Mechelen-Sarteano-Lignano

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

borglevens
zandpaadje

Mechelen-Sarteano-Lignano

Bericht door borglevens » za 01 aug 2020, 8:50

Afgelopen maand 2 weken naar Italië geweest. op 10-11 juli riching Zuid-Toscane, Sarteano meerbepaald, vervolgens 18 juli naar Lignano Sabbiadoro en op 25-26 juli terug naar huis. Het was een beetje koffie dik kijken wat het verkeer zou zijn, geen enkele verkeersbarometer die met deze zomer iets kon aanvangen. Al op 10 juli in de ochtend was het duidelijk dat het redelijk rustig was, een eerste vertrekweekend voor Belgen en Nederlanders geeft dan steevast al vertraging rond Luxemburg in de ochtendspits, dit jaar alles vlotjes op misschien 2 'coups de freins' na. rond de middag een beetje file aan de werken bij Sélestat en dan vervolgens aan de Gotthard 20 minuutjes. Overnachten doen we altijd in Lugano. De volgende ochtend rond half negen terug de a2 op, en opnieuw was het best rustig. In een normaal jaar heb je dan tot Chiasso accordeon verkeer, nu was er zelfs aan de grens geen meter file, er stond zelfs niemand buiten aan geen van beide kanten. nooit meegemaakt. (ik geloof dat vele douaniers nog teveel vakantiedagen hadden staan van de strenge quarantaine-controles :- ) ). De eerste echte drukte kwam er pas onder Milaan. het was mij al opgevallen in de weekends ervoor dat er op de A1 al dikwijls file stond op dat eerste gedeelte tot Parma. waar de Italiaanse vakanties iets later op gang komen, vond ik dat vreemd. Omrijders vanuit Turijn richting Livorno en La Spezia? Milanesi die niet meer konden wachten om de familie in het zuiden op te zoeken? één uur vertraging tot Piacenza: de reden waren iets wat op werken trok op de brug over de Po net voor Piacenza. de linkerrijstrook moest doorsteken naar het wegvak richting Milaan, de middenrijstrook ging naar de linkerrijstrook en rechterrijstrook bleef rechts. Over de brug zelf was de middenrijstrook afgezet met kegeltjes. Na de brug kwam alles weer tesamen. ik heb nergens iets gevonden van stabiliteitsproblemen of het hoe en waarom. feit is dat dit net voor een verkeerswisselaar is, en nogal wat mensen had enerzijds schrik dat ze rechts ineens de afrit zouden moeten nemen, of dat ze links de afrit niet meer zouden kunnen nemen. en dat gaf dus situaties met veel getwijfel over welke kant te nemen, tot twee keer toe. doorstroming: nul komma nul. daarna, free flow over Modena-Bologna-Firenze. Het leek wel midden september qua verkeer. in Zuid-Toscane was het dan ook zeer rustig in bijvoorbeeld Pienza of Montalcino, net niet verlaten straten. in de agroturismo waren we de enigste gasten. een week later richting Lignano enkel file op de ringweg van Bologna. het stuk A1 tussen Firenze en Mugello was op 500m vertraagd verkeer na vlotjes te nemen. ik wist niet wat ik meemaakte. de terugweg op 25 juli van Lignano naar Lugano was al helemaal rustig. nu, de A4 is op weekends eigenlijk nooit file-gevoelig tenzij het meeste oostelijke stuk voor omrijders van de Karawanken enerzijds en tussen Milaan en het Gardameer anderzijds. maar als je van oost naar west rijdt is dit altijd filevrij. en dit jaar dus ronduit kalm. ik stond om 2 uur in Lugano. op zondagochtend verder naar huis zonder problemen.
De andere jaren reden we de laatste twee weken van augustus, veel mensen uit onze contreien vertrekken dan niet meer, maar zelfs dan was het drukker dan nu aan de gotthard of waar dan ook op het traject. Op zondagochtend stond er richting zuiden minder file dan in andere jaren op pakweg de laatste zondag van augustus.