Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 mar 2021, 0:05

duikgek89 schreef: di 09 mar 2021, 23:53 Dus je moet testen, maar omdat we die test niet vertrouwen ook nog in quarantaine om je dan eventueel na 5 dagen nog een keer te laten testen? Waarom zo dubbelop?
Met het vliegtuig moest je eerst twee testen ondergaan en dan nog tien dagen in thuisquarantaine (vooralsnog een dringend advies, geen plicht), die je eerder kan beëindigen door je na vijf dagen te laten testen. Maar er is nu ook een optie om maar één test te ondergaan voor vertrek.

Maar tot nu toe is het dus voor de meeste mensen test, test, vliegen, vijf dagen quarantaine, test, terug in quarantaine om de resultaten af te wachten, vrij.

Behalve als je naar Düsseldorf vliegt en vanaf daar de RegionalExpress naar Arnhem pakt of verder reist met de auto, want dan hoef je vooralsnog helemaal geen test te hebben. :emo:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » wo 10 mar 2021, 7:45

^^ Of Marion Koopmans heet. Dan zit je de volgende dag gewoon bij Jinek aan tafel.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 10 mar 2021, 7:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 mar 2021, 8:00

^^ Eerlijk is eerlijk, ze kwam terug uit China en dat stond ook destijds al op de veilige lijst. Dus wat dat betreft gold er voor haar ook toen geen quarantaineadvies.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » wo 10 mar 2021, 8:14

^^ ja, je hebt gelijk. Wel oranje, maar dat heeft met de inreisbeperkingen voor buitenlanders te maken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 10 mar 2021, 8:19

Evenwel had ze ook naar de geest en niet de letter van de maatregelen kunnen handelen en het goede voorbeeld geven door of in quarantaine te gaan, of op afstand aan te schuiven. Maar ook dat is niet in regels vastgelegd want de OMT-leden hebben prima voor zichzelf gezorgd bij de uitzonderingen voor o.a. de avondklok.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » di 16 mar 2021, 16:01

Het lijkt wel een nieuwe trend om iedere week een bericht de wereld in te slingeren over dat Coronapaspoort. :facepalm:

https://www.ad.nl/buitenland/eu-wil-dez ... ~adb5460e/

Dus dat die komt is vrijwel zeker. Als die er dan komt mag ik hopen dat die wel beetje op tijd komt voor de zomer en niet pas begin juli. Want de kans is groot dat er dan waarschijnlijk nog wel het een en ander mis gaat met die app.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 16 mar 2021, 18:23

Het is toch wel bizar dat we ons kunnen verheugen om misschien vrij te kunnen reizen. Terwijl dat al vele jaren normaal is in Europa. In ieder geval impliceert het verhaal wat we al lang weten maar in Brussel niemand durft te benoemen, namelijk dat Schengen dood is. En dat voorlopig ook blijft.

De kans dat zo’n app nooit in een keer goed gaat werken is vrijwel zeker :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » di 16 mar 2021, 18:29

Ik vraag mij af hoe zo'n coronapaspoort in de praktijk er uit gaat zien. Zoiets is voor reisverkeer binnen Schengen alleen zinvol als alle lidstaten 100% controles aan de grenzen gaan uitvoeren. Zelfs nu is dat niet overal het geval. Laat staan straks als de crisis grotendeels voorbij is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 16 mar 2021, 18:38

Ik denk dat elke lidstaat een eigen app ontwikkelt waarvan je uiteindelijk maar moet hopen dat die met elkaar kunnen praten.

Lullig alleen als je geen (moderne) smartphone hebt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Davy » di 16 mar 2021, 18:39

Denk dat het in de praktijk nog vies zal tegenvallen dat vrije reizen. Als je je constant moet laten testen is de ontspanning er wel vanaf, je kan namelijk altijd positief testen.

Ik heb in ieder geval mijn vakantie al verplaatst van juni naar september, op hoop van zegen dat het tegen die tijd wel normaler zal zijn.

Je proeft de wanhoop van de zuiderse landen er goed in: liever de groep gevaccineerden welkom heten omdat men vreest dat anders de boel gewoon op slot is.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » di 16 mar 2021, 19:04

Ik ben ondertussen zo klaar met al de idiote restricties van onze verworven vrijheden dat ik ondertussen uit m'n hoofd weet waar ik via een geitenpad de grens over kan. Het zou me verbazen dat ze me daar staan op te wachten met combi's en testen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » di 16 mar 2021, 19:18

Chris schreef: di 16 mar 2021, 18:29 Ik vraag mij af hoe zo'n coronapaspoort in de praktijk er uit gaat zien. Zoiets is voor reisverkeer binnen Schengen alleen zinvol als alle lidstaten 100% controles aan de grenzen gaan uitvoeren. Zelfs nu is dat niet overal het geval. Laat staan straks als de crisis grotendeels voorbij is.
Waarschijnlijk moet je het bij je accomodatie laten zien. Of bij het kopen van een entreekaartje voor een museum, natuurgebied o.i.d.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » di 16 mar 2021, 19:25

^^ En welke meerwaarde geeft dat als je nog niet eens de kans gekregen hebt van je te laten vaccineren?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 16 mar 2021, 19:26

Dan komt de negatieve test om de hoek kijken. Die, getuige een item daarnet bij Editie NL, nu kinderlijk eenvoudig te vervalsen zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » di 16 mar 2021, 19:43

^^ vertel vertel vertel! ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 16 mar 2021, 19:48

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » di 16 mar 2021, 19:56

Davy schreef: di 16 mar 2021, 18:39 Je proeft de wanhoop van de zuiderse landen er goed in: liever de groep gevaccineerden welkom heten omdat men vreest dat anders de boel gewoon op slot is.
Als ze zo wanhopig zijn, gooien ze de boel in hun land toch open? Deden ze vorig jaar ook.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » di 16 mar 2021, 20:15

Km357 schreef: di 16 mar 2021, 19:04 Ik ben ondertussen zo klaar met al de idiote restricties van onze verworven vrijheden dat ik ondertussen uit m'n hoofd weet waar ik via een geitenpad de grens over kan. Het zou me verbazen dat ze me daar staan op te wachten met combi's en testen.
je hebt geen geitenpad nodig om Duitsland in te gaan. Gewoon de snelweg. Hoe makkelijk je een hotel kan boeken zonder negatieve coronatest weet ik niet. Ik vermoed makkelijk als je glashard beweert dat je voor werk of familie 1 nacht logeert.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 16 mar 2021, 20:16

Dat dus, als ze hun landen gewoon open gooien, kom ik graag. Niet als ik eerst in mijn schedel moet laten schrapen of Hugo’s prikje moet halen en een privacy schendend appje installeren.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door boe! » di 16 mar 2021, 20:47

Peter schreef: di 16 mar 2021, 20:15je hebt geen geitenpad nodig om Duitsland in te gaan. Gewoon de snelweg. Hoe makkelijk je een hotel kan boeken zonder negatieve coronatest weet ik niet. Ik vermoed makkelijk als je glashard beweert dat je voor werk of familie 1 nacht logeert.
Je kan inderdaad gewoon via de snelweg Duitsland inrijden. Er wordt wel met enige argwaan naar de Nederlanders gekeken. Het aantal besmettingen per 100.000 inwoners ligt in Nederland twee keer zo hoog als in Duitsland en de Duitsers willen liever geen Covid-19 uit Nederland importeren. Nordrhein-Westfalen is zelfs van plan om bewoners van de grensstreek eerder te vaccineren dan de rest van de deelstaat om zo hun burgers te beschermen tegen die onverantwoordelijke Nederlanders.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » di 16 mar 2021, 21:39

.. en nog steeds niks over hoe dat voor kinderen geregeld gaat worden. Ook de journalisten stellen die vraag niet.

De vaccinbedrijven zeggen tot 16 - 18 jaar niet te vaccineren.
Duss, komt het op testen aan?

Lekker hoor.. om de paar dagen een stok in de neus van je kind van, pak'm beet een jaar of 6 - 8 steken.. :nuts:

Ach, de experts maken zich al zorgen om stijgende ziekenhuis cijfers.. de derde golf schijnt er te zijn.. en een nieuwe landenvariant van het virus..

Ik ga het steeds minder volgen.. ze bekijken het maar. Het is nu een jaar geleden dat het kwam.. en in dat jaar heb ik niks opgelopen (zover ik weet).
Hoe groot zal de kans zijn dat het in de komende maanden dan wel gaat gebeuren?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » di 16 mar 2021, 22:08

boe! schreef: di 16 mar 2021, 20:47 Nordrhein-Westfalen is zelfs van plan om bewoners van de grensstreek eerder te vaccineren dan de rest van de deelstaat om zo hun burgers te beschermen tegen die onverantwoordelijke Nederlanders.
Of halen ze het gewoon zelf op over de grens? Ik zie zomaar in dit topic op een foto van de A79 twee Duitse platen rijden 😉
viewtopic.php?f=269&t=15612&start=330#p1144203

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 16 mar 2021, 22:14

Ik zie in mijn regio nog regelmatig Duitse kentekens, en dichter bij de grens nog veel meer. Ook in Groningen zag ik ze afgelopen weekend wel en hoorde ik ook Duits in de stad. En dat zijn echt niet alleen de EL's, NOH's, BOH's, BOR's en KLE's maar ook verder uit Duitsland weten ze Nederland nog steeds te vinden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » di 16 mar 2021, 22:15

boe! schreef: di 16 mar 2021, 20:47
Peter schreef: di 16 mar 2021, 20:15je hebt geen geitenpad nodig om Duitsland in te gaan. Gewoon de snelweg. Hoe makkelijk je een hotel kan boeken zonder negatieve coronatest weet ik niet. Ik vermoed makkelijk als je glashard beweert dat je voor werk of familie 1 nacht logeert.
Je kan inderdaad gewoon via de snelweg Duitsland inrijden. Er wordt wel met enige argwaan naar de Nederlanders gekeken.
Van wat ik gezien en gehoord hebt kraait er bij Elten geen haan naar.

Wel krijg je van de bondsregering wellicht een smsje dat je jezelf aan de ophokplicht moet houden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 17 mar 2021, 6:37

Peter schreef: di 16 mar 2021, 20:15
Km357 schreef: di 16 mar 2021, 19:04 Ik ben ondertussen zo klaar met al de idiote restricties van onze verworven vrijheden dat ik ondertussen uit m'n hoofd weet waar ik via een geitenpad de grens over kan. Het zou me verbazen dat ze me daar staan op te wachten met combi's en testen.
je hebt geen geitenpad nodig om Duitsland in te gaan. Gewoon de snelweg. Hoe makkelijk je een hotel kan boeken zonder negatieve coronatest weet ik niet. Ik vermoed makkelijk als je glashard beweert dat je voor werk of familie 1 nacht logeert.
Alle hotels en chambre d'hotes zijn in februari al geboekt, met mailbevestiging. Dus daar zal het probleem niet komen te liggen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 17 mar 2021, 8:21

boe! schreef: di 16 mar 2021, 20:47
Peter schreef: di 16 mar 2021, 20:15je hebt geen geitenpad nodig om Duitsland in te gaan. Gewoon de snelweg. Hoe makkelijk je een hotel kan boeken zonder negatieve coronatest weet ik niet. Ik vermoed makkelijk als je glashard beweert dat je voor werk of familie 1 nacht logeert.
Je kan inderdaad gewoon via de snelweg Duitsland inrijden. Er wordt wel met enige argwaan naar de Nederlanders gekeken. Het aantal besmettingen per 100.000 inwoners ligt in Nederland twee keer zo hoog als in Duitsland en de Duitsers willen liever geen Covid-19 uit Nederland importeren. Nordrhein-Westfalen is zelfs van plan om bewoners van de grensstreek eerder te vaccineren dan de rest van de deelstaat om zo hun burgers te beschermen tegen die onverantwoordelijke Nederlanders.
Ja, dat was al eerder voorbij gekomen. Maar wie zegt dat de Duitsers, door boodschappen te doen in Nederland, het niet zelf importeren? We zouden dus met argwaan naar Duitse kentekens moeten kijken.
Blijkbaar zijn er dus ook genoeg onverantwoordelijke Duitsers. Of zouden ze dat in Duitsland liever niet willen horen? Het pas prima in het straatje om de zoveelste schuldige aan te wijze.

Dit gaat nog wat beloven straks in de vakantieperiodes. Krijgen we straks kentekenschaamte ofzo?
Laatst gewijzigd door Palance op wo 17 mar 2021, 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 mar 2021, 8:23

Ik ga gewoon kijken waar ik wel zonder al te veel gedoe welkom ben, en op basis daarvan mijn vakantiebestemming bepalen. Ik geef mijn geld wel uit op een plek waar ze het wel willen hebben. Landen die het te moeilijk maken laat ik gewoon links liggen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » wo 17 mar 2021, 12:53

De discriminatie van gezonde mensen is inmiddels begonnen: IJsland laat vanaf morgen alleen mensen toe die een vaccinatiebewijs kunnen tonen. :!:
Edit: Blijkbaar is er voor reizigers uit Schengenlanden en de EU wel nog mogelijk om aanvullend het land in te kunnen reizen als je corona hebt gehad.


Ik ben benieuwd welke landen nog meer gaan volgen. Het gaat nu van kwaad tot erger.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » wo 17 mar 2021, 12:59

^^
Dat geldt voor mensen van buiten Schengen/EFTA. Voor deze mensen, dus uit bv de VS of het VK is Ijsland momenteel helemaal gesloten.

https://www.icelandreview.com/travel/ic ... ravellers/

Maar misschien lees ik niet goed en begrijp ik de regels niet goed. Dat is heel waarschijnlijk.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » wo 17 mar 2021, 13:04

Voor mensen uit schengen:
Travellers to Iceland from the Schengen Area, EEA, EFTA, and EU are exempt from quarantine and testing if they present a certificate confirming antibodies or COVID-19 vaccination. It is assumed the same would apply to vaccinated travellers arriving from outside Europe.

Plaats reactie