Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » zo 18 jul 2021, 19:00

Piles schreef: zo 18 jul 2021, 18:49 Onschuldig, onschuldig...
Ja onschuldig ja. Dat die mensen niet in Den Haag op de barricades zijn gegaan maakt ze nog niet schuldig!

Edit: Eerst schreef ik:
duikgek89 schreef: zo 18 jul 2021, 19:00 Aha. Laten we die verknipte zienswijze eens doortrekken. Iedereen die niet actief heeft bijgedragen om de moord op Peter R te voorkomen is ook schuldig aan die moord.
Iets dat ik meen, maar ik had niet zoveel zin om die discussie door te trekken.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 18 jul 2021, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 18 jul 2021, 19:02

duikgek89 schreef: zo 18 jul 2021, 19:00 Aha. Laten we die verknipte zienswijze eens doortrekken. Iedereen die niet actief heeft bijgedragen om de moord op Peter R te voorkomen is ook schuldig aan die moord.
Nou,

Ik vind wel dat iedereen die drugs gebruikt (en dan heb ik het niet enkel over de junkies in de goot) medeverantwoordelijk is voor die ontstane situatie en al die andere liquidaties in de drugssfeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 18 jul 2021, 19:07

^^ Daar heb je een punt.

Edit:
Ik vind wel dat er enorm verschil zit tussen illegale zooi kopen, of gaan testen bij een legale en door de overheid gesteunde organisatie omdat je zo'n test nu eenmaal nodig hebt.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 18 jul 2021, 19:15

Rein schreef: zo 18 jul 2021, 17:14 de regeltjes zijn opgenomen in een Europese verordening wat impliceert dat alle EU lidstaten dit per 1 juli 2021 verplicht dienen na te leven. Absurd dat sommige lidstaten dit dan niet (tijdig) op orde hebben én vervolgens verwachten dat de burgers op een andere wijze maar aantonen dat ze gevaccineerd zijn of anderszins.
Een paar weken geleden heb ik op een Zwitserse overheidssite gelezen dat er een overgangsperiode van 6 weken is en men tot 12 augustus niet in alle landen in staat zal zijn die codes te lezen. Die datum vind ik ook hier:
https://www.sueddeutsche.de/reise/eu-im ... -1.5337152
Dit zou dus geen verrassing moeten zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jul 2021, 21:09

marcel schreef: zo 18 jul 2021, 19:15Een paar weken geleden heb ik op een Zwitserse overheidssite gelezen dat er een overgangsperiode van 6 weken is en men tot 12 augustus niet in alle landen in staat zal zijn die codes te lezen.
Daar heeft de vakantieganger dan bar weinig aan. 12 augustus, dat is bijna aan het einde van de zomervakantie (hier loopt de zomervakantie t/m 22 augustus). :roll:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 18 jul 2021, 23:36

Piles schreef: zo 18 jul 2021, 17:47 (..)

Er zijn een aantal kritische mensen en organisaties die zich al jaren druk maken over data en privacy, en daar wordt veel te weinig maar geluisterd. (..)
Dat ben ik met je eens.

Maar, mensen hebben lang niet altijd een keuze op dit moment. Ik mag donderdagmiddag ook naar zo'n 'vakantie / testen voor toegang' locatie. Voor dochter, voor de vakantie met o.a. haar moeder. Locatie zit in zo'n 'standaard' bedrijfspand met 1 roldeur en een gewone deur ernaast voor toegang tot de etage erboven. Twee weken geleden was het daar loeidruk met jongelui die allemaal gingen testen voor toegang tot het uitgangsleven dat weekend. Ja, ze hadden een keuze om niet te gaan.. maar die keuze was al anderhalf jaar voor hun gemaakt door de overheid..
Dus, dan mag je er wel op vertrouwen dat zo'n commercieel bedrijf ook iets begrijpt van data opslag OF daar toch expertise voor inschakelt..

Ik heb hun algemene voorwaarden doorgelezen.. maar daarin is toch vooral de tendens dat de risico's naar de opdrachtgever gelegd worden.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 19 jul 2021, 10:57

Er kunnen soms ook onredelijke eisen aan privacy worden gekoppeld. Eisen waarvan men zegt dat "het moet van Europa", maar waar veel landen een andere invulling aan geven. Zeker met systemen die snel (en vaak kortdurend) werken, moet je praktisch gebruik voor privacy stellen. Nu mochten die apps niet eens de volledige naam geven maar alleen initialen (voor uitlezen door portiers). Waarom complexer dan controle op het vliegveld of de grens ?

Het probleem met het uitlezen van de code door oom agent is denk ik dat niet alle agenten (in de EU) een smartphone van de zaak hebben, waarop de uitleesappjes geïnstalleerd kunnen worden. Als je dan (voor Frankrijk) tienduizenden agenten een smartphone moet geven (of een andere reader), moet je dat Europees aanbesteden, en dus duurt dat maanden...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

prijk
polderweggetje

Bericht door prijk » ma 19 jul 2021, 11:21

Peter schreef: ma 19 jul 2021, 10:57 Het probleem met het uitlezen van de code door oom agent is denk ik dat niet alle agenten (in de EU) een smartphone van de zaak hebben, waarop de uitleesappjes geïnstalleerd kunnen worden. Als je dan (voor Frankrijk) tienduizenden agenten een smartphone moet geven (of een andere reader), moet je dat Europees aanbesteden, en dus duurt dat maanden...
Maar waarom moet eigenlijk per se die QR-code worden uitgelezen? Als je op het internationale QR-codescherm op het vraagteken drukt, zie je alle relevante gegevens verschijnen. Type vaccin, aantal vaccinatiedoses en laatste vaccinatiedatum. Ik kan me niet voorstellen dat een diender in Spanje of Frankrijk dat niet zou begrijpen en ik snap niet waarom die daarmee niet tevreden zou zijn.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 jul 2021, 19:33

Mijn broer is vannacht vertrokken om in 1 keer naar Kroatie door te rijden, waar hij vanavond is aangekomen. Vanwege alle gezever wilde hij nergens overnachten onderweg.
Hij had alles goed geregeld: QR-code in de app én geprint, gele boekjes en kinderen getest.

De enige grenscontrole was Slovenië-Kroatië waar enkel om het paspoort werd gevraagd. Er is verder onderweg nergens om die coronapapierwinkel of -app gevraagd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 jul 2021, 22:36

Als je dacht dat reizen in Europa 'gedoe' is, kijk dan eens naar Canada: https://www.canada.ca/en/public-health/ ... llers.html

Ondanks dat zowel Canada als de VS al een tijde een hoge vaccinatiegraad hebben is de grens nog steeds dicht, behalve voor vrachtwagenchauffeurs. Ook per vliegtuig kom je er in principe niet in, op wat uitzonderingen na.

Pas op 7 september gaat de grens open en alleen voor volledig gevaccineerden. Een quarantaine is dan niet meer vereist, maar je moet wel een quarantaine-plan indienen voor het geval het toch mis gaat. En je moet alsnog een negatieve test voor aanvang van de reis maken. De negatieve test na entry in Canada vervalt dan. Maar je moet ook nog steeds een inreisformulier invullen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jul 2021, 22:44

Chris schreef: ma 19 jul 2021, 22:36Maar je moet ook nog steeds een inreisformulier invullen.
Dat is bijna in elk land zo. Wat men met die enorme berg aan administratie moet vraag ik me af.

En dat is voor Europeanen naar Canada, wat hopelijk vanaf september ook weer kan, nog afgezien van de online aanvraag voor een eTA en het invullen van de douaneaangifte. Al kan dat laatste tegenwoordig heel makkelijk via een app, waarna je bij aankomst op de luchthaven de QR-code scant, je een printje krijgt en daarna heel vlot door kan lopen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 19 jul 2021, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 19 jul 2021, 22:45

^^ met als verschil natuurlijk dat zowel Canada als de VS dusdanig groot en veelzijdig zijn dat voor het vieren van een leuke vakantie het passerevan de landsgrens absoluut niet noodzakelijk is. Wat dat betreft leven wij natuurlijk maar in een piepklein land (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je hier niet leuk op vakantie kan, alleen zijn de mogelijkheden wat beperkt).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jul 2021, 22:50

Chris schreef: ma 19 jul 2021, 22:36 Als je dacht dat reizen in Europa 'gedoe' is, kijk dan eens naar Canada: https://www.canada.ca/en/public-health/ ... llers.html
Gek genoeg zijn enkele Latijns-Amerikaanse landen dan weer erg makkelijk. Mexico en Colombia hebben, behalve het invullen van een inreisformulier, geen enkele inreisrestricties. Je hebt zelfs geen test nodig. Mexico heeft zelfs de hele pandemie geen enkele inreisrestrictie gehad, afgelopen winter zag je op social media soms wel wat zonnige beelden van celebrities voorbijkomen: die zaten vaak in Cancún. :D

Brazilië is ook een land wat alleen een negatieve test bij inreis vereist. Panama en Ecuador volgens mij ook. Ook Caribisch Nederland is hierin vrij makkelijk.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 19 jul 2021, 23:20

paolie schreef: ma 19 jul 2021, 22:45 ^^ met als verschil natuurlijk dat zowel Canada als de VS dusdanig groot en veelzijdig zijn dat voor het vieren van een leuke vakantie het passerevan de landsgrens absoluut niet noodzakelijk is. Wat dat betreft leven wij natuurlijk maar in een piepklein land (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je hier niet leuk op vakantie kan, alleen zijn de mogelijkheden wat beperkt).
Die landsgrens is ook een magische grens. Als je die niet passeert blijft iedereen gezond, als je die wel passeert gaat iedereen dood.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 19 jul 2021, 23:32

Ach, je kunt ook naar Duitsland gaan. Daar mag je op een open veerpontje over een rivier, zittend in je eigen auto even verplicht een muilkorf opzetten in je eigen auto, tegen dat levensgevaarlijke killervirus: https://www.faehren-bremen.de/

:nuts: :down:

Volkomen de weg kwijt, die Duitsers.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 jul 2021, 7:00

In je eigen auto :facepalm:

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 20 jul 2021, 11:02

Openbaar vervoer is openbaar vervoer. Men zal voor die 0.1% van de veerreizen tov OV op wielen geen uitzondering hebben willen maken. Of het wordt gecontroleerd op kleine veren zonder binnengelegenheden is uiteraard de vraag als je in je eigen auto zit.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 20 jul 2021, 12:26

Zou het gezien de plaatselijke omstandigheden in de Eifel nog een goed idee zijn om een dagje uit richting Rurberg te plannen? De omgeving van het Roermeer is voor ons even ver rijden als de Belgische kust.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 20 jul 2021, 23:25

Ben afgelopen weekend naar italie afgereisd . Alles tiptop voor elkaar qua corona docs (al heb ik zelden meer geklungel gezien als bij de testen voor je vakantie.van onze commerciele aanbieder.)

Onderweg nergens iets gevraagd ook niet aan de grens met italie (Bernardpas)

In Italie is het wel een verademing hoe serieus en kalm men met de corona maatreelen omgaat en tegelijk hoe veilig het er dan ook is. Ze kunnen zich helemaal niets voorstellen van het experiment in NL. Mondkapje op als je binnen bent, af zodra je zit.Voor Italianen is het inmiddels een fashion statement. En alle menu kaarten zijn afgeschaft , je krijgt een qr code om het menu te downloaden.

Gelukkig ben je hier welkom omdat italie eigenlijk niet naar kleuren kijkt maar gewoon van iedereen vaccinatie of test vereist.Op de eilanden gaan ze naar verluid dit actief doen voor arrivees uit Spanje Portugal en Malta

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 21 jul 2021, 9:33

exroosje schreef: di 20 jul 2021, 23:25 In Italie is het wel een verademing hoe serieus en kalm men met de corona maatreelen omgaat en tegelijk hoe veilig het er dan ook is.

Mondkapje op als je binnen bent, af zodra je zit. En alle menu kaarten zijn afgeschaft , je krijgt een qr code om het menu te downloaden.
Je bedoelt:

"In Italië is het nog steeds overspannen gedoe met mondkapjes. Zelfs menukaarten zijn afgeschaft..."

Geloof jij nou werkelijk dat mondkapjes op genoemde wijze ook maar iets uitmaken in de hoeveelheid besmettingen of dat je corona krijgt door een menukaart vast te houden?!? :s

Desalniettemin: fijne vakantie gewenst!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 jul 2021, 9:38

^^ Ik zal er geen traan om laten dat ik geen beduimelde menukaart meer krijg en in plaats daarvan het op mijn telefoon mag lezen. En wat betreft mondkapjes binnen: irritant dat het nodig is, maar ook niet groter maken dan het is. Het is feitelijk hoe ik vorig jaar zomer ook vakantie vierde in Duitsland en daar heb ik niet minder lol om gehad ondanks dat ritueel. Belangrijk dat je nu wel weer staand aan de bar je koffie mag opdrinken en dat daarbij het mondkapje ook gewoon af mag. Dat is toch een te leuk Italiaans gebruik ...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 21 jul 2021, 11:00

^^
Het ging mij er niet om of ik de traditionele menukaart zou missen of niet. Het ging mij er om of iemand m.i. zo naïef kan zijn om te denken dat je de verspreiding van corona vermindert door geen menukaarten te geven. En ik zet ook een mondkapje op als me dat gevraagd wordt, maar ik blijf ze irritant vinden en geloof niet dat het ook maar iets bijdraagt aan het verminderen van de verspreiding van het virus. Houd gewoon afstand.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » wo 21 jul 2021, 11:31

exroosje schreef: di 20 jul 2021, 23:25 Ben afgelopen weekend naar italie afgereisd . Alles tiptop voor elkaar qua corona docs (al heb ik zelden meer geklungel gezien als bij de testen voor je vakantie.van onze commerciele aanbieder.)

Onderweg nergens iets gevraagd ook niet aan de grens met italie (Bernardpas)

In Italie is het wel een verademing hoe serieus en kalm men met de corona maatreelen omgaat en tegelijk hoe veilig het er dan ook is. Ze kunnen zich helemaal niets voorstellen van het experiment in NL. Mondkapje op als je binnen bent, af zodra je zit.Voor Italianen is het inmiddels een fashion statement. En alle menu kaarten zijn afgeschaft , je krijgt een qr code om het menu te downloaden.

Gelukkig ben je hier welkom omdat italie eigenlijk niet naar kleuren kijkt maar gewoon van iedereen vaccinatie of test vereist.Op de eilanden gaan ze naar verluid dit actief doen voor arrivees uit Spanje Portugal en Malta
Zondag 11 juli zijn we ook probleemloos naar Italië gereden. Wij 2en volledig gevaccineerd, zoon recente antigeentest. Alle benodigde formulieren geprint mee. Nergens naar gevraagd, bij geen enkele grensovergang. Ook tot nu toe in Italië niet. Het gaat er voor het gevoel relaxed aan toe in Italië. In gebouwen wel een mondkapje op. En op veerboten (waar de meesten zodra je van wal bent ze weer afzetten..) en straks ook in de trein als we een dagje Milaan gaan doen. Afgelopen zondag in Como was het enorm druk ik had eigenlijk gehoopt dat het door Corona wat rustiger zou zijn ;-) In Stresa aan het Lago Maggiore en op de eilandjes in het meer daar ook druk. Uit eten gaan en terrasjes pakken is leuk als vanouds. Personeel heeft wel mondkapje op. Op 1 terras na kregen we overal een menukaart in handen (soms even vragen). Bij dat terras waar alleen qr code mogelijk was heb ik gewoon gevraagd wat we op de pizza wilden. Beetje in de trant van "Ja graag die pizza met die artisjokkenhartjes...maar dan zonder die artisjokkenhartjes" (Jiskefet).

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » wo 21 jul 2021, 11:36

Ondanks al het geklaag over onze overheid en Hugo de Jonge in het bijzonder:
Vrijdagavond 19.45 uur antigeentest op kosten overheid. Niet veel later al de uitslag te horen gekregen. Zaterdagochtend via coronacheck.nl spul uitgeprint. Ruim op tijd om op zondag 4.45 uur de reis naar het Comomeer te beginnen. 17.45 bij accommodatie en al om 16.15 Italië binnen bij de Splügenpas. Twee uur bij elkaar opgeteld gepauzeerd onderweg en alleen kwartier vertraging tussen Ulm en Memmingen. Het stuk langs Fulda kon ik niet harder dan 100 km/h vanwege veel neerslag en een wegdek dat daar niet tegen kan. Er kwam slechts 1 auto veel harder voorbij en die stond 10 km later rechts in de berm dwars....dus noem mij niet te voorzichtig, het zat tegen aquaplaning aan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 jul 2021, 11:40

Ernst76 schreef: wo 21 jul 2021, 11:36 Het stuk langs Fulda kon ik niet harder dan 100 km/h vanwege veel neerslag en een wegdek dat daar niet tegen kan. Er kwam slechts 1 auto veel harder voorbij en die stond 10 km later rechts in de berm dwars....dus noem mij niet te voorzichtig, het zat tegen aquaplaning aan.
Ha, ik heb een aantal jaar geleden exact hetzelfde meegemaakt in dat soort omstandigheden en ook op de A7 bij Fulda. Iemand die dacht dat je met harde regen wel 160 kon rijden. Stond ook tegen de vangrail even verderop. :shutup:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 21 jul 2021, 11:58

Dat er geen limiet geldt betekent dat je je juist des te beter naar de omstandigheden dient te richten. Kan qua aansprakelijkheid wel eens behoorlijk nadelig zijn voor degene die denkt met 160 met aquaplaning verwacht om te kunnen gaan.

prijk
polderweggetje

Bericht door prijk » wo 21 jul 2021, 12:36

Pino schreef: wo 21 jul 2021, 9:38 ^^ Ik zal er geen traan om laten dat ik geen beduimelde menukaart meer krijg en in plaats daarvan het op mijn telefoon mag lezen. En wat betreft mondkapjes binnen: irritant dat het nodig is, maar ook niet groter maken dan het is. Het is feitelijk hoe ik vorig jaar zomer ook vakantie vierde in Duitsland en daar heb ik niet minder lol om gehad ondanks dat ritueel. Belangrijk dat je nu wel weer staand aan de bar je koffie mag opdrinken en dat daarbij het mondkapje ook gewoon af mag. Dat is toch een te leuk Italiaans gebruik ...
Begin juni mocht je in Italië nog niet staand aan de bar je koffie drinken. Heel sympathiek was dat aan de verplichte tafeltjes wel de veel lagere barprijzen werden gerekend. Scheelde vaak de helft.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 jul 2021, 13:48

^^ Tja, zo houd je je vaste klanten vast. Als jij al sinds jaar en dag één euro betaalt voor je espresso aan de bar, zul je toch echt wel je verbruik gaan minderen wanneer jouw dagelijkse espresso naar dubbele tafel-prijs gaat. Die euro (of wat het huidige gangbare bedrag ook is) is min of meer heilig in Italië ...

Naar ik begrijp is koffie aan de bar pas in de loop van juni vrijgegeven inderdaad, en mogelijk niet in alle regio's tegelijk. Daarnaast geldt geloof ik nog wel het principe dat je een meter afstand moet kunnen houden van elkaar. Nu kan ik me voorstellen dat dat in sommige bars wat te complex wordt. Je kunt, als die bijvoorbeeld rond negen uur 's ochtends of lunchtijd voller zijn, niet opeens zeggen "nu kan er geen afstand meer worden gehouden, dus wegwezen". Dan is je tafeltjes standaard vrijgeven op bar-prijzen misschien praktischer. Ik ga het zelf in augustus meemaken - begin er zo langzaam aan wel vertrouwen in te krijgen dat we onze rit naar Italië zullen kunnen maken.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 21 jul 2021, 22:36

Vanaf vandaag zijn in Frankrijk de eerste serie aanvullende maatregelen ingegaan die tot doel hebben meer Fransen zich te laten bewegen om zich te vaccineren. Toevallig moest ik vandaag even bij een locatie zijn waar je zonder check niet naar binnen mag. En jawel bij de ingang zat iemand klaar die een app of code wilde zien. Helaas voor mij had mijn telefoon daar nauwelijks bereik en kon ik de Corona check app niet openen om mijn QR code te kunnen tonen. :( Gelukkig had ik wel een uitgeprinte versie bij me plus een getekend geel boekje en daarmee kon ik er wel naar binnen. :top:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 21 jul 2021, 22:47

^^ vreemd, want de app en code werken ook offline