Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » vr 30 jul 2021, 23:20

Durashift schreef: vr 30 jul 2021, 22:51 Zoals de winterbanden'plciht' in o.a. Duitsland. (dus, continu met winterbanden rijden in een bepaalde periode van het jaar). Kan men aan een Nederlander niet opleggen (want wij kennen die verplichting niet). Wat wel kan is dus zoals men het nu opgelost heeft: eisen aan iedere weggebruiker dat deze zijn bandenkeuze aanpast aan de (winterse) omstandigheden die op dat moment aanwezig zijn op de weg waar hij/zij rijdt.
Dat is ook wel een vergelijk met appels en peren. Zulke verplichtingen worden ook aan een auto gesteld en niet aan een mens. Bovendien geldt de regel niet alleen voor Nederlanders, maar inderdaad voor iedere weggebruiker, uit welk land dan ook. Daarom kon die Duitse tol ook niet, omdat buitenlanders daarvoor benadeeld zouden worden. Aan de andere kant kent Oostenrijk ook wel tolwegen, die voor lokale bewoners gratis of enorm goedkoop zijn. Of dat zo door de beugel kan betwijfel ik, maar de Europese commisie vind dat schijnbaar op kleine schaal wel in orde.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » vr 30 jul 2021, 23:43

^^ Soms wordt er wel degelijk met twee maten gemeten.

Maar de winterbandenplicht zoals deze toegepast is, vind ik best verdedigbaar. Waarschijnlijk kan een Nederlander 330 dagen per jaar in het grensgebied komen op zomerbanden zonder problemen, als je dan geen zin hebt om winterbanden te monteren moet men die paar dagen dat het qua weer niet kan maar gewoon in Nederland tanken en de Lidl leegroven.
Als je weleens met winterbanden en ook weleens met zomerbanden in de sneeuw terecht bent gekomen dan weet je het verschil.


edit: Neemt natuurlijk niet weg dat de manier waarop in de EU met COVID omgegaan wordt, ook zo lang na de uitbraak nog, schandalig slecht is. Geen eensgezindheid, burgers dwars zitten,...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 31 jul 2021, 1:20

SnarfFlevoland schreef: vr 30 jul 2021, 23:20Aan de andere kant kent Oostenrijk ook wel tolwegen, die voor lokale bewoners gratis of enorm goedkoop zijn. Of dat zo door de beugel kan betwijfel ik, maar de Europese commisie vind dat schijnbaar op kleine schaal wel in orde.
Op lokaal niveau mogen inderdaad uitzonderingen worden toegekend aan ingezetenen. Denk aan een goedkoper tarief voor veerdiensten en vluchten, maar ook proeven met gratis openbaar vervoer waren soms alleen voor mensen binnen een bepaade gemeenten. Ook voor een tolweg is het volkomen binnen EU-regels om een verlaagd tarief voor lokale gebruikers te hanteren. Dat komt trouwens ook op de Oostenrijkse A13 voor, waar een "Anrainerkarte" bestaat voor € 43,50 per jaar.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » za 31 jul 2021, 8:11

Lagere overheden mogen (een deel van) de eigen bevolking (met motivatie) korting geven op toegang tot zaken in deelbezit lagere overheden. Maar dan ook alleen eigen inwoners en meestal niet slechts op vertoon woonplaats. Een ouderenkorting aan de kassa geldt ook voor EU buitenlanders. Maar een kortingspas die geld kost is meestal niet aantrekkelijk voor buitenlanders of mensen van buiten de regio tenzij ze hier een tweede huis of werk hebben. Nationale (betaalde) veelgebruikkortingen zoals NS korting of museumjaarkaart zijn ook beschikbaar voor buitenlanders maar maar zelden interessant
De Westerscheldetunnelkorting is dacht ik alleen beschikbaar voor Zeeuwen. Formeel mag dat zolang de tunnel in Zeeuws beheer is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Piles » za 31 jul 2021, 14:08

Nieuwe regel voor Sicilië: je moet voldoen aan 1 van de 3 voorwaarden:
- Volledig gevaccineerd
- Bewijs van corona gehad hebben
- Negatieve test
Tot zover logisch.

Maar tot 1 september moet je altijd een negatieve test hebben, ook als je gevaccineerd bent :facepalm:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » za 31 jul 2021, 14:17

Ik ben bang dat dat laatste steeds meer gemeengoed gaat worden - en dat haalt het draagvlak om te vaccineren prima onderuit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » za 31 jul 2021, 14:37

Kom dit nieuws zo vlug nog niet tegen in Italiaanse media, maar het zal wel. Sicilië en Sardinië staan op dit moment bovenaan in de Italiaanse COVID-statistieken en onderaan met vaccineren. Met een hittegolf in aantocht die ook wel wat druk op de zorg zal geven, kan ik me de angst voor een vierde golf wel voorstellen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 31 jul 2021, 14:54

Piles schreef: za 31 jul 2021, 14:08 Nieuwe regel voor Sicilië: je moet voldoen aan 1 van de 3 voorwaarden:
- Volledig gevaccineerd
- Bewijs van corona gehad hebben
- Negatieve test
Tot zover logisch.

Maar tot 1 september moet je altijd een negatieve test hebben, ook als je gevaccineerd bent :facepalm:
Na Bulgarije dus nog een gebied dat met extra beperkingen voor gevaccineerden komt. Totale onzin. Stukje bij beetje worden vrijheden die gevaccineerden kregen ook weer ingeperkt.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Piles » za 31 jul 2021, 15:17

Pino schreef: za 31 jul 2021, 14:37 Kom dit nieuws zo vlug nog niet tegen in Italiaanse media, maar het zal wel.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies staat het weer anders:
Reist u naar Sicilië? Dan moet u zich bij aankomst op het eiland (nogmaals) laten testen. Dus ook als u een negatieve test bij zich heeft of volledig gevaccineerd bent. Deze maatregel geldt vooralsnog tot 1 september 2021.
https://www.virtuferries.com/covid-travel_to_sicily/77
*Until further notice, all passengers travelling to Sicily must also present a negative swab test result (PCR or rapid) taken 48 hours prior to arrival in Sicily. Passengers who are not in possession of a negative swab test result will be asked to do a swab test on arrival in Sicily.
Lekker duidelijk weer allemaal. Gelukkig gaan we eind augustus pas, dan is het hopelijk wel duidelijk...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » za 31 jul 2021, 16:41

paolie schreef: vr 30 jul 2021, 22:19 Dit is een artikel van 18 juni. Toen golden nog compleet andere regels.
Ik had gisteren een soortgelijk artikel in een (papieren) krant gelezen maar kon dat bericht niet op internet vinden, en heb toen een vergelijkbaar artikel gebruikt. Het schijnt toch nog steeds zo te zijn (misschien een paar dagen geleden, dat stond er niet bij).

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » za 31 jul 2021, 21:23

SnarfFlevoland schreef: vr 30 jul 2021, 23:20
Durashift schreef: vr 30 jul 2021, 22:51 Zoals de winterbanden'plciht' in o.a. Duitsland. (dus, continu met winterbanden rijden in een bepaalde periode van het jaar). Kan men aan een Nederlander niet opleggen (want wij kennen die verplichting niet). Wat wel kan is dus zoals men het nu opgelost heeft: eisen aan iedere weggebruiker dat deze zijn bandenkeuze aanpast aan de (winterse) omstandigheden die op dat moment aanwezig zijn op de weg waar hij/zij rijdt.
Dat is ook wel een vergelijk met appels en peren. Zulke verplichtingen worden ook aan een auto gesteld en niet aan een mens. Bovendien geldt de regel niet alleen voor Nederlanders, maar inderdaad voor iedere weggebruiker, uit welk land dan ook. Daarom kon die Duitse tol ook niet, omdat buitenlanders daarvoor benadeeld zouden worden. Aan de andere kant kent Oostenrijk ook wel tolwegen, die voor lokale bewoners gratis of enorm goedkoop zijn. Of dat zo door de beugel kan betwijfel ik, maar de Europese commisie vind dat schijnbaar op kleine schaal wel in orde.
Dat heeft met de 'schaal grote' te maken:
Het tolvoorstel van Duitsland was landelijk, waarbij ~85 miljoen Duitsers voordeel kregen door opgebrachte gelden van de "buitenlanders". Even Duitsland skippen om naar Polen of Oostenrijk te gaan wordt dan een stuk lastiger.

Dat ene tolweggetje op de bergpas, wat voor 80% de lokale bevolking dient, hebben geen 25 miljoen + Oostenrijkers & Italianen/Zwitsers voordeel aan.
Verder kennen veel tolwegen een 'veelgebruikerskorting', die voor elke weggebruiker toegankelijk is.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » zo 01 aug 2021, 9:58

Duitsland heeft blijkbaar sinds vandaag de regels aangescherpt.

https://www.auswaertiges-amt.de/en/coronavirus/2317268

Handig dat ik hier precies achter kom terwijl ik in de trein naar Duitsland zit. :rofl2:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Hajo » zo 01 aug 2021, 12:03

^^ Lekker, dan. ;)

Ik vraag mij af wat ik allemaal aan paperassen en digitale sites moet doorlopen voor mijn geplande roadtrip... Ik lees in dit topic dat er vrijwel niet gecontroleerd wordt. Ik ben alleen in het bezit van een QR code op mijn telefoon die aangeeft dat ik volledig gevaccineerd ben. Tweede en laatste prik was op 19 juni. Ik vind het best zo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » zo 01 aug 2021, 12:09

De Duitse regels lijken vooral een papieren tijger te zijn. Op de regionale media in Oost-Nederland werd de afgelopen week al gemeld dat de politie zei dat er geen grenscontroles komen en ook geen specifieke corona-controles elders. Alleen bij reguliere verkeersstops kan hier naar worden gevraagd, zo werd gemeld.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/1993027/D ... ontroleren

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/172310 ... se-politie

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Hajo » zo 01 aug 2021, 12:13

Chris schreef: zo 01 aug 2021, 12:09 De Duitse regels lijken vooral een papieren tijger te zijn.
Opmerkelijk, gezien de Duitse volksaard. Anyway, jij hebt inmiddels al een aardige roadtrip achter de rug. Mag ik je vragen hoe dat in het kader van Covid-19 is gegaan? Ergens controle gehad? Speciale documenten moeten tonen?

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » zo 01 aug 2021, 12:15

Duitse regels zijn vooral gericht op (/tegen) de eigen bevolking.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » zo 01 aug 2021, 12:41

Hajo schreef: zo 01 aug 2021, 12:13Anyway, jij hebt inmiddels al een aardige roadtrip achter de rug. Mag ik je vragen hoe dat in het kader van Covid-19 is gegaan? Ergens controle gehad? Speciale documenten moeten tonen?
Ik ben door Frankrijk gereden, ook door België en Luxemburg en een klein stukje Italië. Er waren nergens grenscontroles. Wel stond de douane bij een afrit van de Franse A7 die mij aanhield. Ze vroegen waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging. Ze vroegen niks over corona. Ik heb op vijf campings gestaan. Er werd nergens naar een vaccinatie- of testbewijs gevraagd. Maar dat was wel voordat die 'pass sanitaire' werd ingevoerd, misschien zijn ze nu iets strenger.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » zo 01 aug 2021, 19:18

^^ de pass sanitaire, daar zijn ze inmiddels behoorlijk streng in. Bij musea, attracties en campings heb ik ‘m meerdere keren moeten laten zien. Zelfs bij een kleinschalig doorreiscampinkje vroegen ze erom.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » zo 01 aug 2021, 19:27

Maar je Nederlandse QR-code werkt dus wel. Of wordt hij niet gescand en hoef je hem alleen maar de laten zien?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » zo 01 aug 2021, 20:16

^^ hij werkt. Ze kunnen de Nederlandse code gewoon scannen. Met een simpele app op hun eigen telefoon trouwens, daar is geen speciale apparatuur voor nodig.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door R-R-L » zo 01 aug 2021, 21:58

Chris schreef: zo 01 aug 2021, 12:41 Wel stond de douane bij een afrit van de Franse A7 die mij aanhield. Ze vroegen waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging. Ze vroegen niks over corona.
Idem voor de douane die mij even ten noorden van Orleans van de A10 plukte. Op de dashcam te zien dat ik eerst de onopvallende auto waarvan ik later het volgteken kreeg ingehaald heb, daarna de opvallende die aansloot op weg naar de parkeerplaats. Ik gok nog steeds dat het meer ging om het type auto, Nederlands kenteken en alleen onderweg. Routinevragen, blik in de kofferbak en kort babbeltje, niets over corona.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » zo 01 aug 2021, 22:07

Conform verwachting Duitsland in via de A7 niks gezien en ongehinderd door kunnen rijden.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » zo 01 aug 2021, 23:49

R-R-L schreef: zo 01 aug 2021, 21:58
Chris schreef: zo 01 aug 2021, 12:41 Wel stond de douane bij een afrit van de Franse A7 die mij aanhield. Ze vroegen waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging. Ze vroegen niks over corona.
Idem voor de douane die mij even ten noorden van Orleans van de A10 plukte. Op de dashcam te zien dat ik eerst de onopvallende auto waarvan ik later het volgteken kreeg ingehaald heb, daarna de opvallende die aansloot op weg naar de parkeerplaats. Ik gok nog steeds dat het meer ging om het type auto, Nederlands kenteken en alleen onderweg. Routinevragen, blik in de kofferbak en kort babbeltje, niets over corona.
Meerdere keren meegemaakt. Eigenlijk altijd als ze staan te controleren, weet ik dat ik er tussen uit word gepikt. Vaak zie je ze dan de snelweg op rijden vanaf de plek waar ze staan, met (kort) hun zwaailichten aan. Dan weet ik vaak al genoeg. Ondanks dat ze meestal wel vriendelijk zijn, vind ik het altijd iritant. Vaak halen ze je auto overhoop en vervolgens mag je het zelf weer opruimen, op een lange rit zit ik daar niet op te wachten.
Touren is rough so you got to be tough

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door T-hijs » ma 02 aug 2021, 7:21

^^
Zoiets heb ik echt nog nooit meegemaakt. Beide keren dat ik iets van een controle heb meegemaakt, was dat door de Engelse douane. De eerste keer was toen ik in 1999 (ik was toen 32) met mijn toenmalige vriendin in Newcastle aan boord wilde gaan van de veerboot naar IJmuiden. Baard van 5 dagen, misschien geen passende auto in de ogen van de heren (saaie Peugeot 405). Hoe dan ook, kofferbak open, aantal tassen eruit, spiegeltje onder de auto, maar dat was het dan ook. De tweede keer was in 2014 in Dunkerque, na het inchecken voor de boot naar Dover, met vrouw en junior die toen 4 was. Toen alleen even kofferbak open, waarschijnlijk om te checken of er geen verstekeling mee aan boord ging.

Een vriend van mij echter, charterschipper met eigen zeilschip, rijdt in de zomer geregeld heen en weer vanuit Kiel naar Nederland en wordt ieder jaar wel een aantal keer van de weg gehaald in Duitsland. Het meest frappante hieraan is dat dat vooral gebeurde in de tijd dat hij in een oude Peugeot Partner reed. Toen hij die had gewisseld voor een Skoda Fabia combi werd dat een stuk minder, en sinds hij in een brave, zwarte Peugeot 308 station rijdt (nu drie jaar) is het hem nog nooit gebeurd...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door R-R-L » ma 02 aug 2021, 11:32

^^
Het heeft mij altijd verbaasd dat ik in mijn chauffeurstijd nooit staande ben gehouden. Niet met peperdure auto's van klanten (>€100k was geen uitzondering), ook niet met de 1-series van het chauffeursbedrijf.

Met mijn eigen auto nu kijk ik niet meer vreemd op als de politie even mijn kenteken door de mangel haalt. Toen ik in Frankrijk opzij werd gedirigeerd duurde het even voor het douane bordje aanging, dat verbaasde me ook niet. Nadeel dat een VW met R-line pakket ook geliefd is bij mensen die iets minder legale dingen doen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » ma 02 aug 2021, 13:02

ach, pre-corona heb ik vaker een drugshond om de auto (Mazda 3 - 2009, gen2) gehad. Dan krijg je indd het standaard riedeltje en 10 min later ben je weer op pad.

@Harry: Wellicht dubbel, maar nog last gehad van checks bij de grens/grenzen?

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » di 03 aug 2021, 0:33

sanderl schreef: do 29 jul 2021, 8:11 Fijn dat we weer de Noordzee over kunnen. Prachtig land en eigenlijk gewoon om de hoek. Ook ideaal voor een goede roadtrip. Toch gek dat veel Nederlanders het links laten liggen. Op de weekendjes Londen na dan. Zal wel met het weer te maken hebben.
Welke grassprieten van welke M-weg wil je zien? :mrgreen:
(foto uit 2016)

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door carman6 » di 03 aug 2021, 7:20

Sta lekker in Frankrijk op de canping. Is al de 2e Franse camping en anders dan het dragen van een mondkapje, heb ik niks gemerkt van corona (geen QR code checks). Ook geen controles in België of Luxemburg.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 03 aug 2021, 9:00

Sta nu in Zweden. Behalve geen enkele controle in Duitsland ook geen enkele controle Zweden in. En uiteraard ook geen mondkapjes en geen nerveus gedoe. Een verademing.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 03 aug 2021, 9:38

Een Duits artikel met een overzicht van de landen waar je zonder quarantaine welkom bent (vaak wel met verplichte test en/of volledig gevaccineerd): https://travel-dealz.de/news/einreisen- ... zTbQy-CdIQ

Plaats reactie