Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
verkeersader

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » zo 04 apr 2021, 18:08

T-hijs schreef:
zo 04 apr 2021, 17:31
^^
Doordat, als het goed, is de positief besmette schoolkinderen én de andere leden van hun gezin in quarantaine gaan en zo verspreiding helpen tegen te gaan.
Dat blijkt dus niet te werken. Dus gaan we er stug mee door.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 04 apr 2021, 18:11

^^
Tja, als mensen zich niet aan de regels houden... Maar dit forum lijkt me niet de plaats voor een politieke discussie, dus die ga ik dan ook niet aan.
Momenteel vooral aan te treffen op de route West-Betuwe - Utrecht Rijnsweerd v.v.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » zo 04 apr 2021, 18:21

Of misschien slaan de regels wel nergens op hè :hm:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 04 apr 2021, 18:22

De N274 door de Zelfkant is aangelegd in de tijd dat dit gebied door Nederland was geannexeerd (1949 - 1963). Destijds en heel lang daarna, ook toen het gebied weer aan Duitsland werd teruggegeven, was die weg volkomen ongelijkvloers, je kon er in Duitsland nergens op noch af. De weg en daartoe behorende bermen bleven Nederlands grondgebied.

Pas later, na het ingaan van het Schengen verdrag, is de weg gelijkvloers gemaakt, waarbij de weg en bermen ook aan Duitsland werden overgedragen.

Nu heb je dus de unieke situatie dat een van oorsprong Nederlandse weg met Nederlands wegnummer (N274) door Duits grondgebied wordt onderbroken, waardoor die weg in feite een noordelijk en zuidelijk deel telt.

Ik heb overigens vandaag een stukje Duitsland meegepakt, bij Herzogenrath, en ben de auto niet uit geweest. Ik denk dat ik circa 30 km op Duits grondgebied heb afgelegd.

Tot mijn verbazing ontving ik een SMS van de Bundesregierung met een zeer gedetailleerde en uitvoerige uitleg, zoals alleen Duitsers dan kunnen, van de afgekondigde maatregelen. Je wordt na verloop van tijd doorverwezen naar de homepage van NRW. Inclusief een filmpje van 4 en een halve minuut (!) waarin Armin Leschert (premier van de deelstaat NRW) zich uit over de huidige situatie en hoe jammer en vervelend het allemaal is dat we Pasen weer niet gezamenlijk met familie kunnen vieren. :?

Ik heb dat allemaal voor kennisgeving aangenomen en ben via de B56 teruggekeerd naar Nederland. Meteen door naar Slenaken voor een flinke wandeling over heuvels en door dalen. Prachtig! Zeker op sommige wat afgelegen plekken heb je echt het idee in het buitenland te zijn. Maar nee, je bent toch echt in Nederland. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 04 apr 2021, 19:47

Palance schreef:
zo 04 apr 2021, 17:55
Wesso schreef:
zo 04 apr 2021, 16:31
Transit is niet hetzelfde als van het land van herkomst via land X naar het land van herkomst te rijden, toch? Hoewel dat in DDR-tijd wel ongeveer zo werd opgevat...
Via Selfkant kun je niet anders dan transit van Nederland naar Nederland. Vandaar dat ik benieuwd was hoe dit wettelijk is gedefinieerd.
Dat is dus niet zo, je kunt via die Selfkant-corridor tegenwoordig ook plaatsen in Duitsland bereiken. Van Koningsbosch naar Schinveld kan je omrijden via Sittard.

En van Bad Nieuweschans naar Bourtange of Ter Apel kan ook geheel over Nederlands grondgebied. Maar goed, aannemende dat zo'n rit over Duitse wegen onder transit valt zou ik niet proberen naar Rees te gaan met de smoes dat je in Gendringen (NL) moet zijn. ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 apr 2021, 20:34

Ja, dat weet ik natuurlijk, ik formuleerde het nogal verkeerd. :) Het ging er mij om dat je transit dus alleen bedoeld is van Nederland naar Nederland over deze weg. En dat valt onder de discussie of het wel is toegestaan als transit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 04 apr 2021, 20:42

mvalkenburg schreef:
zo 04 apr 2021, 18:21
Of misschien slaan de regels wel nergens op hè :hm:
Dat kun je vinden, maar het zijn wel de regels. Ik weet ook genoeg regels (op diverse vlakken) die ik persoonlijk zinloos vind, maar ik houd me er wél aan. Gewoon, omdat het de regels zijn waarmee we het te doen hebben.

En wat er zinloos is aan in quarantaine gaan als je positief bent getest op het coronavirus moet je me even uitleggen. :s
Momenteel vooral aan te treffen op de route West-Betuwe - Utrecht Rijnsweerd v.v.

carman6
woonerf

Bericht door carman6 » zo 04 apr 2021, 20:45

Zoals ik het begreep deed België er wel moeilijk over als je bijvoorbeeld van Terneuzen naar Maastricht wilde via België. Geen idee hoe ze daar nu tegenaan kijken en hoe de Duitsers dat gaan zien.

Ben de afgelopen weken meerdere keren in België en Duitsland geweest, maar nooit een controle tegen gekomen. Zeker in Duitsland ga ik nog wel eens een stukje touren met de motor, maar ik verwacht niet dat ze dat als transit gaan zien. Helaas, want het is er lekker rond rijden en qua besmettingsrisico stelt het natuurlijk niks voor.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 apr 2021, 21:46

Snelwegfreak schreef:
zo 04 apr 2021, 14:25
En daar gaat het allerlaatste beetje plezier wat nog mogelijk was als je een toerrondje ging maken :neenee:
Laten we even afwachten van de Coronaeinreiseverordnung van NRW gaat worden. Het kan best zijn dat daat nog steeds een uitzondering in komt te staan voor kortdurende bezoeken vanuit Nederland. Of dat de huidige Verordnung gewoon blijft gelden. De regionale uitzondering kunnen best bestaan naast wijzigingen in federaal beleid.

Het enige dat nu veranderd is, is dat de federale overheid Nederland als hoogrisicogebied heeft aangewezen waardoor je voor een inreis (die sowieso al beperkt mogelijk is, want toeristische overnachtingen zijn niet toegestaan) al een negatieve test moet hebben, waar dat anders optioneel was aangezien je het ook binnen 48 uur naar aankomst had mogen doen in Duitsland zelf. Maar Bundesländer hadden al de optie om soepeler regels te hanteren voor grensverkeer, wat NRW dus al deed. Ik ben benieuwd wat in de nieuwe tekst komt te staan - als er al een nieuwe tekst komt. De huidige Verordnung maakt nu namelijk alleen een onderscheid tussen Virusvarianten-gebieden en andere gebieden, ook als Nederland een hoogrisicogebied wordt is het dus nog steeds een ander gebied.

Momenteel staat deze uitzondering in de Verordnung, en als die Verordnung geldig zou blijven kun je ook met gewijzigde federale regelgeving nog steeds NRW in vanuit Nederland:
Coronaeinreiseverordnung NRW schreef:(6) Von Absatz 1 nicht erfasst sind
1. Personen, die sich im Rahmen des Grenzverkehrs mit Belgien, Luxemburg und den Niederlanden weniger als 24 Stunden in einem Risikogebiet nach Absatz 2 aufgehalten haben oder für bis zu 24 Stunden in das Bundesgebiet einreisen,
Sowieso geldt de aanmeldingsplicht niet voor kortdurende verblijven onder de 24 uur. Maar het zou best kunnen dat even de grens over om een rondje te toeren, of boodschappen te doen, gewoon mogelijk blijft. De grensregio's zijn zo met elkaar verweven en als er één Duitse politicus is geweest die er al die tijd voor heeft gepleit de grens met Nederland zoveel mogelijk open te houden, dan is dat wel Armin Laschet geweest.
brytje008 schreef:
zo 04 apr 2021, 15:44
Inderdaad, gelukkig ben ik gisteren nog even geweest, want Nederland heb ik nu ook wel weer gezien. Mag toch hopen dat die Duitsers dan ook weg blijven uit Nederland, zou wel lullig zijn dat wij niet de grens over kunnen maar hun wel. Want volgens mij controleren de Duitsers nog altijd meer dan Nederland doet

Overigens zie je nog steeds veel Duisters overal. Hier in dat dorp van mij in Zuid-holland stond van de week, een Duits stel met hun Tesla aan de laadpaal. Vraag me dan toch af wat je komt doen, er is niks open.
Waarom zouden we Duitsers weigeren? Het is mooi wat extra omzet voor de hotels, het besmettingsrisico is daar lager dan hier - wat mij betreft zijn ze welkom. Ik zag afgelopen Goede Vrijdag aardig wat witte platen op de N50. Niet zoveel als in andere jaren, maar toch zijn er weer de nodige Duitsers die het paasweekend in Friesland doorbrengen. En wat ze hier komen doen? Dat is vrij duidelijk. Hier mogen ze toeristische overnachtingen maken, dat mag in eigen land niet.

En voor kortere bezoekjes: hier kunnen ze op zon- en feestdagen naar de supermarkt.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » ma 05 apr 2021, 13:12

^^ Dit gaat alleen over het online registreren resp. in quarantaine gaan. De testplicht komt hier vanaf morgen nog bovenop. Dus ook als de regels inclusief de huidige uitzonderingen van kracht blijven, dient er altijd een test voor inreizen gedaan te zijn. De enige uitzondering op puur de testplicht geldt alleen voor transitreizen en transporteurs. En dus niet voor de andere uitzonderingen die nu gelden (zoals verblijf tot 24 uur etc.). Dat is tenminste hoe ik het begrijp. Gelukkig worden dan wel weer bijna alle testen geaccepteerd, ook zelftesten indien ze onder toezicht van een deskundige werden uitgevoerd.
Staatskanzlei NRW
Als Tests werden sowohl PCR-Tests als auch PoC-Schnelltests eines befugten medizinischen Dienstleisters sowie Selbsttests unter Aufsicht fachkundigen Personals akzeptiert.
Bron: https://www.land.nrw/de/pressemitteilun ... alen-setzt

Dus kortgezegd: je mag nog wel tot 24 uur de grens over zonder aanmelding of quarantaine, maar vanaf morgen dus wel alleen nog met een test op zak.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 05 apr 2021, 13:18

T-hijs schreef:
zo 04 apr 2021, 17:31
^^
Doordat, als het goed, is de positief besmette schoolkinderen én de andere leden van hun gezin in quarantaine gaan en zo verspreiding helpen tegen te gaan.
En de psychische gevolgen voor zijn kind zijn zeker peanuts als een hele klas als gevolg van een positieve test moet thuisblijven? Er zijn psychologen die dat kindermishandeling noemen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 05 apr 2021, 13:25

^^ Meer dan een paar dagen zal dat in de praktijk niet zijn. Daar komen tere kinderzieltjes wel overheen. Hoe moeten ze anders de zomervakantie overleven? Probleem is meer wanneer kinderen 3 maanden niet naar school mogen zoals we nu twee keer hebben gezien laatste jaar. Maar dat is natuurlijk een hele andere situatie dan een paar besmettingen in een klas waardoor kinderen een week thuisonderwijs moeten krijgen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 05 apr 2021, 13:57

Basjuh1981 schreef:
ma 05 apr 2021, 13:18
En de psychische gevolgen voor zijn kind zijn zeker peanuts als een hele klas als gevolg van een positieve test moet thuisblijven? Er zijn psychologen die dat kindermishandeling noemen.
Overdrijven is ook een kunst hoor. Ik ben zelf vader van een zoon die naar de basisschool gaat, en ondanks z'n autisme gaat hij hier zeer flexibel en berustend mee om. En zoals Rein al aangaf heb je het hier over hooguit een week dat ze in quarantaine moeten. Is trouwens op zijn school nog niet voorgekomen. Ja, mijn zoon is zelf een paar dagen in quarantaine geweest omdat hij verkouden was en op z'n testuitslag wachtte. Keurig opgelost door via z'n Chromebook mee te doen met de rest van de klas. Is dat kindermishandeling? :s

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 05 apr 2021, 13:58

^^ ons buurjongetje van 6 zit inmiddels al 25 dagen in quarantaine. Eerst kreeg zijn broertje corona, daarna zijn vader, toen zijn moeder. En telkens test hijzelf negatief, maar mag dus niet het huis uit omdat hij in nauw contact is met de rest van zijn gezin.
Zou hij positief testen, dan zou hij na een paar dagen zonder klachten alweer naar school mogen.

En ja, niet zieke kinderen verplicht opsluiten in huis noem ik kindermishandeling. Dat weiger ik bij mijn eigen kinderen te doen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 05 apr 2021, 14:06

^^
Ja, dat is zuur. Gelukkig zijn dit de uitzonderingen. En ik zou het echt niet op mijn geweten willen hebben als mijn zoon de rest van de klas aansteekt. Zo zijn de regels, dus daar hebben we het mee te doen.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 05 apr 2021, 14:14

T-hijs schreef:
ma 05 apr 2021, 13:57
Is dat kindermishandeling? :s
Kijk dit fragment maar eens. Daar wordt het haarfijn uitgelegd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 05 apr 2021, 14:14

^^

Beetje off-topic: In Zweden geldt de regel bij basisschoolleerlingen dat men bij ziekteverschijnselen gewoon thuis blijft en eventueel zich laat testen. Bij een positieve test gaat de klas niet in quarantaine. Een zeer terechte beslissing, want kinderen verspreiden het virus amper i.v.m. oudere kinderen en volwassenen. Het doel van testen enz. moet in verhouding staan tot de totale strategie. Als het extra testen amper een effect heeft, omdat kinderen het virus minder verspreiden, dan moet je zo'n ingreep niet willen. Elke keer een klas naar huis sturen en ook 'dodelijk' voor de motivatie van de kinderen, terwijl de impact op het verloop van de pandemie zeer laag is. Weer een typisch schieten vanuit de heup met hagel.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 05 apr 2021, 14:18

Basjuh1981 schreef:
ma 05 apr 2021, 14:14

Kijk dit fragment maar eens. Daar wordt het haarfijn uitgelegd.
Sorry, maar op dat kanaal heb ik al zoveel onzin voorbij zien komen; ik weiger dat serieus te nemen. Ik houd me zo goed als mogelijk aan de regels die worden uitgevaardigd door de overheid en daar doe ik het mee.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 apr 2021, 14:25

D91 schreef:
ma 05 apr 2021, 13:12
Dit gaat alleen over het online registreren resp. in quarantaine gaan. De testplicht komt hier vanaf morgen nog bovenop. Dus ook als de regels inclusief de huidige uitzonderingen van kracht blijven, dient er altijd een test voor inreizen gedaan te zijn. De enige uitzondering op puur de testplicht geldt alleen voor transitreizen en transporteurs.
En voor forenzen, zo heb ik begrepen.

Dus: Mensen die een rondje Duitsland willen maken, ongeacht welke reden (maar onderweg niet uitstappen) moeten een negatieve test hebben, maar forenzen die dagelijks de grens oversteken en veelvuldig in contact gaan komen met anderen niet?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 05 apr 2021, 15:33

Dit vind ik dan wel weer iets 'zieligs' hebben.. Lekker een uur in de file gaan staan om een paar luttle euro,s te besparen. :facepalm: Als je zulke hoge nood heb dat je een paar euro moet besparen, dan vraag ik me af waarom die mensen auto rijden.

https://www.ad.nl/auto/nederlanders-mas ... ~ad19746e/
Touren is rough so you got to be tough

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 apr 2021, 15:36

Als het zo druk zou zijn zou ik gewoon in Nederland tanken.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » ma 05 apr 2021, 15:40

Ook forenzen en anderen moeten eraan geloven:
Staatskanzlei NRW
Damit gilt ab Dienstag bei Einreise aus dem Nachbarland grundsätzlich die Pflicht zum Mitführen eines aktuellen Testnachweises. Der Test darf höchstens 48 Stunden vor der Einreise vorgenommen worden sein. Für Pendler, die die Grenze wegen ihres Berufs, ihres Studiums oder ihrer Ausbildung regelmäßig überqueren müssen, ist ein negativer Test 72 Stunden gültig, so dass sie sich bis zu zwei Mal in einer Arbeitswoche testen lassen müssen. Das entspricht ähnlichen Regelungen in Niedersachsen und Rheinland-Pfalz.
en
Staatskanzlei NRW
Wer regelmäßig mehrmals pro Woche enge Familienangehörige (Verwandte 1. Grades, Ehegatte, Lebenspartner, Lebensgefährte, Kinder aufgrund geteilten Sorgerechts oder Umgangsrechts) auf der anderen Seite der Grenze besucht, muss sich ebenfalls regelmäßig testen lassen. Analog zur Regelung für die Grenzpendler gilt in diesen Fällen ein negativer Test 72 Stunden, so dass in sechs Tagen zwei Tests notwendig sind.

In allen übrigen Fällen ist ein negativer Test nur 48 Stunden ab Testvornahme gültig.
Bron: https://www.land.nrw/de/pressemitteilun ... alen-setzt

Het enige verschil is dus dat het voor bepaalde groepen zo is dat de coronatest 72 uur oud mag zijn bij inreizen, voor degenen die niet in een uitzonderingscategorie vallen is dat ten hoogste 48 uur.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 05 apr 2021, 15:42

Palance schreef:
ma 05 apr 2021, 15:36
Precies, en wat maakt die paar euro nog uit, als je de komende weken er niet heen kan en dus niks bespaard. Zinloos dus.
Touren is rough so you got to be tough

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 05 apr 2021, 16:36

Palance schreef:
ma 05 apr 2021, 15:36
Beetje afhankelijk van hoeveel je kunt tanken en je verbruik, kan het zelfs op een normale vrijdag om 19:00 (als de prijzen het laagst zijn) niet echt uit om alleen voor brandstof op en neer te karren, tenzij je binnen zo'n 15km van de pomp woont. Laat staan als je die tijd kunt gebruiken om een betaald overuurtje extra te maken...
Maar met zo'n toeloop draaien de pomphouders de prijzen vermoedelijk ook omhoog, daar hebben ze in het grensgebied een handje van, dus kan het vermoedelijk al helemaal niet meer uit voor velen die in die file staan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 apr 2021, 17:48

D91 schreef:
ma 05 apr 2021, 15:40
Ook forenzen en anderen moeten eraan geloven:

Het enige verschil is dus dat het voor bepaalde groepen zo is dat de coronatest 72 uur oud mag zijn bij inreizen, voor degenen die niet in een uitzonderingscategorie vallen is dat ten hoogste 48 uur.
Leuk. Omdat je gewoon je werk wilt blijven doen en toevallig net over de grens werkt mag je 2 keer per week een staafje in je neus laten duwen. En wie gaat die tests betalen? :feestjenee:

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 05 apr 2021, 17:54

Wesso schreef:
zo 04 apr 2021, 16:31
Transit is niet hetzelfde als van het land van herkomst via land X naar het land van herkomst te rijden, toch? Hoewel dat in DDR-tijd wel ongeveer zo werd opgevat...
Als je nou van Nederland via Duitsland naar België rijdt, dan is het wel transit?
Ik vraag mij af wat er gebeurt als je met een dergelijke smoes komt, als je bijv. op de A61 bij Mönchengladbach gecontroleerd wordt kun je beweren naar Eupen onderweg te zijn.
En daarna kun je natuurlijk weer terug naar Nederland.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 apr 2021, 17:56

Zul je ook niet moeten aantonen dat je op doorreis bent? Een bewijs van je eindbestemming?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 05 apr 2021, 18:05

Wesso schreef:
zo 04 apr 2021, 19:47
(...)Maar goed, aannemende dat zo'n rit over Duitse wegen onder transit valt zou ik niet proberen naar Rees te gaan met de smoes dat je in Gendringen (NL) moet zijn. ;)
Mwah, vanaf Lobith naar Megchelen rijden via Elten/Emmerich zou toch prima transit mogen. Kort stukkie, niet uitstappen. Wat kan daar mis aan zijn?

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 05 apr 2021, 18:59

Niks. En toch ben je dan een aso. Zo diep zijn we gezonken.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 05 apr 2021, 19:53

Ik ken wel Nederlandse adressen die alleen via een Duitse weg te bereiken zijn, aan de Oude Kleefsepostweg bij Spijk. Bij een aantal adressen aan de Nieuwstraat in Kerkrade en op Avantis is Duitse grond omzeilen ook erg lastig.