Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Boeck536
dorpsstraat

Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Boeck536 » wo 27 jan 2021, 10:43

Volgens Het Nieuwsblad blijft transit mogelijk: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf2021012 ... ce=google

Wat mij dan weer niet duidelijk is, is hoe dat zit bij het arriveren in Nederland per auto. Is een negatieve test daarbij nu wel of niet verplicht, en als het verplicht is wordt dat dan wel of niet aan de grens gehandhaafd door de Marechaussee?

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 jan 2021, 12:15

^^ Nee. Wie per auto inreist vanuit of via België of Duitsland, hoeft geen negatieve test te tonen. Dan maakt het niet uit of je Nederlander bent of van een andere nationaliteit bent. Wel geldt een dringend advies voor 10 dagen zelfquarantaine.

Sowieso kan een Nederlands ingezetene niet teruggestuurd worden als die zich al op Nederlands gebied bevindt; ook niet als het je toch gelukt is om zonder aan de testverplichting te voldoen via één van de luchthavens het land binnen komt.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 27 jan 2021, 12:35

Ik denk dat je ook Schengen burgers niet kan terugsturen, die per vliegtuig of boot aankomen. Hoogstens de luchtvaartmaatschappij beboeten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 27 jan 2021, 13:36

Boeck536 schreef:
wo 27 jan 2021, 10:43
Volgens Het Nieuwsblad blijft transit mogelijk: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf2021012 ... ce=google

Wat mij dan weer niet duidelijk is, is hoe dat zit bij het arriveren in Nederland per auto. Is een negatieve test daarbij nu wel of niet verplicht, en als het verplicht is wordt dat dan wel of niet aan de grens gehandhaafd door de Marechaussee?
Zondagavond werd in de trein tussen Noorderkempen en Breda gecontroleerd, daarom ben ik uitgestapt en per auto de grens overgegaan. Nul controle. :lol:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 27 jan 2021, 15:38

^^ Hoe is het afgelopen met de TGV-reis?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 27 jan 2021, 15:40

Dat bericht was gecorrigeerd, reizigers per weg of spoor worden niet gecontroleerd. Bron

Wel controle gehad van de Zwitserse douane, die vroegen hoe lang ik in Zwitserland was. Dat werd ook genoteerd, ben benieuwd waar dat voor diende.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » wo 27 jan 2021, 15:54

Mijn jongste dochter berichtte me dat toen ze vanmorgen Oostenrijk uitreden Duitsland in, er in beide richtingen geen enkele controle was, de rolluiken bij de grenspost waren naar beneden. Bij de inreis op 16 januari was er controle Oostenrijk in op negatieve test en andere papieren. Dus het gedreig van Merkel over grenzen dicht en verhinderen vakanties en recreatie verkeer is nog steeds management by speech.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 jan 2021, 18:55

^^
Dat beeld kan ik bevestigen. Welke grensovergang was het precies? De enigste keer dat ik een controle had bij het binnenrijden van Duitsland sinds Corona was eind mei op de A7 bij Füssen, direct na het uitrijden van de Grenztunnel. En toen was juist net alles weer open, zonder restricties. Voor de rest alleen af en toe controles bij het binnenrijden van Zwitserland. Dat was het. De Duitse regering roept inderdaad steeds over strenge controles, maar daar komt maar amper wat van de grond.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 jan 2021, 19:23

^^ Ik had begin juni ook een inreiscontrole bij Kufstein/Kiefersfelden op de A93, maar die stond daar voor corona volgens mij ook wel vaker.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » do 28 jan 2021, 9:12

Niederndorf aan de Inn, direct aan de A93.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 02 feb 2021, 22:57

Welke Europese landen hebben voor Nederlandse en Belgische reizigers vooralsnog geen quarantaineverplichting én geen negatieve testverplichting?

Voor zover ik kan nagaan:

- Zweden
- Kroatië
- Albanië
- Noord-Macedonië
- Portugal (behalve Madeira)
- Polen, mits je in een individueel vervoermiddel (auto, motor) vanuit een ander EU-land de grens passeert

Voor de volgende landen geldt dat je met een negatieve test binnen kan en niet in quarantaine hoeft:

- Servië
- Bosnië en Herzegovina
- Kosovo
- Italië
- Luxemburg
- Spanje
- Portugal (alleen Madeira)
- Griekenland

Heeft er iemand aanvullingen en/of correcties?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 02 feb 2021, 23:01

Zwitserland is voor de Belgen vrij toegankelijk.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 03 feb 2021, 14:34

Coen Tunnel schreef:
di 02 feb 2021, 22:57
Welke Europese landen hebben voor Nederlandse en Belgische reizigers vooralsnog geen quarantaineverplichting én geen negatieve testverplichting?

Estland heeft sinds gisteren de inreisrestricties (quarantaine) opgeheven voor reizigers met een vaccinatiecertificaat in het Ests, Engels of Russisch. De vaccinatie van 9 leveranciers wordt erkend.

En als je Georgie ook onder je "Europa" stelt dan geldt het ook voor dat land sinds afgelopen weekend: daar zijn reizigers met vaccinatie vrijgesteld van de verplichte staatsquarantaine. Een negatieve PCR test voor EU reizigers is ook een vrijgeleide, met de toevoeging dat er na aankomst binnen 3 dagen in het land ook een test moet worden afgenomen.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » wo 03 feb 2021, 15:03

Voor Frankrijk is een negatieve test voldoende, de quarantaine is niet verplicht.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » wo 03 feb 2021, 16:40

jelger schreef:
wo 03 feb 2021, 14:34
Coen Tunnel schreef:

Estland heeft sinds gisteren de inreisrestricties (quarantaine) opgeheven voor reizigers met een vaccinatiecertificaat in het Ests, Engels of Russisch. De vaccinatie van 9 leveranciers wordt erkend.

En als je Georgie ook onder je "Europa" stelt dan geldt het ook voor dat land sinds afgelopen weekend: daar zijn reizigers met vaccinatie vrijgesteld van de verplichte staatsquarantaine. Een negatieve PCR test voor EU reizigers is ook een vrijgeleide, met de toevoeging dat er na aankomst binnen 3 dagen in het land ook een test moet worden afgenomen.
De NOS heeft hier een artikel over, maar lijkt niet over volledige informatie te beschikken.
Estland heft quarantaineplicht op voor gevaccineerde reizigers
Voor zover bekend als eerste EU-lidstaat heeft Estland de quarantaineplicht losgelaten voor reizigers die het afgelopen half jaar van een coronabesmetting genezen zijn verklaard door een arts of volledig gevaccineerd zijn. Daarvoor moet een reiziger een vaccincertificaat in Engels, Ests of Russisch van een van de negen vaccinmakers overhandigen. Dat is opvallend, omdat in de Europese Unie pas drie vaccins zijn goedgekeurd.
https://nos.nl/liveblog/2367118-vrij-re ... daald.html

Polen heeft namelijk alle inreisbeperkingen voor gevaccineerden al sinds 28 december opgeheven. Ook zijn alle vliegbeperkingen vanaf 14 januari vervallen. Zie: https://www.gov.pl/web/koronawirus/info ... rozujacych

Overigens voorziet de Poolse overheid wel in de langste Vraag&Antwoord-sectie die ik tot nu toe ben tegengekomen, tot het beantwoorden van vragen over desinformatie aan toe: https://www.gov.pl/web/koronawirus/pytania-i-odpowiedzi
Wel goed om alles op deze manier op één website bij elkaar te hebben.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 03 feb 2021, 16:43

D91 schreef:
wo 03 feb 2021, 16:40
De NOS heeft hier een artikel over, maar lijkt niet over volledige informatie te beschikken.
Onder andere daarom heb ik even een Ests artikel [in het Engels] erbij gehaald. :yes:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 03 feb 2021, 16:53

In Duitsland kan je ondertussen d.m.v. een doktersattest dat je Covid-19 hebt gehad, ook zonder quarantaine-verplichtingen in diverse deelstaten inreizen. Voorlopig mag zo'n attest maximaal 6 maanden oud zijn, maar men past dit flexibel op de voorlopige wetenschappelijke resultaten aan, hoelang mensen na een Corona-infectie nog immuun zijn. Er schijnen meerdere landen een dergelijke uitzondering voor ex-geïnfecteerden te hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » wo 03 feb 2021, 16:58

jelger schreef:
wo 03 feb 2021, 16:43
D91 schreef:
wo 03 feb 2021, 16:40
Onder andere daarom heb ik even een Ests artikel [in het Engels] erbij gehaald. :yes:
Het ging mij er vooral om dat de NOS claimt dat Estland het eerste EU-land zou zijn dat deze regel invoert, en dat is dus niet waar.
Of bedoelde je meer dat je in z'n algemeenheid weinig vertrouwen hebt in de correctheid en volledigheid van de NOS? ;)

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 03 feb 2021, 17:03

ah zo. :lol: Nou ja, de NOS ligt nogal onder vuur, dus alles anders dan NOS is dan toch beter? [mijn oordeel doet er niet zo toe :lol: ]

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » wo 03 feb 2021, 19:32

Coen Tunnel schreef:

Voor zover ik kan nagaan:

- Zweden
- Kroatië
- Albanië
- Noord-Macedonië
- Portugal (behalve Madeira)
- Polen, mits je in een individueel vervoermiddel (auto, motor) vanuit een ander EU-land de grens passeert

Voor de volgende landen geldt dat je met een negatieve test binnen kan en niet in quarantaine hoeft:

- Servië
- Bosnië en Herzegovina
- Kosovo
- Italië
- Luxemburg
- Spanje
- Portugal (alleen Madeira)
- Griekenland

In Zweden is inmiddels de kogel door de kerk: Er komt een algehele testverplichting voor iedereen die Zweden inreist. De PCR-test mag maximaal 48 uur oud zijn op moment van inreizen. De testverplichting gaat a.s. zaterdag 6 februari in en duurt in beginsel tot en met 31 maart 2021. Er zijn enkel uitzonderingen voor personen onder de 18 jaar, ingezetenen, grenspendelaars en topsporters. Echter dienen degenen in uitzonderingscategorieën zich direct na aankomst in Zweden te laten testen en zich in quarantaine te plaatsen. Er worden extra controles en testfaciliteiten in veerhavens en op vliegvelden ingesteld. Aangezien alle landsgrenzen al gesloten waren, zal men met deze extra controles in veerhavens en op vliegvelden praktisch alle inreizenden kunnen afvangen. Zie: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/krav ... ran-lordag en https://www.regeringen.se/490052/conten ... bruari.pdf voor de complete overheidsmededeling.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 feb 2021, 19:53

SnarfFlevoland schreef:
wo 03 feb 2021, 16:53
In Duitsland kan je ondertussen d.m.v. een doktersattest dat je Covid-19 hebt gehad, ook zonder quarantaine-verplichtingen in diverse deelstaten inreizen. Voorlopig mag zo'n attest maximaal 6 maanden oud zijn, maar men past dit flexibel op de voorlopige wetenschappelijke resultaten aan, hoelang mensen na een Corona-infectie nog immuun zijn. Er schijnen meerdere landen een dergelijke uitzondering voor ex-geïnfecteerden te hebben.
Ik meende dat de Braziliaanse eilandengroep Fernando de Noronha vorig jaar speelde met het idee om uitsluitend toeristen toe te laten die al een infectie met COVID-19 hebben gehad.
D91 schreef:
wo 03 feb 2021, 19:32
In Zweden is inmiddels de kogel door de kerk: Er komt een algehele testverplichting voor iedereen die Zweden inreist. De PCR-test mag maximaal 48 uur oud zijn op moment van inreizen. De testverplichting gaat a.s. zaterdag 6 februari in en duurt in beginsel tot en met 31 maart 2021. Er zijn enkel uitzonderingen voor personen onder de 18 jaar, ingezetenen, grenspendelaars en topsporters. Echter dienen degenen in uitzonderingscategorieën zich direct na aankomst in Zweden te laten testen en zich in quarantaine te plaatsen. Er worden extra controles en testfaciliteiten in veerhavens en op vliegvelden ingesteld. Aangezien alle landsgrenzen al gesloten waren, zal men met deze extra controles in veerhavens en op vliegvelden praktisch alle inreizenden kunnen afvangen. Zie: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/krav ... ran-lordag en https://www.regeringen.se/490052/conten ... bruari.pdf voor de complete overheidsmededeling.
Dank. Enig idee of er verder, behalve die negatieve testverplichting, nog andere inreisbeperkingen zijn voor wie naar Zweden reist? Of zou ik in principe gewoon kunnen inreizen met een negatief testresultaat?

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » wo 03 feb 2021, 20:19

D91 schreef:
wo 03 feb 2021, 19:32
Dank. Enig idee of er verder, behalve die negatieve testverplichting, nog andere inreisbeperkingen zijn voor wie naar Zweden reist? Of zou ik in principe gewoon kunnen inreizen met een negatief testresultaat?
Voor zover nu bekend zijn er buiten de PCR-testverplichting geen verdere inreisbeperkingen via de lucht of per veerboot. Echter zijn wel alle landsgrenzen met Finland, Noorwegen en Denemarken gesloten. Zelfs mensen met een woning in Zweden mogen niet via deze landen inreizen als zij geen ingezetene zijn.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 03 feb 2021, 21:11

Die landsgrenzen Noorwegen-Zweden-Finland zijn zo poreus als wat, zeker in het dunbevolkte noorden. Er werd vroeger alleen gespotcheckt op smokkel van met name alcohol. Duizenden overgangen zijn niet te sluiten of bewaken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 feb 2021, 21:22

^^ Er zijn alleen geen duizenden grensovergangen.

De grens met Finland wordt gevormd door een rivier met een beperkt aantal bruggen; ook met Noorwegen zijn er maar enkele tientallen (ik geloof rond de 40) wegen die de grens passeren, en de Noren hebben ook strenge inreisrestricties. Ten noorden van de lijn Trondheim-Östersund zijn er sowieso maar heel beperkt grensovergangen

Sowieso, als ik dit voorjaar weer naar Zweden zou gaan (ik hou het voor april/mei in het achterhoofd), dan zou ik met de veerboot vanaf Duitsland gaan. Een land minder om te doorkruisen, een land minder om gezeik te krijgen. ;) Maar goed dat ik nu weet dat een coronatest voor vertrek dan verplicht is. Al duurt de testverplichting voorlopig tot 31 maart, dus we moeten maar eens zien hoe het in april/mei zal zijn.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » do 04 feb 2021, 15:24

Afbeelding
Overzicht van de grensovergangen die op dit moment nog geopend zijn voor de selecte groep inreizenden die in een uitzonderingscategorie op het inreisverbod vanuit Noorwegen en Denemarken vallen. Aan de ene kant is het natuurlijk wel zo dat er altijd wel bospaden en kleine wegen zijn die niet afgesloten kunnen worden, maar aan de andere kant is het ook zo dat de controles op de gesloten grenzen "on-Zweeds" streng schijnen te verlopen.
Laatst gewijzigd door D91 op do 04 feb 2021, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » do 04 feb 2021, 15:28

Coen Tunnel schreef:
wo 03 feb 2021, 21:22
Sowieso, als ik dit voorjaar weer naar Zweden zou gaan (ik hou het voor april/mei in het achterhoofd), dan zou ik met de veerboot vanaf Duitsland gaan. Een land minder om te doorkruisen, een land minder om gezeik te krijgen. ;) Maar goed dat ik nu weet dat een coronatest voor vertrek dan verplicht is. Al duurt de testverplichting voorlopig tot 31 maart, dus we moeten maar eens zien hoe het in april/mei zal zijn.
Dat lijkt mij in alle gevallen de beste optie voor nu, vliegen of de veerboot vanuit Duitsland nemen. Heb verschillende verhalen gehoord van inreizenden (niet alleen toeristen) die daadwerkelijk zijn teruggestuurd aan een landsgrens met zowel Noorwegen als Denemarken.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » do 04 feb 2021, 15:37

D91 schreef:
do 04 feb 2021, 15:24
Aan de ene kant is het natuurlijk wel zo dat er altijd wel bospaden en kleine wegen zijn die niet afgesloten kunnen worden, maar aan de andere kant is het ook zo dat de controles op de gesloten grenzen "on-Zweeds" streng schijnen te verlopen.
In december hebben wij nog volstrekt illegaal hier de Noors-Zweedse grens overschreden: https://goo.gl/maps/dYvBebBFHA4nsQuPA
Maar het lijkt de Zweden inderdaad momenteel menens en ik verwacht inderdaad meer controle nu. Hoewel tot en met januari de controle bij de veerhavens in ieder geval totaal afwezig was.
D91 schreef:
do 04 feb 2021, 15:28
Dat lijkt mij in alle gevallen de beste optie voor nu, vliegen of de veerboot vanuit Duitsland nemen. Heb verschillende verhalen gehoord van inreizenden (niet alleen toeristen) die daadwerkelijk zijn teruggestuurd aan een landsgrens met zowel Noorwegen als Denemarken.
Absoluut. Ook de passage door Denemarken is zeker niet ontspannen op het moment, mogelijk langdurige grenscontroles en discussies Denemarken in.
Bovendien zijn de veerboten momenteel vanwege het beperkte aanbod aan reizigers uitstekend betaalbaar.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 04 feb 2021, 15:50

Waarschijnlijk heeft Zweden dit in overleg met de buurlanden gedaan, maar eigenlijk vreemde beslissing. Vooral omdat in april men aangaf dat het sluiten van grenzen idioot is, omdat het virus (en nu de varianten) eigenlijk toch al binnen is. Dat men het reisverkeer beperkt is voor te stellen, maar het sluiten van de grenzen vind ik wel ver gaan, omdat het eigenlijk weinig effect heeft.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 04 feb 2021, 16:00

Er wordt een beetje romantisch gepraat over Zweden alsof het een utopisch "laat maar waaien" land is. Ook Zweden zijn strikt wanneer ze dat nodig vinden. Dat wij dat bijna raar vinden en dat alleen maar in een context van "zullen ze wel met buren doen" kunnen zien zegt misschien meer over onze blik. Als ze mensen buiten willen houden doen ze dat. Dat dit niet op elk fjall pad kan is evident.

https://sverigesradio.se/artikel/140-mi ... ka-gransen
140 [Zweedse] soldaten gaan de grens met Noorwegen helpen bewaken. Dat is een primeur sinds WO2

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » do 04 feb 2021, 16:19

Rogier schreef:
do 04 feb 2021, 15:50
Waarschijnlijk heeft Zweden dit in overleg met de buurlanden gedaan, maar eigenlijk vreemde beslissing. Vooral omdat in april men aangaf dat het sluiten van grenzen idioot is, omdat het virus (en nu de varianten) eigenlijk toch al binnen is. Dat men het reisverkeer beperkt is voor te stellen, maar het sluiten van de grenzen vind ik wel ver gaan, omdat het eigenlijk weinig effect heeft.
Hier het officiële antwoord van de Zweedse overheid:
The reports on the spread of COVID-19 and a potentially new strain of the virus give reason to take new measures. Because the situation is fluid, the Government must also be prepared to change its approach to handling it.

When it comes to Denmark and Norway, there is also a risk of congestion and spread of the virus in shopping centres and restaurants in areas close to the border and the aim of the ban is to reduce those risks.

Zie: https://www.government.se/articles/2020 ... d-denmark/
jelger schreef:
do 04 feb 2021, 16:00
Er wordt een beetje romantisch gepraat over Zweden alsof het een utopisch "laat maar waaien" land is. Ook Zweden zijn strikt wanneer ze dat nodig vinden. Dat wij dat bijna raar vinden en dat alleen maar in een context van "zullen ze wel met buren doen" kunnen zien zegt misschien meer over onze blik. Als ze mensen buiten willen houden doen ze dat. Dat dit niet op elk fjall pad kan is evident.

https://sverigesradio.se/artikel/140-mi ... ka-gransen
140 [Zweedse] soldaten gaan de grens met Noorwegen helpen bewaken. Dat is een primeur sinds WO2
Het imago van "laat maar waaien" is een imago dat Zweden de afgelopen decennia op veel gebieden juist zorgvuldig en bewust heeft opgebouwd. Zeker voor wat betreft het coronavirus is Zweden tot voor kort zeer coulant geweest in vergelijk met andere landen, maar het lijkt nu inderdaad zo te zijn dat Zweden zijn "onschuld" op het gebied van coronamaatregelen aan het verliezen is.