Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » di 03 aug 2021, 15:06

Zweden heeft ook wel interessante inreisbepalingen: https://polisen.se/en/the-swedish-polic ... om-sweden/

Iedereen 18 jaar en ouder moet aantonen dat hij/zij geen corona heeft of gevaccineerd is. Echter dit geldt niet voor reizen vanuit één van de Nordics buurlanden. Ook als je via die landen in transit bent. Dus als je via Denemarken naar Zweden reist zijn er geen restricties, maar als je per ferry uit Duitsland komt officieel wel (los van of dit ook echt gecontroleerd wordt zoals mvalkenburg aangeeft).

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 03 aug 2021, 15:15

Klopt. Kunnen ze natuurlijk makkelijk zeggen, want de andere Nordics stellen vergelijkbare inreisbepalingen, dus de Zweden vertrouwen zo op hun buren.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 03 aug 2021, 15:38

Wat ik trouwens eens gehoord heb i.v.m. Zweden maar weet niet of dit echt zo is: klopt het dat ze in Zweden actief handhaven dat je niet met teveel huishoudens in de auto zit?

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » di 03 aug 2021, 15:47

Het zou me ten zeerste verbazen. Er zijn nog altijd met name suggesties en niet zo zeer regels. Er wordt nog altijd een appèl gedaan op het gezond verstand.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 03 aug 2021, 21:11

Letland en Litouwen vereisen sinds kort een inreisregistratie, ook voor vrachtverkeer & grensforensverkeer.

Ik vermoed dat dit alleen op de grote punten gecheckt (Havens, Luchthavens & grote grensovergangen langs de E-routes) worden, maar de media is weer erg braaf -- Dus niet vermelden waar, hoe vaak,enz.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 04 aug 2021, 17:20

Aldus het lokale nieuws gaat de marechaussee vanaf zondag steekproefgewijs aan de grenzen met België controleren of je wel je documentjes op orde hebt om Nederland in te mogen (vaccinatiebewijs, PCR test max 48u oud).
Volgens dit artikel, geldt dit ook voor grenspendellaars. Alsof ik een groter risico ben dan m'n Nederlandse collega's die een paar kilometer hier vandaan wonen. Het slaat nergens op, maar die discussie is denk ik onderhand grijs gedraaid en er gaat ook niets meer aan veranderen. Helaas. :geenlach:

https://www.1limburg.nl/covidpapieren-m ... nnenboekje

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 04 aug 2021, 17:38

Het slaat sowieso nergens op dat je, als je de juiste papieren niet hebt, wel een boete kunt krijgen maar dan wel gewoon door mag rijden, ook al heb je Covid. Weer zo’n maatregel die niet doet waar het voor bedoeld is: Het weghouden van besmette mensen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 04 aug 2021, 18:26

Terug uit Oranje-Rood Frankrijk. Een paar vaststellingen:

- Door een klein weggetje de grens overgegaan en teruggekeerd, uiteraard geen controle op landbouwweggetjes, maar ook nergens in het land werd er gecontroleerd.
- 2x een papiertje op een restaurant moeten invullen met naam en telefoonnummer, het moment om wat zaken uit te vinden, bij sommige andere restaurants lag het op tafel, werd verder nergens gevraagd om het in te vullen, laat staan correct in te vullen. Zag ook eigenlijk enkel maar de panikeurs met mondpampers en manisch ontsmetten met gelletjes het invullen. Die groep mensen was wel duidelijk in de minderheid, ik schat zo'n 15%.
- Nationale media maakte ons uiteraard bang met testverplichtingen, quarantaineverplichtingen, PLF-formulier, etc, niks gedaan uiteraard, gewoon gevaccineerd terug thuisgekomen. Voor de rest zoeken ze het maar uit.
- Dochterlief van 11 heeft nergens een mondmasker gedragen, werd ook nergens op gewezen.
- Pamperplicht was er buiten in Collioure bvb, waar zo'n 50% dat opvolgde, nergens controle gezien.
- Pamperplicht binnen werd minder opgevolgd dan verleden jaar toen er kennelijk wel nog draagvlak voor was. De rek is er nu wel duidelijk uit.
- De Franse Coronapas werd algemeen afgewezen, alle onderzoeken ten spijt waar 70% van de Fransen het een goed idee zouden vinden.
- De tags met anti-vaccin, anti-Macron, anti-Republiek, maar ook Pro-ongemaskerde Marianneposters (in de grondwet staat immers dat niemand gemaskerd mag rondlopen) waren overal te vinden, veel meer dan verleden jaar. Men was ook veel meer fier van het beleid te negeren dan verleden jaar.
- Algemeen was er minder volk, bijna geen Engelsen of Duitsers, wel wat Nederlanders en het gebruikelijke aandeel Belgen, reserveren voor restaurants was net zoals in 2020 eigenlijk de regel.

Kortom, nergens werd er eigenlijk gecontroleerd, alhoewel de theorie van het beleid wel te vinden was. We zijn dan wel niet naar de meest toeristische plekken getrokken maar het aandeel Politie/Gendarmerie op de weg of in het straatbeeld was eigenlijk van het niveau van voor de aanslagen in 2016. Toch was het nog altijd geen normale zomervakantie, daar zullen we zeker tot 2022 op moeten wachten, en ook dat lijkt me nog helemaal niet zeker.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 aug 2021, 19:38

Palance schreef: wo 04 aug 2021, 17:38 Het slaat sowieso nergens op dat je, als je de juiste papieren niet hebt, wel een boete kunt krijgen maar dan wel gewoon door mag rijden, ook al heb je Covid. Weer zo’n maatregel die niet doet waar het voor bedoeld is: Het weghouden van besmette mensen.
Wettelijk gezien kun je Nederlands ingezetenen niet terugsturen als ze eenmaal op Nederlands grondgebied zijn, en Nederland kan inreizende mensen niet buiten Nederland controleren.

Daarmee is het voor het wegverkeer een symboolmaatregel, want mensen die met corona besmet zijn zullen simpelweg wel het kleine risico willen nemen op die boete. Dat is nog altijd een stuk goedkoper dan in het buitenland blijven.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 04 aug 2021, 22:17

Nu moet ik overmorgen via Venlo terugreizen. Kost me €11 extra. :heygrr:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 05 aug 2021, 10:25

meer km's of omdat de benzine in Belgie net goedkoper is dan in Duitsland ? Via Aachen kan ook nog natuurlijk als je naar Breda wilt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 05 aug 2021, 12:38

Chrysa zal per trein reizen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 aug 2021, 20:45

Mijn broer is vandaag in 1 keer teruggereden van Zadar via Zagreb, Graz, Passau naar Nederland.

Verrassing: Hij heeft onderweg geen enkele controle gehad op de covid-documenten. Bij Passau stond wel een politiefuik, maar hij mocht daar gewoon doorrijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 05 aug 2021, 21:41

^^
Zo'n politiefuik stond afgelopen zaterdag ook bij de grensovergang bij Salzburg, Duitsland in, maar ook daar werd alleen maar gekeken. Ik braaf knikken, maar ze reageerden alsof ik lucht was, of eigenlijk reageerden ze dus *niet*...
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 05 aug 2021, 22:27

Los van corona is het best een uitdaging om op een dag van Zadar naar Nederland te rijden.
Het is zo ongeveer het maximale wat je op een dag kunt rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 05 aug 2021, 22:33

Ik deed er in april vanaf Zagreb iets minder dan 14 uur over, en dat vond ik al een stevige rit. En dat was zonder noemenswaardige vertragingen en met een beperkt aantal en korte rustpauzes.

Vanaf Zadar komt er nog een kleine 3 uur bij.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 22:33

Ongeveer 1.600 kilometer, plus kans op wachttijd bij de Kroatisch-Sloveense grens en alle werkzaamheden met kans op files in Duitsland. Zelfs zonder corona een flinke rit inderdaad. Dat is ook echt wel een rit van 's ochtends heel vroeg tot bijna middernacht, zelfs als je niet veel stopt en niet veel files hebt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 06 aug 2021, 7:03

Hij was dan ook heel erg vroeg vertrokken (midden in de nacht dus). Qua drukte viel het wel mee (de grenzen zijn door de weeks niet zo druk), pas vanaf Frankfurt was het veel filerijden.

Mijn hobby is het niet om zoveel en zo lang te rijden, maar goed, dat is ieder voor zich.

Autosnelwegen.net

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 06 aug 2021, 7:47

Coen Tunnel schreef: do 05 aug 2021, 22:33 Ik deed er in april vanaf Zagreb iets minder dan 14 uur over, en dat vond ik al een stevige rit. En dat was zonder noemenswaardige vertragingen en met een beperkt aantal en korte rustpauzes.

Je speelt ook met vuur als je dat soort afstanden per se op één dag wil afleggen. Vermoeidheid is een sluipmoordenaar.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 06 aug 2021, 8:06

Daarom zou ik het niet (meer) willen, ook kunnen we afwisselen met rijden. We zijn wel eens vaker teruggereden naar huis, maar dat merk je dan wel.
Een keer vanuit Florence (toen waren we ook nog iets jonger :) ), een keer vanuit Kroatie (Porec) en een keer vanuit Tsjechie (Lipno), in alle gevallen met de opmerking dat als wat tegen zou zitten (drukte, niet lekker, problemen met de auto), dat we dan een slaapplaats zouden zoeken. Maar een spontane overnachting wordt je tegenwoordig aardig onmogelijk gemaakt, dus op dat vlak snap ik het doorrijden wel. Maar ik kies er niet meer voor, dus dan maar geen verdere bestemmingen. Bovendien vertrouw ik mijn 15-jarige auto niet meer zo voor hele lange ritten :)

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 06 aug 2021, 9:24

Tussendoor een vraag:
Morgen wil ik met mijn vader en broertje een dagje uit doen (vanwege het weer blijven we waarschijnlijk in NL, maar over de grens gaan sluit ik niet uit).

Het is mogelijk om naar NRW te gaan als je allemaal volledig gevaccineerd bent (voorzien van gele boekjes en groene vinkjes) voor 1 dag?
België is ook toegankelijk zonder allerlei documenten in te vullen?

Bedankt.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 06 aug 2021, 9:59

Volgens mij hoef je alleen maar een vaccinatiebewijs hebben als je niet in Duitsland overnacht. Zo wel dan moet je (iig Niedersachsen) een online formulier invullen waar je verblijft. Als je het niet weet boek je een hotel dat je dezelfde dag nog gratis kunt cancellen.
De kans is erg klein dat ze het aan of nabij de grens controleren op verblijfplaats, en zo ja dan zeg je weer terug naar NL plant te gaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 06 aug 2021, 10:06

Het zou hooguit een boswandeling of iets dergelijks zijn.

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » vr 06 aug 2021, 11:46

waldo79 schreef: vr 06 aug 2021, 10:06 Het zou hooguit een boswandeling of iets dergelijks zijn.
Dat kan altijd, als je minder dan 24 uur verblijft in duitsland kan het gewoon. Vorige week ging ik boodschappen doen in Duitsland, er stond zowaar een keer controle, ik gaf aan dat ik boodschappen kwam doen en mocht gewoon doorrijden van oom agent. Geen probleem dus

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 06 aug 2021, 11:55

Dat geldt voor België toch ook?

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 06 aug 2021, 14:09

^^ Voor België is het zelfs 48 uur.

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » vr 06 aug 2021, 14:09

Palance schreef: vr 06 aug 2021, 11:55 Dat geldt voor België toch ook?
Voor zover ik weet wel inderdaad ze hebben daar nu alleen de controles aangescherpt zoals dat ook in duitsland steeksproefsgewijs gebeurt

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 06 aug 2021, 18:17

Voor Duitsland is Nederland geen hoogrisicogebied meer: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... e_neu.html

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 06 aug 2021, 21:51

Jeroen schreef: vr 06 aug 2021, 7:47
Coen Tunnel schreef: do 05 aug 2021, 22:33 Ik deed er in april vanaf Zagreb iets minder dan 14 uur over, en dat vond ik al een stevige rit. En dat was zonder noemenswaardige vertragingen en met een beperkt aantal en korte rustpauzes.

Je speelt ook met vuur als je dat soort afstanden per se op één dag wil afleggen. Vermoeidheid is een sluipmoordenaar.
Misschien heeft hij met zijn vrouw/vriend/vriendin/man/kind/weetikveel kunnen wisselen onderweg. Dan is het nog veel, maar te doen als het niet te druk is op de weg en de cruise control grote stukken op 140 ofzo kan blijven staan. Zeker als je het gewend bent om lange stukken te rijden maar wel uitgerust kunt beginnen en ook thuis weer goed kunt uitrusten. Dat vind ik heel iets anders dan elke dag braaf 9 en 10 uurtjes met nette strakke 45 minuten pauzes maken volgens RTB met net de verplichte nachtrust tussen de dagen. Ik denk dat het ook nogal een verschil is of je prive onderweg bent en wel ziet hoe ver je komt en hoe laat je aankomt of een hotel binnensukkelt, of dat je een planner of baas hebt die loopt te gillen dat je 3 dagen geleden 5000km verderop moet zijn. Ik heb met de auto weleens aardige stukken met haast moeten rijden, dat is toch heel anders dan als je gewoon op het gemakje van A naar B onderweg bent maar het geen zak uitmaakt of je een uurtje eerder of later aankomt en je eventueel onderweg nog kunt stoppen om te pitten als je moe bent.
Vermoeidheid voel ikzelf overigens best wel aankomen, ik merk gewoon dat het moeite begint te kosten om me te concentreren en dan moet ik even stoppen. Maar ik weet ook dat dat voor veel mensen anders is.

Ik heb wel de indruk dat door de COVID situatie veel mensen zich laten verleiden tot het rijden van ritten die ze niet gewend zijn, waarbij ze niet het gevoel hebben dat ze een escape hebben om gewoon ergens een hotelletje binnen te wippen als ze moe zijn.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 06 aug 2021, 22:09

Mijn eerste echt langere trip was Rotterdam - Blanes, waarbij 2 vrienden ook meegingen. Bewust middernacht vertrokken en extra kussen in de auto, zodat de 1 kon rusten / slapen en de ander rijden. De 3e persoon mocht niet rijden, zijn rol was backup zijn met rijbewijs (bedenk maar een reden) en was verder ook vrij om aan het bier te gaan.

We hadden een aantal etappes afgesproken voor de heenweg:
* Rotterdam - Arras
* Arras - Orleans (werd een parking met gele bogen net langs de A20 :mrgreen: )
* Orleans - Aire de Renneville
* Aire de Renneville - Narbonne
* Narbonne - Blanes (had ik eerder van dit forum geweten, had ik daarmee een paar biertjes aan tol in m'n zak gehouden met de tolvrije autovia A2/NII)

Dat ging best aardig.

De afgelopen 3 jaar rij ik niet vaak 500+ km, maar ik weet wel dat m'n max ongeveer 1400 km (freeflow) of 800 km ('hoofdwegen' a la N59/N256) per dag is. Ritten naar de Baltische Staten gaan bij mij altijd met een overnachting ergens (Polen / Litouwen / ferry), wat als bijkomend voordeel heeft dat die route geen complete dubbele volksverhuizing kent.