Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

R-R-L
dorpsstraat

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door R-R-L » ma 20 sep 2021, 22:58

Diesel 95ct/liter? Waar dan? In goedkoop Luxemburg tikte ik vorige week alsnog 1,23/l af. Van Italië weet ik nog dat ik een 5 jaar terug zo opkeek van de dieselprijs dat ik het 2 jaar later mooi vond dat ik Nice > Villach zonder tanktop in Italië af kon doen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 sep 2021, 23:18

R-R-L schreef: ma 20 sep 2021, 22:58 Diesel 95ct/liter? Waar dan?
Livigno dus, dat zegt Chrysa toch? ;)

En daar is diesel momenteel inderdaad € 0,957 per liter: https://www.prezzibenzina.it/distributo ... %20franca)

Benzine voor € 1,102 is overigens ook niet verkeerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 sep 2021, 2:42

mvalkenburg schreef: ma 20 sep 2021, 19:52 En 8-12 uur gemuilkorfd in het vliegtuig zitten. Kleine moeite allemaal.
Dit jaar al een paar keer gedaan, ik ben op vakantie naar Curaçao geweest en voor werk naar Bogotá. Met chirurgische maskers, liefst als ze niet te strak zitten, is dat nog best uit te houden, met een FFP2 is het minder. Joh, ik ben al lang blij dat ik naar steeds meer landen weer intercontinentaal kan reizen, en naar Colombia zelfs zonder coronagerelateerde inreisrestricties (geen test- of vaccinatieverplichting). En terug hoef ik ook niet te testen, ik ben ingeënt en het coronapaspoort is voldoende.

Ik ben blij dat steeds meer landen de grenzen openen, en van oranje reisadviezen heb ik mij de laatste ruim anderhalf jaar weinig aangetrokken.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 21 sep 2021, 8:51

Coen Tunnel schreef: ma 20 sep 2021, 23:18
R-R-L schreef: ma 20 sep 2021, 22:58 Diesel 95ct/liter? Waar dan?
Livigno dus, dat zegt Chrysa toch? ;)

En daar is diesel momenteel inderdaad € 0,957 per liter: https://www.prezzibenzina.it/distributo ... %20franca)

Benzine voor € 1,102 is overigens ook niet verkeerd.
Niet iedereen zal weten dat in Livigno de benzine en diesel geen accijnzen hebben, om dit afgelegen gebied te ondersteunen.
Een grote verrassing is dan ook dat je halverwege Bormio bovenop de pas een douane post tegenkomt. Alle andere toegangswegen van dit gebied komen uit Zwitserland.

In de rest van Italie lijken de benzine en diesel prijzen overigens op de Nederlandse, waarbij diesel iets duurder en benzine iets goedkoper is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 21 sep 2021, 9:09

Nou, de adviesprijzen van Italië liggen toch wel ruim onder de Nederlandse hoor. In Italië tankte ik in augustus euro95 voor een EUR 1,67 waar je in Nederland eerder EUR 1,85 betaalt. Nederland is wellicht wat beter voorzien van pompen die onder die adviesprijs verkopen, maar dat zijn dan ook de enige plekken waar de prijzen maar een paar cent boven de Italiaanse liggen.

Ik vond het wel opvallend, want Italië had van oudsher de naam duur te zijn met benzine. Maar als je een beetje verder kijkt: dat is het ook in vergelijking met vrijwel alle West-Europese landen. Het is alleen Nederland dat nóg duurder is.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 21 sep 2021, 9:25

mvalkenburg schreef: ma 20 sep 2021, 19:52 En 8-12 uur gemuilkorfd in het vliegtuig zitten. Kleine moeite allemaal.
Als je eet of drinkt mogen de maskers af (doe er lekker lang over dus) en als mensen slapen (licht gedimd) let er ook niemand op, althans niet bij TAP. Op mijn vlucht naar Brazilie en terug had ik het masker maar de helft van de tijd op, met name rond de start en landing. Leuk is anders maar het viel reuze mee. Op de luchthavens is het vervelender, omdat je dan sleept met bagage en je meer zuurstof nodig hebt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 21 sep 2021, 9:56

^^ Vorige week op en neer naar Lissabon gevlogen met Brussels Airlines (3 uur vlucht). Er werd werkelijk ieder kwartier omgeroepen dat je je mond-neusmasker moest dragen en hoe je het moest dragen (mond en neus!). En dat steeds weer in drie talen (Frans, Nederlands, Engels). Ik werd er knettergek van. Nog irritanter dan het mondmasker zelf.
En inderdaad: we bestelden een biertje met een zakje nootjes en hebben daar heeeeel lang over gedaan....

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 21 sep 2021, 11:01

^^ Dat continue drietalige geschreeuw door de speaker bij Brussels Airlines viel me vorige week ook op. Het was niet eens alleen Corona-gerelateerd trouwens. Ik kreeg er echt een “Hugo de Jonge, zitten en je muil houwen”-gevoel van, want op die manier bleef het maar onrustig.

De man op de stoel voor mij is ook wel vijf keer gevraagd om zijn masker weer op te zetten. Blijkbaar neemt de cabin crew hun taak in elk geval zeer serieus.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 21 sep 2021, 11:15

Toch blijft het raar dat je in een vliegtuig een mondkapje moet dragen na 25 september. Je bent immers geplaceerd en er zal minder gelopen worden dan in een theater. :D
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 sep 2021, 15:44

Ds79m schreef: di 21 sep 2021, 11:01 ^^ Dat continue drietalige geschreeuw door de speaker bij Brussels Airlines viel me vorige week ook op. Het was niet eens alleen Corona-gerelateerd trouwens. Ik kreeg er echt een “Hugo de Jonge, zitten en je muil houwen”-gevoel van, want op die manier bleef het maar onrustig.

De man op de stoel voor mij is ook wel vijf keer gevraagd om zijn masker weer op te zetten. Blijkbaar neemt de cabin crew hun taak in elk geval zeer serieus.
Dan gaat het er bij KLM toch een stuk relaxter aan toe.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 21 sep 2021, 18:04

Palance schreef: di 21 sep 2021, 11:15 Toch blijft het raar dat je in een vliegtuig een mondkapje moet dragen na 25 september. Je bent immers geplaceerd en er zal minder gelopen worden dan in een theater. :D
Internationale afspraken. Pas als een meerderheid van de landen eraf wil gaat het eraf. Misschien dat er nationale vluchten (London-Aberdeen ofzo) zijn waar het niet hoeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 sep 2021, 19:11

^^ Bij internationale vluchten heb je inderdaad te maken met afspraken tussen twee landen. Bij binnenlandse vluchten kan er van internationale regels afgeweken worden, zo zijn in sommige landen de veiligheidscontroles voor binnenlandse vluchten minder streng dan voor internationale vluchten. In Colombia mag je bijvoorbeeld gewoon een flesje water meenemen door de veiligheidscontrole voor een binnenlandse vlucht.

Binnen Europa volgen de meeste landen de regels van de EASA, dus bijvoorbeeld ook in Denemarken en Zweden zijn voor binnenlandse vluchten nog steeds mondkapjes nodig. In Zweden zijn mondkapjes overigens niet verplicht op het vliegveld, maar wel aanbevolen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 21 sep 2021, 19:28

Ik denk dat landen hier met name op aansturen om goodwill te houden bij “de ontvanger” dat je geen vliegtuig vol besmettingen binnenbrengt. Actie voor de bühne, maar het houdt de grenzen open. Maar het punt is uiteindelijk ook breder: in de VS is het bijvoorbeeld een federale regel en ik kan het ook niet echt los zien van wat je ziet in het OV of wat Oostenrijk nu gaat doen in skiliften. Als afgesloten plek waar mensen uit alle hoeken binnengaan en na hun samenzijn weer alle kanten uit bewegen, is de kans voor een verspreiding in die laatste fase groot. Dus daarom maar dat extra slot op de deur, al geeft het een bescherming van vrijwel niets.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 21 sep 2021, 19:43

Hoewel ik het ergste vrees, hoop ik toch echt dat die krengen ook in het vliegtuig nog een keer afgeschaft worden. Maar gezien het stugge vasthouden door veel landen zie ik het niet gauw gebeuren. Ik vraag me oprecht af wat de criteria gaan zijn voor afschaffing van dit “kleine moeite”lapje.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 21 sep 2021, 20:21

^^ Ik vermoed het moment dat de grote maatschappijen het zelfvertrouwen terug hebben om te roepen “zo jaag je onze klanten weg voor een mini-risico en komen we er nooit bovenop voor de enorme staatssteun die jullie ons gegeven hebben. Vliegen moet weer aangenaam worden nondeju.”

Vermoedelijk niet voor april volgend jaar.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 21 sep 2021, 20:26

Tja, Alitalia ging failliet gaan nog voor de zomer van 2017...die vliegen ook nog steeds. Ik stel me niet zo heel veel illusie bij schulden bij luchtvaarmaatschappijen. Dat Sabena failliet is gedraaid was meer omdat men dat toeliet te gebeuren, dan men sinds 2017 Alitalia toelaat van te overleven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 sep 2021, 20:46

Sabena en Alitalia zijn/waren wereldwijd geen grote spelers. Als maatschappijen als Delta, British Airways, Lufthansa, Emirates, etc. gaan klagen, dan zal het een ander verhaal worden. Emirates kan op flinke staatssteun rekenen, maar de nationale overheden zullen Delta, British en Lufthansa niet failliet willen zien gaan.

De vraag is of reizigers zich echt in grote mate laten tegenhouden door een mondkapjesplicht. Momenteel zijn de reisrestricties naar veel landen het grootste probleem.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 21 sep 2021, 22:20

^^ Je ziet nu in de nazomer toch wel steeds meer pleziertripjes komen. In ieder geval binnen Europa, maar zelfs intercontinentaal durven mensen weer dingen aan als familie-reünies (al moet dat dan vaak mét quarantaine en andere plichtplegingen). Dat betekent ook dat de rol van de luchtvaartmaatschappijen langzaam weer draait van "het noodzakelijke mogelijk maken, maar daarvoor een flink offer mogen vragen van de reiziger" naar "vliegen moet weer leuk zijn". Het zal denk ik de winter nog wel duren, maar daar zullen ze op enig moment wel wat vocaler over worden.

Wat betreft maatschappijen die failliet gaan en zombiemaatschappijen die toch maar lijken te overleven (waaronder ik dan toch Alitalia 2.0 reken, want half oktober vindt een soort doorstart plaats daar): uiteindelijk draait men op politieke wil om er belastingcenten aan stuk te slaan. Bij Swiss en Sabena was dat op een gegeven moment; bij Alitalia en anderen is er nog genoeg wil. Maar het is niet oneindig. Ik heb vorig jaar gezien wat voor soort politiek wensenlijstje er bij KLM is neergelegd. Het is best om dat te vragen als tegenprestatie, maar wanneer je bezig bent met je politieke stakeholders, ben je niet bezig met je echte business. Wordt op enig moment duidelijk dat KLM een bodemloze put is, dan gaan politieke partijen toch ook menen dat die systeemfunctie van Schiphol minder waard is dan de voortdurende investeringen in iets dat natuurlijk ook niet mooi staat in een duurzamer profiel. De wens om snel van de Staat als lender of last resort af te komen, zal bij luchtvaartmaatschappijen, belastingbetalers én politici echt wel groot zijn. En dus zullen beide laatstgenoemden zich gevoelig tonen wanneer de eersten beginnen over "stop nou eens met die gekkigheid, dan zijn we weer sneller van onze staats-infusen af." Mits die boodschap op een strategisch handig moment wordt gebracht. Het is nu én niet politiek opportuun én ik denk dat toch vrij veel potentiële passagiers bangig zouden worden van het idee.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 22 sep 2021, 9:52

Aan de ene kant denk ik laat dat vliegen maar zo onaantrekkelijk mogelijk blijven juist om al die fun tripjes tegen te gaan (vanuit een duurzaamheidsgedachte), aan de andere kant zie ik aan al die maatregelen die er al de afgelopen jaren genomen zijn onder het mom van veiligheid en uitgeklede service dat iedereen die ook maar gewoon slikt. Vliegen komt gewoon neer op "even afzien en daarna fun".

Dus dat mondkapje zal vast niet zo'n groot effect hebben....

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 22 sep 2021, 9:55

exroosje schreef: wo 22 sep 2021, 9:52 Vliegen komt gewoon neer op "even afzien en daarna fun".

Dus dat mondkapje zal vast niet zo'n groot effect hebben....
Dat was altijd al zo bij mij (ik vind vliegen echt veredeld veevervoer), dus hier heb je inderdaad wel gelijk. Dat kapje kan er ook wel bij.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 22 sep 2021, 12:04

Voor mij is het kapje een reden om het vliegtuig vooralsnog lekker te laten voor wat het is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 sep 2021, 16:50

Gisteren vertrokken vanuit Bogotá in Colombia, vandaag teruggekomen in Nederland, met de KLM-vlucht (tussenlanding in Cartagena). Bij de rij voor het inchecken in Bogotá werd me gevraagd of ik gevaccineerd was, toen ik dat bevestigde kreeg ik een stickertje op mijn paspoort, maar er werd niks gecontroleerd. Ik hoefde mijn vaccinatiebewijs niet te laten zien. De vlucht was zonder verdere bijzonderheden, en bij aankomst op Schiphol was er zoals gebruikelijk voor vluchten vanuit Colombia een snelle paspoortcontrole bij de uitgang van de gate, voordat de officiële paspoortcontrole plaatsvond, maar in coronagerelateerde documenten was niemand geïnteresseerd. Wel kon ik bij het uitlopen van de aankomsthal nog twee gratis zelftestjes afhalen. Inmiddels heb ik daar één van gebruikt; negatief. :)

Colombia zelf heeft trouwens geen inreisrestricties: vaccinatie of een negatieve test is niet verplicht.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 26 sep 2021, 17:14

Coen Tunnel schreef: zo 26 sep 2021, 16:50bij aankomst op Schiphol was er zoals gebruikelijk voor vluchten vanuit Colombia een snelle paspoortcontrole bij de uitgang van de gate, voordat de officiële paspoortcontrole plaatsvond
Waarom is dat? Levert dat iets op?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 sep 2021, 17:20

^^ De douane voerde de controle uit. Het zal wellicht zijn om verdachte figuren (drugssmokkel) er uit te pikken, al is het niet zoals de 100%-controle zoals die op vluchten vanaf bv. Curaçao wordt uitgevoerd, want die controles zijn in een aparte ruimte.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 26 sep 2021, 20:50

Dat lijkt logisch, maar ik zou verwachten dat de normale pascontrole daar ook op zou letten.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 26 sep 2021, 21:20

Ik ben weer terug van de AGAB meeting in Koblenz (en daarvoor een week in Nederland).
Ik ben zes keer een grens overgegaan en nergens gecontroleerd. Wel zag ik op weg naar Venlo op de A61 dat er in de andere richting gecontroleerd werd. Niet bij de grens maar na de tweede afrit.

Tot mijn grote vreugde was de AGAB meeting praktisch net als vroeger. Het enige was dat ik mijn COVID-certificaat moest laten zien bij het inchecken in het hotel, en als ik rondliep een mondkapje moest dragen. Maar af en toe vergat ik dat (net als vele anderen), en ook het personeel droeg het meestal wel maar niet altijd.
Maar verder: Er waren evenveel mensen als anders, we hebben resten van de vooroorlogse voorloper van de A48 bekeken en hadden een rondgang in de Moseltalbrücke en gingen daarna nog naar Koblenz. 's Avonds waren er voordrachten met veel foto's en kaarten, sommige mensen hadden oude kaarten meegenomen en we kregen enkele interessante brochures, o.a. over de verbreding van de A2 en de bouw van de A46/A445.
Ik heb voor het eerst sinds anderhalf jaar weer mensen de hand geschud en voor het eerst sinds Augustus 2020 weer in een restaurant gegeten.

Ik heb al mijn foto's al bekeken en zal ze de komende weken bewerken.
Ik ben ook voor het eerst sinds 2019 weer in Amsterdam geweest. Op de mondkapjes in het openbaar vervoer na zie ik eigenlijk geen verschil met vroeger.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021, 22:31

marcel schreef: zo 26 sep 2021, 21:20Ik ben zes keer een grens overgegaan en nergens gecontroleerd.
Grenscontroles kwamen toch vaak ter sprake in dit topic, maar er lijkt deze zomer amper sprake van te zijn. Met enkele uitzonderingen. Van alle landen heeft Noorwegen de grens het meest hermetisch gecontroleerd, je kon daar gewoon niet inkomen zonder grenscontrole lijkt het. Denemarken was ook actief maar dat zijn ook maar een paar grensovergangen en kennelijk vooral steeksproefsgewijs. Verder Oostenrijk, vooral aan de grote grensovergangen met Hongarije en Slovenië, maar ook steeksproefgewijs. En Bayern weer aan de grens met Oostenrijk (en wellicht vice versa).

Maar elders leek het toch minimaal te zijn.

In Nederland ook de typische aanpak: ze kondigen controles aan, de eerste paar dagen de media er bovenop en na 1 week blijkt dat er 200 mensen zijn gecontroleerd op vele honderdduizenden grenspassages. Iedereen bang om niks.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 sep 2021, 22:49

duikgek89 schreef: zo 26 sep 2021, 20:50 Dat lijkt logisch, maar ik zou verwachten dat de normale pascontrole daar ook op zou letten.
Dat doet de marechaussee, en die met op andere zaken dan de douane. Bovendien gaat dat voor EU-burgers vaak via de self-service automaten.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 27 sep 2021, 6:11

Afgelopen weekend heb ik een tripje gemaakt, waarin de volgende grenspassages voorkwamen:
- NL - D (A74-A61)
- D - B (A44-E40)
- B - L (N68-N7)
- L - F (A3-A31)
- F - D (A320-A6)
- D - NL (A61-A74)

Nergens waren grenscontroles. Echt nergens.

In Luxemburg, Frankrijk en Duitsland supermarkten en tankstations bezocht; binnen waren mondkapjes verplicht en had iedereen ze op.

In Frankrijk (Colmar) in het hotel waren mondkapjes verplicht als je niet aan tafel zat.

In Duitsland (Zendscheid) in het hotel mocht het mondkapje permanent af nadat ik mijn QR-code had laten zien. Dit was de enige keer dat ik de QR-code moest laten zien; hij is overigens alleen visueel gecontroleerd, dus niet gescand.

En bij een café in Duitsland (Kreuzau) moest ook op het terras (eigenlijk een grasveld) het mondkapje op als je niet aan tafel zat.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 27 sep 2021, 12:30

Chris schreef: zo 26 sep 2021, 22:31na 1 week blijkt dat er 200 mensen zijn gecontroleerd op vele honderdduizenden grenspassages. Iedereen bang om niks.
Niet helemaal niks: de kans op controle is er.
Vergelijkbaar met de maximum snelheid: misschien worden er maar 200 mensen op de honderdduizenden bekeurd, toch blijft het een punt van discussie.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.