Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » zo 25 jul 2021, 19:38

Alleen is Bulgarije ook aardig afhankelijk van het toerisme. Hiermee snijdt het land zichzelf in haar vingers. Om dat te voorkomen had men beter op het vaccineren kunnen inzetten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

borglevens
polderweggetje

Bericht door borglevens » zo 25 jul 2021, 22:21

Palance schreef: zo 25 jul 2021, 19:38 Alleen is Bulgarije ook aardig afhankelijk van het toerisme. Hiermee snijdt het land zichzelf in haar vingers. Om dat te voorkomen had men beter op het vaccineren kunnen inzetten.
Er is zo belachelijk weinig vertrouwen in alles wat de overheid organiseert dat de mensen gewoon van geen vaccin willen weten. Op televisie krijgen allerlei bedenkelijke figuren een podium om dan ook nog eens de kwaliteit van die vaccins en de werkzaamheid in vraag te stellen. Het feit dat er dit voorjaar twee verkiezingen waren waar eigenlijk niemand van wakker ligt, en telkens weer de vuile was wordt buiten gehangen, doet de geloofwaardigheid van eender welke campagne die je als overheid al zou willen opzetten de das om. Mijn schoonbroer is 38 en in april gevaccineerd tegelijk met m'n schoonvader (er is dus nooit echt sprake geweest van een volgorde van vaccineren of zo) En is hij van z'n hele kennissenkring (en dat zijn er véél) zowat de enige. Nou ja, dat kan ook over gordeldracht gezegd worden, dus op zich zegt dat niet veel (of juist wel). Wie wil komt gewoon naar de dokter en die legt 2 of 3 spuiten op tafel waaruit je kan kiezen. Wie plots z'n smaak kwijt is, zwijgt dat hij zweet want je laten testen kost geld en niet komen werken nog meer. Ik kom er al ongeveer 20 jaar meerdere keren per jaar en ik word soms nog lam geslagen met dingen die ik zie en hoor.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 jul 2021, 23:49

Palance schreef: zo 25 jul 2021, 13:24 En ook Bulgarije. Je weet wel, het land dat ver onderaan bungelt qua vaccinaties
nu.nl schreef: Voor Nederlandse reizigers naar Bulgarije houdt de verscherping in dat ze vanaf maandag een negatieve PCR-test moeten kunnen overhandigen, ook als ze (volledig) zijn gevaccineerd of een herstelbewijs hebben. Op maandag zelf mogen ook reizigers, bij wijze van uitzondering, inreizen met alleen een negatieve antigeentest. Dat is vanaf dinsdag niet meer mogelijk.
Dit is niet wat de EU in gedachten had met dat coronapaspoort, en ook niet wat ons is voorgesteld. Vrij reizen zou weer mogelijk zijn, zeker voor volledig gevaccineerden. Ik ben benieuwd of Bulgarije, net als Malta, op de vingers wordt getikt, want dit is niet in de geest van hoe het coronapaspoort bedoeld is.

Als landen zo'n loopje nemen met de Europese gedachte en er van reciprociteit geen sprake is, en de EU geen actie onderneemt tegen zulke landen, moeten we in Nederland misschien ook maar zware restricties invoeren voor inreizende Bulgaren.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 26 jul 2021, 8:25

Het ziet er meer en meer naar uit dat mijn vakantie een roadtrip gaat worden.

Ik rij eerst via Antwerpen naar Brussel, Waterloo, en daar ergens overnachten. Dan naar Reims, de volgende dag naar Lyon en vervolgens binnendoor naar Marseille. Vervolgens langs de kust, inclusief een overnachting in Monte-Carlo, naar Genua en vervolgens weer noordwaarts. Via de Simplonpas dwars door Zwitserland en via het Zwarte Woud en Luxemburg terug naar huis. Waar ik verder overnacht moet ik nog bekijken.

Het idee om naar Malta te gaan stuit op het probleem van beschikbaarheid. Alles zit zo goed als vol en de prijzen zijn soms, volgens mij, bijna het dubbele van wat normaal is.
Donateur Vereniging Wegenforum

Skoda Fabia
zandpaadje

Bericht door Skoda Fabia » ma 26 jul 2021, 9:27

Wij gaan zaterdag 31 juli met z'n drieën naar Duitsland voor vakantie en blijven daar twee weken. Mijn vrouw en ik zijn beide volledig gevaccineerd en onze zoon 1 keer. Voor hem moeten we dus nog een test regelen en dan moet hij 10 dagen in quarantaine. Na 5 dagen kan je daar weer een test doen en als die negatief is mag hij uit quarantaine.
Als je zoekt op internet schijnt die controle nogal lastig te zijn vanwege onderbezetting van het personeel van de gezondheidsdiensten en de vele manieren waarop het inreisformulier kan worden gemanipuleerd waardoor e.e.a. moeilijk te controleren is.
De politie mag namelijk niet controleren dat doen medewerkers van het Gesundheitsambt. Hooguit kan je ook nog worden gecontroleerd door de douane.
Kortom, we houden ons aan de regels maar ik verwacht hooguit een controle op maandag of dinsdag, woensdag laat ik mijn zoon weer testen en ik geef door dat we vrijdag al gaan reizen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 26 jul 2021, 9:40

Coen Tunnel schreef: zo 25 jul 2021, 23:49 Dit is niet wat de EU in gedachten had met dat coronapaspoort, en ook niet wat ons is voorgesteld. Vrij reizen zou weer mogelijk zijn, zeker voor volledig gevaccineerden. Ik ben benieuwd of Bulgarije, net als Malta, op de vingers wordt getikt, want dit is niet in de geest van hoe het coronapaspoort bedoeld is.

Als landen zo'n loopje nemen met de Europese gedachte en er van reciprociteit geen sprake is, en de EU geen actie onderneemt tegen zulke landen, moeten we in Nederland misschien ook maar zware restricties invoeren voor inreizende Bulgaren.
Het zou niemand eigenlijk moeten verbazen dat dit gebeurd. Je had het eigenlijk al maanden geleden al voorspeld dat het vrije reizen van het Schengenverdrag niet meer terug ging komen (met of zonder gezondheidspaspoort) ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 jul 2021, 12:02

^^ Toch doet het pijn om te constateren dat dat zo is. Je verwacht, of je hoopt in ieder geval, dat vaccineren daadwerkelijk gaat zorgen voor een uitweg uit deze crisis en dat dingen weer soepeler worden. Voor mijzelf is de mogelijkheid om te kunnen reizen één van de belangrijkste dingen. Als je dan ziet dat er landen zijn die het vaccinatiepaspoort misbruiken om alles nog strenger te maken, ook voor gevaccineerden, dan is dat best confronterend.

Dat vaccinatiepaspoort zou een tijdelijke maatregel moeten zijn, maar ik vrees dat we er nog zeker enkele jaren, zo niet voor altijd aan vast zitten. Evenals een vreselijke tweedeling tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Vooralsnog zijn we qua reizen nog lang niet terug naar normaal... dat gaat nog heel lang duren, als het ooit weer enigszins normaal wordt.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 26 jul 2021, 12:51

Altijd duurt erg lang....
Er zullen altijd landen zijn die de regels buigen, uit eigengewin of vanuit een terecht of misplaatst veiligheidbeleid (zie ook asielgrenzen en terroristengrenzen van destijds). Zwitserland heeft dat altijd al gedaan, maar kon niet door de EU op de vingers worden getikt. Nu zijn er meer landen (Polen en Hongarije voorop) die ervan uitgaan dat je Europese regels naast je neer kan leggen (en er goeddeels ongestraft mee kan wegkomen). Dat baart mij meer zorgen dan dit paspoort....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 26 jul 2021, 13:07

Heel Europa wordt blijkbaar geel of groen. Geel betekent wel testen bij terugkomst (of gevaccineerd zijn).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 jul 2021, 13:11

sanderl schreef: ma 26 jul 2021, 13:07 Heel Europa wordt blijkbaar geel of groen.
Ik zie langzamerhand geel en groen met al die verstrengingen. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 26 jul 2021, 13:16

Goh, goh, wat wordt het toch een prachtige zomer…

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 26 jul 2021, 13:27

sanderl schreef: ma 26 jul 2021, 13:07 Heel Europa wordt blijkbaar geel of groen. Geel betekent wel testen bij terugkomst (of gevaccineerd zijn).
Ik begin van die systemen niks meer te snappen, en de gemiddelde reiziger zal er nog minder van begrijpen, voor zover die zich verdiept in de reisadviezen.

Wat nu ook weer extra is, is dat voor reizen terug naar Nederland het coronabewijs per 8 augustus ook vanaf 12 jaar geldt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 26 jul 2021, 13:29

Lekker toch, we mogen weer naar de costa's en Albufeira :p .

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 26 jul 2021, 13:30

Hoe gaat Nederland over enkele weken al die terugkerende vakantiegangers die met de auto reizen controleren? In de praktijk zal het wel loslopen.

Dat landen geen oranje meer krijgen zal wel een politieke afspraak zijn. Anders zou Spanje inmiddels wel wel een oranje advies hebben. En omgekeerd Nederland in het buitenland.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 26 jul 2021, 13:33

Gewoon niet, of incidenteel. En die vermaledijde jeugd komt toch met Transavia.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jul 2021, 13:38

Hugo de Jonge zei dat er geen grenscontroles over de weg komen. Wel steeksproefsgewijs met mobiele controles, ik verwacht hier eigenlijk weinig van. Formeel gelden die controles al een tijde vanwege de quarantaineplicht (wat straks niet meer aan de orde is binnen EU-verkeer) en daar heeft volgens mij ook niemand wat van gemerkt. De Jonge vergeleek het met controles op overbeladen caravans.

wellproc
polderweggetje

Bericht door wellproc » ma 26 jul 2021, 14:11

Coen Tunnel schreef: ma 26 jul 2021, 12:02 Dat vaccinatiepaspoort zou een tijdelijke maatregel moeten zijn, maar ik vrees dat we er nog zeker enkele jaren, zo niet voor altijd aan vast zitten. Evenals een vreselijke tweedeling tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden.
Vooral dat laatste baart me grote zorgen. Uit de geschiedenis zijn heel veel voorbeelden te halen waar groepen in de samenleving formeel gelijkwaardig zijn, maar in de praktijk heel ongelijk behandeld worden. Nu is absolute gelijkheid een droom, maar de snelheid waarmee nu gevaccineerden worden verheven tot een hoger niveau en/of niet-gevaccineerden worden weggezet als minderwaardig/lager stuit mij enorm tegen de borst.
Als je goed kijkt zie je namelijk altijd dat het onderscheid niets bijdraagt aan de maatschappij, maar wel iets doet met machtsposities en geld/verdiensten.

Kortom: laten we opletten met het onderscheid en proberen om (ongeacht je overtuiging tav vaccinaties) te zorgen dat iedereen zoveel als mogelijk mee kan blijven doen. :handshake: ;)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 26 jul 2021, 15:33

^^

Het grootste probleem is dat men niet duidelijk uitlegt wat het uiteindelijk doel van die vaccinatiestatus is. Ik denk het te weten, maar leg het dan ook het goed uit. Dat zou een hoop onrust weg nemen. Het kabinet heeft 3 doelstellingen:
1: Overbelasting ziekenhuizen voorkomen.
2: Kwetsbaren beschermen, waar het vaccin minder effectief is.
3: Zicht op het virus.

Het vaccineren van jonge mensen vanaf 12 jaar is zeer wenselijk om de verspreiding van Covid flink te dempen en om die reden zijn zeer hoge vaccinatiegraden wenselijk. De Deltavariant is zeer besmettelijk en verder lijkt het dat een significant deel van de jonge bevolking zich niet wil laten vaccineren en hier ontstaat dan een probleem. Om de kwetsbare groep dmv groepsimmuniteit te beschermen moet ook een groot deel van de jonge bevolking immuniteit hebben en de immuniteit uit natuurlijke infectie is te laag. Daarom is vaccineren noodzakelijk.
Die vaccinatie paspoort is puur druk uitoefenen om het jonge deel van de bevolking te stimuleren om zich te laten vaccineren.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » ma 26 jul 2021, 20:00

Willem schreef: ma 26 jul 2021, 13:30 Hoe gaat Nederland over enkele weken al die terugkerende vakantiegangers die met de auto reizen controleren? In de praktijk zal het wel loslopen.

Dat landen geen oranje meer krijgen zal wel een politieke afspraak zijn. Anders zou Spanje inmiddels wel wel een oranje advies hebben. En omgekeerd Nederland in het buitenland.

Tenzij Duitsland en België op geel komen te staan, kunnen ze helemaal niet weten waar je vandaan komt. Dus er valt ook niks te controleren en dat zal de douane/politie ook weten. Beetje spierballen taal om wat mensen over de streep te trekken zich te laten testen bij terugkomst.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 jul 2021, 20:49

^^ België staat op geel.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 26 jul 2021, 20:52

Dan kom je toch gewoon uit Zeeuws-Vlaanderen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 jul 2021, 21:39

^^ De meeste keren dat ik vanuit België terugreis is het via Eijsden, dus ik kom er niet mee weg als ik dan zeg dat ik vanuit Zeeuws-Vlaanderen kom.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 7:49

Wel als je pas bij Zwolle door een vliegende brigade gecontroleerd zou worden :yes:

Maar 24 uur even naar België of Duitsland kan toch nog probleemloos? Ik zie langzamerhand door de bomen het oerwoud niet meer.

Autosnelwegen.net

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 27 jul 2021, 7:53

^^
Duitsland kan inderdaad probleemloos, mits zonder toeristische overnachting. De regels voor België ken ik niet.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 jul 2021, 7:55

^^ Ik geloof dat Palance doelde op de regels voor terugkeer naar Nederland. Duitsland is groen, dus geen test nodig. Maar België is geel.

Het wordt er inderdaad niet eenvoudiger op. Gelukkig ben ikzelf inmiddels volledig gevaccineerd, dat neemt voor mij op zich een hoop onduidelijkheid weg.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 27 jul 2021, 8:01

^^
Oké, zo interpreteerde ik het niet, maar dat maakt ook niet uit. Dan zijn beide antwoorden juist. :D

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 8:09

Ja, daar doelde ik inderdaad op :)

Ik ben nu ook volledig gevaccineerd (ik heb zowaar een QR-code in mijn app!), maar het blijft nu een wirwar en een kluwen van regels voor grensoverschrijding, lang verblijf, kort verblijf en lokale regels.

En ik vrees nog steeds dat de boot wordt afgehouden qua maatregelen door de vakantieperiode. Als iedereen weer terug is, gaan we het helemaal krijgen, vrees ik.

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 27 jul 2021, 10:29

Duitsland overweegt een algemene testplicht voor iedereen die het land wil binnenkomen, ongeacht het risiconiveau. Gevaccineerden en recent hersteld worden hiervan dan vrijgesteld.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 10:39

Vervoerders zijn verantwoordelijk. Gaat de buschauffeur op grensoverschrijdende lijnen (zowel Duitse als Nederlandse maatschappijen) op de grens de bus stilzetten om iedereen te controleren?

Autosnelwegen.net

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 27 jul 2021, 10:42

^^
De vervoerder heeft de plicht om dit bij het instappen te controleren...