Breda - Lausanne

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Breda - Lausanne

Bericht door SnarfFlevoland » ma 09 nov 2020, 20:54

Chrysa schreef:
ma 09 nov 2020, 17:31
In CH is de A18 ook nog een interessante route, misschien dat ik die meeneem bij een dagje Basel, of misschien op de terugweg wanneer ik sowieso daglicht heb.
Ja, die route is best fraai, al is het stuk A18 zelf niks aan. Het mooiere deel komt pas na Laufen. Vervolgens is de A16 erg fraai, maar rijdt daarvoor ook niet lekker door vanwege de vele enkelbaanse stukken (veelal tunnels), actueel deels wegwerkzaamheden voor Biel/Bienne en wees alert op mobiele flitsers. Die staan daar graag. ;) Bij sneeuw zou ik echter de A16 echt afraden, heb het 1x meegemaakt... horror.
Pino schreef:
ma 09 nov 2020, 16:12
Ik herken het beeld zeker. wel, maar gek genoeg voelt op tijdstippen met veel vrachtverkeer de A65 altijd een beetje als een opluchting na de A61 met méér vrachtverkeer.
Ja dat begrijp ik wel. Vergeleken met de A61 zijn al snel veel snelwegen een stuk prettiger te rijden. ;) Ik ben dan ook absoluut geen fan van de A61, behalve misschien op een rustige zondagmorgen, maar eigenlijk ligt die snelweg voor mij vrijwel nooit op een logische route.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » do 12 nov 2020, 17:53

Voor de mensen zonder Umwelt-sticker: passage door Karlsruhe heb je die sticker eigenlijk nodig. Geen idee of daar enigszins op wordt gehandhaafd.
Alternatief vanaf de B9 na Speyer is om de B35 naar Bruchsal te nemen en dan de A5 op. Pas tussen de brug over de Rijn en Bruchsal wel op: de B36 is daar de doorgaande route, de B35 loopt via een TOTSO. Daar ben ik zelf eens de mist in gegaan (gebeurt me niet vaak...)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 14 nov 2020, 11:54

^^ De B10 ligt volledig buiten de Umweltzone.

https://www.karlsruhe.de/b3/natur_und_u ... scharf.pdf

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » za 14 nov 2020, 14:06

Ah dat scheelt, dan is mijn info niet meer up to date. Ik meende dat het in 2018 nog verplicht was, toen ik daar in de buurt was (Bad Wildbad) heb ik het nog gecheckt, want ik had niet zo'n sticker.
Soms vallen doorgaande wegen ook onder de stickerplicht, zoals de passage door Ulm (B10/B28), die veel gebruikt wordt op weg van Stuttgart naar Memmingen (A8 naar A7).

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 20 nov 2020, 23:08

Late reactie maar goed.

De reis is prima verlopen. Ik heb er 8h20 over gedaan, inclusief tankstop in Weil Am Rhein. Helaas wel geflitst omdat ik 70 reed bij werkzaamheden waar ik blijkbaar maar 60 mocht. Het zij zo.

Wat is dit vergeleken met de Franse route een kutweg zeg. De hele A61 en A65 zijn achterlijk druk met ontiegelijk veel vrachtverkeer dat overal inhaalt.
De 3 parkeerplaatsen waar ik stopte was alles gesloten wegens corona, dus daar kon ik ook niet even uitrusten. De A5 is minder erg, maar blijft een erg drukke weg.

Aan de grens weinig problemen gehad, wel een Duitse agent die vroeg waar ik heenging, maar "Die Schweiz" was blijkbaar voldoende antwoord. In Zwitserland ben ik via de A1 gereden, deze was inderdaad uitgestorven en reed dus lekker door.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 21 nov 2020, 0:40

Afbeelding

Deze zie ik steeds vaker opduiken, dus ik zou zeggen: Leer deze maar (her-)kennen.
Staan meestal rechts, soms links. Hebben geen flitsbusje nodig om operationeel te zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 21 nov 2020, 0:43

^^
Ja, van dat soort zijn er in Duitsland erg veel in omloop. Staan vaak op variabele plekken, vaak langs wegwerkzaamheden, maar ook daar waar altijd een Vmax is ingesteld. De pakkans bij een rit dwars door Duitsland is tegenwoordig best hoog.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 21 nov 2020, 1:38

Ik zag hem ook staan, maar ik dacht dat de Vmax 80 was. :lol:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 21 nov 2020, 9:02

Gelukkig zijn de boetebedragen bescheiden. Maar blijf opletten ;)

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 10 dec 2020, 11:09

Gisteren terug gereden, ditmaal gewoon door Frankrijk. Bij de grensovergangen was niemand en ook in Frankrijk heb ik geen enkele agent gezien. Voor niks 20 cent betaald in de printshop voor die reisverklaringen. :emo:

Tussen Vallorbe en Nancy was de weg uitgestorven, daarna leek het net zo druk als de afgelopen paar keren. Uiteindelijk 7h15 gedaan over de 756km, net zo snel als de andere keren.