Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 mar 2021, 23:01

marcel schreef:
di 30 mar 2021, 19:59
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat Nederland, België, Luxemburg en massa's andere landen risicogebieden zijn.
Ja dat klopt, maar ook genoeg gebieden zijn het nog niet. Duitsland is behalve Thüringen geen risicogebied, landen als Kroatië ook niet. Toch heb je dan een negatieve PCR-test nodig om Zwitserland via de luchtweg binnen te komen, terwijl je over land (zeker vanuit Kroatië door diverse risicogebieden) niks nodig hebt. Vind ik uiterst onnuttig. Men zal het waarschijnlijk doen, omdat je anders bijv. via Duitsland kunt vliegen en in Zwitserland zou kunnen doen, alsof je alleen uit Duitsland komt. Maar goed, dat kan je ook via de landweg zo doen.
marcel schreef:
di 30 mar 2021, 19:59
Maar ik zag vandaag dat i.p.v. een PCR test ook een antigen-test geaccepteerd wordt, maar alleen als die binnen Zwitserland wordt afgenomen:
Hmm... maar dan moet ik zowel in land van herkomst als bij aankomst in Zwitserland 2x een antigen-test doen. Naja, dat is desnoods nog wel te berappen. Vooral nu die sneltests zowel in Duitsland als Zwitserland ook nog gratis zijn. Desalniettemin is het weer gedoe, terwijl je via de weg vanuit Duitsland gewoon zo binnen kunt komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 02 apr 2021, 19:51

Grenspaal 12 aan de grens tussen :vlag-nl: en :vlag-be: Dit is het meest zuidelijke punt van Nederland in Europa. 8-)

Afbeelding

Foto nog net genomen vanaf Nederlands grondgebied. De grens komt van rechts, loopt tot de grenspaal, maakt daar een hoek van 90 graden en loopt vervolgens naar je toe.

Deze plek is met de auto het makkelijkst via België te bereiken. Er was geen controle, helemaal niets van gezien.
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 02 apr 2021, 20:00

Ik heb die paal wel vaker gezien vanuit België, maar nooit gezien dat er een metselwerkje onder staat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 02 apr 2021, 22:45

SnarfFlevoland schreef:
di 30 mar 2021, 19:24
Afgelopen week was ik kort even in Italië op doorreis tussen Wallis en Ticino. Aan de grens bij Iselle werd er alleen even kort gevraagd waar de reis naartoe ging. Met het antwoord "Lugano" werden we zonder pardon vriendelijk doorgewuifd.
Dan lukt het jou beter dan ik. Voor dezelfde reis had ik vorige maand netjes een formuliertje ingevuld. Dat was niet goed, dus kreeg ik de in het Italiaans geschreven versie van hetzelfde formulier in m'n handen gedrukt met een pen, en die mocht ik even invullen. :emo:

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » za 03 apr 2021, 0:31

Chris schreef:
di 30 mar 2021, 21:35
Wesso schreef:
di 30 mar 2021, 21:30
Bij De Gelderlander worden artikelen hapsnap geschreven. Voor het volledige verhaal moet je verder speuren.
Dit zie je bij veel regionale media. Ze willen allemaal meeliften op de coronagolf die voor de media toch niet slecht heeft uitgepakt qua views, maar echte kwaliteit kan je meestal vergeten. Omroep Brabant kan je ook wel Omroep Corona noemen, een groot deel van hun coronanieuws heeft eigenlijk niks met Brabant zelf te maken, het is het napraten van de landelijke media. Ergens is dit toch wel een beetje de teloorgang van de regionale media, als ze alleen kunnen overleven op een 24/7 coronafeed van overgeschreven artikelen.
Of het blijven speuren naar een regionale connectie bij groter nieuws.
"Zeggehm, de heropbouw van de Notre Dame in Parijs, dat is wel nieuws toch?"
"Dat is Frankrijk, geen Noord-Brabant."
"Je weet dat de klokken daarvan (deels) uit Asten komen toch?"
"EUREKA, WE HEBBEN EEN ARTIKEL!"

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 03 apr 2021, 20:27

De steilste helling van Nederland, de Keutenberg:

Afbeelding

Knap als je met je fiets die helling omhoog weet te bedwingen. :top:

Met de auto natuurlijk een peulenschil, hoewel die helling bergop rijden best gaaf is. 8-)

Jammer alleen dat de weg officieel gezien verboden is voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 03 apr 2021, 20:31

En als m'n bestemming nu de top of het dal is? Wat maakt het dan uit?

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 03 apr 2021, 20:42

^^ Niks, want dan ben je bestemmingsverkeer. 8-)

En er ligt daar bovenop de berg ook een camping en een B&B boerderij.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 03 apr 2021, 21:22

Ik overnacht voor het eerst in mijn leven overigens in een kasteel. Echt gaaf. :wow: :D

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 03 apr 2021, 22:17

^^ Ik heb dat voor het eerst ervaren in 2003, voor m'n stage in een wijnkasteel in St-Emilion. Surrealistisch was het toen voor mij aangezien m'n kamer thuis zo'n 14m² was en ik opeens zo'n 50m² voor me had (en dan was de badkamer nog in een andere ruimte). Hoge plafonds, tapijten tegen de muren, allerlei fantasie, borduursels, maar ook immens slechte isolatie 's nachts, en een stilte voor mij als stadspersoon waarvan ik de eerste nachten amper kon slapen. De sterrenhemel was te boeiend.

Ik hoop dat je op z'n minst een even blijvende indruk kan behouden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 03 apr 2021, 23:16

Hajo schreef:
za 03 apr 2021, 21:22
Ik overnacht voor het eerst in mijn leven overigens in een kasteel. Echt gaaf. :wow: :D
Welke? Er zijn er namelijk best een aantal in die omgeving. Ik heb zelf enkele jaren geleden overnacht in Chateau St. Gerlach.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 03 apr 2021, 23:51

Hajo schreef:
za 03 apr 2021, 20:27
Knap als je met je fiets die helling omhoog weet te bedwingen. :top:

Met de auto natuurlijk een peulenschil, hoewel die helling bergop rijden best gaaf is. 8-)
Ik heb het zo'n twintig jaar geleden (en heel wat kilo's lichter) wel eens een keer gedaan op mijn fiets. Die 22% is geen gemiddelde stijging, maar een maximale stijging, die alleen in één van de bochten wordt behaald. De Keutenberg is gemeen aan het begin, maar dat is maar een kort stukje, daarna gaat het eigenlijk wel en is het stijgingspercentage vrij bescheiden:

Afbeelding

Ik vond de Keutenberg eigenlijk wel meevallen. De Eyserbosweg bijvoorbeeld vond ik op de fiets een stuk lastiger, die duurt en duurt maar en het venijn zit in de staart:

Afbeelding

Of de Camerig, niet zozeer vanwege de stijgingspercentages maar meer vanwege de lengte, ruim 4 km klimmen, en omdat het onregelmatig omhoog gaat:

Afbeelding

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 04 apr 2021, 0:13

Ik heb begin jaren 10 een keer geprobeerd de Amstel Gold Toertocht uit te rijden.. Ik herinner mij wel de kramp in de spieren (het 'in brand staan) in mijn bovenbenen. Ik ben afgestapt op de helling en lopend verder gegaan, zover dat ging. :oops:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 04 apr 2021, 0:26

Ik ben met de auto de helling eerst naar beneden gereden, toen gekeerd en omhoog, daar weer gekeerd en weer omlaag. Tijdens het dalen een aantal wielrenners die met de klim bezig waren, een duim omhoog gegeven. Dat werd gewaardeerd. :) Ik vind het een hele prestatie. :top:

Ik verblijf overigens hier: https://www.chateauwittem.com/ in een Superior Room. ;)

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » zo 04 apr 2021, 14:13

AD.nl, 4 april 2021, 13:27

Vanaf aanstaande dinsdag is er een negatieve coronatest vereist om van Nederland naar Duitsland te reizen.

Het Duitse beleid wordt aangescherpt vanwege het hoge aantal coronabesmettingen in Nederland. Dat betekent dat reizigers die vanuit Nederland de grens oversteken vanaf dinsdag meteen een negatieve coronatest moeten kunnen tonen. Hiervoor stond Nederland te boek als risicogebied en hoefden reizigers pas na 48 uur een coronatestuitslag te laten zien.

Nederland is na Tsjechië, Polen en Frankrijk het vierde buurland van Duitsland dat als hoogrisicogebied wordt gezien. Dat gebeurt als er meer dan tweehonderd nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners zijn in zeven dagen.
Ben toch wel benieuwd hoe dit in de praktijk gebracht kan worden. Men kan onmogelijk elk grenspad controleren. Of is het zo dat men in een brede straal vanaf de grens nog gecontroleerd kan gaan worden d.m.v. staandehouding o.i.d.?
Neue Hochinzidenzgebiete - Gebiete mit besonders hohem Infektionsrisiko durch besonders hohe Inzidenzen für die Verbreitung des Coronavirus SARS-CoV-2:

Niederlande – das gesamte Land Niederlande (inkl. der autonomen Länder und der überseeischen Teile des Königreichs der Niederlande) gilt nun als Hochinzidenzgebiet.
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... e_neu.html
Laatst gewijzigd door D91 op zo 04 apr 2021, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 apr 2021, 14:15

Blijkbaar kun/mag je ook niet zomaar even meer tanken in Duitsland. Wat ik dan wel raar vind is die uitzondering voor grenswerkers omdat juist die veelvuldig reizen.
NOS schreef: Reiziger uit Nederland moet negatieve test kunnen tonen bij binnengaan Duitsland

Mensen die vanuit Nederland naar Duitsland reizen, moeten een recente negatieve coronatest kunnen tonen als ze de grens oversteken. De maatregel gaat dinsdag in, heeft de Duitse regering besloten. Voor grenswerkers geldt een uitzondering. Er komen vooralsnog geen strenge grenscontroles, wel kunnen mensen langs de kant worden gezet door de politie voor controle. Ook moeten ze hun reis online aanmelden.

Duitsland heeft Nederland als hoogrisicogebied aangeduid vanwege het "bijzonder hoge" aantal coronabesmettingen. Hiervoor stond Nederland te boek als risicogebied en hoefden reizigers pas na 48 uur een coronatestuitslag te laten zien.
Edit: De post boven mij was net iets eerder :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 04 apr 2021, 14:25

En daar gaat het allerlaatste beetje plezier wat nog mogelijk was als je een toerrondje ging maken :neenee:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 apr 2021, 14:28

Terecht. Als je bv in transit door Duitsland reist langs de Nederlandse grens maar je auto niet uitkomt dan ben je gevaarlijk bezig natuurlijk. :wijsvinger:

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » zo 04 apr 2021, 14:36

Wat een fantastische beslissing toch geweest om hele schoolklassen zonder klachten te testen. Werkt lekker door in de aantallen.
En inderdaad, transit zonder uitstappen is natuurlijk veel gevaarlijker dan iedere dag de grens over als grenswerker.
Nog even volhouden hoor. Komt hier net zo’n niet-wegklikbare overheidspropaganda voorbij “stap voor stap kan er weer meer”. WAT DAN?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 04 apr 2021, 14:45

De uitzonderingen gelden nog altijd:
Ausgenommen von der Testpflicht sind kraft Bundesrechts Durchreisende sowie Transporteure, die weniger als 72 Stunden in Deutschland bleiben. Weitere Ausnahmen können beim zuständigen Gesundheitsamt beantragt werden.

Zusätzlich zur Testpflicht besteht zudem eine Anmeldepflicht für Einreisende aus den Niederlanden. Die Anmeldung muss vor Ankunft auf www.einreiseanmeldung.de erfolgen. Von der Anmeldepflicht sind Durchreisende und Aufenthalte unter 24 Stunden ausgenommen.
Bron: https://www.land.nrw/de/pressemitteilun ... alen-setzt
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 apr 2021, 14:54

Wat verstaan we onder ‘Bundesrechts’ in deze situatie?

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 04 apr 2021, 15:08

mvalkenburg schreef:
zo 04 apr 2021, 14:36
Wat een fantastische beslissing toch geweest om hele schoolklassen zonder klachten te testen. Werkt lekker door in de aantallen.
(...)
Dat is inderdaad wat mij betreft een heel goede beslissing geweest. Zijn ze besmet, dan zijn ze ook besmettelijk. Men wil de verspreiding van het virus indammen, en dit helpt daar zeker bij.
Momenteel vooral aan te treffen op de route West-Betuwe - Utrecht Rijnsweerd v.v.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 04 apr 2021, 15:44

Snelwegfreak schreef:
zo 04 apr 2021, 14:25
En daar gaat het allerlaatste beetje plezier wat nog mogelijk was als je een toerrondje ging maken :neenee:
Inderdaad, gelukkig ben ik gisteren nog even geweest, want Nederland heb ik nu ook wel weer gezien. Mag toch hopen dat die Duitsers dan ook weg blijven uit Nederland, zou wel lullig zijn dat wij niet de grens over kunnen maar hun wel. Want volgens mij controleren de Duitsers nog altijd meer dan Nederland doet

Overigens zie je nog steeds veel Duisters overal. Hier in dat dorp van mij in Zuid-holland stond van de week, een Duits stel met hun Tesla aan de laadpaal. Vraag me dan toch af wat je komt doen, er is niks open.
Touren is rough so you got to be tough

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 apr 2021, 16:05

In het AD stond recent een artikel dat er veel Duitse campers bij de Brouwersdam stonden. Daar overnachten mag niet en de campings in de omgeving gaven aan vrijwel geen boekingen van Duitsers te hebben.

https://www.ad.nl/voorne-putten/duitser ... ~ae32b563/ (Premium)

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 04 apr 2021, 16:23

Snelwegfreak schreef:
zo 04 apr 2021, 14:25
Behalve legaal 130+ rijden overdag was er toch al weinig lol aan.
Palance schreef:
zo 04 apr 2021, 14:54
Wat verstaan we onder ‘Bundesrechts’ in deze situatie?
Volgens de federale wetgeving (voor heel Duitsland).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 apr 2021, 16:27

Ah, op die manier :top: Maar dan is transit dus toegestaan als je bv de BAB31 wilt gebruiken om van noord-Nederland naar het zuiden af te zakken. Of binnendoor wilt rijden van de Achterhoek naar Noord-Lumburg. Of de oude N274 gebruikt door de Selfkant.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 04 apr 2021, 16:31

Transit is niet hetzelfde als van het land van herkomst via land X naar het land van herkomst te rijden, toch? Hoewel dat in DDR-tijd wel ongeveer zo werd opgevat...

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » zo 04 apr 2021, 16:37

T-hijs schreef:
zo 04 apr 2021, 15:08
Zijn ze besmet, dan zijn ze ook besmettelijk. Men wil de verspreiding van het virus indammen, en dit helpt daar zeker bij.
Enlighten me: hoe helpt dit dan?

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 04 apr 2021, 17:31

^^
Doordat, als het goed, is de positief besmette schoolkinderen én de andere leden van hun gezin in quarantaine gaan en zo verspreiding helpen tegen te gaan.
Momenteel vooral aan te treffen op de route West-Betuwe - Utrecht Rijnsweerd v.v.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 apr 2021, 17:55

Wesso schreef:
zo 04 apr 2021, 16:31
Transit is niet hetzelfde als van het land van herkomst via land X naar het land van herkomst te rijden, toch? Hoewel dat in DDR-tijd wel ongeveer zo werd opgevat...
Via Selfkant kun je niet anders dan transit van Nederland naar Nederland. Vandaar dat ik benieuwd was hoe dit wettelijk is gedefinieerd. Voor mij is transit ergens langs of doorrijden zonder te stoppen.