Beesd - Biel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
stadsweg

Beesd - Biel

Bericht door T-hijs » di 11 aug 2020, 23:03

Hoi,

Zaterdag vertrek ik richting Biel in Zwitserland. Mijn route zal waarschijnlijk via Luxemburg - Metz - Nancy gaan, en vervolgens via de N57 en de N19/N1019, om bij Belfort de Zwitserse A16 op te gaan. Gewoon, omdat het kan. Vermoedelijk vertrek ik rond een uur of 10.

Weet iemand iets van vervelende werkzaamheden of ander oponthoud op die route? En zal ik bij de grens een Zwitsers tolvignet kunnen kopen?
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Beesd - Biel

Bericht door waldo79 » wo 12 aug 2020, 23:48

Lijkt me vrij probleemloos al ben ik onzeker of je vignetten aan de grens kunt krijgen. Ligt toch meer in landelijk gebied die grensovergang.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » do 13 aug 2020, 1:24

Dank, Waldo! Dat idee heb ik ook, dus ik haal er morgen toch maar eentje bij de ANWB...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 aug 2020, 7:16

waldo79 schreef:
wo 12 aug 2020, 23:48
Lijkt me vrij probleemloos al ben ik onzeker of je vignetten aan de grens kunt krijgen. Ligt toch meer in landelijk gebied die grensovergang.
Iedere douanepost zou ze moeten verkopen. Heb dat alleen nog nooit geprobeerd op een kleinere grensovergang. Kan me zo voorstellen dat je dan even mee moet naar een kantoortje en dat dat buiten reguliere kantooruren wat bewerkelijker kan zijn. En waar je bij het naderen van een grotere grensovergang vanuit het buitenland nog wel eens tankstations tegenkomt die vignetten verkopen (met ook borden waarop ze dat aankondigen), zal ook die service minder vaak voorkomen als je van Belfort naar de grens rijdt.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » ma 24 aug 2020, 19:34

Ook ik ben weer terug. Ben rond 8.30 uit Geldermalsen vertrokken en zonder enige vorm van files of andere verkeersgerelateerde vertraging rond 17.00 in Biel aangekomen. Daarbij wel de aantekening dat ik in Rodange goedkoop tabak heb ingeslagen en in Épinal bij de plaatselijke mega-Carrefour ben gestopt voor wat Franse boodschappen.

De N57 viel mij écht alles mee, ook qua wegdek. Weliswaar wordt het in eerste instantie behoorlijk slechter zodra je het Département des Vosges binnenrijdt, maar verderop was het weer een stuk beter. Ook de stukken die niet 2x2 zijn vielen alles mee, helemaal als je in aanmerking neemt dat dit toch een soort van zwarte zaterdag was. Ik heb besloten dat ik de N57 een fijn stukje weg vind. :)

De N19/N1019 (welk wegnummer is het nou; ik heb echt alleen maar N19 aangegeven gezien) vlogen voorbij; weinig bijzonderheden.

Bij de grens nauwelijks oponthoud. Ik moest even vertellen hoeveel rookwaar en alcohol ik bij me had en zonder überhaupt een paspoort te laten zien of andere controle mocht ik door.

De Zwitserse A16 is erg mooi, maar er waren twee punten waar ik zwaar in paniek raakte. Allereerst bij Tavannes, waar iedereen vanwege de afsluiting van de westelijke tunnelbuis de afrit af moest om daar een rondje te maken, waarna we via de oprit naar de oostelijke tunnelbuis werden geleid. En de rotonde aan het einde van de A16 ligt best link. Je komt uit een tunnel, maakt een bocht naar rechts en ineens moet je vól op de rem en in een split second beslissen welke afslag je moet nemen, die door werkzaamheden ook nog eens erg onlogisch ligt. Dat had ik niet verwacht.

Via Basel en Saarbrücken ben ik overigens teruggereden.

Tot slot: ik vind de Zwitsers geen fijne chauffeurs. Ze zitten constant op je trekhaak, ook als je gewoon in het treintje op de linkerrijstrook meerijdt. Ik kon me dat van eerdere vakantie in Zwitserland niet herinneren (en ik heb er toch best vaak gereden).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 aug 2020, 20:15

T-hijs schreef:
ma 24 aug 2020, 19:34
De N19/N1019 (welk wegnummer is het nou; ik heb echt alleen maar N19 aangegeven gezien) vlogen voorbij; weinig bijzonderheden.
De N1019 is een tijdelijk nummer. Omdat de nieuwe route nog niet voltooid was en de oude dus daarnaast nog bestond kan je niet twee N19s hebben. Dus de ene was de N19 en de andere de N1019, tot het moment dat de oude N19 gedeclasseerd kan worden, en het nummer verplaatst wordt naar de nieuwe route.

De oude N19 verliep dus van Lure tot Belfort, terwijl de nieuwe N19 zuidelijker is aangelegd via Héricourt en Sevenans. Sinds 2019 zou de hele route tot de Zwitserse grens N19 moeten zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 aug 2020, 21:19

Meestal hernummeren ze in zo’n geval de oude weg, zodat de nieuwe weg meteen correct N19 bewegwijzerd staat. En de oude weg, ach, die krijgt vanzelf wel een keer zijn D-schildje wanneer de uiteindelijk voorziene declassering een feit is (en staat dus in de tussentijd met het verkeerde nummer bewegwijzerd). Dat lijkt hier niet te zijn gebeurd. Langs het nieuwe stuk zijn wel degelijk N1019-schildjes gezien.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » ma 24 aug 2020, 21:23

^^
Zou goed kunnen dat die zijn gezien; ik heb ze niet gezien (of gemist, dat kan ook, had er al de nodige kilometers opzitten met een auto die toch wat minder relaxed rijdt dan de vorige ;) ).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 aug 2020, 21:28

Pino schreef:
ma 24 aug 2020, 21:19
Meestal hernummeren ze in zo’n geval de oude weg, zodat de nieuwe weg meteen correct N19 bewegwijzerd staat.
Maar dat kan dus pas als de nieuwe weg ook doorgaand te berijden is. En dat is niet altijd het geval, bij Angoulême had je ook 14 jaar lang de N1141, dit was een stuk voie express dat gefragmenteerd is aangelegd, en pas zinvol was voor doorgaand verkeer toen de hele route gereed kwam. Tot die tijd werd de oude route nog als N141 bewegwijzerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 aug 2020, 21:35

^^ Een tijdelijke situatie waarin de nieuwe weg nog niet de doorgaande route kan zijn, moet je vooral managen op de splitsing tussen beide. Behalve dat de doorgaande doelen daar natuurlijk nog naar ‘oud’ moeten verwijzen, kun je het wegnummer daar ook maar beter naar ‘oud’ sturen. Zodra dat eenmaal is afgehandeld, is er niet veel (geleidings)bezwaar meer om de nieuwe route al meteen zijn uiteindelijke nummer te geven. Maar misschien is de Duitse benadering met een suffix n zolang de nieuwe weg nog niet doorgaand te berijden is wel ietsje beter.
T-hijs schreef:
ma 24 aug 2020, 21:23
Zou goed kunnen dat die zijn gezien; ik heb ze niet gezien (of gemist).
Ik bladerde wat over Streetview, dus die beelden zijn altijd minder recent dan jouw waarnemingen. Het moet zeker op de route in lijn niet moeilijk of duur zijn geweest om alle vermeldingen even te stickeren en zo een goede continue verwijzing voor het transitverkeer te hebben. Mogelijk zijn er nog wel wat N1019-verwijzingen vanaf OWN, op plaatsen waar je niet bent geweest.