als ik toegang tot de TGV ontzegd wordt maar via Basel naar huis. :rofl2:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 23 jan 2021, 6:54

^^
* alvast popcorn bakt...
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 23 jan 2021, 7:03

En nog even over de Waddeneilanden:
Ik zie mijzelf ook niet twee of drie weken op een Waddeneiland vakantie houden, maar met kinderen (ik heb er één) is het toch iets anders. Die vermaken zich uren op het strand, met een schepje en een emmertje, dicht bij de waterlijn. Voor de afwisseling zijn er genoeg andere dingen te doen voor ouders en kinderen. En een heel groot voordeel: de rit ernaartoe is voor dit kids een stuk beter vol te houden. En als ouder kom je op één van de eilanden prima tot rust. Als je kind geniet heb je zelf ook vakantie.

Ja, ik ga ook liever wat verder weg; de Alpen kunnen mij bijvoorbeeld enorm bekoren, maar een (mid)week op het wad is voor mij ook enorm genieten.
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jan 2021, 11:00

Dat is nou een reden waarom ik op dit moment (en waarschijnlijk ook in de toekomst) geen behoefte heb om kinderen te krijgen. Je hele leven wordt er door bepaald. Sommigen vinden dat fantastisch maar geef mij maar de vrijheid...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 23 jan 2021, 11:29

En gelukkig bestaat die keuze om geen kinderen te nemen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 23 jan 2021, 11:42

Chris schreef:
za 23 jan 2021, 11:00
Dat is nou een reden waarom ik op dit moment (en waarschijnlijk ook in de toekomst) geen behoefte heb om kinderen te krijgen. Je hele leven wordt er door bepaald. Sommigen vinden dat fantastisch maar geef mij maar de vrijheid...
Eerlijk gezegd heeft onze - ondertussen 10-jarige - dochter nooit problemen "veroorzaakt" tijdens het reizen, het is maar hoe je kind in elkaar steekt en je het opvoedt.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » za 23 jan 2021, 11:54

Hoewel het je tot op zekere hoogte beperkt vind ik het juist ontzettend leuk om de kinderen iets van de wereld te laten zien. Pretpark of camping met entertainment voor de kinderen zul je ons dan weer niet vinden. “Als de kinderen vakantie hebben, hebben wij dat ook” gaat bij ons niet op. Het moet voor iedereen leuk zijn. We gaan de natuur in, bekijken steden, gaan naar een dierentuin, huren een bootje of kano, wandelen, verre reizen, “vreemd” eten, het kan met kinderen evengoed.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 23 jan 2021, 11:56

Uiteraard, het ligt er ook aan hoe je er zelf instaat.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 jan 2021, 12:31

Ik heb ook geen kinderen en dat geeft heel wat meer vrijheid. Ik ken meerdere stellen zonder kinderen.
Toch merk je dat er nog altijd mensen zijn die vinden dat je uit moet leggen waarom je geen kinderen wil, waarschijnlijk omdat het niet past in het standaardplaatje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 23 jan 2021, 14:52

Exact, je bent aan niemand verantwoording schuldig voor hoe jij je leven inricht :top:

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » zo 24 jan 2021, 9:15

Coen Tunnel schreef:
wo 20 jan 2021, 22:44
Luchtvracht vanuit het VK (dat zijn geen enorme volumes) kan gewoon en beroepsvervoer mag op de veerboten gewoon mee. Die blijven ook gewoon varen, maar dus alleen voor beroepsvervoer.
Is dat zo? KLM heeft haar vlucht naar Londen Heathrow opgeschaald naar een Airbus A330 juist om vracht mee te vervoeren, en de afgelopen weken heb ik Air Tanker uit het VK ook met een A330 vol met vracht naar Schiphol zien komen.

Waarschijnlijk een gevolg van de Brexit en op deze wijze hoeft vracht niet in de rij te staan met vrachtwagens totdat ze over kunnen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 jan 2021, 12:18

Omdat er minder vluchten zijn maar er wel behoefte is aan vrachtvolume kan ik me voorstellen dat een groter toestel wordt ingezet. Een widebody als de A330 geeft dan in ieder geval beduidend meer vrachtvolume dan een B737. Tot vorig jaar vloog BA ook nog wel met een B767 tussen Schiphol en Heathrow, maar daar waren ze al mee gestopt. Maar er zal wel wat behoefte zijn om ook grote luchtvracht te vervoeren (ook om via Amsterdam verder te vervoeren). Normaal gaat dat stukje tussen Amsterdam en Londen of omgekeerd met een vrachtwagen, voor de luchtvracht die niet in een narrowbody past. Nu zal het wel uit kunnen om het maar te vliegen. Die A330's van KLM worden verder toch niet gebruikt.

Brexit zal ook wel een rol spelen; vanuit mijn werk laten we normaal ook wel koeriers met spoedzendingen naar het VK rijden, maar dat is momenteel ook een enorm gedoe, dus wordt er eerder gekeken naar luchtvracht zodat bij aankomst in het VK een agent het verder kan regelen.

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » wo 27 jan 2021, 8:40

Voor wie er in de voorjaarsvakantie / krokusvakantie nog plannen had om naar België te gaan:
België verbiedt recreatieve en toeristische reizen vanuit en naar het land tot 1 maart. Alleen essentiële trips, in of uit België, zijn toegestaan, bijvoorbeeld voor grensarbeiders, voor medische behandelingen of dringende zakelijke of familiale redenen.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 27 jan 2021, 9:18

^^ hoe zit het met transitverkeer?