Apeldoorn - Charleval, Provence (27/28 juli)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pindaklaas
woonerf

Apeldoorn - Charleval, Provence (27/28 juli)

Bericht door Pindaklaas » zo 21 jun 2020, 11:50

Op 27 juli hopen wij af te reizen vanuit Apeldoorn naar Charleval (Bouches-du-Rhône/Provence). Een behoorlijk recht-toe-recht-aan route natuurlijk, via Luxemburg, A31, A6 en A7.

Wat het voor mij nieuw is, is dat wij dit jaar voor het eerst heel burgerlijk een caravan meeslepen naar het zuiden.
Op een maandag in de zomervakantie verwacht ik nergens extreme drukte. De enige bijzonderheid die ik tegenkwam is dat ik met aanhanger even om Luik heen moet, ipv er doorheen.

Weet iemand ook wat ik mag verwachten van de spits in Lyon, midden in de zomer? We houden in elk geval de verkeersinfo/Google Maps even goed in de gaten als we bij Lyon in de buurt zijn, en kiezen dan de route die wij nemen. Waarschijnlijk passeren we Lyon pas op de 28e, na een overnachting ergens in de buurt van Dijon/Mâcon.

Zie ik nog zaken over het hoofd, en zijn er nog handige tips en trucs voor wat betreft de route?

Km357
expressweg

Re: Apeldoorn - Charleval, Provence (27/28 juli)

Bericht door Km357 » zo 21 jun 2020, 12:02

Lyon passeren op een woensdag zou niet al te veel problemen mogen opleveren. Probeer als het kan de spits te vermijden dus zowat tussen 10 en 15h door Lyon te rijden en dan ga je geen structurele file tegenkomen. Op zich met caravan raad ik wel de A46/N346 aan ipv door Lyon.

Als ik het goed heb, ga je bij Sénas van de A7 en dan is het nog een klein stukje. Ook daar verwacht ik geen problemen.

Mijn ouders die met de camper reizen zijn altijd vol lof over de kasteelcamping van Gigny-sur-Saone trouwens (domaine-eperviere.com), dat ligt tegen Tournus dus ongeveer waar je toch wou stoppen. Restaurantje is ook goed naar het schijnt, dus hoef je niet direct onmiddellijk te koken op je tussenstop.

Simulatie van kost kan je hier vinden: https://domaine-eperviere.premium.secur ... uctType=31

Pindaklaas
woonerf

Bericht door Pindaklaas » zo 21 jun 2020, 14:52

^^
Bedankt voor de campingtip. Deze gaan we zeker in de gaten houden!
Als er geen file staat vind ik het zelf geen enkel probleem om dwars door Lyon te gaan, ook niet met caravan. De ene haakse bocht op de route is niet de moeite van het omrijden waard. Verder hoef je nergens af te slaan. Kwestie van afstand houden en rustig op de rechterrijstrook doorhobbelen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 21 jun 2020, 15:52

Klopt, ik ben niet ervaren in het rijden met een caravan, dus als er een degelijke afdaling is of wat bochtenwerk gaan er bij mij bellen rinkelen om dat af te raden.

Maar goed, op de A46 is er ook een serieuze afdaling richting het knooppunt A46-A42 dus de tunnels in Lyon zullen niet gevaarlijker zijn.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 22 jun 2020, 13:00

^^ Mijn vader reed met de caravan via de A46. Volgens mij was dat prima te doen.

Pindaklaas
woonerf

Bericht door Pindaklaas » di 28 jul 2020, 22:46

Km357 schreef:
zo 21 jun 2020, 12:02
Mijn ouders die met de camper reizen zijn altijd vol lof over de kasteelcamping van Gigny-sur-Saone trouwens (domaine-eperviere.com), dat ligt tegen Tournus dus ongeveer waar je toch wou stoppen.
Wij zijn uiteindelijk Tournus een paar km voorbij gereden en een camping gepakt in Uchizy. Dit was de eerste camping die wij telefonisch te pakken kregen. Zeer basic (2 sterren) maar ook heel relaxed. 'Zet die caravan maar ergens op het grasveld'. Met uitzicht over de Sâone. Restaurant serveerde friet met kipnuggets. Ook heel basic. Maar ja, de kinderen zijn er tevreden mee en ik dus ook :top:

Over de reis heb ik weinig terug te koppelen. Verliep erg voorspoedig, zelfs met een kind van 9 maanden. Bij de tunnels van Lyon ging het verkeer wat stroperig. Die ene minuut vertraging was alles wat we hebben gehad.