Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chrysa
autoweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » do 16 sep 2021, 22:12

Vandaag zowaar staande gehouden aan de grens Zwitserland in, bij de SS37 Italië -> Maloja. Er werd gevraagd wat ik er kwam doen, of ik er woonde en of ik wat aan te geven had. Dat was alweer bijna een jaar geleden sinds ze zich in mij interesseerden. Naar ID of een QR-code is dan weer niet gevraagd.

Verder wel de standaard controles aan Livigno gehad, maar een "Nee" was voldoende op de vraag of ik wat aan te geven had Livigno uit. Gelukkig hebben ze niet in de kofferbak gekeken. :lol:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 16 sep 2021, 22:22

Vanmiddag teruggevlogen vanuit Portugal en geland op Zaventem. Voor het eerst door de politie gecontroleerd op vaccinatiebewijs en Passagierlokatieformulier. Alle aankomende passagiers werden gecontroleerd en had je het formulier niet ingevuld, mocht je dat onder toeziend oog van de politie alsnog doen. Hele happening, want tientallen waren ermee bezig.
België is wat dat betreft toch wel van alle landen die ik deze zomer bezocht het land waar de coronaregels nog het meest zichtbaar zijn.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 16 sep 2021, 22:29

Chrysa schreef: do 16 sep 2021, 22:12 Vandaag zowaar staande gehouden aan de grens Zwitserland in, bij de SS37 Italië -> Maloja. Er werd gevraagd wat ik er kwam doen, of ik er woonde en of ik wat aan te geven had. Dat was alweer bijna een jaar geleden sinds ze zich in mij interesseerden. Naar ID of een QR-code is dan weer niet gevraagd.

Verder wel de standaard controles aan Livigno gehad, maar een "Nee" was voldoende op de vraag of ik wat aan te geven had Livigno uit. Gelukkig hebben ze niet in de kofferbak gekeken. :lol:
Grappig: beide grenzen ben ik afgelopen week ook gepasseerd. Bij mij was het in beide gevallen alleen een hoofdknikje. Lees: rij maar door.

Kennelijk ben jij voor de douane interessanter. ;) :PP:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 16 sep 2021, 22:30

Ik heb ook al menig hoofdknikje gehad, zelfs Livigno uit. :)

Vrouwen bij de douane lijken toch wat strenger/fanatieker in hun werk, de mannen vinden het allemaal wel prima lijkt het.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 16 sep 2021, 22:49

Mwah, dat weet ik niet. Misschien zijn vrouwen wat nauwkeuriger, maar als mannelijke ambtenaren het op je gemunt hebben, kan je het toch maar weer beter met vrouwlijke ambtenaren van doen hebben.

Ben benieuwd of de Zwitsers de QR-code aan de grenzen gaan controleren, zodra dit binnenkort ook voor Zwitserland verplicht wordt om het land binnen te mogen komen. Omdat er al grensstations en de nodige ambtenaren op de been zijn, zijn controles natuurlijk makkelijker door te voeren. Sowieso heb ik de indruk dat de Zwitserse grenswachters weer meer presentie aan de grens laten zien, ook al pre-Corona, vergeleken met 5-10 jaar terug.

Persoonlijk denk ik ook niet dat Nederlanders zo super interessant zijn voor de Zwitserse douane. Zeker vanuit Livigno interesseert zich de douane veel meer voor eigen volk. Toen Nederland op de quarantainelijst stond, zag ik bij Weil am Rhein wel eens Nederlandse kentekens aan de kant staan, maar daarna ook niet meer echt. Als je niet net in het profiel van een drugssmokkelaar valt, zal je als Nederlander in 99% van de gevallen wel doorgewuifd worden. Sowieso zullen de meeste NL-ers in Zwitserland wel op doorreis van/naar Italië zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 16 sep 2021, 23:00

Soms is het een kwestie van toeval.

Jaren geleden was ik eens aan een Zwitserse grens en toen kwam de beambte van dienst net naar buiten gelopen met een houding van "de koffie is op, dus ik ga weer wat doen".
Als je dan net de eerste bent die voorbij komt ga je gecontroleerd worden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 16 sep 2021, 23:06

^^
Mee eens. Dat kan zeer goed het geval zijn. Daarom val je ook 's nachts veel eerder in de 'prijzen' als overdag. Bovendien ben je voor ambtenaren in de nachtelijke uurtjes ook sneller verdacht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 16 sep 2021, 23:40

Mwah, de meeste poorten zijn 's nachts niet eens bemand.

Ik heb op plekken (en ook hier op het forum) verhalen gehoord over vliegende douanecontroles, zeker rond Livigno en Samnaun. Heb die echter nog nooit gezien.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 17 sep 2021, 0:07

^^
Bij kleinere grensovergangen inderdaad niet, maar vaak wel op de autosnelwegen en belangrijkste hoofdwegen. Zowel bij Weil am Rhein, Konstanz of Thayngen kan men alle tijd van de wereld voor je hebben, mocht je daar 's nachts op komen dagen. Van de 10x staan ze 6-8x buiten. En ook de Italiaanse Guarda di Finanza kan er soms wat van. Bij Iselle heb ik zelfs eens meegemaakt dat de Italianen 's nachts de SS33 gewoon volledig met rood-witte plastic barriers hadden afgesloten. Ze kwamen extra voor me naar buiten gelopen om zo'n ding weg te schuiven.

Overdag is de kans op controles gewoon veel kleiner. Hetzelfde geldt ook de kans om 's nachts door de politie gecontroleerd te worden. Dan staan ze in Duitsland zelfs wel eens op de vluchtstrook vanuit een auto te laseren of rijden in onherkenbare ProVida auto's (Videosurveillance ala Blik op de Weg). En soms hebben ook reguliere surveillance auto's van de politie zin je even aan de kant te zetten voor een algemene controle. Weliswaar niet zo snel op de snelweg, maar wel op het OWN. Al die ongein heb je gewoon niet als je tussen 0 en 5 uur geen auto rijdt.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 17 sep 2021, 16:01

Chrysa schreef: do 16 sep 2021, 23:40
Ik heb op plekken (en ook hier op het forum) verhalen gehoord over vliegende douanecontroles, zeker rond Livigno en Samnaun. Heb die echter nog nooit gezien.
Vandaag was het zover. :mrgreen: Hele auto overhoop gehaald op de Berninapas, en de standaard vragen over waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan.

Zeldzaam: De douanier had alles op een manier teruggezet dat het niet door de auto heen vloog bij de eerste bocht.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 17 sep 2021, 18:11

^^
Ook wel eens prettig. Bij mijn douane ervaring lag er gelukkig alleen een sporttas achterin, dat was dus snel klaar. Hele auto overhoop en daarna weer kunnen stoppen om de boel te fatsoeneren zou ik minder blij van worden, pak de boel bewust zo in dat alles stevig ligt. Niet alleen is dat geschuif in bochten irritant, losliggend spul is ook nog eens gevaarlijk.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 17 sep 2021, 18:16

Snap volledig wat je bedoelt, wij hebben onze reistassen gekocht tot op de centimer correct om ze in de koffer te krijgen, die zitten vast zoals Legoblokken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 sep 2021, 16:14

Zwitserland heeft nu ook strengere inreisregels, een test is verplicht voor ongevaccineerden: https://www.srf.ch/news/schweiz/umstaen ... n-ab-heute

Ook moet iedereen een PLF invullen (behalve transitverkeer).

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 20 sep 2021, 16:42

Vanaf november mag je als je gevaccineerd bent weer direct naar de VS reizen. Dat was anderhalf jaar lang onmogelijk voor verreweg de meesten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 sep 2021, 18:44

^^ Degenen die wel per se wilden gaan konden dat wel doen door twee weken in een land te verblijven waar het inreisverbod niet van toepassing was. Voor Amerikaans-Nederlandse koppels kwam het nog wel voor dat beiden dan maar reisden naar een land waar beiden welkom waren, zoals Aruba, om elkaar toch te kunnen zien.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 20 sep 2021, 18:55

Daarom ook het het woord direct. ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 20 sep 2021, 19:46

sanderl schreef: ma 20 sep 2021, 16:42 Vanaf november mag je als je gevaccineerd bent weer direct naar de VS reizen. Dat was anderhalf jaar lang onmogelijk voor verreweg de meesten.
Én je moet óók een negatieve test laten zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 20 sep 2021, 19:52

En 8-12 uur gemuilkorfd in het vliegtuig zitten. Kleine moeite allemaal.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 20 sep 2021, 19:54

^^ Met de Concorde was het allemaal wel wat fijner geweest ja. Maar goed in tijden waar snelheid en efficiëntie alles is, moet alles tegelijk ook zo traag mogelijk gebeuren. Een dualiteit die ik niet begrijp.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 20 sep 2021, 20:09

Chris schreef: ma 20 sep 2021, 16:14 Zwitserland heeft nu ook strengere inreisregels, een test is verplicht voor ongevaccineerden: https://www.srf.ch/news/schweiz/umstaen ... n-ab-heute

Ook moet iedereen een PLF invullen (behalve transitverkeer).
Ah, daarom is me dat deze week 5 keer gevraagd aan de grens. :emo: naar een formulier is nooit gevraagd, ook niet toen ik zei dat ik naar St Moritz ging.

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 20 sep 2021, 20:13

Ben dit weekend een lang weekend in Parijs geweest en zo'n beetje de enige plek waar ik niet gecontroleerd ben geworden is de grens. Verder is echt overal is m'n QR-code gescand geworden: musea, terrassen, cafés, restaurants; eigenlijk overal behalve in winkels en het OV. Had verwacht dat de soep niet zo heet gegeten zou worden als hij werd opgediend, maar de Fransen laten er absoluut geen gras over groeien.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 20 sep 2021, 20:14

Hidalgo haar stad is niet meer wat ze is geweest.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 20 sep 2021, 20:18

Ik sprak de hotel/restaurant eigenaar waar ik verbleef (in een klein dorpje in de buurt van Chartres) en zij gaf aan er totaal niet in te geloven, maar als de dood te zijn voor geüniformeerde of sneaky undercover controles. Toen er alleen nog buitenlanders over waren, durfde ze het wel aan om het er over te hebben en ging ook de muilkorf af. Werd het toch nog gezellig :rofl2:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 20 sep 2021, 20:53

Chrysa schreef:Ah, daarom is me dat deze week 5 keer gevraagd aan de grens. :emo: naar een formulier is nooit gevraagd, ook niet toen ik zei dat ik naar St Moritz ging.
Dat verplichte inreisformulier geldt ook pas sinds vandaag. ;-)

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 20 sep 2021, 21:07

Gisteren was ik in station Lille-Flandres, toen ik daar de plaatselijke snelvoedselgelegenheid met grote M binnenstapte werd daar meteen de "pass sanitaire" gevraagd.

Voor als je een TGV wou nemen stonden er meerdere van dit soort borden:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Davy op ma 20 sep 2021, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 sep 2021, 21:09

Davy schreef: ma 20 sep 2021, 21:07 Gisteren was ik in station Lille-Flandres,
Oriënt Express bekeken?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 20 sep 2021, 21:11

SnarfFlevoland schreef: ma 20 sep 2021, 20:53
Chrysa schreef:Ah, daarom is me dat deze week 5 keer gevraagd aan de grens. :emo: naar een formulier is nooit gevraagd, ook niet toen ik zei dat ik naar St Moritz ging.
Dat verplichte inreisformulier geldt ook pas sinds vandaag. ;-)
Ben vandaag dan ook 2 keer Zwitserland ingereden. :yes:

De controle bij Livigno was vandaag uiterst streng, zelfs de Italianen controleerden nu op de grensovergang richting Zwitserland.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 20 sep 2021, 21:18

Pino schreef:
Davy schreef: ma 20 sep 2021, 21:07 Gisteren was ik in station Lille-Flandres,
Oriënt Express bekeken?
Inderdaad ja. Had nog 2 dagen over op de Interrailpas dusja maar eens die kant opgegaan. In de trein zelf (de NMBS-boemel vanuit Kortrijk) trouwens geen controles gehad.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 20 sep 2021, 21:24

Chrysa schreef:De controle bij Livigno was vandaag uiterst streng, zelfs de Italianen controleerden nu op de grensovergang richting Zwitserland.
Ben je daar direkt ergens ondergebracht of hoe komt het dat je zo vaak naar Livigno en weer terug moet rijden?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 20 sep 2021, 21:34

Als diesel 95 cent per liter is, neem ik dat mee in het plannen van mn roadtripjes op vakantie. ;) (Zit in Valtellina)