Venray-Mayrhofen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

JarnoNL96
polderweggetje

Venray-Mayrhofen

Bericht door JarnoNL96 » ma 06 jul 2020, 20:10

Goedenavond allemaal!

Op Maandag 27 Juli vertrekken we met de auto naar Mayrhofen. Het is de bedoeling hier rond 04.30/05.00 aan te rijden.
Nu zit ik met een paar dingetjes,
Ik heb 2 opties, namelijk de A3-A9-A99-A8-A93, echter zie ik op dit stuk route veel wegwerkzaamheden aangegeven staan, met name de A3 en ook de A9, het is al lang geleden dat ik deze route genomen heb en zou dan ook willen weten hoe dit op dit moment gaat.

De andere optie is de A61-A5-A8-A99-A8-A93, echter lees ik meerdere berichten over de wegafsluiting op de A61, wat is hierin wijs?
We zijn al meerdere jaren naar Oostenrijk op vakantie geweest en normaal kies ik eigenlijk altijd de A61 omdat dit me eigenlijk heel goed bevalt sochtends vroeg, nu gaan we alleen op maandag en normaal in een weekend, de A61 is beduidend drukker met vrachtwagens en zeker op maandag met de weekend rij verboden voor vrachtwagens vraag ik me in deze af wat beter is.
De A8 lijkt in tegenstelling tot andere jaren eigenlijk heel rustig wat betreft de werkzaamheden en ook de A99 is nu vrij van baustelle.

Ook zitten we nog te denken om eens te rijden via de Fernpass omdat we deze eigenlijk nog nooit gereden hebben, we komen terug op donderdag 6 augustus. Zou dit beter zijn voor de heen of de terug weg of is dit een no-go qua extra reistijd?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet :D

Gr Jarno

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Venray-Mayrhofen

Bericht door Pino » ma 06 jul 2020, 20:37

^^ Die werkzaamheden op de A61 bij Bergheim zou ik wel willen vermijden, ja. Misschien heb je er met een vroeg vertrek uit Venray nog niet zo'n last van. Maar aan het begin van zo'n rit wil je denk ik ook vooral veel kilometers maken, en dan kan ik me voorstellen dat je op zeker wilt gaan. Maar dat hoeft je niet per se de route over A3-A9 op te dwingen. Je kunt vanaf Venlo ook prima A61-A52-A57-A1 rijden en dan weer terug naar de A61. Is 15 kilometer extra ten opzichte van de route over Bergheim zelf, dus dan kan ook wel uit op de schaal van zo'n lange rit.

Het verschil tussen een route via A61-A8 (inclusief deze kleine omrit) en A3-A9 is maar een kilometer of vijftien. Daarmee klein genoeg om de keuze te maken op basis van persoonlijke voorkeur. Ik herken me sterk in wat je zegt over rust en vrachtwagens, en kan me zo voorstellen dat A3-A9 hier nog wel eens ietsje relaxter zou kunnen uitpakken. Op een maandag in vakantietijd zal die route rustiger zijn en daarmee pak je de lusten van een 2x3-weg en minder last van vrachtverkeer. Je bespaart je ook de werkzaamheden in de omgeving van Walldorf, die zowel op A5 als A6 niet mals zijn. Als je over de A3 richting Frankfurt rijdt, heb je uiteraard tot Frankfurt nog de keuze om toch nog over Stuttgart te rijden op basis van actuele verkeersinformatie. Dat kost je nog steeds maar een beperkt aantal extra kilometers.

Kiezen voor Fernpass lijkt me een prima bruikbaar alternatief. Ga er niet vanuit dat het sneller is, maar het is een weg die prima doorrijdt, dus als je voor afwisseling kiest, hoef je het zeker niet te laten. Kan op heenreis en terugreis denk ik even goed. Misschien is het aardig voor je terugreis: eerste (koffie)stop op een 2:30 uur van Mayrhofen, met uitzicht op het kasteel Neuschwanstein (dit is een prettig korte omweg van de hoofdroute).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jul 2020, 20:40

De A61 heeft volgens mij nagenoeg volledig een inhaalverbod voor vrachtverkeer (behalve op de 3-strooks delen).

Soms is het nadeel van 2x3 ook dat er de hele tijd vrachtwagens op de middenstrook rijden.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » ma 06 jul 2020, 20:44

Pino schreef:
ma 06 jul 2020, 20:37
(...)
Je bespaart je ook de werkzaamheden in de omgeving van Walldorf, die zowel op A5 als A6 niet mals zijn.
(...)
Die werkzaamheden zijn overigens prima te omzeilen door vanaf Speyer via de B9 en de B36 naar de oprit Bruchsal op de A5 te rijden. Op een drukke vrijdagmiddag rond 1 uur, eind februari, heb ik via die omleiding geen vertraging ondervonden.
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 jul 2020, 20:53

Chris schreef:
ma 06 jul 2020, 20:40
De A61 heeft volgens mij nagenoeg volledig een inhaalverbod voor vrachtverkeer (behalve op de 3-strooks delen).

Soms is het nadeel van 2x3 ook dat er de hele tijd vrachtwagens op de middenstrook rijden.
Het hangt een beetje van de drukte van het specifieke moment af, maar daar wil ik er voor nu maar op vertrouwen dat op een maandag eind juli de hoeveelheid vrachtverkeer wel meevalt. Het vrachtwagen-inhaalverbod op de A61 helpt voorkomen dat personenverkeer moet remmen en een tijdje rond de 80 moet gaan rijden door een vrachtwagen die naar links komt. Maar het voorkomt niet dat de 2x2-stukken van deze weg vaak zo werken dat de rechterstrook wordt gevuld door hoofdzakelijk vrachtwagens en caravans, en de linkerstrook door alle rest. Alle rest op links betekent nog steeds dat je maar zelden boven de 110-120 uit zult komen.

Op een 2x3-weg met veel vrachtwagens op de middenstrook kan ditzelfde trouwens ook voorkomen, maar dan heb je echt veel vrachtverkeer nodig, wat ik als gezegd zeker eind juli niet echt voorzie.

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » ma 06 jul 2020, 21:01

Pino schreef:
^^ Die werkzaamheden op de A61 bij Bergheim zou ik wel willen vermijden, ja. Misschien heb je er met een vroeg vertrek uit Venray nog niet zo'n last van. Maar aan het begin van zo'n rit wil je denk ik ook vooral veel kilometers maken, en dan kan ik me voorstellen dat je op zeker wilt gaan. Maar dat hoeft je niet per se de route over A3-A9 op te dwingen. Je kunt vanaf Venlo ook prima A61-A52-A57-A1 rijden en dan weer terug naar de A61. Is 15 kilometer extra ten opzichte van de route over Bergheim zelf, dus dan kan ook wel uit op de schaal van zo'n lange rit.

Het verschil tussen een route via A61-A8 (inclusief deze kleine omrit) en A3-A9 is maar een kilometer of vijftien. Daarmee klein genoeg om de keuze te maken op basis van persoonlijke voorkeur. Ik herken me sterk in wat je zegt over rust en vrachtwagens, en kan me zo voorstellen dat A3-A9 hier nog wel eens ietsje relaxter zou kunnen uitpakken. Op een maandag in vakantietijd zal die route rustiger zijn en daarmee pak je de lusten van een 2x3-weg en minder last van vrachtverkeer. Je bespaart je ook de werkzaamheden in de omgeving van Walldorf, die zowel op A5 als A6 niet mals zijn. Als je over de A3 richting Frankfurt rijdt, heb je uiteraard tot Frankfurt nog de keuze om toch nog over Stuttgart te rijden op basis van actuele verkeersinformatie. Dat kost je nog steeds maar een beperkt aantal extra kilometers.

Kiezen voor Fernpass lijkt me een prima bruikbaar alternatief. Ga er niet vanuit dat het sneller is, maar het is een weg die prima doorrijdt, dus als je voor afwisseling kiest, hoef je het zeker niet te laten. Kan op heenreis en terugreis denk ik even goed. Misschien is het aardig voor je terugreis: eerste (koffie)stop op een 2:30 uur van Mayrhofen, met uitzicht op het kasteel Neuschwanstein (dit is een prettig korte omweg van de hoofdroute).
Dat alternatief via de A52/A57 neem ik zeker mee! Dankjewel daarvoor. Het is inderdaad lekker om zeker zo vroeg zoveel mogelijk kilometers te maken. Ik rijd meestal rond 07.00 bij Hockenheim en maak daar dan de eerste stop voor koffie. Dan heb ik de hele A61 al achter de rug voordat de echte ochtendspits begint.

De werkzaamheden bij Walldorf zijn inderdaad nog wel een dingetje zeker gezien wat ik hierboven zei, dan ben ik daar midden in de ochtendspits, echter staat daar dan weer tegenover dat er op de A3 beduidend meer baustelles zijn wat dus ook meer tijdsverlies oplevert lijkt mij.
De baustelles op de A9 bij Allersberg en Rohrbach doen me eigenlijk nog het meeste twijfelen, zeker omdat de A8 dus nagenoeg vrij is van baustelle.

Wat betreft de Fernpass tip, dankjewel! Ik denk inderdaad dat we deze gaan nemen op de terugweg. Dan is het koffiestopje zeker een goede optie dankjewel daarvoor :top:
T-hijs schreef:
ma 06 jul 2020, 20:44
Pino schreef:
(...)
Je bespaart je ook de werkzaamheden in de omgeving van Walldorf, die zowel op A5 als A6 niet mals zijn.
(...)
Die werkzaamheden zijn overigens prima te omzeilen door vanaf Speyer via de B9 en de B36 naar de oprit Bruchsal op de A5 te rijden. Op een drukke vrijdagmiddag rond 1 uur, eind februari, heb ik via die omleiding geen vertraging ondervonden.
Thx voor de tip! Dat is maar een klein stukje binnendoor zie ik, zou wel eens veel tijdswinst op kunnen leveren in de maandagochtend spits. Die overweging is prima te maken op de dag zelf na checken van de verkeersdrukte

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » ma 06 jul 2020, 21:05

^^
Waze stuurde mij daar uit zichzelf langs. Op de terugweg overigens ook, op een zaterdagmorgen begin maart, ergens tussen 10 en 11.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jul 2020, 21:07

De B9 + B36 heb ik vorige week genomen in de andere richting. Dat heeft me achteraf zeker 2 uur bespaard omdat er net een groot ongeluk was gebeurd bij Walldorf. Waze gaf toen nog niet aan dat ik de snelweg moest verlaten, maar omdat ik wist dat daar vaak file stond had ik de verkeerslaag van Google Maps gecheckt en op basis van wat rood besloten om er bij Bruchsal af te gaan. Dat bleek de goede keus te zijn.

Als je vanaf de A6 naar de A5 rijdt bij het Kreuz Walldorf heb je een boel invoegend verkeer op het punt waar de werkzaamheden beginnen. Dat levert regelmatig een paar kilometer stilstaand verkeer op, zelfs als er geen ongeluk is gebeurd.

Een alternatieve route is om de A6 + A81 te rijden in plaats van de A5 + A8. Stuttgart wordt sowieso via die route bewegwijzerd. München en Ulm worden overigens helemaal nog verder om bewegwijzerd via de A6+A7 als je vanuit Mannheim komt.

Het Kreuz Weinsberg (het lijkt niet zo, maar je rijdt hier op de A6 vanuit Mannheim)
Afbeelding
A6-36 by European Roads, on Flickr

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » ma 06 jul 2020, 21:17

Chris schreef:
ma 06 jul 2020, 21:07
De B9 + B36 heb ik vorige week genomen in de andere richting. Dat heeft me achteraf zeker 2 uur bespaard omdat er net een groot ongeluk was gebeurd bij Walldorf. Waze gaf toen nog niet aan dat ik de snelweg moest verlaten, maar omdat ik wist dat daar vaak file stond had ik de verkeerslaag van Google Maps gecheckt en op basis van wat rood besloten om er bij Bruchsal af te gaan. Dat bleek de goede keus te zijn.

Als je vanaf de A6 naar de A5 rijdt bij het Kreuz Walldorf heb je een boel invoegend verkeer op het punt waar de werkzaamheden beginnen. Dat levert regelmatig een paar kilometer stilstaand verkeer op, zelfs als er geen ongeluk is gebeurd.

Een alternatieve route is om de A6 + A81 te rijden in plaats van de A5 + A8. Stuttgart wordt sowieso via die route bewegwijzerd. München en Ulm worden overigens helemaal nog verder om bewegwijzerd via de A6+A7 als je vanuit Mannheim komt.

Het Kreuz Weinsberg (het lijkt niet zo, maar je rijdt hier op de A6 vanuit Mannheim)
Afbeelding
A6-36 by European Roads, on Flickr
Nou dan word die B9+B36 bij deze een zekerheidje :woop:

Is de A6+A81 niet een boel meer kilometers? Of heb ik dat mis?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 jul 2020, 21:29

^^ Tien kilometer extra. Maar rijdt vaak beter door, zodat reistijdverschil miniem is.
JarnoNL96 schreef:
ma 06 jul 2020, 21:01
Wat betreft de Fernpass tip, dankjewel! Ik denk inderdaad dat we deze gaan nemen op de terugweg. Dan is het koffiestopje zeker een goede optie
Dan voor alle zekerheid: het kasteel ligt een stukje buiten Füssen. Bij de ingang vind je alleen maar toeristische meuk. Als het je om koffie te doen is, zou ik een Backstube in Füssen zoeken (ook een leuk plaatsje). Komend vanaf de Fernpass kom je toch eerst in dat dorp en dan zou je nog een paar kilometer naar het oosten moeten voor uitzicht op het kasteel - hier bijvoorbeeld.

Bedenk jezelf dat je de Fernpass-Bundesstrasse nog in Oostenrijk verlaat -afrit Vils, kort voor de grens. Wanneer je weer naar de A7 gaat, rijd je deze op kort ten noorden van de Grenztunnel Füssen.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 06 jul 2020, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 06 jul 2020, 21:41

B9 - B36 heb ik gisteren nog gereden, omdat er 7 km file voor Walldorf stond. Het is een prima weg met bijna alleen maar ongelijkvloerse dan wel ongeregelde kruisingen waar je behalve bij kruisingen 100 km/h kan rijden. In totaal zijn er vier verkeerslichten, bijna allemaal op het laatste stuk, maar die zijn vrij gunstig voor het doorgaande verkeer afgesteld. Hoewel Waze het als route aangaf om de file te ontwijken waren er niet heel veel mensen die zo reden. Kortom: een prima uitwijkroute.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 06 jul 2020, 22:20

B9 + B35. :top:

De B36 takt voor Bruchsal af van de B35 en gaat richting Karlsruhe. Dat lijkt mij ook een alternatieve route als er iets op de A5 tussen Bruchsal en Karlsruhe is gebeurd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jul 2020, 22:24

Je hebt twee mogelijke routes om Walldorf te bypassen.

Vanaf de A6 (uit de richting Frankfurt) de afrit 29 Schwetzingen/Hockenheim en dan de B39+L560 en dan de B35 naar Bruchsal.

Vanaf de A61 (uit de richting Koblenz) de afrit 63 Kreuz Speyer en dan de B9 + B35.

Grote delen van die routes zijn ongelijkvloers en gaan sowieso niet door bebouwde kommen. De B9 is een quasi snelweg.

Doorrijden via de A65 of B9 naar Karlsruhe lijkt nu wat minder interessant te zijn, er staat nogal veel file op de B10 door de stad.

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » ma 06 jul 2020, 22:35

Denk dat ik over de route wel redelijk zeker ben dat dit de A61-A8 wordt. Wel met de B9/B35/36 erin. Dat is wel duidelijk over bovenstaande reactie om Walldorf te omzeilen.

Ik maak voor mezelf altijd een lijstje met baustelles onderweg. Het is verbazingwekkend dat ik nu voor de hele route maar 1 A4tje heb, waar dat er voorgaande jaren vaak 4 of 5 waren. Dat is toch best een leuke bijkomstigheid :worship:

Wat betreft de terugweg als het de fernpass word, loont het zich dan om dan de A7 te blijven rijden en dan via de A3 terug naar Venray of is dan de A7-A8-A5-A61 beter?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 jul 2020, 22:40

^^ A7 afrijden is 30 kilometer langer. Paar grotere werkzaamheden ook tussen Ulm en Würzburg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jul 2020, 22:42

Ja en ook niet te onderschatten, maar 1 rijstrook op de A7 door de Virngrundtunnel ten noorden van Ulm. Omdat er nu minder massaal gereisd wordt is het minder erg dan vorig jaar, maar er wordt nog wel regelmatig een half uur vertraging gemeld.

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » ma 06 jul 2020, 22:53

^^

Oké dankjewel mannen, duidelijk dat word dus niet de A7 afrijden.
Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe de rit is verlopen!

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » vr 31 jul 2020, 8:07

Een goedemorgen vanuit een zonovergroot Oostenrijk!
Even een rustig momentje dus ik dacht laat ik eens een terugkoppeling geven over de heenreis van afgelopen maandag.

We zijn om 04:30 vertrokken in Venray. Van te voren google maps gecheckt en de keuze om te rijden via Bergheim was gauw gemaakt. Het was nog heerlijk rustig en heb maar een kleine 10 minuten binnendoor gereden. So far so good.
Na een tussenstop bij Hockenheim begonnen we aan het gevreesde stukje bij Walldorf. Uiteindelijk waren we hier rond 08:30 midden in de ochtendspits dus, echter was de file maar 2KM. Uiteindelijk toch een klein halfuurtje verloren.

De weg vervolgd over de A8 tot aan Munchen. Het was heerlijk rustig op de weg. Veel vrachtverkeer, daar in tegen weinig mensen met caravans en campers op de weg dus het schoot lekker op. Ook de baustelles op de A8 leveren geen problemen op en zijn echt minimaal. Dit is echt voor het eerst in jaren dat ik daar zo goed heb kunnen door rijden. :woop:

Over de A99, stukje A8 en de A93 naar de grens met Oostenrijk gereden om zo via de A12 naar Mayrhofen te rijden en daar om 14:50 aan te komen. Al met al dus een hele vlotte reis.

Ik zal ook na de terugreis een korte terugkoppeling plaatsen ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 31 jul 2020, 9:18

JarnoNL96 schreef:
vr 31 jul 2020, 8:07
Na een tussenstop bij Hockenheim begonnen we aan het gevreesde stukje bij Walldorf. Uiteindelijk waren we hier rond 08:30 midden in de ochtendspits dus, echter was de file maar 2KM. Uiteindelijk toch een klein halfuurtje verloren.
Twee kilometer lijkt weinig voor een gewone drukte-file, maar voor een Baustelle waar rijstroken wegvallen, is een halfuur over twee kilometer vaak de realiteit. Misschien iets om te onthouden voor de terugweg. Dank voor je terugkoppeling!

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » ma 10 aug 2020, 19:59

Afgelopen donderdag terug gekeerd vanuit Mayrhofen.
Zoals beloofd ook nu even een terugkoppeling van de verlopen terugreis.

Om 10.30 zijn we vertrokken, echter waren we om 12.15 pas voorbij de grens. Het Zillertal uit was erg druk en voor de Brettfalltunnel deed men aan block-abfertigung. Vervolgens stonden we bij de baustelle op de A12 even kort stil, dit was het uiteinde van de grens controle file. Er werd met meerdere bordjes aangegeven rechts uit te voegen als je in een risicogebied was geweest om een test af te nemen/test uitslag te laten zien.

Nadat we probleemloos verder mochten rijden via de normale weg liep het erg soepel. De gehele A93/A8/A99/A8 eigenlijk geen file gehad, met momenten zelfs een erg rustig gevoel op de weg. Zoals ook al aangegeven op het verslagje van de heenweg zijn er erg weinig baustelles op dit stuk waardoor het heel goed doorstroomt. Vervolgens kwamen we op het laatste stukje van de A8 bij Karlsruhe even in een kleine file van niet meer als 10 minuten voor de baustelle al daar. We zijn toen gestopt voor een kopje koffie bij raststatte Bruchsall aan de A5.

Net op tijd, want toen begon eigenlijk de ellende. de A5 was heel erg druk, ondanks maar een kleine 40km over deze snelweg hebben we hier bijna een uur over gedaan, eerst liep het vast door een pechgeval, daarna was het de baustelle bij Walldorf.

Vervolgens draaide we de A61 op, hier werd het niet veel beter. De linkerbaan was continue een harmonica effect bij een enkele vrachtwagen op de rechterbaan, het schoot hier echt niet op.
Na een diner stop bij Hunsrück dachten we het ergste wel gehad te hebben, echter niets was minder waar. In de baustelle bij Koblenz was een autotransporter stilgevallen, de afsleper stond 20 auto's achter ons in de file, dit leverde toch al gauw zo'n 45minuten file op.
Vervolgens reden we weer een aardig stukje door waarna we verschillende mini files hadden door allerlei "tagesbaustelles" zoals maaiwerkzaamheden, kleine asfalt reparaties en andere dingen.

Vervolgens bij Bad Neuhenahr nog eens 30 minuten stil gestaan door asfalteringswerkzaamheden aan de linkerbaan, het laatste stukje konden we dan lekker rustig doorrijden naar huis waarna we na een reis van ruim 12 uur om 22.50 thuis waren in Venray.

Al met al dus vooral het eerste stuk boven verwachting goed kunnen rijden waarna het vervolgens op het 2e deel van de reis een ramp was. Maar we zijn weer veilig thuis. Tot zover het verslag! :) Hopelijk vonden jullie het leuk om terug te horen. :handshake:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 aug 2020, 20:11

Die Tagesbaustelles zijn erg onvoorspelbaar maar kunnen fikse hinder opleveren.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » ma 10 aug 2020, 20:15

Zeker leuk om even terug te lezen! Al met al een redelijk voorspoedige reis denk ik... Zonder vertraging Duitsland door is eigenlijk een utopie...

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » ma 10 aug 2020, 22:53

Zonder vertraging door DE: De E30 volgen en echt vroeg weg.
Ik heb het vorige week nog gedaan ;)

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » ma 10 aug 2020, 23:06

^^
Je hebt altijd uitzonderingen die de regel bevestigen... ;)

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » di 11 aug 2020, 23:19

T-hijs schreef:
ma 10 aug 2020, 20:15
Zeker leuk om even terug te lezen! Al met al een redelijk voorspoedige reis denk ik... Zonder vertraging Duitsland door is eigenlijk een utopie...
Thx! Zeker waar haha, de heenweg viel mij 100% mee. De terugweg was ook zeker niet slecht. Ik heb niet een hekel aan files dus dat scheelt natuurlijk wel. Ik denk altijd maar zo als ik daardoor heelhuids weer thuis kom vind ik het prima :yes:
Chris schreef:
ma 10 aug 2020, 20:11
Die Tagesbaustelles zijn erg onvoorspelbaar maar kunnen fikse hinder opleveren.
Ja inderdaad! Vanavond ook weer zag ik. Stukje A61 waar ze aan het asfalteren zijn de linkerbaan staat er al gauw 30minuten of meer vertraging achter.