Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 04 feb 2021, 16:43

D91 schreef:
do 04 feb 2021, 16:19
Het imago van "laat maar waaien" is een imago dat Zweden de afgelopen decennia op veel gebieden juist zorgvuldig en bewust heeft opgebouwd. Zeker voor wat betreft het coronavirus is Zweden tot voor kort zeer coulant geweest in vergelijk met andere landen, maar het lijkt nu inderdaad zo te zijn dat Zweden zijn "onschuld" op het gebied van coronamaatregelen aan het verliezen is.
^^
zeker, een aardig [Noors] artikel over de opgebouwde "laat maar waaien", dat ook tot frustratie bij de buren leidt in deze crisis, las ik zojuist. Ik heb Zweden meegekregen in de minder onschuldige jaren. En ook al is er een ander imago, dat wat ooit was zit er ook nog steeds.

Het stukje dat ingaat op de maatschappelijke transformatie en de grote decentralisatie slag in de jaren 90.
Sweden changed
During the financial crisis in the 1990s, Sweden changed, says Kristin Bergtora Sandvik. She is a professor in the same department as Sefton. And like many people in Norway, she has a great-grandmother who came from Sweden.

“What has happened in Sweden in the last six months is not due to decisions made by state epidemiologist Anders Tegnell or Prime Minister Stefan Löfven in 2020. This is largely due to decisions made in 1992,” she said to sciencenorway.no.

At that time, municipal and state services were privatized and deregulated. This led to a fragmentation of the Swedish welfare state, the consequences of which can be seen today, she said. These are not normally the kinds of changes associated with social democracies.

But it was in fact the social democratic party in Sweden that was in charge when the welfare state began to fragment in the late 1980s. And these changes have largely contributed to the continued dismantling of the welfare state, Sefton said.
En dat wordt vervolgd met "unclear responsibilities". Ik vermoed dat de onduidelijke regie in Nederland ook precies hiermee te maken heeft: het afbreken en "liberaliseren" van de welvaartsstaat en alles verder weg beleggen van de ministeries.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 04 feb 2021, 16:46

D91 schreef:
do 04 feb 2021, 15:28
Dat lijkt mij in alle gevallen de beste optie voor nu, vliegen of de veerboot vanuit Duitsland nemen. Heb verschillende verhalen gehoord van inreizenden (niet alleen toeristen) die daadwerkelijk zijn teruggestuurd aan een landsgrens met zowel Noorwegen als Denemarken.
Met vliegen heb ik het probleem dat als ik in Zweden een infectie oploop, ik geen negatieve test en sneltest kan afleveren, en dus niet mag terugvliegen naar Nederland. Bovendien lopen de kosten van het testen dan flink op. En dan komen de kosten van een huurauto er nog bij.

Ik kwam er overigens achter dat er sinds september 2020 een nieuwe veerdienst tussen Duitsland en Zweden is. FRS Baltic doet het met een snelle veerboot van Sassnitz naar Ystad in slechts 2,5 uur!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 04 feb 2021, 17:37

Sassnitz ligt wel vrij oostelijk, op Rügen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 04 feb 2021, 17:46

Het is natuurlijk wel een prima oversteek als je kort wil varen en Denemarken wil overslaan. En Ystad is natuurlijk veel leuker dan Trelleborg. :lol:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 04 feb 2021, 18:07

Zweden heeft ook met haar buurlanden Denemarken en Noorwegen het passagiervliegverkeer stilgelegd. Niet alleen de landsgrenzen, maar ook de lucht is daarmee voor de Denen en Noren naar Zweden gesloten, en daarnaast ook voor de Britten. Vanuit Finland, Duitsland of Nederland is een negatieve test voldoende en de lucht- en waterweg open.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 04 feb 2021, 18:09

waldo79 schreef:
do 04 feb 2021, 17:37
Sassnitz ligt wel vrij oostelijk, op Rügen.
Vanaf Travemünde ben je inderdaad al gauw 8 uur aan het varen naar Malmö of Trelleborg. Vanaf Rostock ben je iets sneller in Trelleborg.

Kiel-Göteborg is een prima overtocht, maar duurt 14 uur en is vooral interessant als je verder naar het noorden wil.

De veerdienst Sassnitz-Trelleborg is vorig jaar definitief opgeheven door Stena Line. Dat opende de weg voor FRS om de nieuwe dienst op Ystad op te zetten.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » do 04 feb 2021, 19:57

Coen Tunnel schreef:
do 04 feb 2021, 16:46
Met vliegen heb ik het probleem dat als ik in Zweden een infectie oploop, ik geen negatieve test en sneltest kan afleveren, en dus niet mag terugvliegen naar Nederland. Bovendien lopen de kosten van het testen dan flink op. En dan komen de kosten van een huurauto er nog bij.
Op dit moment (kan zoals we inmiddels weten morgen alweer veranderd zijn) kun je als je via Duitsland vliegt de testen op de terugweg alvast omzeilen, omdat transitpassagiers die Duitsland na aankomst direct verlaten zijn vrijgesteld van de test- en quarantaineplicht. In dat geval heb je enkel één test voor Zweden op de heenreis nodig. Scheelt ook weer 200 euro.

Blijft natuurlijk wel het risico dat als je het virus in Zweden zou oplopen, je niet mag terugvliegen als je duidelijke ziekteverschijnselen zou hebben. Maar dat geldt dan voor vliegen in het algemeen, en niet specifiek deze route. De vraag is dan echter ook of je in zo'n geval nog wel in staat zou zijn om terug te rijden. Een risico dat ik zelf overigens wel zou durven nemen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 06 feb 2021, 10:30

Twee weekenden terug was een PCR-test voor Frankrijk alleen nog nodig voor reizigers per vliegtuig en boot, maar net werd me opeens gevraagd om een test op Brussel Zuid, waar ik de TGV in wilde stappen.

Toen ik zei dat dat vorige keer nog niet nodig was en ik van niks wist, werd me alleen om mijn paspoort gevraagd en mocht ik doorlopen. Nu heb ik alsnog geen idee wat de officiële regels zijn. :emo:
Laatst gewijzigd door Chrysa op za 06 feb 2021, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 06 feb 2021, 10:38

^^ Is de TGV geen trein dan? Ik snap je verhaal niet zo goed.

EDIT: Chrysa heeft z'n post aangepast van trein naar vliegtuig.
Laatst gewijzigd door Km357 op za 06 feb 2021, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 06 feb 2021, 10:49

Ik ben nog niet wakker. :lol:
Waar ik trein typte bedoelde ik vliegtuig. Heb het aangepast.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » zo 07 feb 2021, 13:15

ronny forgeron schreef:
wo 27 jan 2021, 15:54
Mijn jongste dochter berichtte me dat toen ze vanmorgen Oostenrijk uitreden Duitsland in, er in beide richtingen geen enkele controle was, de rolluiken bij de grenspost waren naar beneden. Bij de inreis op 16 januari was er controle Oostenrijk in op negatieve test en andere papieren. Dus het gedreig van Merkel over grenzen dicht en verhinderen vakanties en recreatie verkeer is nog steeds management by speech.
Dat kan ik bevestigen, ik ben maandag naar Duitsland gegaan en dinsdag weer naar Nederland gekomen, maar heb geen enkele controle gezien (aan de snelweg A1 / A30 bij Oldenzaal).

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 08 feb 2021, 11:52

Had Oostenrijk niet aangekondigd strenger te gaan controleren? Zowel aan de grenzen als op de ski pistes.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 08 feb 2021, 13:14

De controles zijn op dit ogenblik inderdaad allemaal maar matig. Zaterdag moest ik kort even naar Oostenrijk, daar stond vanuit Liechtenstein richting Feldkirch ook niemand. Alleen terug bij Diepoldsau werd door de Zwitsers gecontroleerd, daarbij werd ik meteen doorgewuifd.

Ondertussen staat de media vol met strenge grenscontroles e.d., maar je merkt er maar amper wat van. Ja, de Zwitsers tonen regelmatig wel presentie aan de landsgrenzen, maar lang niet iedere auto wordt ondervraagd. Om over de Duitsers maar te zwijgen, die verstaan onder steekproeven schijnbaar wel hele zeldzame controles en die zullen mogelijk meer op douane-activiteiten gericht zijn i.p.v. personencontroles.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 08 feb 2021, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 08 feb 2021, 13:15

De angst (zowel voor het killervirus als voor strenge controles) zit er bij de meeste mensen voldoende in, zodat er niet heel streng meer hoeft te worden gecontroleerd om toch dat idee uit te dragen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 feb 2021, 13:27

SnarfFlevoland schreef:
ma 08 feb 2021, 13:14
Om over de Duitsers maar te zwijgen, die verstaan onder steekproeven schijnbaar wel hele zeldzame controles en die zullen mogelijk meer op douane-activiteiten gericht zijn i.p.v. personencontroles.
Drie weken terug stond er bij Bergh/Elten (A12-A3) aan beide zijden van de grens helemaal niks, terwijl dat een plek is waar de Duitse politie normaal toch wel vaak staat te posten.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 08 feb 2021, 19:17

Oostenrijk komt met een binnenlands negatief reisadvies voor Tirol:
https://www.bote.ch/nachrichten/interna ... 46,1293923

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 11 feb 2021, 20:10

Vanaf zaterdag mag je zonder negatieve test en quarantaine Slovenië in als je inwoner bent van een EU- of Schengenland en:
* Of je hebt een bewijs (medische verklaring) dat maximaal 6 maanden oud is dat je Covid hebt gehad
* Of je bent minstens 14 dagen geleden voor het laatst ingeënt tegen Covid en hebt daarvoor een bewijs bij je
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » za 13 feb 2021, 2:22

^^
Slovenië is niet bekend met het feit dat je meerdere keren besmet kan raken met Covid?

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » za 13 feb 2021, 8:33

Ach, ook ingeënt kun je gewoon positief testen dus een wassen neus is dit toch.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 15 feb 2021, 10:23

^^

Dat krijg je als beleidsmakers het verschil niet kennen tussen vaccins (en natuurlijke infecties) die ziekte voorkomen of verspreiding (en ziekte) voorkomen. Het mazelenvaccin voorkomt inderdaad verspreiding en als je een keer mazelen gehad hebt, ben je doorgaans voor de rest van je leven immuun tegen deze vervelende infectie. Dit geldt waarschijnlijk niet voor Covid-19. Je wordt zeer waarschijnlijk niet meer of amper ziekte van Covid-19 bij een herinfectie, maar je kunt het virus nog wel verspreiden.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 15 feb 2021, 10:32

Is toch een kwestie van kansen.... Als je tot een half jaar geleden Covid hebt gehad is de kans niet 0 maar wel heel klein dat je het nogmaals oppikt en /of anderen besmet. Klein genoeg voor Slovenië om je alsnog welkom te heten... Wees blij dat ze zo ruimdenkend zijn.

Waar ik veel meer moeite mee heb is dat de andere voorwaarde vaccinatie is, terwijl nog lang niet iedereen de kans heeft gehad een vaccinatie te krijgen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 16 feb 2021, 15:39

Weer iets nieuws en dom panisch beleid van sommige EU landen.
In de afgelopen week hebben sommige landen, zoals Duitsland op het laatste moment een testverplichting ingevoerd voor vrachtwagenchauffeurs, terwijl deze sector niet de kans kreeg om zich hierop voor te bereiden. De gevolgen laten zich raden. De 50 km+ files van afgelopen voorjaar zijn weer terug. Nog dommer dan ezels, want een ezel stoot zijn kop niet 2 keer aan dezelfde steen.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 16 feb 2021, 16:03

Rogier schreef:
di 16 feb 2021, 15:39
Nog dommer dan ezels, want een ezel stoot zijn kop niet 2 keer aan dezelfde steen.
Neehee, dat heet voortschrijdend inzicht! Vorige keer werkte het niet, dus deze keer ook niet. :facepalm:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 16 feb 2021, 16:04

^^
Behalve dat: een slimme ezel kan de steen terugvinden!
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 16 feb 2021, 16:15

Ik ben blij dat hier alle slimme paarden van het land verenigd zijn. :top:

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 16 feb 2021, 18:45

Het verspreidt zich in ieder geval alvast als een olievlek: https://nos.nl/l/2368967
Maar hé, alles tegen die dodelijke vierde golf!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 feb 2021, 15:15

De Europese Commissie vindt nu (eindelijk) iets van al die reisrestricties.
Telegraaf schreef:Brussel: bezwaar tegen reisverboden Duitsland en België

De Europese Commissie wil dat Duitsland, België en andere EU-landen hun reisverboden intrekken. Zulke zware maatregelen zijn niet op hun plaats, vindt de commissie. Zij heeft per brief haar beklag gedaan.

Duitsland krijgt tien dagen de tijd om te reageren, meldt het Duitse persbureau DPA, dat de brief aan Duitsland in handen heeft. Het ligt voor de hand dat die termijn ook voor België, Hongarije, Denemarken, Zweden en Finland geldt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

brytje008
stadsweg

Bericht door brytje008 » di 23 feb 2021, 19:35

^^ Zal me niks verbazen als ze iets vinden waardoor ze hun reisverboden toch kunnen verlengen. :roll: En wat zou het uberhaupt betekenen? Mag je dan ineens weer naar die landen reizen? Ik geloof er weinig van. Dan zullen ze wel regels opstellen zoals bijvoorbeeld het niet mogen overnachten als toerist in een hotel ( wat volgens mij nu al zo is..? ) Beetje zinloos dit dus in mijn ogen.
Touren is rough so you got to be tough

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 23 feb 2021, 19:56

Het gaat hem ook over de EU als instituut en hoe de lidstaten zich dienen te gedragen. Dat is voor Polen en Hongarije al jaren een probleem, maar BE als voorbeeldfunctie moet zich uiteraard wel gaan schikken naar de doctrine. Een doctrine waar de EU - imo - gelijk in heeft.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 24 feb 2021, 17:18

Afgelopen week een dagje in Aosta geweest. Dat was - behalve de mondkapjes op straat - even verfrissend normaal. Alle winkels, restaurants en bars geopend en een lekkere ontspannen sfeer op straat. Niet zonder reden waren er een aantal auto's met Zwitsers kenteken op de parkeerplaatsen te vinden. Toch was de rit erheen en terug spookachtig leeg. Door de Grote St. Bernardtunnel kwam je letterlijk niemand tegen.