Leuven - Zell am See

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Leuven - Zell am See

Bericht door vynkce » ma 12 apr 2021, 11:26

Ik hoop in juli met de wagen van in Leuven tot in Zell am See (Oostenrijk) te geraken. Ik heb al eens bekeken welke routes mij daar zo snel en comfortabel mogelijk kunnen brengen met twee kleuters achterin. Ik had enkele vragen waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen!

De route die mij op dit moment het meest aanspreekt is die via de E40-E42 naar Duitsland en dan via de A60-A1-A62-A6-A5 (Wittlich-Trier-Kaiserslautern-Karlsruhe) richting A8 en dan zo verder naar München en Oostenrijk.
Enige echt probleem dat ik nu al zie lijken mij het gebrek aan fatsoenlijke parkeerplaatsen met faciliteiten om te tanken en te eten op deze route. Vooral dan op het gedeelte Verviers-Wittlich-Trier-Kaiserslautern lijken deze echt wel dungezaaid?

Daarnaast is er ook nog een alternatief via de E314 naar Keulen en dan zo via de A3 naar Frankfurt en Neurenberg. Vanaf hier dan de A9 naar München.
Er is ook nog de optie via de Duitse A61, maar van deze snelweg ben ik persoonlijk minder fan. De route is ook zeker niet aanmerkelijk korter of sneller dus tenzij ik hier echt overtuigende argumenten hoor valt deze sowieso af.

Zijn er volgens jullie argumenten waarom ik één van beide routes zeker wel of zeker niet moet nemen (wegwerkzaamheden, ...)? Of mis ik een goede route? Ik geef nog graag mee dat we niet plannen te rijden op zaterdagen.

Daarnaast had ik ook nog graag enkele tips over het traject na München. Hier zie ik ook verschillende alternatieven. Ik ben ook hier op zoek naar de snelst mogelijke route die zo vlak en recht mogelijk is (wagenziekte...).

De eerste route lijkt de kortste te zijn en neemt afslag 59 van de Duitse A93 waarna de Oostenrijkse B172 gevolgd wordt tot vlakbij Kössen. Hier zuidwaarts via de B176 tot in St Johann in Tirol waarna de B164 volgt tot in Saalfelden. Als laatste dan de B311 tot in Zell am See.

De twee route volgt ook de Duitse A93 en dan de Oostenrijkse A12 tot net voorbij Kufstein (afrit 6). Hierna via de B173 tot aan de B178 rijden en dan verder tot aan St Johann in Tirol. De route nadien is verder hetzelfde als hierboven.

De derde route is grotendeels gelijkaardig aan de tweede, maar volgt nog een beetje verder de Oostenrijkse A12 tot aan afrit 17 bij Wörgl. Hierna volgt de B178 tot aan St Johann in Tirol. De route nadien is verder hetzelfde tot aan Zell am See.

Het laatste alternatief dat ik zie is verder door rijden na München over de A8 tot Salzburg. Hier de A10 nemen tot aan afrit (knooppunt Pongau) 47 en dan de B311 afrijden tot aan Schüttdorf wat al net ten zuiden is van Zell am See.

Wat raden jullie aan?
Alvast bedankt en nu nog hopen dat het door kan gaan... ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Chris » ma 12 apr 2021, 11:34

Je hebt eigenlijk 3 routes die elkaar weinig ontlopen: via Trier, de A61/A8 of de A3/A9.

Het is inderdaad zo dat de route via Trier weinig voorzieningen heeft en er bovendien tussen Kaiserslautern en Landau veel stukken enkelbaans zijn (ook de A62 is daar nog enkelbaans). Dit is wel een rustige route, wat in juli een meevaller gaat zijn.

Op de A3 is recentelijk begonnen met de grote verbreding tussen Würzburg en Nürnberg. Daar zijn veel werkzaamheden en het is nog even aanzien hoe dit tijdens de drukkere reisdagen gaat zijn. Je zag de afgelopen maanden in Duitsland al wel meer files dan in de Benelux en Frankrijk.

Werkzaamheden zijn in Duitsland onvermijdelijk, elke route zal er veel hebben.

De route naar Zell am See voert niet over hoge bergpassen dus ik denk dat dit qua wagenziekte wel mee zal vallen.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door T-hijs » ma 12 apr 2021, 11:44

Voor het laatste deel van de reis lijkt de route via Wörgl mij degene die de minste kans op wagenziekte geeft, gelet op bochten en hoogteverschillen.

Ikzelf zou overigens in Duitsland de A8 verder volgen, afrit 112 nemen en over Inzell, Schneitzlreuth en Lofer rijden, via de Duitse B306 en B21 en de Oostenrijkse B178 en B311. Voordeel: geen kans op (LKW-)Stau bij de grens tussen Duitsland en Oostenrijk, zeker op de terugweg. Maar die route is duidelijk minder geschikt met twee kleuters die aanleg hebben voor wagenziekte.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door sanderl » ma 12 apr 2021, 11:49

Ik ben toevallig de laatste paar jaar meerdere keren die kant op en neer geweest. Voor het laatste stuk ben ik vaak via afslag 112 van de A8 en Inzell en Lofer gereden. Dat scheelt weinig tijd en je vermijdt files bij Kufstein. Misschien ook het overwegen waard. Je bespaart hiermee net als bij de eerste route die je noemt ook het vignet.

Edit: Zie nu ook bovenstaande bericht. Maar ik zie niet waarom je van deze route meer wagenziek zou worden. Het is een beetje kronkelen door wat dalen, maar niet extreem of anders dan de andere routes.
Laatst gewijzigd door sanderl op ma 12 apr 2021, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 12 apr 2021, 11:49

Chris schreef: ma 12 apr 2021, 11:34 Je hebt eigenlijk 3 routes die elkaar weinig ontlopen: via Trier, de A61/A8 of de A3/A9.

Het is inderdaad zo dat de route via Trier weinig voorzieningen heeft en er bovendien tussen Kaiserslautern en Landau veel stukken enkelbaans zijn (ook de A62 is daar nog enkelbaans). Dit is wel een rustige route, wat in juli een meevaller gaat zijn.
Vyncke wil zo te zien van de A62 naar de A6 gaan, niet via de A62 en B10. Daar zitten geen enkelbaans stukken tussen, afgezien van het stukje op de A60 bij Prüm.

Op de E42 tussen Verviers en Kreuz Wittlich zit in ieder geval geen enkel tankstation, en op de A1 zit de eerste bij Hermeskeil (Raststätte Hochwald-West). Op de A60 liggen tussen de Belgische grens en Kreuz Wittlich wel meerdere parkeerplaatsen met wat picknicktafels, twee of drie daarvan zijn ook met toiletten uitgerust.

Ik ben toevallig gisteren via deze route gereden (tot Kreuz Wittlich) en het grote voordeel is dat het door de rust heel ontspannen rijden is. Zeker op drukkere dagen met veel vakantieverkeer heeft dat zo z'n voordelen.
Laatst gewijzigd door omNOMNOMNOM op ma 12 apr 2021, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door T-hijs » ma 12 apr 2021, 11:58

sanderl schreef: ma 12 apr 2021, 11:49 (...) ik zie niet waarom je van deze route meer wagenziek zou worden. Het is een beetje kronkelen door wat dalen, maar niet extreem of anders dan de andere routes.
Mij staat de route via Wörgl bij als minder kronkelig, maar ik heb die route al erg lang niet meer gereden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 apr 2021, 12:30

omNOMNOMNOM schreef: ma 12 apr 2021, 11:49Op de E42 tussen Verviers en Kreuz Wittlich zit in ieder geval geen enkel tankstation, en op de A1 zit de eerste bij Hermeskeil (Raststätte Hochwald-West). Op de A60 liggen tussen de Belgische grens en Kreuz Wittlich wel meerdere parkeerplaatsen met wat picknicktafels, twee of drie daarvan zijn ook met toiletten uitgerust.
Op de A60 is Nimstal tussen Prüm en Bitburg een redelijke stopplaats met wc's, over het algemeen ook nog vrij schoon. In ieder geval, alle keren dat ik daar ben gestopt.

Parkeerplaats Fintenkapelle, vlak voor Wittlich, is de andere aan de A60 die wc's heeft, maar daar ben ik nog nooit gestopt.

Maar het kan het beste zijn om het zo te plannen dat je bij Hochwald-West een stop gaat maken. Hochwald-West is de eerste grote rustgelegenheid (met tankstation en restaurant) die je tegenkomt na Barchon aan de E40. Maar komende vanaf Leuven zal stoppen bij Barchon wat vroeg zijn, en bij Hochwald-West juist weer wat laat. Misschien even kort stoppen bij Barchon en dan door? Van Barchon naar Hochwald-West doe je in ongeveer twee uur, en als het meezit is dat wel een tijdspanne die je ook met kleuters wel zou moeten kunnen rijden. Dan heb je in ieder geval ook twee rustgelegenheden met voldoende voorzieningen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Pino » ma 12 apr 2021, 13:06

Als het om kleuters gaat, maak ik mijzelf nooit zo vreselijk druk over de omvang van de verzorgingsplaats. Die willen even kunnen rondrennen en plassen. Ik pak in de zomer zelfs liever een P/WC dan een tankstation, omdat het op een parkeerplaats doorgaans minder druk is en het dus beter rondrent. Als er wat gegeten en gedronken moet worden: ik neem het altijd zelf mee en stop het in de picknicktas, want dat geeft uiteindelijk veel meer keuze en veel meer flexibiliteit. Zeker op zo'n eerste reisdag is dat zeer eenvoudig.

Mocht je toch de voorkeur geven aan een Raststätte, dan zul je op deze eerste stop over niet heel veel meer praten dan een kop koffie. Het is niet zo dat je er wel fatsoenlijk moet kunnen lunchen. Dus dan zou ik me over Hochwald niet zo heel druk maken. Het belangrijkste om je dan druk over te maken, is dat het er schoon is. Maar dat gaat langs Duitse snelwegen in mijn ervaring altijd wel goed. Tweede stop mét lunch zal dan wel ergens langs de A6 zijn, waar méér voorzieningen zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door paolie » ma 12 apr 2021, 13:30

Coen Tunnel schreef: ma 12 apr 2021, 12:30
omNOMNOMNOM schreef: ma 12 apr 2021, 11:49Op de E42 tussen Verviers en Kreuz Wittlich zit in ieder geval geen enkel tankstation
Maar het kan het beste zijn om het zo te plannen dat je bij Hochwald-West een stop gaat maken. Hochwald-West is de eerste grote rustgelegenheid (met tankstation en restaurant) die je tegenkomt na Barchon aan de E40. Maar komende vanaf Leuven zal stoppen bij Barchon wat vroeg zijn, en bij Hochwald-West juist weer wat laat.
Onderaan afrit 16 van de E42 zit Rasthof Dreihütten, met tankstation, restaurant en grasveld om rond te rennen. Mooi tussen Barchon en Hochwald-West in.
Let op! Neem afslag 16 (Steinebrück Lommersweiler), want de volgende afslag is Rastplatz Dreihütten, en daar zijn juist géén voorzieningen.
https://goo.gl/maps/2WyS8j5BSsv1WTTm7
Laatst gewijzigd door paolie op ma 12 apr 2021, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door waldo79 » ma 12 apr 2021, 13:32

Kijk, die kende ik dan weer niet :top:

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 12 apr 2021, 14:40

Nooit geweten inderdaad, hartelijk dank hiervoor. Even Google Maps doorstruinend zag ik ook nog een tankstation naast afrit 7 Badem in Duitsland, dus tankgelegenheid is er al bij al voldoende.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door brytje008 » ma 12 apr 2021, 16:41

Bij het zien van een aanvraag voor advies voor deze zomer, krijg ik alweer helemaal zin :D Nu maar hopen dat we mogen :|
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Pino » ma 12 apr 2021, 19:06

paolie schreef: ma 12 apr 2021, 13:30 Onderaan afrit 16 van de E42 zit Rasthof Dreihütten, met tankstation, restaurant en grasveld om rond te rennen. Mooi tussen Barchon en Hochwald-West in.
Let op! Neem afslag 16 (Steinebrück Lommersweiler), want de volgende afslag is Rastplatz Dreihütten, en daar zijn juist géén voorzieningen.
https://goo.gl/maps/2WyS8j5BSsv1WTTm7
Wat een aparte setting, die Rasthof en de parkeerplaats die precies naast elkaar liggen, met dezelfde naam. Rondom een nogal bijzonder vormgegeven afritcomplex. Waren er ooit (of zijn er wellicht nog steeds) plannen om die twee samen te trekken?

Hoe dan ook ziet het eruit als een mooie stop om te onthouden voor beide richtingen!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 apr 2021, 19:47

^^ En als je een paar jerrycannetjes meeneemt heb je ook nog een gratis maaltijd :mrgreen:.

Afbeelding
(Screenshot van een foto die ik via Google Maps vond)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door paolie » ma 12 apr 2021, 20:34

Pino schreef: ma 12 apr 2021, 19:06 Wat een aparte setting, die Rasthof en de parkeerplaats die precies naast elkaar liggen, met dezelfde naam. Rondom een nogal bijzonder vormgegeven afritcomplex. Waren er ooit (of zijn er wellicht nog steeds) plannen om die twee samen te trekken?
Je zou inderdaad minimaal een voetpad tussen de parkeerplaats langs de snelweg en het Rasthof verwachten, zodat onbekenden die toevallig even stoppen toch gebruik kunnen maken van het restaurant.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Jeff » ma 12 apr 2021, 20:36

@Coen: Is dat nou het voedselpatroon van Bourgondisch België die idioot veel km's in een jaar (>100k km/jaar) maakt?.
Ik had van de Belgen toch wel een hogerstaand culinair standje verwacht :mrgreen:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door vynkce » di 13 apr 2021, 11:57

Bedankt voor alle tips! Ik zie wel weinig animo voor de langere route (optie 4) op het einde via Bischofshofen precies?
Dit weegt niet op dus.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door waldo79 » di 13 apr 2021, 12:49

Jeff schreef: ma 12 apr 2021, 20:36 @Coen: Is dat nou het voedselpatroon van Bourgondisch België die idioot veel km's in een jaar (>100k km/jaar) maakt?.
Ik had van de Belgen toch wel een hogerstaand culinair standje verwacht :mrgreen:
Het lijkt me eerder gericht op onze truckende medemens 8-)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Wimpie25 » di 13 apr 2021, 12:59

Als met de laten en de boards richting Oostenrijk trekken, nemen we altijd de route Maastricht >> Keulen >> Koblenz >> Stuttgart >> München en dan hangt het er vanaf waar precies de bestemming ligt. Voor de Langen van Zell-Am-See en Hinterglemn zou ik via Rosenheim/Kufstein rijden.

Als je aan de kanten van Sölden en de centrale gebieden moet zijn zou ik nog overwegen om via Garmisch-Partenkirchen te rijden. Tussen Rosenheim en Kufstein durft het nogal eens blok te staan.

Ischgl, Lech en Sankt-Anton hebben als voordeel dat je niet langs München hoeft, daar sta bijna binnen 8 uur voor de deur van het hotel. Bij Zell-Am-See zou ik toch zeker op 9u rekenen.

Wat het eten betreft, Duitsland is op gastronomisch vlak nogal kommer en kwel dus koester niet teveel hoop. Mijn advies is om er bij Augsburg even af te gaan en daar iets lokaals te zoeken. Er zit daar een zeer goede Thai.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Pino » di 13 apr 2021, 13:00

vynkce schreef: di 13 apr 2021, 11:57Ik zie wel weinig animo voor de langere route (optie 4) op het einde via Bischofshofen precies?
Dit weegt niet op dus.
Het is ongetwijfeld de meest relaxte route (op de aanname dat er geen files staan), maar het lijkt mij de flinke omweg niet waard.

Ik ben twee keer met de bus verplaatst van München naar Saalbach, in dezelfde regio (en weer terug). Drie keer over Inzell gereden, over de route die T-hijs beschrijft, één keer over de A93 via jouw route 1. Ik vermoed dat de buschauffeur dat deed vanwege drukte op de A8 Rosenheim-Salzburg, misschien ook deels omdat een bus natuurlijk minder winst kan boeken op de snelweg. Ik vond Inzell beduidend prettiger en nog niet eens zo bochtig. De B305 achter Inzell is echter afgesloten, tot eind dit jaar (Duitsland kennende dus langer, zie https://www.pnp.de/lokales/berchtesgade ... 75770.html). Dus dan zou je om moeten rijden via Bad Reichenall naar Lofer. Dat is de “kleines Deutsches Eck” route die prima is uitgebouwd. Levert alleen wat extra kilometers op ten opzichte van Traunstein-Inzell en maakt daarmee route 1 ook weer interessanter.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Coen Tunnel » di 13 apr 2021, 15:56

Wimpie25 schreef: di 13 apr 2021, 12:59Wat het eten betreft, Duitsland is op gastronomisch vlak nogal kommer en kwel dus koester niet teveel hoop.
Nou nou nou, dat is wel erg overdreven... De Duitse keuken is dan misschien niet de meest verfijnde keuken, maar je hebt er grote porties goed eten voor een schappelijke prijs. Een goede biefstuk of schnitzel kun je daar overal wel krijgen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Pino » di 13 apr 2021, 16:11

^^ Moet toch ineens denken aan mijn Luxemburgse oud-collega die als grote voordeel van dat land omschreef "Franse keuken, Duitse porties" :biertjes:

Hoe dan ook, het zal je nog tegenvallen hoeveel je kunt verknallen aan de biefstuk of schnitzel. Kijk naar die foto uit de Oostkantons een paar posts naar boven en ik krijg er bepaald geen honger van. Maar daar weten ze ook in Frankrijk in de buurt van de wegen (winkelcentra én wegrestaurants) alles van: al eet je daar dan minder snel een verknalde schnitzel en eerder een verknalde steak-haché of een uitgedroogde kip. Het is een beetje wat je krijgt wanneer je gaat eten in een tent waar vlees een beetje warm wordt gehouden om snel uit te serveren. Dat maakt in veel gevallen Italianen in de buurt van de weg een veilige keuze - kom maar door met die vlugge pizza of pasta.

Laat ik het er verder op houden dat Frankrijk en Duitsland een ander soort indeling hebben waar je bij eetstops buiten de wegrestaurants rekening mee moet houden. In Frankrijk heb je de winkelcentra in de buurt van de snelweg waar je een beetje op kunt sturen, en waar je dan vaak ook wel wat meer keuze hebt. In Duitsland zou je eerder een dorp in sturen op zoek naar de plaatselijke Gasthof (met Biergarten) of Italiaan. Dus als je kijkt waar je over een halfuurtje zou willen eten, moet je daarop een beetje gaan zoeken met je kaart-app. In Frankrijk betekent dat vaak een hap eten aan de rand van een grotere plaats; in Duitsland hebben juist dorpen het voordeel - want je hoeft niet een stadscentrum in. Het voordeel van Zuid-Duitsland op dit gebied is natuurlijk dat er relatief veel dorpen en relatief veel afritten zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door paolie » di 13 apr 2021, 17:08

Wimpie25 schreef: di 13 apr 2021, 12:59 Ischgl, Lech en Sankt-Anton hebben als voordeel dat je niet langs München hoeft, daar sta bijna binnen 8 uur voor de deur van het hotel. Bij Zell-Am-See zou ik toch zeker op 9u rekenen.
Tel er voor Zell am See nog maar gerust een uurtje bij op. En dat zou al snel zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Wimpie25 » di 13 apr 2021, 18:10

^^
Kan ik wel mee akkoord gaan, dat laatste stuk lijkt eeuwig te duren.
Pino schreef: di 13 apr 2021, 16:11 ^^ Moet toch ineens denken aan mijn Luxemburgse oud-collega die als grote voordeel van dat land omschreef "Franse keuken, Duitse porties" .
Da's een gezegde dat vooral voor België wordt gebruikt ;)
Coen Tunnel schreef: di 13 apr 2021, 15:56
Wimpie25 schreef: di 13 apr 2021, 12:59Wat het eten betreft, Duitsland is op gastronomisch vlak nogal kommer en kwel dus koester niet teveel hoop.
Nou nou nou, dat is wel erg overdreven... De Duitse keuken is dan misschien niet de meest verfijnde keuken, maar je hebt er grote porties goed eten voor een schappelijke prijs. Een goede biefstuk of schnitzel kun je daar overal wel krijgen.
"Schappelijke prijs" en "grote porties" zijn geen argumenten die in het voordeel van een goede keuken spreken ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door Coen Tunnel » di 13 apr 2021, 18:48

^^ Ik kan altijd prima terecht in Duitsland. En ook de meeste Duitse kost bevalt me wel. Goed, van Kohlrouladen of Königsberger Klopse word ik niet zo vrolijk, maar het meeste dat te krijgen is smaakt me toch goed. En dan is het ook wel fijn dat je een fatsoenlijke portie krijgt. Ik heb juist weer minder met de Franse keuken. Het zal ook meer een kwestie van smaak zijn denk ik zo.

Maar Duitsland is ook een land waar je prima Italiaans, Grieks of Turks kan eten. Voor iedereen is er wel wat te vinden.
Pino schreef: di 13 apr 2021, 16:11 ^^ Moet toch ineens denken aan mijn Luxemburgse oud-collega die als grote voordeel van dat land omschreef "Franse keuken, Duitse porties" :biertjes:
De Luxemburgse keuken zelf is trouwens ook best aardig. Niet heel uitgebreid, maar Judd mat Gaardebounen is iets dat ik graag mag eten. :honger:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door duikgek89 » di 13 apr 2021, 19:15

sanderl schreef: ma 12 apr 2021, 11:49 Ik ben toevallig de laatste paar jaar meerdere keren die kant op en neer geweest. Voor het laatste stuk ben ik vaak via afslag 112 van de A8 en Inzell en Lofer gereden. Dat scheelt weinig tijd en je vermijdt files bij Kufstein. Misschien ook het overwegen waard. Je bespaart hiermee net als bij de eerste route die je noemt ook het vignet.

Edit: Zie nu ook bovenstaande bericht. Maar ik zie niet waarom je van deze route meer wagenziek zou worden. Het is een beetje kronkelen door wat dalen, maar niet extreem of anders dan de andere routes.
Die route via Lofer is ok. Best goed uitgebouwd en vlot. Alleen Zaterdagen in skivakantieweken zijn wat minder... En je moet wat opletten met de flitskasten aan de Oostenrijkse kant. En op het Duitse stuk heb ik ze ook wel eens zien controleren.

ViggenneggiV
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 23:35

Re: Leuven - Zell am See

Bericht door ViggenneggiV » zo 20 feb 2022, 20:08

Pino schreef: di 13 apr 2021, 13:00
vynkce schreef: di 13 apr 2021, 11:57Ik zie wel weinig animo voor de langere route (optie 4) op het einde via Bischofshofen precies?
Dit weegt niet op dus.
De B305 achter Inzell is echter afgesloten, tot eind dit jaar (Duitsland kennende dus langer, zie https://www.pnp.de/lokales/berchtesgade ... 75770.html). Dus dan zou je om moeten rijden via Bad Reichenall naar Lofer. Dat is de “kleines Deutsches Eck” route die prima is uitgebouwd. Levert alleen wat extra kilometers op ten opzichte van Traunstein-Inzell en maakt daarmee route 1 ook weer interessanter.
De b305 bij Schneizlreuth is gelukkig 'tijdig' opgeleverd; zie https://www.berchtesgadener-anzeiger.de ... 71215.html

Plaats reactie