Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door IQ[] » vr 18 jun 2021, 15:56

Voor de Belgen onder ons (mocht je het gemist hebben): De "EU Digital COVID Certificate" zijn via www.mijngezondheid.be na inlog te downloaden als pdf (indien gevaccineerd, negatief getest of genezen).

Wat ik we wel afvraag is hoe snel die negatieve testen in het systeem verwerkt worden. Ik neem aan dat dit certificaat/paspoort uiteindelijk ook het enige bewijs van een negatieve test wordt, iemand enig idee of daar iets over gezegd is?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » vr 18 jun 2021, 15:58

Als Groninger, Fries of Zeeuw mag je weer ongestoord Duitsland in (zonder coronaproofbewijs). Voor Drenten geldt dit nog niet :?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 18 jun 2021, 16:14

Ik ben de afgelopen 1,5 week ook meerdere malen ongestoord Duitsland ingegaan. Gewoon omdat het kon :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 18 jun 2021, 16:47

IQ[] schreef: vr 18 jun 2021, 15:56 Voor de Belgen onder ons (mocht je het gemist hebben): De "EU Digital COVID Certificate" zijn via www.mijngezondheid.be na inlog te downloaden als pdf (indien gevaccineerd, negatief getest of genezen).

Wat ik we wel afvraag is hoe snel die negatieve testen in het systeem verwerkt worden. Ik neem aan dat dit certificaat/paspoort uiteindelijk ook het enige bewijs van een negatieve test wordt, iemand enig idee of daar iets over gezegd is?
Dat systeem werkt bij ons in ieder geval wel al goed bij de testen voor toegang-evenementen. Ja maakt een afspraak bij een aangesloten test-straat voor een sneltest die 48h geldig is. Binnen een half uur na testen krijg je het resultaat plus lettercode in je mail. Die code vul je dan weer in in de corona-app en dan heb je onmiddellijk je QR-code.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » vr 18 jun 2021, 17:28

https://www.nu.nl/coronavaccins/6140297 ... poort.html
Het blijkt dat voor het coronapaspoort de gegevens ook uit de database van de GGD komen, dus we hoeven ons geen zorgen te maken over het groene vinkje :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 18 jun 2021, 17:51

^^ eerst zien dan geloven...

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 18 jun 2021, 17:59

Voorlopig komen de gegevens nergens uit. Mijn vrouw heeft nu bijna 2 weken geleden de eerste prik gehad en er staat nog altijd niets vermeld bij het RIVM. Waanzinnig zorgvuldig allemaal.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » vr 18 jun 2021, 18:03

Terug iemand uit m'n vriendenkring die met de auto van BE naar ES is gereisd, geen enkele controle aan de grens of péage, enkel de douane die wat vrachtwagens nakeek, maar dat heeft niks met Covid te maken. Alle geblaat van regeringen ten spijt lijkt de praktijk een stuk pragmatischer in aanpak en met dalende cijfers alom kan dat enkel maar zo verdergaan.
Laatst gewijzigd door Km357 op vr 18 jun 2021, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 jun 2021, 18:24

Ben maandag op het vliegveld van Speyer (komende vanuit Zwitserland) gecontroleerd door de Duitse douane. Alhoewel de regels m.b.t. Corona in de luchtvaart nog een portie strenger zijn als aan de landsgrenzen, was de douanier van dienst alleen geïntereseerd in contant geld, juwelen en/of horloges. De controle was in 1 minuut gepiept. Richting Zwitserland kwam de Zwitserse douane op het kleine vliegveld van Sarnen niet eens opdagen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » vr 18 jun 2021, 19:03

MaartenE schreef: vr 18 jun 2021, 1:08 Het gaat er mij niet om dat de app online is, het gaat mij erom dat een telefoon stuk kan of leeg kan zijn.

Mocht het gebeuren dat ik gecontroleerd word en mijn telefoon werkt niet, dan ben je flink in de aap gelogeerd.
Inderdaad, ik wil niet afhankelijk zijn van mijn telefoon, de accu is nogal zwak en vrij gauw leeg.
Ik print het certificaat gewoon uit en laat het papier zien.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 18 jun 2021, 19:28

Sinds mijn Thalysakkefietje print ik ook altijd alles uit. Dat gaat dus met die QR-code ook zeker gebeuren.
Anderzijds: Ik ben nu toch gechipt, dus kunnen ze beter meteen mijn linkerbovenarm scannen. :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Basjuh1981 » vr 18 jun 2021, 19:31

^^ Hoe is je 5G-ontvangst?

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 18 jun 2021, 19:36

Hier ook gewoon op papier. Deed ik met vliegen ook zo veel mogelijk, gewoon een geprinte boarding pass. Gehannes altijd met je telefoon met je handen vol, gaat precies het scherm weer uit als-ie gescand moet worden. Plus ik wil niet voor alles afhankelijk zijn van mijn telefoon.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 18 jun 2021, 19:39

Basjuh1981 schreef: vr 18 jun 2021, 19:31 Hoe is je 5G-ontvangst?
Die is er overduidelijk op vooruit gegaan :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » vr 18 jun 2021, 19:40

M'n vrouw houdt er toch ook aan vast om alle boekingen voor vakanties in print mee te hebben en niet al te hard te leunen op digitaal. Eerlijk is eerlijk, het is ons in 15 jaar toch al 2x ten goede gekomen. En die paar velletjes uitprinten is nu niet het einde van de wereld.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Basjuh1981 » vr 18 jun 2021, 22:29

Palance schreef: vr 18 jun 2021, 19:39
Basjuh1981 schreef: vr 18 jun 2021, 19:31 Hoe is je 5G-ontvangst?
Die is er overduidelijk op vooruit gegaan :top:
Maar dat heeft Hugo niet beloofd toch? :mrgreen:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » vr 18 jun 2021, 22:45

De officiële tekst van de EU verordening die het Europese vacinatiepaspoort regelt is eerder deze week gepubliceerd. Het betreft EU verordening 2021/953 met de fraaie naam "VERORDENING (EU) 2021/953 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 14 juni 2021 betreffende een kader voor de afgifte, verificatie en aanvaarding van interoperabele COVID-19-vaccinatie-, test- en herstelcertificaten (digitaal EU-COVID-certificaat) teneinde het vrije verkeer tijdens de COVID-19-pandemie te faciliteren"

Zoals ik al eerder aangaf (op basis van een concepttekst) staat er NIET expliciet in deze verordening dat wanneer van een 'groen land' naar een ander 'groen land' wordt gereisd er geen vacinatiepaspoort gevraagd kan/mag worden. In de overwegingen (wat eigenlijk een soort toelichting is) staat onder punt 58 echter wel het volgende:
overweging 58 van EU Verordening 2021/953 schreef:Overeenkomstig Aanbeveling (EU) 2020/1475 moeten alle beperkingen van het vrije verkeer van personen binnen de Unie die zijn ingesteld om de verspreiding van SARS-CoV-2 in te dijken, worden opgeheven zodra de epidemiologische situatie dat toelaat. Dat geldt ook voor de verplichting om andere documenten over te leggen dan die welke vereist zijn op grond van het Unierecht en met name Richtlijn 2004/38/EG, zoals de onder deze verordening vallende certificaten. [...]
Hoewel zo'n overweging geen rechtskracht heeft, moeten we er dan maar op vertrouwen dat EU lidstaten 'zodra de epidemiologische situatie dat toelaat', ik neem aan dat men doelt op 'er een groene status is', geen EU vaccinatiepaspoort meer mogen eisen. Het is allemaal wat dunnetjes, maar we moeten het er blijkbaar maar mee doen.

borglevens
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door borglevens » vr 18 jun 2021, 23:27

Ik ben ook al gelezen (ik vind de pagina niet meer terug) dat Europa vraagt aan de lidstaten om alle voorwaarden op te heffen van zodra een land op groen komt te staan. Dit is echter vrijblijvend en de lidstaten mogen strenger zijn indien zij dit wensen.
En wat dat papier betreft, ik print meestal ook alles af en gedownload op de smartphone. heb geen zin om in Zwitserland 4 euro per MB te gaan dokken om nog ergens een mailtje te gaan opzoeken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » vr 18 jun 2021, 23:49

^^
In de eerder genoemde aanbeveling 2020/1475 waarnaar in de EU verordening 2021/953 wordt gerefereerd zie ik wel iets staan over die kleurcode groen
punt 2 van aanbeveling 2020/1475 schreef:Beperkingen zouden moeten worden opgeheven zodra de epidemiologische situatie het toelaat.
en
punt 15 van aanbeveling 2020/1475 schreef:Beperkingen van het vrije verkeer zouden moeten worden opgeheven wanneer een gebied opnieuw, overeenkomstig punt 10, de kleurcode “groen” heeft gekregen, op voorwaarde dat ten minste 14 dagen zijn verstreken sinds de invoering van die beperkingen.
en
punt 16 van aanbeveling 2020/1475 schreef:Uiterlijk zeven dagen na de vaststelling van deze aanbeveling zouden de lidstaten beperkingen moeten uitfaseren die gelden voor gebieden die vóór de vaststelling van deze aanbeveling overeenkomstig punt 10 de kleurcode “groen” hebben.
Dit lezende zou een groene kleur in ieder geval wel enige relevantie moeten hebben voor het al dan niet afdwingen van een EU vaccinatiepaspoort. Wel staan deze punten in iets wat, zoals de naam al aangeeft, een 'aanbeveling' is (van de EU) en de juridische status hiervan is denk ik vrij beperkt.

Ik vind het eigenlijk best bijzonder dat de EU het niet voor elkaar heeft gekregen om een wat hardere afdwingbare tekst in de verordening op te nemen die het vaccinatiepaspoort buiten werking verklaart in het geval van een groene status. Nu is het allemaal half half via een overweging waarin wordt verwezen naar een aanbeveling geregeld. Alleen het feit al dat dit op deze manier is geregeld, sterkt mij in de gedachte dat als landen willen er ook bij een groene status nog gewoon een vacinatiepaspoort kan worden geëist.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » za 19 jun 2021, 1:05

borglevens schreef: vr 18 jun 2021, 23:27 heb geen zin om in Zwitserland 4 euro per MB te gaan dokken om nog ergens een mailtje te gaan opzoeken.
Wat voor provider heb je? Mijn budgetprovider heeft gewoon dezelfde dekking in Zwitserland als in de EU. Kost me niks.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » za 19 jun 2021, 1:06

Km357 schreef: vr 18 jun 2021, 18:03 Terug iemand uit m'n vriendenkring die met de auto van BE naar ES is gereisd, geen enkele controle aan de grens of péage, enkel de douane die wat vrachtwagens nakeek, maar dat heeft niks met Covid te maken. Alle geblaat van regeringen ten spijt lijkt de praktijk een stuk pragmatischer in aanpak en met dalende cijfers alom kan dat enkel maar zo verdergaan.

Heeft hij/zij toevallig de overgang Irun - Hendaye gebruikt?
mvalkenburg schreef: vr 18 jun 2021, 19:36 Hier ook gewoon op papier. Deed ik met vliegen ook zo veel mogelijk, gewoon een geprinte boarding pass. Gehannes altijd met je telefoon met je handen vol, gaat precies het scherm weer uit als-ie gescand moet worden. Plus ik wil niet voor alles afhankelijk zijn van mijn telefoon.
Ik had de papieren boarding pass meestal in de tas, maar gebruik bij voorkeur mijn telefoon. Gehannes met bijhouden en zoeken met die papier ellende..

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » za 19 jun 2021, 7:22

Hij zit aan de Costa Blanca, dus via Irun rijden lijkt me heel onlogisch. Zal wel eerder La Jonquera zijn geweest.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » za 19 jun 2021, 9:19

mvalkenburg schreef: vr 18 jun 2021, 17:59 Voorlopig komen de gegevens nergens uit. Mijn vrouw heeft nu bijna 2 weken geleden de eerste prik gehad en er staat nog altijd niets vermeld bij het RIVM. Waanzinnig zorgvuldig allemaal.
Ik vermoed dat alleen de 2e prik (behalve bij Janssen uiteraard) geregistreerd wordt als formele vaccinatie bij het RIVM. Dat wordt ook de basis voor de vaccinatie-app. Daar staat vermoedelijk ook een datum bij omdat sommige landen 2 weken eisen tussen laatste vaccinatie en toegang zonder PCR test of quarantaine. Ik krijg 29 juni mijn 2e shot, dus we gaan het zien als de app gereed is rond die tijd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » za 19 jun 2021, 10:09

Mijn vriendin kan gewoon haar eerste prik terugvinden van pfizer in de mijnrivm-site. En ik heb Janssen 31 mei gekregen, maar kan die nog steeds niet terugvinden. Dus consequent is het niet.

Aan de andere kant maak ik me nog niet veel zorgen over die app, zolang het nog geen 1 juli is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

borglevens
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door borglevens » za 19 jun 2021, 10:49

Chrysa schreef: za 19 jun 2021, 1:05
borglevens schreef: vr 18 jun 2021, 23:27 heb geen zin om in Zwitserland 4 euro per MB te gaan dokken om nog ergens een mailtje te gaan opzoeken.
Wat voor provider heb je? Mijn budgetprovider heeft gewoon dezelfde dekking in Zwitserland als in de EU. Kost me niks.
Telenet in België. ik denk dat sinds kort Proximus in België wel dagpassen verkoopt voor Zwitserland, maar Telenet voorlopig niet.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 977
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door T-hijs » za 19 jun 2021, 11:55

^^
Volgens mij geldt binnen de hele EU (plus een aantal andere landen, waaronder Zwitserland) dat er geen roamingkosten mogen worden berekend. Mobiel internet zou gewoon uit je bundel moeten gaan, of je nou in je thuisland bent of niet...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Hajo » za 19 jun 2021, 11:58

^^ Dat klopt. Anders is het als je buiten Europa reist. Dan betaal je wel roaming kosten, maar die kun je laag houden door een tijdelijk extra abonnement af te sluiten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door boe! » za 19 jun 2021, 12:02

T-hijs schreef: za 19 jun 2021, 11:55 ^^
Volgens mij geldt binnen de hele EU (plus een aantal andere landen, waaronder Zwitserland) dat er geen roamingkosten mogen worden berekend.
Nee, Zwitserland valt buiten die afspraak. Het is een afspraak tussen de landen van de Europese Unie en daar behoort Zwitserland niet toe. Het staat een provider vrij om Zwitserland hetzelfde te behandelen als landen in de Europese Unie, maar dat hoeft niet.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » za 19 jun 2021, 12:07

^^ Volgens mij is het een EEA regel, waardoor hij ook in Noorwegen en IJsland geldt.

prijk
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 16:05

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door prijk » za 19 jun 2021, 12:12

boe! schreef: za 19 jun 2021, 12:02
T-hijs schreef: za 19 jun 2021, 11:55 ^^
Volgens mij geldt binnen de hele EU (plus een aantal andere landen, waaronder Zwitserland) dat er geen roamingkosten mogen worden berekend.
Nee, Zwitserland valt buiten die afspraak. Het is een afspraak tussen de landen van de Europese Unie en daar behoort Zwitserland niet toe. Het staat een provider vrij om Zwitserland hetzelfde te behandelen als landen in de Europese Unie, maar dat hoeft niet.
Klopt, bij T-mobile geldt voor Zwitserland een apart zonetarief. Je moet eerst een pas kopen voordat je verbinding hebt. Vorige week nog ervaren. Bij KPN zit Zwitserland wel in de EU-bundel, als ik het wel heb.

Plaats reactie