Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 mar 2021, 23:00

brytje008 schreef:
ma 22 mar 2021, 20:08
Dit was natuurlijk wel te verwachten.. Waarschijnlijk zullen ze morgen ook nog wel weinig kunnen zeggen over de zomer (of ze willen het niet zeggen) Maar ik zou bijna voor de zomervakantie ook gaan vrezen. :| Ik hoop toch niet dat we met weemoed terug hoeven te kijken naar vorig jaar zomer. Op nu.nl gelijk allemaal weer reacties hoe egoïstisch het wel niet is als je nu aan vakantie durft te denken, wat een onzin allemaal. :geenlach:
Ja, het is heel makkelijk om te oordelen als iets voor jezelf niet belangrijk is. Sommige mensen vinden vakantie misschien niet belangrijk, dat kan. Maar dan moet je anderen niet als egoïsten wegzetten. Iedereen heeft op zijn eigen manier last van deze crisis. Sommige mensen missen inderdaad vakanties en reizen. Daar hoor ik ook bij.
Ook leuk altijd die reacties van 'Nederland is ook mooi je hoeft niet naar het buitenland' ja prima als mensen dat vinden, maar daar heb ik toch een andere mening over. Nederland heeft echt wel leuke plekken, maar ik zal hier nooit dat echte vakantie gevoel krijgen.
Ik probeer er elk weekend op uit te gaan om weer een andere plek te vinden om te gaan wandelen, ik heb al heel wat mooie gebieden ontdekt waar ik anders niet snel zou zijn geweest. En in december ben ik twee dagen naar Maastricht geweest, en twee dagen naar Ameland, beiden met overnachting. Hartstikke leuk, voor twee dagen.

Maar mijn hele vakantie doorbrengen in Nederland, alsjeblieft niet. Daar krijg ik toch niet echt een vakantiegevoel bij.

Ik ga in de meivakantie gewoon kijken waar ik welkom ben, en zolang ze de grens niet hermetisch afsluiten (of de situatie in andere landen onverwacht helemaal gierend uit de klauwen loopt), ga ik gewoon op pad. Het is niet mijn schuld dat onze politiek zo enorm faalt. En ik vertik het om daar nog langer de dupe van te zijn. Ze hadden het beter kunnen aanpakken, we hadden nu een stuk verder kunnen zijn, het is niet gebeurd. Maar ik heb gedaan wat ik kon doen. De motivatie om nog meer dan dat te doen is er niet meer. Ik hou me prima aan de wettelijke maatregelen hier binnen Nederland, ik hou me aan de afstandsregels, ik was mijn handen nog altijd stuk, ik hou me strikt aan de mondkapjesregels, ik hou me aan die vervloekte avondklok, ik heb nauwelijks contact met anderen en ik ben dit kalenderjaar één keer in mijn eentje bij iemand anders op bezoek geweest, dat is het. Kortom, ik doe alles zo goed mogelijk. Ik weet dat ik verantwoord op vakantie kan, met mijn eigen auto, in het buitenland net zo goed als in Nederland, en ik ben best bereid om me na een vakantie bij terugkeer mij aan de quarantainerichtlijn te houden. Ik ben dan, naar het coronavirus kijkend, nog steeds minder risicovol bezig dan mensen die nog elke dag bij familie de deur platlopen. Maar dat laatste wordt allemaal normaal gevonden, want ja, "maar we zijn zo'n hechte familie en mijn ouders willen hun kleinkinderen ook zien", maar als ik in mijn eigen auto op vakantie ga en de landsgrens passeer ben ik blijkbaar ineens een egoïst, of zoals onze premier het noemt: asociaal en een gevaar voor mezelf en mijn omgeving.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 mar 2021, 6:48

brytje008 schreef:
Dit was natuurlijk wel te verwachten.. Waarschijnlijk zullen ze morgen ook nog wel weinig kunnen zeggen over de zomer (of ze willen het niet zeggen) Maar ik zou bijna voor de zomervakantie ook gaan vrezen. :| Ik hoop toch niet dat we met weemoed terug hoeven te kijken naar vorig jaar zomer. Op nu.nl gelijk allemaal weer reacties hoe egoïstisch het wel niet is als je nu aan vakantie durft te denken, wat een onzin allemaal. :geenlach:
Nujij. Dan noem je ook een hoogintelligent reactieplatform. :feestjenee:
brytje008 schreef:
Ook leuk altijd die reacties van 'Nederland is ook mooi je hoeft niet naar het buitenland' ja prima als mensen dat vinden, maar daar heb ik toch een andere mening over. Nederland heeft echt wel leuke plekken, maar ik zal hier nooit dat echte vakantie gevoel krijgen.
Dat is ieder voor zich. Ik heb, gelet op de huidige situatie, geen moeite om in Nederland op vakantie te gaan. Ik blijf liever ergens een weekje dan dat ik voor een wandeling 'even' het halve land moet doorkruisen.
Maar het gaat mij dus om het stukje 'gelet op de huidige situatie'. Ik ga ook liever weer eens naar het buitenland. Niet omdat ik in Nederland geen vakantiegevoel kan krijgen (dat kan ik namelijk prima), maar omdat ik graag ook andere landen en culturen wil ontdekken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 mar 2021, 12:19

Ach, je mág tenmiste (vooralsnog) nog naar het buiteland als je zou willen. Je krijgt geen boete van 5000 pond zoals de Britten
AD schreef:Britten die tijdens de pandemie op vakantie naar het buitenland gaan, riskeren binnenkort mogelijk een boete van 5000 pond, meldt Sky News. Zo'n 5800 euro. Iedereen die zonder legitieme reden de grens overgaat, loopt kans op zo'n coronaprent schrijft nieuwe wetgeving voor. Het reisverbod geldt niet voor wie in het buitenland werkt of studeert. Ook een huwelijk of begrafenis van familie bijwonen mag.

De nieuwe maatregel moet nog worden goedgekeurd, maar als het Britse parlement dat doet geldt de restrictie vooralsnog tot 30 juni. Gezondheidsminister Hancock sluit overigens niet uit dat de Engelsen voor die datum al weer een buitenlandse vakantie kunnen vieren. Dat hangt af van eventuele versoepelingen. Daarvoor iets roepen wil hij nog niet, gezien de toename van het aantal besmettingsgevallen in Europa.
Als je trouwens naar Thailand wilt en je bent gevaccineerd, dan... moet je toch in quarantaine (zij het niet zo lang als een niet-gevaccineerde)
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ie-te-gaan
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 23 mar 2021, 13:15

^^ De Thai zo kennende, zou het mij niet verbazen als je onder die quarantaine uitkomt als je even wat geld (bij voorkeur US $), onder de toonbank door schuift. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 23 mar 2021, 19:20

Zeker. Weldoeners verdienen het om beloond te worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 23 mar 2021, 19:53

Toch weer matige informatie over reizen in de zomer in de persconferentie. :geenlach:
Touren is rough so you got to be tough

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 23 mar 2021, 19:55

Die teleurstelling concreet maken wordt maximaal uitgesteld.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 23 mar 2021, 20:03

Zolang September 2021 het huidige doel van de prikken blijft, reken ik op weinig extra voor Augustus 2021.

Waar had ik Sept 2021 nog meer gelezen in/op dit forum? Ah, Spanje maakt tientallen km AP tolvrij -- Past mooi :mrgreen:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 23 mar 2021, 20:05

^^ Schoolgaande kinderen zullen maar al te blij zijn dat er in september versoepelingen voor reizen kunnen gebeuren, de schoolmoeheid kan er enkel maar door stijgen. Strak plan.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 24 mar 2021, 11:11

mvalkenburg schreef:
di 23 mar 2021, 19:55
Die teleurstelling concreet maken wordt maximaal uitgesteld.
Je moet als PM toch ergens je lol uit halen hè :roll:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 24 mar 2021, 12:29

Rutte noemt zichzelf een calvinist, hij is hervormd. Zijn grootvader was ouderling en zijn ouders stemden op de ARP. Om het enigszins in perspectief te plaatsen.

Niet zeuren, het lijden hoort er nu eenmaal bij (volgens een hogere macht). :nothanks:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 24 mar 2021, 12:31

In die zin zou het beleid dan ook recht door zee en zonder frivoliteiten moeten zijn met soberheid als uitgangspunt. Ik kan de SGP dan nog beter volgen in hun statement dat de COVID19 aanpak van Rutte nogal rücksichtlos is.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » vr 26 mar 2021, 14:12

Het laatste achterdeurtje voor vliegreizigers richting de Benelux en omstreken om zonder coronatest te kunnen reizen wordt afgesloten:
AD.nl, 26 maart 2021, 12:02

Duitsland stelt de verplichte coronatest voor alle inkomende vliegtuigreizigers uit tot dinsdag. Zo krijgen de luchtvaartmaatschappijen meer tijd geven voor de voorbereidingen, meldt gezondheidsminister Jens Spahn.

Luchtvaartmaatschappijen mogen vanaf dinsdag alleen passagiers meenemen als ze een recente coronatest met een negatieve uitslag kunnen tonen. Er geldt alleen een uitzondering voor de bemanning van de vliegtuigen.
Tot en met aanstaande dinsdag kan er nog (zonder coronatest) naar Duitsland gevlogen worden, omdat er vanuit de meeste landen nu geen coronatest voor het instappen verlangd wordt. Vanaf aanstaande dinsdag gaat dit dus veranderen.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 26 mar 2021, 15:49

^^ Ja verbaasd me niks, het reizen wordt natuurlijk zoveel mogelijk onmogelijk gemaakt.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 29 mar 2021, 22:59

^^ Zo ongeveer wel, ja.

Komende vrijdag en de Paasdagen verblijf ik in een hotel in Zuid-Limburg. Het zou wel leuk zijn dan ook Aachen en Liege (Luik) te bezoeken. Gaat 'm niet worden, vrees ik. :|

Beide landen (waarbij ik tevens de regionale eisen van respectievelijk NRW en Wallonië heb geraadpleegd), eisen een negatieve corona test en een formulier waarop je de reden van je bezoek hebt aangegeven. Dat mag alleen in bepaalde uitzonderingsgevallen. Toeristische uitjes horen daar niet bij.
Donateur Vereniging Wegenforum

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 29 mar 2021, 23:11

NRW is toch niet zo moeilijk voor de eerste 24 uur?
Samen met Saarbrücken gooien ze toch de kont tegen de (Merkel) krib?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 mar 2021, 23:12

^^ Nordrhein-Westfalen is geen probleem.

Hier de volledige verordening: https://www.mags.nrw/sites/default/file ... assung.pdf

Nederland geldt niet als virusvariantgebied, en dan geldt paragraaf 4, lid 6. Dat zegt dat je NRW gewoon mag inreizen, zonder test en zonder inreisformulier, tot maximaal 24 uur. Een dagje Aken (en bv. ook Monschau, ook leuk!) mag dus best. Officieel geldt bij terugkeer in Nederland het advies voor 10 dagen thuisquarantaine, maar ja, wie houdt zich daar nou aan bij een kort bezoekje over de grens? ;) En een dag later kun je weer de grens over. Alleen toeristisch overnachten mag niet (ook al blijft je verblijf binnen de 24 uur).

Bij de grens wordt in de regel ook niet gecontroleerd.

Dus: gewoon gaan, lekker van genieten. :) Even in het buitenland, ook al is het maar een paar kilometer over de grens, is altijd leuk. :)

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » di 30 mar 2021, 2:03

Kijk, wist niet dat NRW wat soepeler was als het gaat over grensverkeer.
Dat biedt perspectief voor langere fietstochten, hiephoi! :D

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 30 mar 2021, 6:20

Coen Tunnel schreef:
ma 29 mar 2021, 23:12
Officieel geldt bij terugkeer in Nederland het advies voor 10 dagen thuisquarantaine, maar ja, wie houdt zich daar nou aan bij een kort bezoekje over de grens? ;) En een dag later kun je weer de grens over.
Je moet daar je gezond verstand een beetje gebruiken. Als jij in Aachen of Monschau wat rond wandelt en een keer een supermarkt binnen loopt met een mondkapje, dan neem je niet meer risico dan wanneer je een rondje door Arnhem of Utrecht loopt en een keer de Albert Heijn binnen gaat. In zo'n geval vind ik thuisquarantaine de grootste onzin; je hebt immers niks gedaan met een significant hoger risico dan dezelfde activiteiten in Nederland.

Anderzijds, als je naar een land gaat waar niemand zich ergens aan houdt en jij daar ook gebruik van maakt, met alle risico's van dien; dan moet je mijns inziens wel zorgen dat je 5 dagen min of meer geen contacten hebt en daarna even een testje doen. Maar moeten die 5 dagen perse thuis in NL? Wat mij betreft niet.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 mar 2021, 14:34

Dag Schengen :byebye:
AD schreef: Reizen naar Italië? Negatieve test en vijf dagen quarantaine
Reizigers die vanuit EU-landen naar Italië reizen moeten binnenkort na aankomst verplicht vijf dagen in quarantaine. Ook moeten ze een recente negatieve coronatest kunnen tonen. Voor reizigers uit niet-EU-landen geldt de quarantaine- en testplicht al.

De maatregelen gelden voor zowel Italianen als bezoekers. De aanscherping lijkt vooral bedoeld om vakantietrips te ontmoedigen. Wanneer de nieuwe regels ingaan en hoe lang ze van kracht blijven is nog niet duidelijk.

In een groot deel van Italië gelden strenge maatregelen om de derde coronagolf te bestrijden. Vanaf zaterdag gaat het hele land in een driedaagse paaslockdown.
Laatst gewijzigd door Palance op di 30 mar 2021, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 30 mar 2021, 17:21

^^ Dag ondernemers in de toerismebranche :neenee:

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 30 mar 2021, 18:35

Het kansloze vind ik altijd die corona test vooraf, wat heeft dat nog voor zin als je daarna alsnog in quarantaine moet? Ik snap wel bijvoorveeld voor het vliegtuig dat je zeker wilt weten dat iemand niet bestemt is zodra hij instapt. Maar als je met de auto gaat is het in mijn ogen toch wel zinloos. Dan vind ik 5 dagen in quarantaine en na 5 dagen een test veel logischer klinken. Maar goed, liever helemaal geen verplichtingen :lol:

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 30 mar 2021, 18:37

Volgende stap hierin zal volgens mij zijn dat dit enkel voor gevaccineerden zal worden versoepeld op termijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 mar 2021, 19:24

Afgelopen week was ik kort even in Italië op doorreis tussen Wallis en Ticino. Aan de grens bij Iselle werd er alleen even kort gevraagd waar de reis naartoe ging. Met het antwoord "Lugano" werden we zonder pardon vriendelijk doorgewuifd. Bij het verlaten van Italië bij Gaggiolo waren de blikken wat kritischer van de Italiaanse grensbewakers, maar zodra men begreep dat we uit Wallis kwamen was het meteen prima. Tja, dat is natuurlijk ook lastig te controleren of je de waarheid spreekt of niet. In ieder geval schijnt men het allemaal nog niet super kritisch te zien, bij de Grote St. Bernardtunnel werd door de Italianen de laatste keren überhaupt niet gecontroleerd. Aosta was ook niet verlegen om een hoop Zwitserse toeristen die de restaurants en winkels ten tijde van de "gele" status gespekt hebben, natuurlijk zonder PCR of sneltest.

Wat ik overigens nogal maf vind, is dat de Zwitsers voor alle mensen die via de luchtweg het land binnenkomen een negatieve PCR-test van max. 72 uur oud verplicht stellen. Daarbij maakt het niet uit of je uit een risicogebied komt of niet. Kom je echter met de bus, trein, auto, fiets, paard of te voet het land binnen, dan is een negatieve PCR-test niet nodig, zolang je niet uit een risicogebied komt. Niet erg leuk voor mij, want een negatieve PCR-test is ook nodig als je in je uppie met een klein vliegtuig het land binnenkomt, terwijl niemand me onderweg aan kan steken. Aangezien de uitslag van een PCR-test in Duitsland vaak wel tot 48 uur duurt, is dat met max. 72 uur ook niet practicabel. Ben dusver dan steeds met de auto op en neer gereden. :geenlach:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » di 30 mar 2021, 19:35

Palance schreef:
di 30 mar 2021, 14:34
Dag Schengen :byebye:
AD schreef: Reizen naar Italië? Negatieve test en vijf dagen quarantaine
Reizigers die vanuit EU-landen naar Italië reizen moeten binnenkort na aankomst verplicht vijf dagen in quarantaine. Ook moeten ze een recente negatieve coronatest kunnen tonen. Voor reizigers uit niet-EU-landen geldt de quarantaine- en testplicht al.

De maatregelen gelden voor zowel Italianen als bezoekers. De aanscherping lijkt vooral bedoeld om vakantietrips te ontmoedigen. Wanneer de nieuwe regels ingaan en hoe lang ze van kracht blijven is nog niet duidelijk.

In een groot deel van Italië gelden strenge maatregelen om de derde coronagolf te bestrijden. Vanaf zaterdag gaat het hele land in een driedaagse paaslockdown.
Gelden deze regels alleen voor toeristen, of ook voor zakenreizigers?

Want inmiddels is er een complete wildgroei aan zakelijke reizen ontstaan, en worden allerlei redenen aangegrepen (met een verklaring van ondernemers uit dat land) om de reizen te legitimeren (mijn ervaring met o.a. bezoekers uit en naar Duitsland).
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 30 mar 2021, 19:59

SnarfFlevoland schreef:
di 30 mar 2021, 19:24
Wat ik overigens nogal maf vind, is dat de Zwitsers voor alle mensen die via de luchtweg het land binnenkomen een negatieve PCR-test van max. 72 uur oud verplicht stellen. Daarbij maakt het niet uit of je uit een risicogebied komt of niet. Kom je echter met de bus, trein, auto, fiets, paard of te voet het land binnen, dan is een negatieve PCR-test niet nodig, zolang je niet uit een risicogebied komt.
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat Nederland, België, Luxemburg en massa's andere landen risicogebieden zijn. Maar ik zag vandaag dat i.p.v. een PCR test ook een antigen-test geaccepteerd wordt, maar alleen als die binnen Zwitserland wordt afgenomen:
https://www.bag.admin.ch/bag/de/home/kr ... sende.html
Warum ist ein in der Schweiz gemachter Antigen-Schnelltest zulässig, nicht aber der im Ausland gemachte? Der Grund ist, dass wir beim Test in der Schweiz den Qualitätsstandard kennen und daher wissen, dass die Zuverlässigkeit hinreichend gegeben ist. Bei Antigen-Schnelltest, die im Ausland gemacht werden, ist der Qualitätsstandard oft nicht bekannt.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 30 mar 2021, 20:47

Ik zag net een artikeltje in de Gelderlander dat NRW nu een sneltest gaat eisen van max. 24 uur oud, afgenomen in DE zelf.
Staat men dat überhaupt te checken bij de grenzen rondom Kleve / Kranenburg?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 30 mar 2021, 21:06

En waar heeft De Gelderlander die informatie vandaan?

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 30 mar 2021, 21:30

Als het aantal nieuwe besmettingen in de afgelopen 7 dagen meer dan 100 per 100.000 inwoners is, gaan niet-essentiële winkels en plekken op slot in NRW. In Kreis Kleve en Borken mogen mensen wel op die plekken naar binnen als ze een negatieve snel- of zelftest laten zien.

Bij De Gelderlander worden artikelen hapsnap geschreven. Voor het volledige verhaal moet je verder speuren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 mar 2021, 21:35

Wesso schreef:
di 30 mar 2021, 21:30
Bij De Gelderlander worden artikelen hapsnap geschreven. Voor het volledige verhaal moet je verder speuren.
Dit zie je bij veel regionale media. Ze willen allemaal meeliften op de coronagolf die voor de media toch niet slecht heeft uitgepakt qua views, maar echte kwaliteit kan je meestal vergeten. Omroep Brabant kan je ook wel Omroep Corona noemen, een groot deel van hun coronanieuws heeft eigenlijk niks met Brabant zelf te maken, het is het napraten van de landelijke media. Ergens is dit toch wel een beetje de teloorgang van de regionale media, als ze alleen kunnen overleven op een 24/7 coronafeed van overgeschreven artikelen.