Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » ma 01 mar 2021, 6:32

^^ De grensregio daar wijkt inderdaad wat af.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 01 mar 2021, 11:35

^^
In de Duitse volksmond wordt die regio daarom ook wel het "Hinterhof" genoemd. :lol: Komt eigenlijk wel een beetje overeen met de Achterhoek aan de Nederlandse kant van de grens, al loopt het Duitse "Hinterhof" nog wel door tot op ongeveer de hoogte van Venlo.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 01 mar 2021, 17:08

Hoe kijken jullie aan tegen een vaccinatiepaspoort waar de europese commisie aan werkt?

https://www.nu.nl/coronavirus/6119199/e ... poort.html
Touren is rough so you got to be tough

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 01 mar 2021, 17:29

^^ Als Europa die Europa zelf kapotmaakt en zich niks lijkt aan te trekken van hun eigen Schengenakkoord.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 01 mar 2021, 17:46

Drie maal raden waar het op uit gaat draaien ondanks de mooie praatjes van politici (wie vertrouwt ze überhaupt nog?): zonder vaccinatie doe je straks niet meer mee. Je mag een aantal (Europese!!) buitenlanden niet in, je mag niet naar evenementen, et cetera. "Nee hoor, je bent tot niets verplicht!" Dat klopt. Je mag alleen verder ook niets meer, tenzij je tegen je wil in een prik genomen hebt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 01 mar 2021, 19:08

En dat allemaal om ervoor te zorgen dat anderen minder risico lopen op besmetting. Ik vind er wel wat voor te zeggen, eigenlijk.
Momenteel vooral aan te treffen op de route West-Betuwe - Utrecht Rijnsweerd v.v.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 01 mar 2021, 19:11

^^ Vaccin houdt geen enkele besmetting tegen, dat is ook nooit beweerd.

Maar zo'n argumenten tonen wel aan hoe erg het gesteld is met de paniekmodus/desinformatie.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 01 mar 2021, 19:15

Snelwegfreak schreef:
ma 01 mar 2021, 17:46
Drie maal raden waar het op uit gaat draaien ondanks de mooie praatjes van politici (wie vertrouwt ze überhaupt nog?): zonder vaccinatie doe je straks niet meer mee. Je mag een aantal (Europese!!) buitenlanden niet in, je mag niet naar evenementen, et cetera. "Nee hoor, je bent tot niets verplicht!" Dat klopt. Je mag alleen verder ook niets meer, tenzij je tegen je wil in een prik genomen hebt.
Je mag wel wat, maar dat kost jou een vermogen en veel ongemak: testen. Met risico op een false positive. Dus: indirecte vaccindwang. Maar allemaal helemaal nodig hoor, grootste crisis sinds WO2, blablabla. Allemaal voor de volksgezondheid, en als je er niet in mee gaat ben je een wappie. Tuurlijk joh. Het gaat van kwaad tot erger.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mar 2021, 19:28

T-hijs schreef:
ma 01 mar 2021, 19:08
En dat allemaal om ervoor te zorgen dat anderen minder risico lopen op besmetting. Ik vind er wel wat voor te zeggen, eigenlijk.
Dan is er ook wel wat voor te zeggen voor een verbod op de verkoop van rookwaar binnen de EU. Per direct. Dat scheelt meer doden dan welke coronamaatregel dan ook, en geeft de zorg ook meer ruimte. Maar nee, dan lopen we accijnzen mis.

Minder risico op besmetting geldt voor elke vaccinatie en er zijn ziektes die een stuk ergere gevolgen hebben dan COVID-19. Maar waarom hoef ik nergens aan te tonen dat ik ingeënt ben tegen mazelen, difterie of polio?

De enige verplichte vaccinatie is die voor gele koorts, en dat enkel in een handvol landen in Afrika en Latijns-Amerika. Vaccinaties verplichten voor reizen binnen Europa, binnen de EU (waar we vrij verkeer van mensen hebben!), dat gaat wel heel ver. Dat kan betekenen dat ook grenswerkers verplicht ingeënt moeten worden. Dat we gecontroleerd kunnen worden als we een dagje naar België of Duitsland gaan om te winkelen.

Dat is best wel ingrijpend voor een virus dat weliswaar momenteel de maatschappij ontwricht, maar ook weer niet zó gevaarlijk is dat een indirect vaccinatiedwang te rechtvaardigen is.

De grenzen weer sluiten en daar controleren hoort niet in Europa. Die tijd hadden we achter ons gelaten, en die tijd moet ook niet meer terugkomen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 01 mar 2021, 19:32

Toch vreemd hoe op zich conservatievere/rechtsere stemmers aka euro-sceptici hier het Europese ideaal nog willen rechthouden en dat de progressieveren gewoon meegaan in het politiestaatverhaaltje van totale controle. Ik vind dat toch opmerkelijk in de maatschappij, zij het nu FR, BE of NL is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mar 2021, 19:54

^^ Voor de goede orde, ik ben altijd pro-EU geweest en ik heb bij de vorige Europese verkiezingen ook D66 gestemd. Juist vanuit die partij hoor ik nu positieve geluiden over het idee van een vaccinatiepaspoort/vaccinatiebewijs, zelfs voor gebruik binnen Nederland.

Dat vind ik weinig meer met liberale waarden te maken. Ook al laat ik mezelf zonder twijfelen gelijk inenten zodra het kan, heb ik vertrouwen in de wetenschap en heb ik helemaal niks met de zogenaamde anti-vaxxers, in Nederland is vaccineren nog altijd een vrije keuze. Die vrijheid voor andere mensen vind ik belangrijk. Ik zie dan ook helemaal niks in een verplichting, laat staan in het geven van voordeeltjes middels een vaccinatiepaspoort/vaccinatiebewijs voor de gelukkigen die de komende tijd als één van de eersten aan de beurt zijn voor een vaccinatie. Dat gaat alleen maar voor een tweedeling in de maatschappij zorgen. We zouden het toch samen doen? Dat werd toch elke keer benadrukt? Nou, samen uit, samen thuis dan. En als we dat doen, dan is een vaccinatiepaspoort helemaal niet nodig. Maar als we de groep gelukkigen die vooraan in de rij mogen staan om hun vaccinatie te krijgen ook nog voordelen gaan geven, terwijl de rest van de Nederlanders/Europeanen die alleen maar kan krijgen met een stringent testbeleid, dan ben je draagvlak aan het verspelen en creëer je segregatie. En wie niet gevaccineerd is, heeft pech.

Met een vaccinatiepaspoort mogen mensen straks reizen, zo is het idee. Mag ik even benoemen dat wie nu naar een ander Europees land wil reizen in veel gevallen 100-150 euro mag neertikken voor een coronatest? En, als er gevlogen wordt, hetzelfde bedrag ook nog een keer om terug te reizen? Maar denk je dat we straks gratis mogen gaan testen om op reis te gaan, binnen onze eigen Unie waar we ons vrijelijk zouden moeten kunnen verplaatsen?

Een vaccinatiepaspoort: ja, ik snap dat de Zuid-Europese landen erom zitten te zeuren, want die zien anders alweer klap voor hun toeristische sector aankomen. Maar uiteindelijk zal een vaccinatiepaspoort het Europese ideaal véél meer kwaad dan goed doen, en zou de Europese Commissie zich hier verre van moeten houden. Het raakt direct aan de wortels van het Schengenverdrag, inmiddels toch wel één van de pijlers van het verenigde Europa. Dat kan ik, ook al ben ik overtuigd van de vaccins, als pro-Europeaan niet goedkeuren. Van de foute politieke keuzes die nu gemaakt zijn/worden zal ik als millenial nog decennialang de nadelige gevolgen ondervinden.

Geen indirecte vaccinatiedwang!

Geen vaccinatiepaspoort!

Geen reisbeperkingen binnen de EU voor niet-gevaccineerden!

Geen voordelen voor gevaccineerden, en al helemaal niet voordat iedereen de kans heeft gekregen om gevaccineerd te worden. We doen dit toch samen? Wij zijn solidair geweest met de ouderen en de risicogroepen en hebben een jaar lang lockdowns en allerlei andere beperkingen moeten doorstaan. We hebben vanuit huis gestudeerd, gewerkt en ons sociale leven opgegeven. Het kan niet zo zijn dat die groepen nu juist als eerste gaan profiteren van vrijheden waar de mensen die nog maanden moeten wachten op hun vaccin alleen maar van kunnen dromen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 01 mar 2021, 20:02

^^ Ben met de meerderheid van je post akkoord om je een like te geven. M'n persoonlijk gevoel over staan aan te dringen om een vaccinatie te ontvangen is wat anders dan de jouwe.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mar 2021, 20:53

Km357 schreef:
ma 01 mar 2021, 20:02
^^ Ben met de meerderheid van je post akkoord om je een like te geven. M'n persoonlijk gevoel over staan aan te dringen om een vaccinatie te ontvangen is wat anders dan de jouwe.
En wat mij betreft heb jij die vrijheid om er zelf voor te kiezen om je wel of niet te laten vaccineren! Maar niet vaccineren zou voor jouw vrijheden geen gevolgen moeten hebben.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 02 mar 2021, 0:22

https://techcrunch.com/2021/03/01/eu-to ... er-travel/
The European Commission has said it will present a legislative plan later this month for what it’s calling a “digital green pass” — aka a digital certificate — which it says will be aimed at facilitating cross-border travel in the age of coronavirus.

President Ursula von der Leyen said today that the planned digital tool will aim to provide proof that a person has been vaccinated — but not just that; the “digital green pass” will also display the results of tests, i.e. for those who have been unable to get a vaccine yet, along with information on “COVID-19 recovery”.
Even een test hoe er gereageerd wordt. Dan lever ik daarna mijn account in.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 mar 2021, 0:32

Coen Tunnel schreef:
ma 01 mar 2021, 19:54
Geen voordelen voor gevaccineerden, en al helemaal niet voordat iedereen de kans heeft gekregen om gevaccineerd te worden. We doen dit toch samen? Wij zijn solidair geweest met de ouderen en de risicogroepen en hebben een jaar lang lockdowns en allerlei andere beperkingen moeten doorstaan. We hebben vanuit huis gestudeerd, gewerkt en ons sociale leven opgegeven. Het kan niet zo zijn dat die groepen nu juist als eerste gaan profiteren van vrijheden waar de mensen die nog maanden moeten wachten op hun vaccin alleen maar van kunnen dromen.
Helemaal mee eens met je betoog! Ik zou zeggen stuur em op naar de Europese Commisie en Den Haag, dan stuur ik ervan nog een kopietje in het Duits naar Berlijn, Bern en Wenen. ;)

Persoonlijk sta ik ook in het kamp van pro-vaccineren, al weet ik niet of ik zo om AstraZeneca sta te springen (net als vele andere mensen in Europa). Ik ken inmiddels een paar mensen die gevacinneerd zijn, en daarvan hoor ik over AstraZeneca steeds weer flinke bijwerkingen, terwijl Biontech en Moderna zo goed als zonder bijwerkingen schijnen te verlopen en statistisch gezien nog beter beschermen. Maar goed, het vaccin hebben we voorlopig helaas nog niet voor het uitkiezen. Ben benieuwd hoe de twee nieuwe aanbieders het binnenkort op de markt gaan doen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 02 mar 2021, 8:14

jelger schreef:
di 02 mar 2021, 0:22
https://techcrunch.com/2021/03/01/eu-to ... er-travel/
The European Commission has said it will present a legislative plan later this month for what it’s calling a “digital green pass” — aka a digital certificate — which it says will be aimed at facilitating cross-border travel in the age of coronavirus.

President Ursula von der Leyen said today that the planned digital tool will aim to provide proof that a person has been vaccinated — but not just that; the “digital green pass” will also display the results of tests, i.e. for those who have been unable to get a vaccine yet, along with information on “COVID-19 recovery”.
Even een test hoe er gereageerd wordt. Dan lever ik daarna mijn account in.
Wat is het exacte doel en permanent of tijdelijk, totdat de directe crisis afgelopen?

Ik heb moeite met het feit dat men groepen die nog niet de kans gehad hebben om zich te laten vaccineren op deze wijze tijdelijk worden achtergesteld. De kans is namelijk groot dat pas in juli de laatste volwassenen de kans hebben gehad om zich te laten vaccineren. Hoe ga je dan moet de vakantie om, moet deze groep zich om de 3 of 4 dagen aan een test onderwerpen, terwijl gevaccineerde dit niet hoeven.

Verder is een vaccinatiepaspoort alleen doelmatig als het vaccin ook verspreiding voorkomt. De aanwijzingen zijn hier redelijk sterk in. Echter geldt dit ook voor de P1 and B153 Zuid-Afrikaanse variant. De vaccins lijken tegen deze 2 varianten goede bescherming tegen (ernstige) ziekte te geven, maar je kunt nog wel licht verkouden worden. Dan ben je vaak al besmettelijk, om die reden vraag ik wat het doel van het vaccinatiepaspoort is.

Echter buiten dat om, waarom wordt deze discussie niet om het mazelenvaccin gevoerd. Mazelen is een serieuze ziekte, super besmettelijk en het vaccin is veilig, beschikbaar, goedkoop en zeer effectief in het voorkomen van verspreiding (en ziekte). Als je een discussie over het vaccinatiepaspoort wilt beginnen vind ik dat best. Echter doe dit dan ook breed, met duidelijk doelstelling, eerlijk en transparant. Om die reden betrek ik ook mazelen er ook bij.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 02 mar 2021, 8:25

Mazelen is nu eenmaal geen trending topic. Daarom niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 02 mar 2021, 8:37

Wat dat testen betreft zal het er bij mij vanaf hangen hoever ze daar in gaan. Als het beperkt blijft tot evenementen, bezoek van attracties, musea,... dan laat ik die nog wel even links liggen. Het wordt voor mij pas lastiger als men ook negatieve test zal eisen voor toegang tot bijvoorbeeld de horeca.

Reizen op die manier lijkt me ook helemaal niks. Je zal maar net positief testen dan...

Zo'n regeling mag er zeker niet komen zolang iedereen in de volledige EU niet de kans heeft gehad om een vaccin te verkrijgen, dat is toch wel het minimum dat vereist mag worden. Als ze het toch doen: succes Zuid-Europa met jullie "pensionadozomer"...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 02 mar 2021, 8:58

^^ Dat is ook wat mij tegenhoudt, zeker als het om reizen gaat. Als het risico is dat ik tijdens een reis in het buitenland positief test en niet meer terug naar huis kan reizen, dan kunnen de gevolgen groot zijn en is er helemaal niet sprake van dezelfde vrijheden als niet-gevaccineerden. Bovendien, als ik me met enige regelmaat moet laten testen, dan kost dat tijd, is dat elke keer een onprettige test, en is er altijd het risico van een positieve test, zelfs als je geen klachten hebt.

Alles bij elkaar zie ik in een vaccinatiepaspoort geen deel van de oplossing, maar onder de streep een verergering van het probleem. Het lijkt op de korte termijn de vrijheid dichterbij te brengen, maar ook dat is slechts schijn en heel relatief. En op de lange termijn zal men, als het er eenmaal is, nog een hele tijd aan een vaccinatiepaspoort vasthouden terwijl het nut als er eenmaal voldoende mensen zijn ingeënt op z'n minst twijfelachtig is.

Ik wil natuurlijk ook graag zo snel mogelijk terug naar een normale situatie, maar ik ben van mening dat een vaccinatiepaspoort daar niet bij gaat helpen, en alleen maar zorgt voor meer onderscheid.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 02 mar 2021, 9:04

Het is mazzelen als je niet de mazelen krijgt....

We kunnen de kop in het zand steken, maar er zullen genoeg landen straks (met name voor buitenlanders) een vaccinatiepaspoort eisen, Schengen-regels of niet, en er zijn ook voldoende niet-Schengen landen daarbuiten. Met een Europese app heb je vermoedelijk eenheid, die ook buiten de EU (USA, UK, Canada, Turkije, etc) zal worden geaccepteerd. Net als een Europees rijbewijs. Voor de mazelen zal het niet snel gebruikt worden omdat 90% in de westerse landen al gevaccineerd is. Maar best kans dat er ooit andere uitbraken/ziektes (waar je voor kan vaccineren) bij komen. Hepatitis bijvoorbeeld en DPT, wat veel landen al eisen voor werkvergunningen of verblijfsvergunningen voor langere duur. Daar heb je nu vaccinatieboekjes voor, maar die zijn makkelijk te vervalsen (of op andere naam te zetten).

Of je het ook binnen Nederland (voor Nederlanders of Schengen-mensen) moet gebruiken voor festivals of andere dingen (niet-medisch) is wat anders. Zo'n Europees goedgekeurde app of systeem is er niet voor de zomer, dus er zal hoogstens een paar maanden oneerlijkheid zijn (tussen mensen die gevaccineerd zijn en degenen op de wachtlijst. Maar nu moet iedereen (die vliegt of vaart) zo'n test doen (2 of meer keer). Dat is ook niks en straks suf als 50% is gevaccineerd dat die ook nog moeten testen (weggegooid geld en tijd).

Wie zich niet wil laten vaccineren zal zich (2 of meer keer) moeten laten testen of besluiten slechts met de auto naar het buitenland (schengen) te reizen wellicht de komende 1-2 jaar....
Laatst gewijzigd door Peter op di 02 mar 2021, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 02 mar 2021, 9:07

Coen Tunnel schreef:
di 02 mar 2021, 8:58
En op de lange termijn zal men, als het er eenmaal is, nog een hele tijd aan een vaccinatiepaspoort vasthouden terwijl het nut als er eenmaal voldoende mensen zijn ingeënt op z'n minst twijfelachtig is.
Als het paspoort volgens de dames en heren politici een succes is dan is er niet alleen een risico dat het blijft, maar dat er straks meer (verplichte) vaccinaties aan toegevoegd gaan worden. Bijvoorbeeld de eerder genoemde mazelen. En straks zie je dat elk land haar eigen vaccinaties in dat paspoort wil hebben zodat reizen straks een puzzel gaat worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 02 mar 2021, 9:10

Zoals gezegd eisen veel landen dat al, maar meestal niet voor toeristen (kort verblijf). Maar met de open grenzen wordt dat binnen Schengen moeilijk om te controleren voor autoverkeer. Tenzij hotel en campingeigenaars dat moeten controleren...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 02 mar 2021, 9:32

Palance schreef:
di 02 mar 2021, 9:07
Coen Tunnel schreef:
di 02 mar 2021, 8:58
En op de lange termijn zal men, als het er eenmaal is, nog een hele tijd aan een vaccinatiepaspoort vasthouden terwijl het nut als er eenmaal voldoende mensen zijn ingeënt op z'n minst twijfelachtig is.
Als het paspoort volgens de dames en heren politici een succes is dan is er niet alleen een risico dat het blijft, maar dat er straks meer (verplichte) vaccinaties aan toegevoegd gaan worden. Bijvoorbeeld de eerder genoemde mazelen. En straks zie je dat elk land haar eigen vaccinaties in dat paspoort wil hebben zodat reizen straks een puzzel gaat worden en dan kan de VS ook makkelijk de gewone vakantieganger met AIDS gaan weren.
Niet alleen vaccinaties. Als je wil emigreren naar de VS moet je momenteel al kunnen aantonen dat je niet besmet bent met het HIV-virus. Maar dat kan straks natuurlijk ook prima in je groene paspoort vermeld gaan worden. Kan de gewone vakantieganger met HIV ook geweerd worden.

Ik vrees ook dat we nog lang niet verlost zullen zijn van de semi-permanente grenscontroles die je meer en meer ziet tussen Schengenlanden. Met name in het zuiden van Duitsland wordt volop gecontroleerd.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 02 mar 2021, 9:38

Ik vraag me echt af waarom ik met een autoreis in minieme bubbel (koppel + kind) zo'n vaccinatiepaspoort zou nodig hebben om in de Schengenzone op reis te gaan. Kan iemand me dat uitleggen waarom dit nog maar bedacht worden als een maatregel die zou moeten helpen tegen Covid?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 02 mar 2021, 9:40

En straks komt er nog een nitwit op het idee om het ook te gebruiken voor binnenlandse verplaatsingen. Dan mag je bv de provinciegrens straks niet meer over. Of je kunt een dagje naar een stad vergeten als jet niet de correcte spuitjes hebt gehad.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 02 mar 2021, 9:41

^^ In Duitsland denkt men daar al serieus over na!

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 02 mar 2021, 9:43

Coen Tunnel schreef:
ma 01 mar 2021, 19:54
Ik vind dat toch echt wat anders.
De "jongeren" zijn solidair geweest, omdat dat ook een duidelijk medisch doel had: niet de besmettingen aanjagen en niet de ouderen de dood of een lang ziektebed in helpen.
Als ouderen nu dankzij een vaccin grotendeels immuun zijn, zie ik geen medische reden ze de vrijheid te zeer te belemmeren. Om dan toch te eisen dat ze binnen blijven klinkt niet zozeer als solidariteit maar meer als wraak.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 02 mar 2021, 9:47

^^ Als gevaccineerden niet meer ziek worden, maar het virus wel kunnen verspreiden, is er geen enkel verschil met ongevaccineerden die niet ziek worden, maar het virus wel kunnen verspreiden.

Wanneer de risicogroepen ingeënt zijn, kan ik ook geen enkele reden meer bedenken om de nog niet-gevaccineerden, die maar een heel beperkt risico lopen, vrijheden te blijven ontnemen.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 02 mar 2021, 9:51

Grappig om te zien dat de discussie inmiddels al is verschoven van óf er een vaccinatiepaspoort moet komen naar hóe. En nu zijn het alleen spuitjes. Maar als je in feite verplicht wordt om een smartphone bij je te hebben, is het een kleine moeite om er een sociale score aan te koppelen. Bekeuringen openstaan? Je mag je woonplaats niet uit... waar hebben we dat eerder gehoord? Zal toch allemaal zo’n vaart niet lopen? Zeiden we van grenssluitingen, avondklokken en ophokplicht ook.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 02 mar 2021, 10:34

Ik weet nog dat er in het begin van de pandemie kritiek was op China, waar mensen via een app werden gevolgd en je overal QR-codes moet scannen. Ben je in de voorgaande dagen te dicht bij besmette mensen in de buurt geweest, dan kom je je kantoor of de supermarkt niet binnen.

Een digitaal vaccinatiepaspoort is een stap in die richting; dan moet je kunnen aantonen gevaccineerd of getest te zijn, en worden die medische gegevens via een app bereikbaar. Er zijn op dit forum al mensen die ervoor hebben gepleit zoiets te integreren in de bestaande corona-apps; in dat geval kun je potentieel ook mensen uitsluiten die niet aantoonbaar besmet zijn, maar te dicht bij besmette mensen in de buurt zijn geweest.

Zo werkt het in China:
Link
Matthijs schreef:
di 02 mar 2021, 9:43
Ik vind dat toch echt wat anders.
De "jongeren" zijn solidair geweest, omdat dat ook een duidelijk medisch doel had: niet de besmettingen aanjagen en niet de ouderen de dood of een lang ziektebed in helpen.
Als ouderen nu dankzij een vaccin grotendeels immuun zijn, zie ik geen medische reden ze de vrijheid te zeer te belemmeren. Om dan toch te eisen dat ze binnen blijven klinkt niet zozeer als solidariteit maar meer als wraak.
Ik eis helemaal niet dat ze binnen blijven. Ik gun de ouderen de vrijheid, maar die vrijheid gun ik mijzelf en anderen ook! Als de ouderen en andere kwetsbaren dankzij een vaccin grotendeels immuun zijn, kunnen de jongeren ze niet de dood of een lang ziekbed in helpen. Of maak ik nu een denkfout?

En ja, natuurlijk weet ik ook wel dat jongeren ook in het ziekenhuis kunnen komen, maar die kans is betrekkelijk klein.

We krijgen de hele tijd te horen dat we dit samen doen. Waarom moet er dan een ongelijkheid komen door bepaalde groepen eerder vrijheden te geven omdat ze het geluk hadden vooraan in de rij te staan bij de vaccinaties, terwijl anderen wel graag een vaccin willen hebben maar het nog niet kunnen krijgen? Dat is geen wraak, maar samen uit, samen thuis lijkt mij in dit geval wel zo eerlijk. Ik wil geen tweedeling in de maatschappij tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Ik ben toch geen tweederangs burger zolang ik niet gevaccineerd ben? Waarom zouden mijn vrijheden dan meer beperkt moeten worden dan de vrijheden van anderen door iets waar ikzelf geen enkele invloed op kan uitoefenen?

Als het aan mij ligt, haal ik gerust vandaag nog mijn prik op (en over drie weken de volgende). Maar zo werkt het niet. Ik zal op mijn beurt moeten wachten, en het wordt voor mij bepaald wanneer ik aan de beurt ben.

Is het eerlijk dat sommige mensen bepaalde vrijheden, die iedereen weer terug wil hebben, eerder krijgen dan anderen, puur omdat ze het geluk hebben eerder aan de beurt te zijn voor een vaccinatie? Is het ethisch om zo'n onderscheid tussen burgers te maken?