Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » za 27 feb 2021, 20:03

Pino schreef:
za 27 feb 2021, 19:41
^^ Ha! Afgelopen week in Hof van Saksen doorgebracht. Het is geen Italië, maar heeft me toch zeker geholpen de Corona-zinnen wat te verzetten.
Daar gaan of willen nog best wat mensen heen als ik luister in mijn omgeving. Is dat daar zo bijzonder?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 27 feb 2021, 20:06

jelger schreef:
za 27 feb 2021, 19:39
Per stad een umweltplakke bijhouden, en nu moet je ook per provincie eh deelstaat bijhouden welk masker nodig is. Zijn er ook deelstaten die een type dat in de buur deelstaat juist verplicht is, expliciet niet toestaan? Dat zou de idioterie binnen 1 land wel compleet maken.
Dat is federalisme. Aan de ene kant is het soms irritant die verschillende regels, aan de andere kant heeft het ook z'n voordelen. Met NRW ben ik zeker blij in een deelstaat te leven dat de schroeven niet zo strak wilde aandraaien als bijv. Bayern of Mecklenburg-Vorpommern. En in Zwisterland zie je eenzelfde effect, waar sommige kantons gewoon overgegaan zijn met het openen van terrasjes (wat inmiddels weer is onderbonden door de Bundesrat, maar toch). Al met al liever federalisme als heel strikt alles over het gehele land generaliseren. Zeker bij een wat groter land als Duitsland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 feb 2021, 20:10

Palance schreef:
za 27 feb 2021, 20:03
Pino schreef:
za 27 feb 2021, 19:41
^^ Ha! Afgelopen week in Hof van Saksen doorgebracht. Het is geen Italië, maar heeft me toch zeker geholpen de Corona-zinnen wat te verzetten.
Daar gaan of willen nog best wat mensen heen als ik luister in mijn omgeving. Is dat daar zo bijzonder?
Hof van Sasken is één van de bekendste vakantieparken in het noorden van Nederland. Het is een begrip die de provincie Drenthe overstijgt. Ze hebben daar allerlei gelegenheden in van die Drentse boerderijstijl en voor kinderen is er een waterparadijs binnen en buiten. De directe omgeving is niet echt heel bijzonder, je loopt niet zo het bos in vanaf het park, de meeste mensen gaan er echt heen voor het park zelf.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 feb 2021, 20:13

Het is een bungalowpark van een wat aangenamer soort. En met het mooie weer van deze week, was het er aardig buiten toeven. De realiteit is denk ik wel dat ik zonder kleine kinderen eerder een huisje of B&B ergens in de Drentse rimboe zou hebben geboekt dan zo’n park. Iets dat ook beter ligt ten opzichte van natuur (wat Chris al suggereerde). Maar hier vermaakten de kinderen zichzelf, dankzij een verzameling speeltuinen waar je u tegen zegt. Hoefde er alleen maar naast te zitten in het zonnetje. Waterparadijs was dicht, maar heb dat ook niet gemist.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 27 feb 2021, 20:29

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 27 feb 2021, 21:02

boe! schreef:
za 27 feb 2021, 19:55
jelger schreef:
za 27 feb 2021, 19:39
boe! schreef:
za 27 feb 2021, 19:13

Ligt er een beetje aan naar welk Bundesland je gaat. in Niedersachsen en NRW zijn OP-masken (de blauwe wegwerpvariant) nog steeds voldoende als je naar een tankstation of supermarkt en is het niet nodig de duurdere FFP2 variant aan te schaffen.
Per stad een umweltplakke bijhouden, en nu moet je ook per provincie eh deelstaat bijhouden welk masker nodig is. Zijn er ook deelstaten die een type dat in de buur deelstaat juist verplicht is, expliciet niet toestaan? Dat zou de idioterie binnen 1 land wel compleet maken. :nuts:
Bayern is het strengst. Daar zijn de OP-Masken niet toegestaan.
Dan moet Bayern toch fantastich lage coronacijfers kunnen voorleggen? Kan iemand me ze tonen?

Anders zie ik immers niet hoe je kan blijven volhouden dat mondpampers die veel te duur zijn ook maar enig effect hebben om een pandemie in te dijken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 feb 2021, 21:44

Palance schreef:
za 27 feb 2021, 16:46
Even een vraag voor de Duitslandgangers: Waar (in Nederland) zijn nu nog (betaalbare) FFP2-maskers te koop voor het geval ik in Duitsland eens wil tanken of een supermarkt in wil, voor het geval ik daar nog eens in de buurt kom?

En andersom: Stel dat ik als ‘onwetende’ Nederlander ergens in Duitsland heb getankt maar dan pas bij het betalen merk dat ik niet het juiste mondkapje heb? Ik zal de benzine vast niet gratis krijgen en ik heb niet het idee dat Duitsland omkomt in tankstations waar je buiten met je Nederlandse pas kunt betalen.
Ik heb een doosje maskers waarop de norm EN 14683 op de verpakking vermeld staat. Gekocht via bol.com. 50 maskers voor € 19,99, overigens zijn ze nauwelijks anders dan de normale goedkope wegwerpmondmaskers die je bij de supermarkt kan krijgen, maar deze hebben deze norm wel op de verpakking staan. Voor NRW is dat voldoende. FFP2-maskers heb je alleen voor Bayern nodig, daar zul je toch niet gauw per ongeluk komen. ;)

FFP2-maskers heb ik laatst overigens gezien bij VZP Roode Til langs de A7, en ook sommige drogisten verkopen ze.
brytje008 schreef:
za 27 feb 2021, 18:49
Om op het reizen terug te komen, het blijft raar dat de regering geen woord rept over reizen naar het buitenland. Ze hebben natuurlijk gezegt boek geen reizen tot eind maart, maar wat komt er daarna? Ik zie het niet snel gebeuren dat het weer wordt toegestaan. Reizen lijkt mij prima te kunnen in de zomer als er minder besmettingen zijn.

Wat mij ook best wel iriteerd is dat de media het vrijwel altijd heeft over vliegvakanties (zoals bijvoorbeeld net nog op editieNL over het boeken van reizen dit jaar) en nooit over auto vakanties. Terwijl dit toch wel een wezenlijk verschil is, zoals hier al vaker aangehaald. Of je nu in een eigen bubbel in de auto reist of in een vliegtuig met 180 andere is wel heel andere situatie.
Reizen in de auto is inderdaad een veilige manier van reizen, maar vliegen zou ook veilig moeten kunnen als er massaal sneltesten worden toegepast voor check-in.
boe! schreef:
za 27 feb 2021, 19:13
Ligt er een beetje aan naar welk Bundesland je gaat. in Niedersachsen en NRW zijn OP-masken (de blauwe wegwerpvariant) nog steeds voldoende als je naar een tankstation of supermarkt en is het niet nodig de duurdere FFP2 variant aan te schaffen.
Met de aantekening dat de verpakking wel de norm/standaard EN 14683, IIR, N95 of KN95 moet vermelden.

De goedkope mondkapjes die je in Nederlandse supermarkten kan krijgen zien er vrijwel hetzelfde uit, maar zijn niet volgens die norm/standaard omdat in Nederland in het OV alleen niet-medische mondkapjes zijn toegestaan, en het zelfs expliciet is verboden om een mondkapje met ook maar een CE-keurmerk op de verpakking te gebruiken. Dat is destijds ingevoerd vanwege een tekort aan medische mondkapjes, inmiddels dus volkomen achterhaald, maar nog wel steeds geldig.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 27 feb 2021, 21:45

Palance schreef:
za 27 feb 2021, 18:54
Met een auto is ook gevaarlijk. Want als je moet tanken dan kan het zijn dat je uitademt over het vulpistool en als je besmet bent dan is er kans dat je de volgende klant ook besmet (virusdeeltjes op het vulpistool) doordat jij zonodig met de auto moet reizen.

Bovenstaande is uiteraard niet mijn mening maar heb ik wel eens op de socials voorbij zien komen van stayhomers als argument dat je ook iet met de eigen auto weg zou mogen.
Maar voorgaand risico is simpel te voorkomen door een handschoen aan te doen bij het tanken, iets dat ik sowieso al doe aangezien anders mijn handen twee dagen naar diesel stinken (wat me niet erg gezond lijkt).

Overigens geven (steeds meer) deskundigen aan dat de kans op virusoverdracht via voorwerpen dicht bij nihil zit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 feb 2021, 21:48

^^ Ik heb vorig jaar in Luxemburg gehad dat bij een tankstation stond aangegeven dat het gebruik van een handschoen verplicht was.

In Italië moest ik zelfs handschoenen gebruiken in de supermarkt. Wel vervelend toen ik mijn vriendin (ik reisde alleen) wilde appen of zijn nog bepaalde producten wilde hebben. :lol: We hebben maar videogebeld, kon ze gelijk meekijken in de supermarkt. :lol:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 27 feb 2021, 21:51

jelger schreef:
za 27 feb 2021, 20:29
Het hutje waar ik op doelde staat een stukje zuidwaarts. Het doet een beetje Scandinavisch aan voor het vakantiegevoel. ;)
Staat ook niet letterlijk op de hei, maar ach, beetje figuurlijk spreken.. :lol:
SPOILER: TOON

Afbeelding
OMG. Wat is de naam van dat huisje? :emo:

Ik ga toevallig ook naar Drenthe dit jaar voor een familiereünie met Noorse familie. Kunnen wij niet naar Noorwegen, dan komen de Noren wel naar ons. :)

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 27 feb 2021, 21:56

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 27 feb 2021, 23:02

Palance schreef:
za 27 feb 2021, 16:46
Even een vraag voor de Duitslandgangers: Waar (in Nederland) zijn nu nog (betaalbare) FFP2-maskers te koop voor het geval ik in Duitsland eens wil tanken of een supermarkt in wil, voor het geval ik daar nog eens in de buurt kom?

En andersom: Stel dat ik als ‘onwetende’ Nederlander ergens in Duitsland heb getankt maar dan pas bij het betalen merk dat ik niet het juiste mondkapje heb? Ik zal de benzine vast niet gratis krijgen en ik heb niet het idee dat Duitsland omkomt in tankstations waar je buiten met je Nederlandse pas kunt betalen.
In de Apotheek kun je ze ook halen.
Wesso schreef:
za 27 feb 2021, 18:38
Palance schreef:
za 27 feb 2021, 17:38
Ik had zelf duidelijker moeten zijn: Het gaat mij om de regio Kleve.
Daar zie ik geen onbemande tankstations in de buurt. Je zult dan wat verder moeten zoeken.
De Kusteroil in Emmerich heeft een terminal. Weet niet of je die nu ook overdag kunt gebruiken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 feb 2021, 23:45

Wesso schreef:
za 27 feb 2021, 21:51
Ik ga toevallig ook naar Drenthe dit jaar voor een familiereünie met Noorse familie. Kunnen wij niet naar Noorwegen, dan komen de Noren wel naar ons. :)
Aangezien het huisje van Jelger geen optie is, dan is het Scandinavisch Dorp in Eelderwolde (nog net in Drenthe, even buiten de stad Groningen) misschien iets voor je. Mooi gelegen aan het Paterswoldse Meer: https://www.scandinavischdorp.nl/

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 feb 2021, 23:47

duikgek89 schreef:
za 27 feb 2021, 23:02
De Kusteroil in Emmerich heeft een terminal. Weet niet of je die nu ook overdag kunt gebruiken.
Nee, ik moest daar de laatste keer binnen betalen. Tenminste, bij die aan de Ostermayerstraße. Er zit iets verderop aan de B220 ook nog eentje, aan de Kapellenberger Weg, vlakbij de aansluiting met de A3.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 28 feb 2021, 0:03

Even iets van geheel andere orde. Een kennis van mij moest drie weken geleden met spoed naar Zweden vanwege familieomstandigheden. Keurig pcr-test + sneltest gedaan, rekening gehouden met de vereiste termijnen. Vanuit Nederland naar Travemünde gereden, daar de boot op, in Zweden weer verder nadat ze alle uitslagen had laten zien. Geen centje pijn dus.

Deze week in Zweden heeft ze keurig weer pcr-test en sneltest gedaan omdat ze terug naar Nederland zou komen.

Vandaag is ze teruggereden, via *de* brug van Malmö naar København, vervolgens de boot van Rødbyhavn naar Puttgarden en daarvandaan nagenoeg in één ruk naar huis. In Denemarken geen enkele controle gehad en alleen in Puttgarden heeft ze even moeten vertellen wat haar plannen waren, overigens zonder dat ze testresultaten moest laten zien. In Nederland ook geen controle (en netjes voor de avondklok binnen). Uiteraard gaat ze heel braaf in quarantaine, maar toch wel bizar dat van enigerlei controle eigenlijk geen sprake was.

Disclaimer: ze is Duitse, woont in Nederland, en het familielid in Zweden is ook Duitser.
Momenteel vooral aan te treffen op de route West-Betuwe - Utrecht Rijnsweerd v.v.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 feb 2021, 0:16

^^ Die pcr- en sneltest voor de terugreis naar Nederland waren ook helemaal niet nodig. Dat geldt alleen als je Nederland binnenreist per vliegtuig, internationale trein, langeafstandsbus of schip inreist. Met je eigen auto is dat niet nodig: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tuitslagen

PCR- én sneltest voor de reis naar Zweden lijkt me ook dubbelop. Eén test die maximaal 48 uur voor inreis is afgenomen is voldoende, en dat mag ook alleen een sneltest zijn: https://www.krisinformation.se/en/hazar ... strictions

En voor reizen van en naar het buitenland is er een uitzondering op de avondklok, m.a.w. je mag na 21:00 nog wel op de weg zijn als je kan aantonen dat je vanuit het buitenland komt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -avondklok

Kleine toevoeging: ze kan eerder uit thuisquarantaine als ze op dag 5 van de thuisquarantaine bij de GGD een test laat doen. Als die negatief is, dan vervalt het dringende advies om in thuisquarantaine te blijven: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Maar wel mooi om te lezen dat het reizen naar/van Zweden wat dat betreft vrij soepel gaat. Goed om te weten. :)

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 28 feb 2021, 0:21

^^
Ik begreep van haar dat ze de tests op de terugweg nodig had om door Denemarken te mogen rijden.

En ik realiseer me ineens dat de tests op de heenweg iets anders waren. Eerst een reguliere test bij de GGD, voor de zekerheid, en daarna een commerciële pcr-test omdat ze die nodig had om Zweden binnen te komen. Sorry voor de verwarring!
Momenteel vooral aan te treffen op de route West-Betuwe - Utrecht Rijnsweerd v.v.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 28 feb 2021, 0:29

Als ze op de boot voldoende afstand heeft kunnen houden tot andere reizigers. Waarom dan nog in quarantaine met de negatieve testuitslagen?

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 28 feb 2021, 0:42

^^
Afstand was geen probleem. 7 personenauto's op de boot met in totaal 15 passagiers.

En quarantaine, tja, omdat dat het dringende advies is. En ze is braaf, heel braaf. :dyn_hyp:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 28 feb 2021, 8:37

^^ Duitsers :mrgreen:

De quarantaine is nog steeds geen wettelijke verplichting?

Wij zijn naar Oekraïne gereden. Nergens vragen gehad, behalve bij de UA grens.
Moesten kunnen aantonen dat wij hier moeten zijn maar daarvoor hebben we een brief bij ons (met de grootste stempel die we konden vinden :twisted:). En we moesten een negatieve PCR test laten zien (hadden we ook bij ons, NET onder de 48 uur na de test de grens over...). Verder niks aan de hand en ook in Polen overnacht.

Wel compleet gestoord dat bij Krakovets de Oekraïense grenswachten zonder enkele vorm van bescherming bijna tegen mensen aan komen staan om de inhoud van de auto te controleren. :booooos:

Hier zijn we voorzichtig en voor terugkomst doen we, om verstandig te zijn, hier een PCR test. We rijden dan via Yaghodin waar het wat minder puinhoop lijkt te zijn. Quarantaine hebben we?quasi onderweg al voor twee dagen, dag hier vrijwel niemand en terug thuis een rustdag, dat zijn al 4 dagen. Tweede dag thuis een test doen en de derde dag thuis gewoon weer aan het werk. Niet volgens het dringende advies, maar toch hetzelfde effect.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 28 feb 2021, 11:09

Nee, quarantaine is vrijwillig. Anders zouden inwoners van grensstreken in permanente quarantaine geplaatst moeten worden :yes:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 28 feb 2021, 13:02

Coen Tunnel schreef:
za 27 feb 2021, 23:45
Aangezien het huisje van Jelger geen optie is, dan is het Scandinavisch Dorp in Eelderwolde (nog net in Drenthe, even buiten de stad Groningen) misschien iets voor je. Mooi gelegen aan het Paterswoldse Meer: https://www.scandinavischdorp.nl/
Blokhutten zijn iets te spartaans voor mij. Eerlijk gezegd zal je mij dus ook niet in een echte Zweedse stuga vinden. :dyn_hyp:
Wij gaan naar betaalbare particuliere huisjes op de Oosterduinen bij Norg, waar pakweg 40 jaar geleden de hele familie naartoe ging.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 28 feb 2021, 13:43

waldo79 schreef:
zo 28 feb 2021, 11:09
Nee, quarantaine is vrijwillig. Anders zouden inwoners van grensstreken in permanente quarantaine geplaatst moeten worden :yes:
Er staat wel ergens iets van uitzonderingen. Het is echt geformuleerd om je te laten denken dat het meestal verplicht is.

Maar als het geen wet is, handel ik niet naar de letter maar naar de geest ervan. 5 dagen quasi quarantaine en testen moet voldoende zijn lijkt me.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 28 feb 2021, 13:52

Coen Tunnel schreef:
za 27 feb 2021, 23:47
duikgek89 schreef:
za 27 feb 2021, 23:02
Nee, ik moest daar de laatste keer binnen betalen. Tenminste, bij die aan de Ostermayerstraße. Er zit iets verderop aan de B220 ook nog eentje, aan de Kapellenberger Weg, vlakbij de aansluiting met de A3.
Ik bedoelde die aan de B220 bij de kruising met de Kapellenbergerweg. Die heeft een terminal maar voor COVID stond die, de enkele keer dat ik daar kwam, overdag uit en moest je naar binnen.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 28 feb 2021, 14:58

^^ Ik geef het weinig kans dat die automaat overdag open is. Als er een shop is moet je daar betalen. En anders zou zo'n automaat wel eens een aanzuigende werking kunnen hebben... :shutup:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 28 feb 2021, 17:20

Onbemande tankstations zijn ook een zeldzaamheid in Duitsland. Geen idee waarom. Een deel zal aan de volksaard liggen, maar er zal ook wel regelgeving zijn die het moeilijk maakt. Meestal liggen ze bij een MAKRO/METRO of vergelijkbare winkelketen. De korting is meestal maar 2-5 cent.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 28 feb 2021, 20:20

In NL werkt dat ook zo, sommige (regionale) bemande tankstations hebben voor de late avond/nacht een betaalterminal die tijdens de openingstijden van de shop uit staat.

Tenzij je weer bij de A1 tanklocaties van de Shell komt, die hebben de terminal dan weer aanstaan voor 'de snelle reiziger die rap weer door moet'.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 feb 2021, 20:25

Peter schreef:
zo 28 feb 2021, 17:20
Onbemande tankstations zijn ook een zeldzaamheid in Duitsland. Geen idee waarom. Een deel zal aan de volksaard liggen, maar er zal ook wel regelgeving zijn die het moeilijk maakt. Meestal liggen ze bij een MAKRO/METRO of vergelijkbare winkelketen. De korting is meestal maar 2-5 cent.
Die bewering kan ik niet bevestigen. Je vindt in Duitsland echt overal onbemande tankstations, alleen (en dat is em het juist) meestal niet langs Autobahnen of Bundesstraßen. Echter wat buitenaf langs lokale L- of K-wegen en in industrieterreinen zijn er ontelbare onbemande tankstations te vinden die ook flink goed bezocht worden. Download eens een app als ADAC Spritpreise, dan kan je zoeken naar geopende tankstations en meteen de prijzen vergelijken. Meestal zijn de 24/7 tankstations in de kleinere dorpen of in industrieterreinen altijd onbemand.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 28 feb 2021, 21:41

^^ Dat is niet het beeld wat ik heb. Het ligt echt aan de regio waar je je in bevindt. In de wijde omtrek van Rees (20 km) is er volgens mij maar één onbemand station, in Bocholt-Mussum. Het is lang niet zo dat je in elk dorp van bepaalde grootte onbemand kan tanken zoals bij ons.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 feb 2021, 21:55

^^
Vooruit, als je de situatie met Nederland vergelijkt hebben jullie natuurlijk gelijk. Het aantal onbemande tankstations in Duitsland is in verhouding een stuk geringer als in Nederland, waar je bijna in ieder gehucht wel ergens kunt tanken. ;) Maar om te stellen dat er amper onbemande tankstations zijn, dat weerspiegelt niet de realiteit. De grensregio rondom Rees mag een uitzonderingspositie hebben, daar ken ik me niet zo uit, maar dat is niet gemiddeld voor Duitsland.

Vaak heb je ook nog wel tankstations die overdag bediend zijn, maar 's nachts onbemand met een betaalterminal.