Waze of Flitsmeister

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

KaiserVonB1
zandpaadje

Waze of Flitsmeister

Bericht door KaiserVonB1 » ma 20 jul 2020, 23:57

Binnenkort ga ik een roadtrip maken naar onder andere Praag, Budapest Wenen en Zagreb.
Ik ga dus door Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije , Slovenië en Kroatië rijden.
Welke app radden jullie aan om te gebruiken? Waze of Flitsmeister? Welke heeft de meeste flitspalen erin staan? En van welke app klopt de maximale snelheid het meest van de weg?
Jaa ik weet eigenlijk mag je de functie niet gebruiken.

sanderl
verkeersader

Re: Waze of Flitsmeister

Bericht door sanderl » di 21 jul 2020, 10:24

In Oostenrijk en Duitsland wordt Waze amper actief gebruikt; afgelopen twee weken weer ervaren. Vaste flitspalen staan er wel in, maar van mobiele controles zou ik niet zeker zijn. Ik gebruik beide apps tegelijk.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 21 jul 2020, 10:27

^^ Precies. Waarom kiezen?

FM op de achtergrond direct laten starten zodra je contact maakt met je Bluetooth en Waze op de voorgrond.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jul 2020, 10:28

In Zwitserland gaf Waze ook nul flitsmeldingen terwijl er wel borden stonden met 'radar'. Kennelijk is het daar helemaal uitgeschakeld, zal wel wettelijk verplicht zijn.

Het probleem van beide apps is dat je afhankelijk bent van de community die meldingen maakt van (mobiele) flitsers. Zodra je buiten de drukke vakantieroutes komt is het al snel een stuk minder betrouwbaar als er ter plekke geen actieve community is.

Ik weet niet hoe Flitsmeister exact zijn gegevens verzamelt, maar die app heeft volgens mij bijna geen community gebruik buiten Nederlanders en misschien Belgen. Waze wat meer is mijn indruk.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » di 21 jul 2020, 10:35

^^
Eerder dit jaar viel mij in Duitsland ook al op dat stilstaande voertuigen en werkzaamheden vaker niet dan wel in Waze verschijnen. Vind ik verder niet zo erg, want dat betekent dat de omleidingsroutes die Waze voorstelt veel minder vaak door Duitsers worden gebruikt. En daarmee blijven die omleidingsroutes ook echt goede alternatieven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland, waar ik het gevoel heb dat omleidingsroutes vaak volstromen met andere Waze-gebruikers (en wellicht ook met gebruikers van andere apps die goede omleidingen voorstellen)...
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jul 2020, 10:40

Duitsers zijn qua internet/apps altijd wat afwijkend. Men gebruikt weinig navigatieapps, weinig flitsapps en bijvoorbeeld ook bijna geen Twitter is mijn indruk. Als in Nederland een groot ongeluk is gebeurd kun je meestal binnen een uur wel foto's vinden op Twitter, in Duitsland maar zelden of na 5 uur een keer een foto bij een nieuwsbericht.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 21 jul 2020, 12:57

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jul 2020, 21:21

Chris schreef:
di 21 jul 2020, 10:28
In Zwitserland gaf Waze ook nul flitsmeldingen terwijl er wel borden stonden met 'radar'. Kennelijk is het daar helemaal uitgeschakeld, zal wel wettelijk verplicht zijn.
Inderdaad, vrijwel alle flits-apps bieden in Zwitserland geen service aan. Er is daar eigenlijk maar één app die goed werkt en ook voor mobiele flitsers waarschuwd, maar het is illegaal om deze te gebruiken en natuurlijk ook om zo'n app anderen aan te prijzen. Maar zoals het mooie Duitse spreekwoord zegt: Wo kein Kläger, da kein Richter. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 23 jul 2020, 10:00

Scdb heeft ook de vaste flitsers van Zwitserland en Duitsland in zijn database. Kun je bv in een tomtom laden.
Die "illegale "app zou ik wel handig gevonden hebben. Toch een klein flitsje opgelopen tussen bern en veviers Thuis maar eens nazoeken hoe die app precies heet met deze cryptische omwchrijving...
Overigens hoe gaat bv een waze om met frankrijk? Al die zones a risque uit de legale systemen vullen ongeveer de helft vh wegennet. Een exacte waarschuwing is een stuk handiger.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 23 jul 2020, 10:12

exroosje schreef:
do 23 jul 2020, 10:00
Een exacte waarschuwing is een stuk handiger.
Jep. En dat mag dus niet. Daarom hebben ze het zo opgelost.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 23 jul 2020, 10:47

Nu ben ik ook heel benieuwd naar die Zwitserse app. :dyn_hyp:

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » do 23 jul 2020, 10:56

exroosje schreef:
Scdb heeft ook de vaste flitsers van Zwitserland en Duitsland in zijn database. Kun je bv in een tomtom laden.
Die "illegale "app zou ik wel handig gevonden hebben. Toch een klein flitsje opgelopen tussen bern en veviers Thuis maar eens nazoeken hoe die app precies heet met deze cryptische omwchrijving...
Overigens hoe gaat bv een waze om met frankrijk? Al die zones a risque uit de legale systemen vullen ongeveer de helft vh wegennet. Een exacte waarschuwing is een stuk handiger.
Mijn ervaring: Flitsmeister geeft de flitspalen exact aan in Frankrijk, of doet althans een poging (geen idee van de betrouwbaarheid). Waze geeft de zones aan als risicozone of als trajectcontrole, ik kon daar geen lijn in ontdekken. Daarbij staan de meeste palen er exact in als politiemelding.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 23 jul 2020, 22:40

Attietattie schreef:
do 23 jul 2020, 10:12
exroosje schreef:
Een exacte waarschuwing is een stuk handiger.
Jep. En dat mag dus niet. Daarom hebben ze het zo opgelost.
Dus graag een illegaal appje.. of anders gemanipuleerde kaarten met eigen flitspois (dus weer van scdb) .

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » za 25 jul 2020, 15:59

sanderl schreef:
do 23 jul 2020, 10:56
Mijn ervaring: Flitsmeister geeft de flitspalen exact aan in Frankrijk, of doet althans een poging (geen idee van de betrouwbaarheid). Waze geeft de zones aan als risicozone of als trajectcontrole, ik kon daar geen lijn in ontdekken. Daarbij staan de meeste palen er exact in als politiemelding.
Bij mijn weten is het bij wet verboden exact aan te geven waar flitspalen staan. Daarom (bijv bij tomtom) de oplossing van zones waar "mogelijk" een flitsopaal staat.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 25 jul 2020, 17:02

^^ ja, omdat die zones openbaar zijn gemaakt door de overheid, dat kunnen de apps dus overnemen (en die worden via bebording kenbaar gemaakt, het wifi symbool op z'n kant). Het is dus niet zo dat ze zelf die zones bepalen als oplossing/truuk, het is een tegemoetkoming vanuit de overheid.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » za 25 jul 2020, 17:17

En welke trukendoos heeft Flitsmeister nu opengetrokken dan om ze wel legaal exact te kunnen weergeven?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 jul 2020, 17:55

Het schijnt dat die boete en verbod op flitsapps een tijdje terug weer uit de Franse wegcode ( Code de la route ) zijn gehaald. Ik heb zo snel geen officiële bron kunnen vinden, wellicht is dit door de overheid ook niet te veel benadrukt.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 10 okt 2020, 11:50

Flitsmeister gaat waarschuwen voor naderende ambulances hier in het noorden:

https://noordernieuws.nl/reportages/fli ... the-94164/
noordernieuws (9-10-2020) schreef:Automobilisten worden hierdoor eerder gewaarschuwd voor een naderende (spoed) ambulance, waardoor zij meer tijd hebben om veilig en rustig ruimte te maken.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 10 okt 2020, 22:38

^^ Heb ik al in West-Brabant. Onjuiste info en ook daarom irritant.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 10 okt 2020, 22:42

Tot nu toe is er altijd daadwerkelijk een ambulance aangekomen wanneer mijn telefoon een melding geeft, maar het is altijd een raadsel van welke kant dat ding komt. Niet echt handig dus.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 10 okt 2020, 23:12

^^ Snap ik niks van. Die van mij geeft enorm nauwkeurig aan waar ie vandaan komt. Zelfs een keer ruim voordat ik iets kon zien of horen. Geweldige feature!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 10 okt 2020, 23:53

Ik heb het gehad dat ik over een viaduct reed en de ambulance onderlangs, zonder een kruispunt van de wegen nabij. Schrok mij het leplazerus van de piep en het bleek dus ook nog eens vals alarm.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 11 okt 2020, 0:22

Wouter N14 schreef:
za 10 okt 2020, 23:53
Schrok mij het leplazerus van de piep
Kan je instellen.
Wouter N14 schreef:
za 10 okt 2020, 23:53
en het bleek dus ook nog eens vals alarm.
Nou nee. Het heeft precies gedaan wat het belooft.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » zo 11 okt 2020, 0:43

^^^ Hoezo? Ik vind dat er van 'slimme software' wel verwacht mag worden dat die onderscheiden kan op welk weg-niveau beide objecten rijden waarvoor het systeem iets moet doen. ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 11 okt 2020, 0:55

^^ Hoezo? Nou, omdat het precies doet wat het belooft!
De app Flitsmeister gaat weggebruikers waarschuwen als er een ambulance met de sirene in de buurt is.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 11 okt 2020, 1:00

Attietattie schreef:
za 10 okt 2020, 23:12
^^ Snap ik niks van. Die van mij geeft enorm nauwkeurig aan waar ie vandaan komt. Zelfs een keer ruim voordat ik iets kon zien of horen. Geweldige feature!
Op het scherm? Ik heb mijn telefoon altijd gewoon in mijn tas zitten, want ik heb geen telefoonhouder. De geluidsmelding is alleen maar "Caution, an ambulance", waarna ik dus alsnog niks weet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 11 okt 2020, 1:07

Chrysa schreef:
zo 11 okt 2020, 1:00
Op het scherm?
Ja. Het geeft aan waar de ambu ten opzichte van jou is. Dus links van je, of achter je etc. En op hoeveel meter afstand. En daar heb je normaliter voldoende aan. Binnen de bebouwde kom hoef je natuurlijk nauwelijks te reageren als ie op 400m afstand is. En op de snelweg ook niet als ie van voren zou komen. Dus het geeft meer dan voldoende informatie.
Chrysa schreef:
zo 11 okt 2020, 1:00
De geluidsmelding is alleen maar "Caution, an ambulance", waarna ik dus alsnog niks weet.
Nou, volgens mij weet je dan wel degelijk wat. Bijvoorbeeld dat je de muziek uit moet zetten en je ramen open moet doen. Je gaat een ambulance in veel gevallen eerder waarnemen. Prima systeem.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » zo 11 okt 2020, 1:28

Attietattie schreef:
zo 11 okt 2020, 0:55
^^ Hoezo? Nou, omdat het precies doet wat het belooft!
De app Flitsmeister gaat weggebruikers waarschuwen als er een ambulance met de sirene in de buurt is.
Dat is niet genoeg meer, tegenwoordig. Het moet de verwachtingen van de klant overtreffen. ;)
Dus signaleer dat er een voertuig met optische licht- en geluidsignalen rijdt (ik neem aan dat het systeem niet alleen voor ambu's werkt maar ook voor andere hulpdiensten, dus ook de weginspecteur?) op een snelweg Li rijdt, waar jij als bestuurder op de diezelfde snelweg, maar dan Re, geen last van kan hebben (voorbeeld).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 11 okt 2020, 1:43

Durashift schreef:
zo 11 okt 2020, 1:28
Dat is niet genoeg meer, tegenwoordig. Het moet de verwachtingen van de klant overtreffen. ;)
Oh okee. Jij vraagt me 'hoezo' ik zeg dat het doet wat het belooft. Ik zeg dat, omdat het doet wat het belooft. Ik heb er oprecht heel veel aan en ik kan me niet voorstellen dat andere bestuurders er niets mee kunnen.

Durashift schreef:
zo 11 okt 2020, 1:28
Dus signaleer dat er een voertuig met optische licht- en geluidsignalen rijdt (ik neem aan dat het systeem niet alleen voor ambu's werkt maar ook voor andere hulpdiensten, dus ook de weginspecteur?) op een snelweg Li rijdt, waar jij als bestuurder op de diezelfde snelweg, maar dan Re, geen last van kan hebben (voorbeeld).
Alleen ambulances en weginspecteurs.

Als je zoiets wil inbouwen, werkt dat nooit feilloos. Hulpdiensten rijden door de berm, tegen het verkeer in en keren op plaatsen waar je dat niet verwacht. Dus het systeem kan feilloos zijn, maar het gedrag van nood- en hulpdiensten verpest dat. Dus, gewoon melden als er iets met spoed rijdt (of stilstaat).

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » zo 11 okt 2020, 12:39

Met alle isolatie in auto's is elk signaal dat er 'iets' in de buurt is al enorme winst. Dus ik ben er wel fan van. De keren dat ik het kreeg was het inderdaad netjes met afstand en richting erbij.
Attietattie schreef:
zo 11 okt 2020, 1:43
Alleen ambulances en weginspecteurs.
En sommige pijlwagens, al is dat niet de categorie 'hulpdiensten'. Werkt ook goed :top: