Venetië in de herfstvakantie

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Venetië in de herfstvakantie

Bericht door Pino » vr 04 sep 2020, 22:46

Het gaat erheen dat we van 10-17 oktober naar Venetië en omgeving gaan. Omdat de rechtstreekse route ook maar de rechtstreekse route is, heb ik een lichte variatie in de heen- en terugrit aangelegd. De ene kant uit wordt over Kassel en de Brenner, om eens een lekker lang stuk A7 te pakken. En de andere over Nancy-Colmar, de Axenstrasse en (als het weer het toelaat) de Gotthard-pas.

Voor heen en terug heb ik een anderhalve dag in gedachte. Heen wordt vrijdagavond vertrek, rijden tot ongeveer middernacht en dan een hele zaterdag met aankomst einde middag. Terug wordt de hele zaterdag, met mogelijk ook nog een twee uur na avondeten, en dan nog een paar uur op zondagochtend.

Wat moet in deze context de heenweg worden en wat de terugweg? Op dit moment spelen de volgende dingen in mijn hoofd:
- 10 oktober is begin herfstvakantie in Niedersachsen. Geeft dat drukte op de A7?
- de Brenner vind ik eigenlijk leuker van zuid naar noord dan omgekeerd
- met Gotthard op de terugweg weet in je route waar je aan toe bent voordat je definitief kiest voor frivoliteiten als de Axenstrasse
- een heenweg over Kassel betekent dat je daar zo ongeveer zou moeten slapen. Dat zorgt voor meer zaterdag-kilometers dan een overnachting rond Nancy, maar ik denk ook minder gevoelig voor vertragingen. Dus wat meer zekerheid over tijdstip aankomst?
- er zijn geloof ik geen grote werkzaamheden om rekening mee te houden

Kortom, kan ik maar een munt opgooien of is er echt iets dat een duidelijke voorkeur voor één optie zou moeten geven?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Venetië in de herfstvakantie

Bericht door Chris » vr 04 sep 2020, 22:49

De Virngrundtunnel van de A7 tussen Würzburg en Ulm kleurt nog wel steeds structureel rood op Google Maps. Verder is de A7 niet echt problematisch denk ik, de meeste files zijn ten noorden van Hannover en door Hamburg. De Fernpass kan wel eens druk zijn. Verder is het Baustellen-seizoen dan nog wel in volle gang. Maar dat is ook een beetje onvermijdelijk in Duitsland.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Venetië in de herfstvakantie

Bericht door Pino » vr 04 sep 2020, 22:53

Dank. Zal de Virngrundtunnel de komende zaterdagen eens in de gaten houden. Voordeel van een heenweg over Kassel is dat je makkelijker bij Schweinfurt of Würzburg nog kunt beslissen om toch maar over München te rijden dan dat je dat bij Innsbruck moet doen. Dit mede omdat je in zuidelijke richting gewoon luistert naar de lokale verkeersinfo van de BR en ook de navigatie het wel op zal pikken wanneer op deze relatief korte afstand vertraging bestaat.

EDIT: werkzaamheden Virngrundtunnel worden op 20 september opgeleverd. https://www.schwaebische-post.de/ellwan ... n/1915340/

Plaats reactie