A43 Lyon - Torino goede route?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
gunter
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 nov 2006, 21:31

A43 Lyon - Torino goede route?

Bericht door gunter » za 18 nov 2006, 18:39

Heb eens een vraagje aan iedereen.

wie kan mij zeggen dat deze autostrade goed berijdbaar is voor wagen met middelgrote caravan. Ik rijd wel maar met een turbodiesel golf, niet met een jeep of zo;

Wat zijn de hellingspercentages en waar kan ik die eventueel vinden?

Wat kan ik verwachten na de frejustunnel in Italië?

Zou het beter zijn om eventueel via Zwitserland naar Torino te rijden?

Heb alleen een beetje schrik van de bergen.

Wie helpt mij?

Bedankt iedereen!!!!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 18 nov 2006, 22:44

Wat is eigenlijk uw precieze reisroute?
In principe moet je de hellingen in een autosnelweg met een Golf Turbo Diesel goed kunnen nemen, tenzij je altijd
met 100 naar boven wilt stuiven.
Via de Mont-Blanctunnel is Torino ook goed te bereiken; ligt een stuk lager dan Fréjus, en het traject door Frankrijk is stukken korter. Na de Fréjus is het alleen maar dalen naar Torino. Hooguit korte stijginkjes :idea:

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » zo 19 nov 2006, 21:43

Nou, de Mont Blanc tunnel lijkt me een stuk minder geschikt met caravan dan de Frejus. De stukjes in Frankrijk en Italië aan beide kanten van de tunnel zijn echte bergwegen, steil en flinke haarspeldbochten. Aan de Italiaanse kant rijd je vervolgens vrijwel volledig in tunnels, maar wel met flinke stijgingen in de tunnels, maar nauwelijks bochten.
Wij zaten vlakbij Courmayeur in Italië op 1300 meter in de sneeuw. We reden vervolgens bij Courmayeur de tunnels in en toen we er kilometers verderop weer uit kwamen regende het.. heel apart.

De snelweg naar de Frejus toe in Italië herinner ik me niet als heel steil en bochtig, er reden ook meer vrachtwagens dan op de Mont Blanc route. Heeft de Frejus ook blokverkeer voor vrachtwagens?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 20 nov 2006, 9:52

Dank voor je aanvullingen. De toegangsweg naar de Mont-Blanc is inderdaad bochtig. De weg naar de Fréjustunnel ken ik niet, gevoelsmatig lijkt die route me langer. Als je via Zwitserland komt zul je lange stukken niet snelweg tegenkomen (vb. Grote Sint-Bernhardtunnel). En wil je vanaf Basel-Bern of langs Besançon-Lausanne komen?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 20 nov 2006, 10:29

De A43 is een van de stukken die ik helaas niet ken, ik kan je dus niet helpen.

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re:

Bericht door martwout » ma 20 nov 2006, 11:52

waldo79 schreef:De toegangsweg naar de Mont-Blanc is inderdaad bochtig.
Ik ben er weleens met vakantie geweest, maar ik kan me geen echte scherpe (in de zin dat je echt moet oppassen) bochten (tenminste heen) tussen St Gervais en Chamonix herinneren. Wel dat het flink stijgt, dus je auto moet wel genoeg vermogen hebben. De weg in Chamonix naar de tunnel ken ik niet. Terug vanuit Chamonix zit er wel een flinke knik in en daalt het flink.

De weg vanaf Lyon naar Chambery (ik ken de weg ongeveer 10 km vanaf de A46) is niet anders dan de gemiddelde autoweg. Ook het stuk vanaf Chambery tot het knooppunt, waar je de keuze hebt uit de Frejustunnel of Albertville, heeft geen moeilijkheden. De rest tot de tunnel ken ik niet.

Off-topic: Toen we afgelopen zomer naar Chamonix reden, hoorden we heen in de tunnel (dus niet de MB-tunnel) van de weg tussen St Gervais en Chamonix een uitzending (ik dacht op 107,7) die duidelijk inbrak op de frequentie die aangaf dat je in de tunnel zus en zo reed). Nog nooit zoiets meegemaakt. Het was wel apart om te horen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 20 nov 2006, 11:58


gunter
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 nov 2006, 21:31

Bericht door gunter » ma 20 nov 2006, 20:17

hallo iedereen,

Dank u voor de reacties

Op jullie vraag: ikzelf kom van regio brussel en zou feitelijk naar de streek rond Pïsa (maar mijn alternatief was de frejustunnel). Maar blijkbaar hebben nog niet veel mensen deze route genomen.

Moet ik dan helemaal langs de Cote d'Azur rijden met onze caravan.

groeten

gunter

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 21 nov 2006, 2:37

Wij hebben de route van Chambery naar Torino 1x bereden, zij het via de Col de Montcenis in plaats van via de Frejustunnel. Van de tunnel weet ik dus niets, maar de rest van de wegen is goed te berijden met een auto met caravan. Uiteraard wel wat hellingen, maar het lijkt me goed te doen.

Overigens is de omweg via de Cote d'Azur ook niet bepaald een biljartlaken, dus of dat echt een geweldig alternatief is, betwijfel ik.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 21 nov 2006, 9:21

Ligt een beetje wanneer u naar Pisa wilt rijden. De meest rechtstreekse route via snelwegen is Brussel-Luxemburg-Straatsburg-Basel-St. Gotthardtunnel-Milaan-Pisa :idea: U heeft dan wel een dubbel vignet voor Zwitserland nodig (circa 60 euro).

Plaats reactie