Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Chris » do 16 jul 2020, 11:55

exroosje schreef:
do 16 jul 2020, 11:50
Echt goede alternatieven in Frankrijk heb ik nog niet gehoord eigenlijk.
Die zijn er ook niet. En als ze er wel zijn, lopen die ook vast (zoals in Duitsland). Elke vakantieganger wil die filevrije alternatieve route die maar een paar minuten langer is dan de standaard route. Die bestaat dus niet.

Dat is ook de reden dat niet voor de hand liggende alternatieven wel filevrij blijven. Want 100 of 150 kilometer omrijden, dat is dan weer te veel gevraagd. In Zwitserland is de Simplon of Grand-Saint-Bernard meestal zelfs vrijevrij als er 4 uur wachttijd is voor de Gotthardtunnel. 'te ver om' of 'te veel niet over de snelweg' is dan de argumentatie. Als men die alternatieven überhaupt kent met deze tijd van Google Maps en GPS.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 jul 2020, 12:37

exroosje schreef:
do 16 jul 2020, 11:50
De meest file vrije optie is volgens mij naar Basel, dan st Bernard en dan Savona of Tende. Als de Gotthard mee lijkt te vallen dan toch COmo en dan desnoods naar Turijn rijden (als alles even rood is bij Genua als vandaag, geen reden om aan te nemen dat dat niet zo is).
Gotthard staat vier kilometer op het moment; dat zal morgen rond deze tijd nog wel ietsje meer zijn. Over Genova zit ik nu naar de Italiaanse verkeersinformatie te luisteren. De gemelde vertraging op het laatste stuk A26 is een stuk langer dan wat Google daar signaleert. Google suggereert tien minuten vertraging, Isoradio meldt veertig. Dat zijn dan toch wel factoren die combineren naar een andere route.

Om de meldingen op het Italiaanse deel van je route onderweg in de gaten te kunnen houden: http://www.televideo.rai.it/televideo/p ... topagina=1 (er moeten betere bronnen zijn dan Teletekst, maar daarnaar zou ik moeten zoeken)

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 16 jul 2020, 13:56

Dat het laatste stuk A8 tussen Nice en Menton als rood wordt getoond heeft veel te maken met de 2 toch wel zware hellingen die op dat tracé zitten en de vele tunnels, bochten en viaducten. Het is heel mooi maar ook spanned stuk om te rijden en als je wat problemen hebt met vrachtwagens vertraagt het al snel op de midden en linkerrijstrook. Daar wordt dacht ik wel niet meer gewerkt waar dat verleden zomer wel nog het geval was.

Van Menton naar Italië kan het soms ook goed vastlopen door het tolstation bij 20miglia.

Als je wat rondtourt in de buurt, vergeet niet dat het stuk tussen Sortie 58 en 59 gratis is...in beide richtingen uiteraard. Kan al eens verschil geven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 jul 2020, 14:35

Met wijsheid achteraf is het makkelijk lullen, maar Frankrijk lijkt de logischer route te zijn geweest. Vanmiddag een uur wachttijd voor de Gotthard, 40 minuten bij Genova en een 35 minuten vertraging tussen Lyon en Orange.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 17 jul 2020, 21:58

correct. Helaas hadden we echter zwitserland gekozen vanwege de voorspellingen.. Echter door genua viel de gotthard af en is het bernhard turijn geworden.

De route die.eigenlijk altijd kan en vandaag geen enkele vertraging kende behalve een geopende brienenoordbrug. Dus vertrek den haag 3u dan kuxemburg , dan a4 met afsnijden straatsburg ivm ochtendspits, basel, bern martigny bernhardtunnel(lunch op een leuk terrasje) aosta turijn savona menton.overal goed doorrijden en zelfs af en toen stevig, vooral in italie
Aankomst 1800u

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 jul 2020, 22:10

15 uur over een 1400 kilometer; dan heb je echt een prima rit gehad. :top: Als je je bedenkt dat je voor de 80 kilometer Sint Bernard wel een anderhalf uur moet rekenen (je lunch daargelaten), zit je op de rest op 100 per uur gedurende een behoorlijk lange dag. Vanaf hier: goede vakantie!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 jul 2020, 22:16

Da's een stevige rit, 15 uur vind ik persoonlijk wat te lang, 10-12 uur is mijn max. Maar gezien de afstand, route en vrijdag is dat zeker geen slecht resultaat.

Voor wat betreft de Franse A7, ook als er geen file staat of slechts wat plukjes dan heb je wel een lang stuk met nerveus verkeer op een bomvolle snelweg. Dat rijdt ook niet bepaald ontspannend. Dat in zichzelf is al een reden dat ik vrijdag/zaterdag in juli en begin augustus het liefst vermijd als reisdag.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 jul 2020, 22:21

Chris schreef:
vr 17 jul 2020, 22:16
Voor wat betreft de Franse A7, ook als er geen file staat of slechts wat plukjes dan heb je wel een lang stuk met nerveus verkeer op een bomvolle snelweg. Dat rijdt ook niet bepaald ontspannend.
En dan is er ook wel wat voor te zeggen om op een dag als deze via Martigny, Aosta, Turijn en Savona te rijden. Dan zit je tussen Bern en Savona op grotendeels behoorlijk rustige wegen. En dan kun je op wegen als de Italiaanse A5 en A6 inderdaad ook lekker doorrijden.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 17 jul 2020, 22:26

exroosje schreef:
vr 17 jul 2020, 21:58
aosta turijn savona menton.overal goed doorrijden en zelfs af en toen stevig, vooral in italie
Euhh, was dat wel zo slim?

:arrow: Italiaanse trajectcontrole
A6 Savona - Torino Carmagnola - Marene 19 km
A6 Savona - Torino Ceva - Millesimo 6 km
A6 Savona - Torino Altare - Savona 4 km
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » zo 19 jul 2020, 23:09

Systeem tutor is mij bekend. De eerste nederlander die er echter een boete door heeft gekregen moet ik nog horen. Italianen vertellen me dat het meestal uit staat en dan ook nog alleen snelheden van gemiddeld boven de 150 detecteert. En dan moet je dus flink harder rijden om dat te halen.

Zwitserland is een stuk irritanter....

Bernhard hebben we overigens wel.de.tunnel genomen. Die bleek maar liefst 29 euro te kosten. Ik dacht dat het 24 franc was.....31 dus.... Gelukkig is het vignet al.weer doorverkocht...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 19 jul 2020, 23:32

Die tunnel is juist een van de makkelijkste wegen in Europa om te omzeilen wat tol betreft. :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jul 2020, 8:21

Dat klopt, al kost de pas je denk ik wel al gauw een half uurtje extra.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 jul 2020, 8:36

^^ En het moet maar zijn waarop je zit te wachten op zo’n lange rit. Hoewel het boven wel aardig lunchen is, als dat het tijdstip is waarop je er rondrijdt...

Nog over Italiaanse boetes: ik heb wel degelijk parkeerboetes mogen ontvangen thuis, dus Italiaanse overheden kunnen het wel. Maar behalve dat ze vaak uit staan, moet je nog best doorrijden wil je op een langer traject gemiddeld boven de 130 plus foutmarge komen. Ook natuurlijk omdat de snelheid op de meter in je auto altijd boven je daadwerkelijke snelheid ligt. Weet eigenlijk niet hoe die foutmarge precies ligt. Vermoedelijk niet op 20 kmh / gemiddeld 150 rijden, maar het zou best kunnen dat je veel in de buurt van 150 op de teller moet zitten om bij die marge te komen.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 23 jul 2020, 10:08

Normaal neem ik ook altijd de pas, want die is zeker redelijk vlot. Een half uurtje kost het je toch al gauw, al heb ik hem ook eens om 7.30 's ochtends gereden en toen was ik er zo over. Nu telde elke minuut...

Maar de tunnel is asociaal duur voor wat hij biedt.

De tutor staat zelfs een stuk hoger dan de max afgesteld. Dus je moet erg je best doen om met ander verkeer er in de buurt van te komen.

Op de at6 en bv ook de a26 staat de tutor juist op de bergachtige afdaling en daar mag je dan 100 terwijl je af en toe een haakse bocht tegenkomt. Ik geef het je te doen.

Parkeerboetes (en ZTL) zijn van gemeentes die een of ander obscuur bureautje gebruiken (European municipality outsourcing) . De centrale overheid maakt daar volgens mij geen gebruik van.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jul 2020, 12:05

exroosje schreef:
do 23 jul 2020, 10:08
Normaal neem ik ook altijd de pas, want die is zeker redelijk vlot. Een half uurtje kost het je toch al gauw, al heb ik hem ook eens om 7.30 's ochtends gereden en toen was ik er zo over. Nu telde elke minuut...

Maar de tunnel is asociaal duur voor wat hij biedt.
Voor incidentele gebruikers natuurlijk wel, met een enkele reis van CHF 31,20. Maar er zullen genoeg mensen zijn die dat wel over hebben voor de tijdswinst van een half uur, en het comfort van de directe tunnel in plaats van de route over een bergpas. En in de winter heb je simpelweg geen alternatief, dus dan kun je dat soort prijzen sowieso wel vragen.

Voor regelmatige gebruikers zijn er 10- en 20-rittenkaarten die twee jaar geldig zijn, en fors goedkoper zijn. Een kaart voor 20 ritten kost CHF 168,00, dat is CHF 8,40 per rit.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 11 aug 2020, 14:24

Inmiddels weer thuis. Na Menton in Cannobio (Lago MAggiore), Colli Euganei (Veneto) en Jungholz (Oostenrijk) geweest. Afgelopen zaterdag via de Brenner, was drukker als gedacht dus toch maar doorgereden op de Valdastico en binnendoor naar Trento. Ook daarbij wat stukje Pedemontana Veneto in aanleg gezien (reden er deels over bij Bassano di Grappa) .

De week ervoor dwars over op de A4, wel druk, maar geen problemen en de week daarvoor van Menton naar Cannobio , waar we wederom de italiaanse A26 moesten vermijden, gelukkig is dat nu voorbij (te laat voor ons helaas).

Gisteren terugreis in Duitsland over A7 A3. Reed lekker door over het algemeen. Wel irritante baustelles op vooral de A7 boven Ulm en natuurlijk A3 boven Keulen.

Dat is wel opvallend dat je in Italie en Frankrijk zo weinig werkzaamheden tegenkomt ( en zo ja alsnog redelijk door kunt rijden) en in Duitsland zit het er vol mee (en ook ALTIJD op de Brenner, irritant omdat je daar ook nog een s apart tol voor betaalt....)

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 11 aug 2020, 15:37

^^ Er valt wel wat positiefs te zeggen voor de tolwegen in Frankrijk. Italië ben ik minder mee bekend, maar ja met geld, komt bouwcapaciteit en ervaring en dan gaat het allemaal wel wat vlotter dan in Duitsland.

Wat vond je van Menton?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 aug 2020, 15:56

Wat ook ergens een rol speelt is dat Frankrijk zijn doorgaande snelwegen koste wat kost vrij wil hebben voor de vakantietijd wanneer de intensiteiten het hoogst zijn (terwijl dat dé periode bij uitstek is om bij Parijs te klussen). Italië heeft iets soortgelijks; er wordt altijd goede sier gemaakt dat projecten kort vóór een grote uittocht zijn afgerond. Duitsland werkt gewoon omgekeerd: de intensiteiten liggen in de zomer lager, dus dan gaat men werken. Het feit dat in delen van het land de winter ook echt een ongeschikte tijd is, komt daar ook nog eens bij.

Met dat laatste heb je ook meteen dé reden te pakken dat de Brenner nog wel meerdere zomers gedoe gaat geven.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 11 aug 2020, 20:37

Menton zijn we al een aantal keren geweest. Het heeft de meest Italiaanse sfeer van de plaatsen aan de cote d'azur, zonder de nadelen van Italie irt strand: volledige verpachting. Dus een leuke boulevard met restaurantjes direct aan zee. In Ventimiglia heb je dat dus niet.

Ik snap overigens niet dat ze in duitsland voor wegdekvernieuwing rustig 2 jaar uittrekken. Dat doen wij toch in stukjes ' s nachts of hooguit een paar weekendafsluitingen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 aug 2020, 20:43

In Duitsland doen ze niet veel aan preventief onderhoud, dus de hele verharding is dan blijkbaar bezweken en moeten ze het er tot op het zandbed alles uitslopen. Ja dat doen wij in Nederland ook niet in een nacht of weekend over een paar kilometer...