Van Brussel naar de Spaanse oostkust

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Van Brussel naar de Spaanse oostkust

Bericht door Ali » wo 25 jul 2007, 15:29

Ik vertrek zaterdagochtend met de wagen naar Spanje (Alicante). Verschillende verkeerscentra waarschuwen voor de zeer grote drukte in Frankrijk, deze zaterdag staat zwart gekleurd. Bijgevolg heb ik besloten niet via Luxemburg - Lyon te rijden omdat daar het verkeer min of meer zal vaststaan vanaf Dijon tot aan de Spaanse grens. Via routeplanners heb ik twee alternatieven ontdekt via Parijs. Parijs dacht ik te mijden via de A104. Er is de route via Orléans - Clermont-Ferrand - Béziers (A71 en A75). Deze route lijkt me een beter alternatief, hoewel ik denk dat deze ook druk zal zijn. Van anderen heb ik gehoord dat deze route landschappelijk zeker niet monotoon is. Er is ook nog een tweede alternatief de A20 Vierzon - Brive - Toulouse; en dan via de N20 over Foix en de Pyreneeën naar Barcelona.

Heeft iemand al beide routes gedaan, is de A20 een minder druk alternatief? Zijn daar ook voldoende rustplaatsen en is deze route ook landschappelijk interessant? Heeft er iemand al van Toulouse naar Barcelona gereden over de E9 dus A66, N20 en de Spaanse C16. Bevat deze snelweg ook knelpunten?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 jul 2007, 15:39

Paris krijgt vakantie, dus alles rond Paris en de Rhônevallei staat muurvast. Verder wordt ook de A10 erg druk, en reken op op tientallen kilometers file op de A71 voor de péage bij Clermont-Ferrand. 2 weken terug stond er 70km file voor de péage daar.

De A20 is wel vrij rustig, alleen zal de A62 ook wel erg druk zijn rond Toulouse.

Bij Barcelona moet je ook rekenen op flinke drukte, evenals op de Autopista del Mediterranéo (AP-7).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 25 jul 2007, 15:59

Misschien een alternatief om de A26 af te rijden tot aan Troyes, dan over de N77, N151 en N7 naar Vichy, en aldaar pas weer de snelweg te pakken? Is een redelijk stuk secundair, maar volgens mij wegen die aardig doorrijden. En als het rotzooi is bij de péage van Clermond-Ferrand, kun je vanaf Vichy nog even secundair door om vervolgens pas ná de péage de A71 op te gaan.

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » wo 25 jul 2007, 16:09

dus de knelpunten zijn Parijs, is A104 te overwegen? Ik weet ook wel dat eens ik in de A10 invoeg deze ook tot Orléans vast staat, maar liever dit dan de Parijse binnenstad erbij nemen ... Staat het vaak vast op de Francilienne?

De baan naar Clermont-Ferrand staat bij druk weer dus aan de péage bij C-F vast? Zijn er verderop nog knelpunten? Tegen hoe laat lossen de problemen bij de Spaanse grens bij Perpignan op, iemand een idee? Iemand ervaring over de weg door de Pyreneeën van Toulouse naar Barcelona, dus niet via Narbonne ... Staat het daar vaak vast?

Tot slot zijn deze twee alternatieven te verkiezen boven Luxemburg - Lyon qua tijd, rekeninghoudend met de files van deze zwarte zaterdag?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 jul 2007, 16:17

Het einde van de A75 bij Pézenas staat ook altijd goed vast. En ook daarna is de A9 niet aan te raden; lange files voor Narbonne, en ook regelmatig 40 - 60km file voor de Spaanse grens/péage.

De route via Foix, de N20, N260 en C16 is volgens mij wel vrij vlak. Bij Berga kom je dan weer op de snelweg uit naar Barcelona. Dat betekend dat je in Spanje 49km over N-wegen rijdt, en in 86km. Da's opzich een best eind, maar je kan het eens uitproberen. Erger dan de hele dag in de file staan kan je toch niet krijgen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 25 jul 2007, 16:21

Misschien nog de beste optie om pas laat in de ochtend te vertrekken. Dan rijd je grotendeels achter de files aan. Maar als je nog door moet naar Alicante, zul je daar waarschijnlijk pas diep in de nacht aankomen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 25 jul 2007, 16:25

Ik denk dat alles bijna beter zal zijn dan via het Rhônedal te rijden. Het belangrijkste alternatief is dan inderdaad via Parijs en de A10-A71-A75. Probleem hierbij is de A10 en dan blijkbaar de peage voor Clermont op de A71 (nog nooit problemen gehad hier) en op de A75 de peage voor het viaduct van Millau. Ook belangrijk is dat de A75 nog niet volledig klaar is en dat er bij Pézenas ook problemen kunnen ontstaan. Na de A75 kom je dan op de A9 uit bij Béziers, hier kunnen her en der kleine files zijn maar dat zal meevallen. Het echte knelpunt op de A9 is de grensovergang waar vaak lange wachttijden zijn.

Het traject met de minste fileskansen loopt inderdaad via de A20 en Toulouse. Natuurlijk kan je dan best via de A66 over de Pyreneen gaan. (reken zeker enkele uren extra reistijd). Blijft natuurlijk nog probleem "Parijs". Misschien is het een idee om vanaf de A1 de A29 en A28 naar Amiens en Rouen (deel A28 is gratis) te nemen. Rij in Rouen gewoon dwars door de stad.
Na Rouen heb je dan twee keuzes via de nieuwe A28 naar Le Mans en Tours rijden en dan langs de A85 (nog niet helemaal klaar jammer genoeg) naar Vierzon waar je op de A20 kan geraken. Nadeel is dat het ver om is je veel extra tol zal moeten betalen en de A85 nog niet klaar is.

Een beter alternatief is dan om dezelfde route tot Rouen te nemen en dan even richting Parijs de A13 tot aan de A154-N154 (Evreux) dit is een gratis expressweg (over 54km) die dan over gaat in RN. Via Dreux en Chartres kan je dan op de A10 geraken na de splitsing met de A11 waar het al minder druk zal zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 jul 2007, 16:30

Een onorthodox idee.

Als je kijkt op welke lengtegraad Alicante ligt, dan kom je erop uit, dat het net zo westelijk ligt als Biarritz.

Is het geen idee, om via Franse A63 naar San Sebastian te rijden, en dan pal naar het zuiden de A15 langs Pamplona te rijden, dan de AP-68 naar Zaragoza, en dan de nieuwe A23 via Teruel naar Sagunt op de AP-7. Dan kom je ongeveer bij Valencia uit. Vanaf daar is het nog ongeveer 200km naar Alicante.

Voordeel;
je vermijdt de drukke Franse A9 en de Spaanse AP-7.
je rijdt over de rustigste Spaanse snelwegen

Nadeel;
de A23 is op een paar stukken na nog niet helemaal af.
Ook de Franse A10/N10 is erg druk. Dit kan je gedeeltelijk omzeilen door via Amiens - Rouen - Tours te rijden. (A28)

Ik zal eens kijken hoeveel kilometer deze route is...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 jul 2007, 16:36

Brussel – Lyon/Clermont-Fd – Barcelona – Alicante 1900km
Brussel – Paris – Biarritz – Alicante 1880km
Brussel – Rouen – Biarritz – Alicante 1975km

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 25 jul 2007, 16:37

Nog niet zo'n heel slecht idee Chris!

Gewoon vanaf Parijs de A10 en dan na Poitiers de N10 nemen, en dan na Bordeaux is het even zoeken. Was de A65 maar al klaar :D !
Rij van Langon naar Pau en steek daar het gebergte over zodat je in Zaragoza uitkomt en dan de A23. Simpel als wat :)
Ik denk rond de 1825km.

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » wo 25 jul 2007, 16:41

De Spaanse gratis snelwegen hebben geen comfortabele rustplaatsen, en ik reken er op enkele honderden kilometers in het SPaanse binnenland te moeten overnachten. De 1P-7 heeft daarentegen zeer veel en degelijke rustmogelijkheden ... Ook rijd je natuurlijk via Biarritz door het Spaanse hete binnenland, waar ik wat tegenop zie ... ...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 25 jul 2007, 16:51

Net even nagekeken, de D932, D934 en N134 van Pau naar Langon is een brede vaak kaarsrechte weg die over 130km maar door een drietal dorpen/stadjes loopt. Volgens mij schiet deze weg bijna even goed op als een snelweg. Na Pau volg je de N134-E7 langs Oloron en ook dit is een vlotte weg. Via de tunnel van Somport bereik je Spanje. De N330 in Spanje is ook een goede weg met weinig scherpe bochten en zware hoogteverschillen. Voor Huesca gaat de N330 al over in de A23.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 25 jul 2007, 22:29

Je zit met dat hete en reliëfrijke binnenland van Spanje. Volgens mij is het zelfs nogal dunbevolkt. Is het niet een optie om nabij Zaragoza een goedkoop hotelletje te pakken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 jul 2007, 22:33

Ik denk dat de AP68/AP-15 tussen Pamplona en Zaragoza wel behoorlijke voorzieningen heeft. Dat zijn belangrijke tolwegen. Op de A23 zou ik inderdaad niet teveel verwachten, evenals de A15 tussen San Sebastian en Pamplona.

Overigens is dit gedeelte niet het heetste van de binnenlanden, het is ook nog redelijk begroeid en bebost. Alleen tussen Pamplona en Zaragoza is het behoorlijk een semi-woestijn.

De echte hete binnenlanden zitten vooral richting Madrid, en ten zuiden daarvan, de streek rond Albacete, Sevilla en Zaragoza.

RedBill
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 25 nov 2006, 18:17
Locatie: Anières (GE)

Bericht door RedBill » wo 25 jul 2007, 23:10

Chris heeft gelijk over de A15 San Sebastian-Pamplona, geen voorzieningen behalve P-plaatsen...
Wat betreft alle alternatieve routes, op alle routes naar het zuiden staan files gedurende de hele zaterdag, dus of het nu West (files bij Parijs, Virsac op de A10, A63 na Bordeaux en voor de Spaanse grens), Midden (Toulouse, Clermont en/of Pézenas) of Oost wordt (Rhone, Montpellier, Perpignan), files staan er toch.
Mijn advies: neem een hotel onderweg en doe het rustig aan...

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » do 26 jul 2007, 11:03

Eigenlijk zouden door de Pyreneeën twee extra autoroutes moeten worden aangelegd, met name Bordeaux - Pau - Huesca - Zaragoza - Teruel - Valencia en Toulouse - Foix - Barcelona en deze beide zouden voor toeristen degelijke alternatieven zijn en de Biarritz en Perpignan-routes ontlasten ....

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 26 jul 2007, 16:47

Vlot Brussel en België buitenraken zal al een goeie start worden denk ik, want er wordt zwaar verkeer verwacht. Zaterdag wordt algemeen al afgeraden om te vertrekken (nuja, voor sommigen kan het natuurlijk niet anders). Vanaf zondagmiddag zal het verkeer minder druk worden. Reken in België met files op vrijdag en zaterdag tot na middernacht, zeker op de ringen rond Antwerpen en Brussel.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Van Brussel naar de Spaanse oostkust

Bericht door Ds79m » vr 27 jul 2007, 18:58

Ali schreef:Ik vertrek zaterdagochtend met de wagen naar Spanje (Alicante). Verschillende verkeerscentra waarschuwen voor de zeer grote drukte in Frankrijk, deze zaterdag staat zwart gekleurd. Bijgevolg heb ik besloten niet via Luxemburg - Lyon te rijden omdat daar het verkeer min of meer zal vaststaan vanaf Dijon tot aan de Spaanse grens. Via routeplanners heb ik twee alternatieven ontdekt via Parijs. Parijs dacht ik te mijden via de A104. Er is de route via Orléans - Clermont-Ferrand - Béziers (A71 en A75). Deze route lijkt me een beter alternatief, hoewel ik denk dat deze ook druk zal zijn. Van anderen heb ik gehoord dat deze route landschappelijk zeker niet monotoon is.
De A71 is behoorlijk lang, en nogal saai, maar dat wordt gecompenseerd door de spectaculaire A75. Het belangrijkste probleem is de al genoemde tolpassage even ten noorden van Clermont-Ferrand, die veeeeel te klein is op de dagen dat er massa's toeristen passeren. Later volgt er dan uiteraard file aan het voorlopige einde van de A75 voorbij Pezenas, en verwacht ook stevige files aansluitend op de A9 tot voorbij Perpignan.
vynkce schreef:Een beter alternatief is dan om dezelfde route tot Rouen te nemen en dan even richting Parijs de A13 tot aan de A154-N154 (Evreux) dit is een gratis expressweg (over 54km) die dan over gaat in RN. Via Dreux en Chartres kan je dan op de A10 geraken na de splitsing met de A11 waar het al minder druk zal zijn.
Op de N154 kan het ook nog behoorlijk druk zijn hoor, zeker op dit soort dagen is het niet makkelijk om voorbij Chartres te geraken over deze route.

Verder is de A10 een erg drukke weg, Tours en Bordeaux zijn belangrijke knelpunten. Ook het stuk N10 ten zuiden van Bordeaux is druk en vervelend rijden. Ik zou overigens niet de N10 nemen vanaf Poitiers op een zwarte zaterdag. De enkele versmallingen die deze weg nog heeft leiden tot stevig oponthoud. Tevens is de Tour de France even ten westen van deze weg aanwezig.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 27 jul 2007, 20:22

De A10 is inderdaad bizar druk, en erger; grotendeels 2x2 rijstroken (na Tours).

Half allochtoon West Europa rijdt dan naar Marokko namelijk. De voorzieningen op de A10 zijn dan ook overvol en smerig. Dat laatste geldt eigenlijk voor alle voorzieningen richting zuiden. Marokkanen rijden volgens mij vooral via de A10, Algerijnen (en daar heeft Frankrijk er nogal wat van) rijden via de A9 naar de diverse havens naar Algerije.

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Van Brussel naar de Spaanse oostkust

Bericht door Ali » di 14 aug 2007, 16:14

Ik ben terug uit Spanje. Uiteindelijk is de reis met niet al teveel oponthoud verlopen. We reden via de klassieke route van Brussel naar Parijs, waar we de grote ring namen de A104, deze schiet vlot op, maar is lang, denk een uur rijden op deze ring vooraleer men aantakt op de A10. Opgepast geblazen vanwege de vele flitspalen. De A10 schoot ook vlot op tot Orléans waar met de splitsing richting Vierzon ongeveer 5km file stond. Op het moment dat ik hier aankwam was de file aan het minderen, maar ben ook laat vertrokken in Brussel, om half acht ... Vele toeristen vertrekken een uur of twee drie eerder ...

De A71 is inderdaad zeer saai, bos bos bos en geen teken van leven. De A75 is daarentegen prachtig, lekker fris, wel druk en bochtig maar geen files. Op het einde bij Pezenas verliep het ook vlot via de 10km RN-link naar de A9. Deze was druk maar viel ook mee. In Spanje was het héél druk aan de tolstations op de AP7 in Barcelona. Nogal onlogisch want er zijn tussen Granollers en Tarragona een vijftal tolstations wat voor oponthoud zorgde ... Het was hier voornamelijk druk door de zeer vele Marokkaanse emigranten uit voornamelijk Italië die op weg waren naar Marokko ...

De terugweg daarentegen verliep véél chaotischer ... Tussen Tarragona en de Spaanse grens was er praktisch bij elke tolstation 5 à 10km file, waardoor we twee uur achter op schema raakten. De drukte werd veroorzaakt door de zeer vele Franse toeristen die richting zuid-Frankrijk terugkeerden, nummerplaten 13 (Marseille), Montpellier (34) en Lyon (69) spotte ik zeer vaak ... Ook de A9 was aanschuiven van het knooppunt met de autoweg komende van Toulouse tot en met het tweede tolhuis in Montpellier. De rest van de rit verliep 's nachts en vlot ..., alleen ter hoogte van Dijon was het opletten geblazen vanwege de wegenwerken aan de A31 (uitbreiding naar 3 rijstroken). Tot slot viel me de slechte en onoverzichtelijke staat van de autosnelwegen in Metz en Nancy op ...

Plaats reactie