Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

brytje008
verkeersader

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » wo 19 mei 2021, 18:15

Toch lees je in verschillende artikels dat ze verwachten dat er bij grenzen niet gecontroleerd gaat worden op dat vaccinatiepaspoort. Maar je kan wel in het binnenland gecontroleerd worden, maar goed dit geeft wel aan dat met de auto weggaan de beste optie is.
Touren is rough so you got to be tough

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 19 mei 2021, 18:42

Ik reis al maanden tussen NL en CH per frein en heb alleen 1 keer reguliere paspoortcontrole gehad aan de Zwitserse grens. Het lijkt allemaal erg mee te vallen.

Over een uurtje ben ik weer in Nederland,maar verwacht daar ook weinig.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 19 mei 2021, 18:47

^^ Misschien dat ze met de zomervakantie nog wel wat meer gaan controleren?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 19 mei 2021, 19:11

Waarom zou dat? Naar grote waarschijnlijkheid zal het aantal besmettingen etc substantieel lager liggen dan nu en het aantal doden en ziekenhuisopnames ook. Tegen die tijd actiever gaan controleren zou zinloos tijdverdrijf zijn.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 19 mei 2021, 19:13

Heel hard roepen dat je streng controleert suggereert een hoge pakkans en schrikt wellicht wat mensen af. Dan is het “doel” waarschijnlijk ook bereikt.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 mei 2021, 19:18

^^ behalve als er weer eens een “variant” opduikt. Dan is het weer even een paar dagen paniek bij onze regeringsleiders en kun je de gekste dingen verwachten. Iemand trouwens de afgelopen weken nog iets gehoord over die extreem besmettelijke en extra dodelijke Engelse variant?
Laatst gewijzigd door paolie op wo 19 mei 2021, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 19 mei 2021, 19:20

Engelse variant? Je loopt achter. Tegenwoordig is de Indiase variant trending.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 19 mei 2021, 20:48

Travel Restrictions Matrix:
https://migration.iom.int/sites/all/the ... 2021-05-10
Het zou leuk zijn als er zoiets was met meer detail voor Europa.
Historische data hebben ze ook:
https://migration.iom.int/sites/all/the ... matrix.php

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 mei 2021, 21:44

Coen Tunnel schreef: di 18 mei 2021, 17:28 De "Gele boekjes-motie" is aangenomen, daarmee roept de Tweede Kamer de regering op dat registratie van de coronavaccinaties in het gele boekje (wat Hugo de Jonge dus niet wilde) weer mogelijk moet worden gemaakt.

Ik verwacht dat alle GGD's dit snel hervatten. GGD Hollands Midden negeerde gelukkig sowieso al de landelijke richtlijn.
Bij ons verschijnen deze vaccinaties sowieso in het (digitale) gele boekje. Daar heb je zelf geen keuze voor.

Van de morgen nog een interessante reportage over het verschil tussen het vaccinatiebeleid in Nederland en Vlaanderen, en het verschil tussen de gezondheidszorg in het algemeen. Bij ons worden er heel veel zaken automatisch voor je geregeld, of ben je automatisch voor heel wat systemen ingeschreven.

Bijvoorbeeld, bij ons wordt er een afspraak voor je gemaakt in het dichtstbijzijnde vaccinatiecentrum op een bepaalde dag en een bepaald uur. Er zal daar een vaccin met jouw naam op liggen te wachten. Wil je die afspraak afzeggen of wijzigen, moet je zelf contact opnemen en wordt er een enkel nieuw moment voorgesteld.

In Nederland moet je zelf een afspraak maken als ik me niet vergis. Gevolg is dat het vooral in het begin in VL toch iets vlotter liep.

Een ander voorbeeld, iedere Belg staat automatisch geregistreerd als orgaandonor. Volgens de reportage is dat in NL niet het geval, daar moet je jezelf opgeven?

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 19 mei 2021, 21:47

^^ Je kan het vertalen als zijnde dat Nederlanders meer vrijheden en verantwoordelijkheden hebben dan Vlamingen. Wat het beste is, laat ik hier even in het midden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 19 mei 2021, 21:54

Wimpie25 schreef: wo 19 mei 2021, 21:44 Een ander voorbeeld, iedere Belg staat automatisch geregistreerd als orgaandonor. Volgens de reportage is dat in NL niet het geval, daar moet je jezelf opgeven?
Tegenwoordig is de standaard optie "geen bezwaar", dan wordt het volgens mij aan je nabestaanden gevraagd of zij er bezwaar tegen hebben, en zo nee, ben je donor. Dat wel na een aantal brieven waarin je wordt aangedrongen om zelf online een keuze in te vullen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 mei 2021, 21:57

Km357 schreef: wo 19 mei 2021, 21:47 ^^ Je kan het vertalen als zijnde dat Nederlanders meer vrijheden en verantwoordelijkheden hebben dan Vlamingen. Wat het beste is, laat ik hier even in het midden.
Of je leert in Vlaanderen gemakkelijk een weg te zoeken tussen de regels. Iets dat waar we altijd goed in geweest te zijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 mei 2021, 23:00

Wimpie25 schreef: wo 19 mei 2021, 21:44
Coen Tunnel schreef: di 18 mei 2021, 17:28 De "Gele boekjes-motie" is aangenomen, daarmee roept de Tweede Kamer de regering op dat registratie van de coronavaccinaties in het gele boekje (wat Hugo de Jonge dus niet wilde) weer mogelijk moet worden gemaakt.

Ik verwacht dat alle GGD's dit snel hervatten. GGD Hollands Midden negeerde gelukkig sowieso al de landelijke richtlijn.
Bij ons verschijnen deze vaccinaties sowieso in het (digitale) gele boekje. Daar heb je zelf geen keuze voor.

Van de morgen nog een interessante reportage over het verschil tussen het vaccinatiebeleid in Nederland en Vlaanderen, en het verschil tussen de gezondheidszorg in het algemeen. Bij ons worden er heel veel zaken automatisch voor je geregeld, of ben je automatisch voor heel wat systemen ingeschreven.

Bijvoorbeeld, bij ons wordt er een afspraak voor je gemaakt in het dichtstbijzijnde vaccinatiecentrum op een bepaalde dag en een bepaald uur. Er zal daar een vaccin met jouw naam op liggen te wachten. Wil je die afspraak afzeggen of wijzigen, moet je zelf contact opnemen en wordt er een enkel nieuw moment voorgesteld.

In Nederland moet je zelf een afspraak maken als ik me niet vergis. Gevolg is dat het vooral in het begin in VL toch iets vlotter liep.

Een ander voorbeeld, iedere Belg staat automatisch geregistreerd als orgaandonor. Volgens de reportage is dat in NL niet het geval, daar moet je jezelf opgeven?
Na lang lobbyen zijn we in Nederland nu ook in principe automatisch donor. Maar dat is jaren tegengehouden door de christelijke partijen. Met name vanuit gereformeerde hoek is veel weerstand tegen overheidsbemoeienis op medisch vlak. Het lichaam behoort toe aan god en niet aan de overheid is de gedachte. Hele groepen Nederlanders laten zich vanuit die godsdienstige overtuiging bijvoorbeeld überhaupt niet vaccineren, voor geen enkele ziekte. En aangezien vrijheid van godsdienst zo goed als het grootste recht is in dit land, verklaart dat ook de grotere nadruk op de eigen keuze.
Voor Nederlanders voelt de indirecte vaccinatieplicht door middel van een door de EU bedacht coronapaspoort dan ook ongemakkelijker aan dan in veel andere landen vermoed ik.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 mei 2021, 23:07

De dag dat ik ontdekte dat er nog zoveel actieve hyperreligieuze groeperingen in Nederland bestonden, viel ik best wel achterover. Dat had ik nooit verwacht.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 mei 2021, 23:22

^^ met name in de zogenaamde bijbelgordel, waar veel streng gereformeerde Nederlanders wonen. Daarbuiten speelt het eigenlijk totaal niet.
Afbeelding

VanLuxemburg
zandpaadje

Bericht door VanLuxemburg » do 20 mei 2021, 8:09

Volg deze draad al een tijdje, en vandaag kwam deze video in mijn YouTube-suggesties langs;
Link
Spoiler-alert: inreis over B-wegen in Oostenrijk en Italië. De oogst: 1x een verdwaalde politiepatrouille die meteen weer omdraait als er alleen maar over volledige vaccinatie gesproken wordt.
mvg, Koen.

prijk
polderweggetje

Bericht door prijk » do 20 mei 2021, 11:32

VanLuxemburg schreef: do 20 mei 2021, 8:09 Spoiler-alert: inreis over B-wegen in Oostenrijk en Italië. De oogst: 1x een verdwaalde politiepatrouille die meteen weer omdraait als er alleen maar over volledige vaccinatie gesproken wordt.
Niet veel aan de hand dus. Ik vertrek over een paar dagen naar Italië en volg een paar facebookgroepen van Italië-fans. De verwarring is daar compleet, slechts heel weinig mensen weten hoe het precies zit met alle regeltjes. En dan nog de opgeheven deugvingertjes van de preciezen, tegenover de rekkelijken die zich nergens wat van aantrekken...
Volgens mij zit het zo momenteel: Als Nederlander mag ik rechtstreeks door Duitsland en Zwitserland reizen zonder te overnachten, wel is een negatieve antigen-test van max. 48 uur nodig. Stoppen om te tanken en te plassen is toegestaan. Een digitaal aanmeldingsformulier invullen is niet nodig.
Voor Italië heb ik eveneens een negatieve antigen-test van max 48 uur oud nodig, zelfs voor mijn vrouw die al een maand geleden voor de tweede maal is gevaccineerd. Verder moeten we een digitaal toegangsformulier invullen. En dan nog aanmelden bij het gezondheidsambt van de Italiaanse regio, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Correcties en aanvullingen zijn welkom!

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 20 mei 2021, 16:38

https://nos.nl/artikel/2381570-tweede-k ... le-reispas

Als dit daadwerkelijk wordt gerealiseerd wordt er ineens veel meer mogelijk voor veel meer mensen. :feestjeja:
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mei 2021, 17:43

Niet meer dan logisch. De kritiek die ik op sociale media zag was vooral van boomers, die reageerden met "Waarom zou ik moeten meebetalen aan de vakantie van een ander?" Daarbij uiteraard niet benoemen dat zij als volledig gevaccineerden straks veel makkelijker én in veel gevallen zonder PCR-testen naar andere bestemmingen kunnen reizen, waar dat zeker voor gezinnen flink in de papieren gaat lopen als iedereen getest moet worden.

Wat ik hoop is dat men meer gaat inzetten op sneltesten. Deze zijn ook zeer accuraat en maken snelle reizen mogelijk omdat de uitslag er in ca. 30 minuten is. Met PCR-testen is de wachttijd enkele uren, maar heel vaak een dag. Dat laatste geldt in ieder geval voor de goedkopere PCR-testen; ik heb niet de illusie dat als het gratis wordt aangeboden het ook maar enige spoed zal hebben. Vandaar: als er al getest moet worden, dan bij voorkeur met sneltesten. Zodat je ook bij een langere reis door meerdere landen telkens zonder problemen en zonder teveel vertraging verder kan reizen.

Wie met de auto naar bv. Roemenië gaat heeft niet veel aan een maximaal 48 uur oude PCR-test als je ook al een volledige dag moet wachten op de uitslag. Dan is de test al verlopen voor je bij de Roemeense grens bent. Met sneltesten is dat veel makkelijker op te vangen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 20 mei 2021, 17:46

Toch geldt ook hier weer dat heel knap de fundamentele discussie óf we dat getest überhaupt zouden moeten willen hebben is omgebogen naar een discussie over hoe dat getest uitgevoerd zou moeten worden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mei 2021, 17:57

Zoals ik al zei: als er al getest moet worden, dan bij voorkeur met sneltesten.

Maar de realiteit is dat veel landen vooralsnog aan testen als inreisrestrictie vasthouden. Echter, de besmettingscijfers gaan in heel Europa nu wel erg rap omlaag, dus misschien dat er landen gaan zijn die de gok willen nemen en geen test eisen. Zeker als ze denken daarmee extra toeristen te kunnen trekken. Voor bv. Spanje, Italië en Griekenland is toerisme enorm belangrijk, en zeker voor autoreizigers is het handhaven van een testverplichting een enorm gedoe: dan heb je eigenlijk overal grenscontroles nodig. Dat kost mankracht, dat levert files op, en vooral: heel veel bureaucratie met weinig toegevoegde waarde. Ik zie maar zo gebeuren dat sommige landen de beslissing gaan nemen om in ieder geval reizigers die met eigen vervoer komen helemaal niet te controleren of aan testverplichtingen te onderwerpen.

Nederland vraagt bijvoorbeeld geen test van autoreizigers, Duitsland kan het nu al niet handhaven aan de grens, Luxemburg vraagt het ook niet... De handhaafbaarheid van een testverplichting voor autoreizigers gaat voor de meeste landen echt een probleem worden. Alleen landen die door hun geografie een beperkt aantal grensovergangen hebben, zoals Italië en in mindere mate Oostenrijk, zouden zoiets effectief kunnen uitvoeren. Maar hebben die daar trek in om straks op zwarte zaterdagen grensbeambten de hele dag met 25-30 graden buiten te hebben staan tussen de uitlaatgassen om testbewijsjes te controleren als de besmettingscijfers in Europa enorm laag zijn en (bijna) iedereen die het wil al een eerste prik heeft gehad? Het lijkt mij een enorm zinloze exercitie.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » do 20 mei 2021, 17:59

Coen Tunnel schreef: do 20 mei 2021, 17:43 Niet meer dan logisch. De kritiek die ik op sociale media zag was vooral van boomers, die reageerden met "Waarom zou ik moeten meebetalen aan de vakantie van een ander?" Daarbij uiteraard niet benoemen dat zij als volledig gevaccineerden straks veel makkelijker én in veel gevallen zonder PCR-testen naar andere bestemmingen kunnen reizen, waar dat zeker voor gezinnen flink in de papieren gaat lopen als iedereen getest moet worden.
Als ze zo gaan doen kan ik als 'jongere' de vraag stellen, waarom zou ik moeten meebetalen aan het vaccinatieprogramma? Dat is er namelijk ook vooral om die oudjes (boomers zijn ook oudjes) ze redden. En dan klagen die boomers zo vaak dat jongeren zo egoïstisch zijn, juist ja.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mei 2021, 18:32

^^ Die "solidariteit" werkt inderdaad heel vaak één kant op.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 20 mei 2021, 18:34

Coen Tunnel schreef: do 20 mei 2021, 17:57 Zoals ik al zei: als er al getest moet worden, dan bij voorkeur met sneltesten.
Ter verduidelijking: ik bedoelde de politieke discussie.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 20 mei 2021, 23:35

Dit wordt een blijvertje hoor.. het covid-19 virus is dat immers ook.

Volgend jaar zomervakantie wederom zo'n QR code bij je hebben.. voor de gevaccineerden etc.

Gewoon niet op reis gaan.. laat ze maar voelen wat ze missen (doen ze al bijna 2 jaar natuurlijk..)

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 21 mei 2021, 0:19

Ja en daarnaast kan er nog steeds een lappendeken aan regels door lidstaten zelf ingevoerd zijn. En ik vraag mij ook af, als je zo,n test hebt gedaan geld die dan voor je hele vakantie of moet je je op bestemming ook laten testen? En dat gaat ook lekker zijn wanneer je naar meerdere landen wilt...

Als je ook al leest dat lidstaten min of meer met frisse tegenzin meerdere eisen hebben laten vallen om tot een compromise te komen, zal het invoeren ervan echt niet soepel gaan verlopen. (wat mij niks verbaasd) :geenlach: Dus grote kans dat lidstaten de regels op hun eigen manier gaan interpreteren.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » vr 21 mei 2021, 7:58

Durashift schreef: do 20 mei 2021, 23:35 Dit wordt een blijvertje hoor.. het covid-19 virus is dat immers ook.

Volgend jaar zomervakantie wederom zo'n QR code bij je hebben.. voor de gevaccineerden etc.

Gewoon niet op reis gaan.. laat ze maar voelen wat ze missen (doen ze al bijna 2 jaar natuurlijk..)
In principe ben ik het met jou eens, in het eigen land is genoeg te beleven, maar dan kom ik weer met mijn stokpaardje. Die hele focus omtrent het reizen linkt men nu aan vakanties, alleen zijn er drommen mensen (waaronder ik) die om allerlei redenen over de grens heen moeten reizen. Sommige mensen een paar keer per jaar, andere een paar keer per week (bijv. grenswerkers).

En dan hebben dit soort idiote maatregelen opeens niet alleen maar effect op je (zomer)vakantie, maar bepalen zulke maatregelen ook of je je familie met kerst ziet, de verjaardag van je moeder samen kan vieren, je bruiloft kan vieren samen met je hele familie, of dat je nog wel zonder al te veel gedoe elke dag naar je werk kan.

Alleen dat stuk van de hele discussie vergeet met in de politiek / maar ook in de media, een compleet vergeten groep.

Daarnaast vraag ik mij ook af of, zeker bij autoverkeer, op een gegeven moment de politie niet klaar is met grenscontroles uitvoeren. Aan het einde van de dag hebben ze nog steeds veel te weinig mensen voor hun reguliere taken, en als ze dan elke dag nog een aantal uur vaccinatiebewijzen etc. moeten scannen zullen ze het na een aantal maanden ook weer voor gezien houden.
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 21 mei 2021, 9:19

Je hebt hier toch al kunnen lezen dat die grenscontroles er nu ook al niet zijn? Tenminste voor het autoverkeer?
Wat eigenlijk ook wel weer zuur is als je nog geen (gratis) vaccin hebt en dus een test hebt moeten doen (wel of niet betaald). Alhoewel het er naar uitziet dat dit eigenlijk alleen voor minderjarigen zo gaat zijn na 1 juli.

Over vliegen heb ik het niet, maar goed daar moet je dan ook andere dingen doen als riemen uit, schoenen uit, fouilleren etc. Dus in het licht daarvan is een QR code scannen maar een klein dingetje.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 21 mei 2021, 9:28

Ik vraag me toch af of er echt geen grenscontroles komen. Als dat ineens gevoelig ligt ivm voormalig Schengen, dan zet je de controles op dat paspoort gewoon 10 km verder landinwaarts op. Dan heet het geen grenscontrole meer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » vr 21 mei 2021, 9:42

@Palance, waar je de controle nu ook zou opzetten, feit blijft wel dat de politie (zowel in Nederland als in Duitsland) al voor Corona met personeelstekorten kampte. Als je dan nu reguliere grenscontrole's gedurende een langere tijd wilt opzetten, waar ga je de mensen dan vandaan halen c.q. je moet ze ergens anders gaan weghalen? Welke taken blijven dan allemaal liggen?

Het enige wat je kan doen is de kleine overgangen met betonblokken afsluiten, al het verkeer over de grote grensovergangen sturen, maar dan nog moet je 24/7 personeel paraat houden.
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)