A3 of A7 A44

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
cuoresportivo1985
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 20:45
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

A3 of A7 A44

Bericht door cuoresportivo1985 » ma 19 jun 2006, 10:29

Over 3 weken reizen wij af richting kroatie. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik via de A3 (frankfurt) of de A7/A44 (kassel) ga rijden. Wat bevalt jullie beter ik rij zonder aanhanger dus mijn voorkeur gaat uit naar een rustige snelweg.
Verander wat je niet accepteert, accepteer wat je niet kan veranderen

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » ma 19 jun 2006, 11:45

Ik rij altijd van begin tot eind door de A3.

Ik vertrek om 22 uur uit Utrecht. Normaal gesproken ben je rond 6 uur in Oostenrijk, dus net voor de files bij de grote steden...Kan je in Oostenrijk lekker lang uitrusten..

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » ma 19 jun 2006, 12:06

Vanuit het noorden rijden we meestal begin van de avond weg:

BAB31 - BAB30 - BAB33 - dan door bielefeld kachelen door ontbrekend stuk BAB33 - BAB33 - BAB44 - BAB7 - bij Schweinfurt/Wurzburg kun je kiezen voor BAB3, of via BAB70 en 73 naar Neurenberg (werkzaamheden op 1 vd 2 trace's) - BAB9 - BAB99 - BAB8 - A10 (meestal zijn we voor de drukte bij de Taurntunnel), dan rijden we via de Karawankentunnel Slovenie in, wil nog wel eens file staan bij het ontbrekende stuk in de A2 en voor Ljublana.. En dan bij Postojna afslaan als we naar Dalmatie gaan (en dan via Rijeka) of rechtdoor als we naar Istrie gaan (met file bij Koper omdat daar 2 autobahnen (vanuit Italie en vanuit midden Slovenie) bij elkaar komen en het vervolgens allemaal 1 rijbaan op moet (van 4 naar 1 strook dus.. :cry: ))

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » ma 19 jun 2006, 13:36

Je woont in Nieuwerkerk a/d IJssel? Als je vroeg wegrijdt kun je kiezen voor de A15-knp. Valburg-A50-knp. Ewijk-A73-knp. Rijkevoort-A77/BAB57-Kreuz Kamp-Lintfort-BAB42-BAB45-Seligenstädter Dreieck-A3->Oostenrijk.

Ik vind dat altijd een ideale route. De BAB45 is best rustig, het Ruhrgebiet ook (als je tenminste vroeg wegrijdt, zorg dat je om 7:00u voorbij Dortmund bent) en je mist Köln en Frankfurt am Main.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » ma 19 jun 2006, 15:55

Vanuit Nieuwerkerk is de A20/A12 denk ik korter dan de A15.
Het stuk door NL kost altijd relatief veel tijd dus dat moet je zien te beperken. Bovendien is de spits hier het ergst, dus daar kun je het best je vertrektijdstip op afstemmen.

Mijn ervaring is:

-A3-A2-A1-A44-A7 is het rustigst. Het is wel om vanuit west-NL, wat voor een groot deel goed gemaakt wordt doordat je kunt doorrijden. De A7 heeft wel een stuk met veel stijgingen/ snelheidsbeperkingen.
-Daarna is de A3/A2/A45/A3 het rustigst. Deze weg is door alle "Talbrücken" comfortabeler te rijden dan de A7.
-Helemaal via de A3 is het kortst, maar ook het drukst. Dit is de beste optie als je 's nachts rijdt.

Belangrijke filepunten op deze routes:
-A2/A1/A44/A7: A1 tussen Kamener Kreuz-Unna. Hier kun je het best 's ochtends vroeg langs zijn.
-A3 én A3/A2/A45/A3: A3 tussen Aschaffenburg en Würzburg in de namiddag/ avond.
-A3 in het Ruhrgebiet en bij Frankf tijdens de spits.
-A45 bij Dortmund tijdens de spits.

Als je vóór Oberhausen goed de verkeersinfo in de gaten houdt, kun je altijd nog kiezen voor de route met de minste files.
De A42 vind ik trouwens geen aanrader. Een groot deel loopt dwars door steden en is nogal druk/ smal. Als je vanaf de A3 komt is de A2 prettiger, (2x3)

Succes ermee en alvast een prettige vakantie!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 19 jun 2006, 20:30

Overdag zou ik de A3 zeker mijden. Files van meer dan 50 kilometer tussen Frankfurt en Würzburg zijn dan niet ongewoon. Dan zou ik de A44/A7 pakken. De A9 kan ook heel druk zijn tussen Nürnberg en München. Het ligt er wel aan wat voor dag je vertrekt. Zondag zal het heel rustig zijn qua vrachtverkeer. De A6 tussen Mannheim en Heilbronn, en de A8 tussen Karlsruhe en München kunnen ook waanzinnig druk zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jun 2006, 21:36

De A3 is altijd vrij druk. De A44/A7 is een heel goed alternatief; neem dan bij Schweinfurt de A70 en bij Bamberg de A73, op de A3 tussen Würzburg en Nürnberg staan ook vaak files.

Ook een redelijk alternatief is de A61, dan de A61 en A81 (via Heilbronn) en vanaf daar de A8.

De A3 rijdt tot aan frankfurt overigens goed door; als je 's ochtends op tijd voorbij Keulen bent is het volgen van de A3 tot Rüsselsheim een alternatief, daarna de A67 nemen en dan de A6 (neem niet de A5, even lang maar als via de A67 en A6 tussen Darmstadt en Walldorf maar veel drukker en minder comfortabel). De A6 kun je vervolgens doorrijden tot aan Heilbronn, dan de A81 naar Stuttgart en dan de A8, of je rijdt de A6 tot aan Feuchtwangen/Crailsheim, dan de A7 tot aan Ulm en dan de A8. Is wel wat langer, maar ook met veel minder files.

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » di 20 jun 2006, 18:33

ligt een beetje aan de tijd van de dag enzo:
Rijd je in de spits rond het Ruhrgebiet dan is het eventueel een optie om voor A61 - A65 (of de B9) - A8 te gaan (je moet Karlsruhe dan met een stadssnelweg passeren). Alleen de A8 is vrij druk.
Rijd je niet in hartje spits door het Ruhrgebiet dan gaat de A3 vrij goed tot Aschaffenburg. Daarna komt een rotstuk met veel files. Vooral bij Wurzburg is het vaak raak. De A9 kan op spitsdagen ook vrij lastig zijn. Laatst ben ik een keer binnendoor gegaan: ik heb toen er file op de A3 bij Wurzburg stond even kort de A81 gepakt tot de eerste afrit en ben toen binnendoor naar de A7 bij Ochsenfurt gereden. Ivm een ongeluk op de A7 ben ik vervolgens via de B25 en B2 verder gereden. Een groot stuk van de B2 was als snelweg uitgebouwd. Vervolgens kun je met de A8 dan naar Muenchen.

Als je overweegt via Kassel te rijden (en je zit niet in spitsuur in t ruhrgebiet) dan kan je A3 - A2 - A1 rijden. Eventueel alternatief als je echt vroeg (of juist 's avonds laat) op pad gaat (is eigenlijk ietsje korter) is de route DOOR Dortmund. Je doet dan A3-A516-A42-A40-B1 die overgaat in de A44.
Het stuk Wurzburg Neurenberg kan je inderdaad beter mijden door de A70 - A73 via Bamberg te pakken. (of je rijdt de A7 gewoon helemaal door tot Ulm: het stuk Wurzburg - Ulm is vrij rustig).

Voor de A45 heb ik meestal A512 - A42 - A43 - A44 (door Witten) gepakt. Dat is het korste en gaat behoorlijk goed

Succes met je reis!

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » di 20 jun 2006, 23:01

Albert Einstein schreef:Eventueel alternatief als je echt vroeg (of juist 's avonds laat) op pad gaat (is eigenlijk ietsje korter) is de route DOOR Dortmund. Je doet dan A3-A516-A42-A40-B1 die overgaat in de A44.
Wat ook nog kan is A3-A2-B236-B1-A44. Zo ga je niet dwars door Dortmund en je ziet wat interessante knooppunten ...
Voor de A45 heb ik meestal A512 - A42 - A43 - A44 (door Witten) gepakt. Dat is het korste en gaat behoorlijk goed
Moet A516 zijn (zie boven). Inderdaad het kortst en een goede route.

Plaats reactie