[WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
autoweg

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door verfmeer95 » ma 12 feb 2018, 17:40

Uit het artikel:
"Er zijn namelijk weinig plekken waar de chauffeur veilig kan overnachten met zicht op zijn lading."
Dit snap ik niet. Een transportbedrijf wil chauffeurs laten overnachten op hun eigen terrein zodat ze zicht hebben op de lading. Zijn trucks dan niet veilig op het eigen terrein van het transportbedrijf? Je kan toch ook gewoon wat extra camera's ophangen en security inhuren en de chauffeurs gewoon in een hotel of zo onderbrengen?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 12 feb 2018, 17:47

De salarissen zijn verre van meegegroeid met de inflatie. Nu is dat helaas in veel andere sectoren ook wel het geval geweest, maar toch. Een belangrijkere factor is echter het enthousiast wegstrepen van gemaakte overuren en onkostenvergoedingen wat nog steeds vrij massaal gebeurd. Beginnend chauffeurs klagen vaak zelden over hun salaris, omdat ze enkel naar het totaalplaatje kijken, waar de vele overuren en onkostenvergoedingen al bij in zitten.

Salaris is echter maar één ding. De manier waarop je regelmatig door planners, medeweggebruikers en vooral klanten wordt behandeld is voor mij een grotere reden om het vak eigenlijk niet meer te willen aanraden.
Reisen statt rasen

mhkamp
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mhkamp » ma 12 feb 2018, 17:59

Jeroen schreef:
ma 12 feb 2018, 17:47
Salaris is echter maar één ding. De manier waarop je regelmatig door planners, medeweggebruikers en vooral klanten wordt behandeld is voor mij een grotere reden om het vak eigenlijk niet meer te willen aanraden.
+1

Na twee weken ochtenddienst (Eerste week om 3 uur weg en de tweede week om 5 uur weg, en rond 20.30h in bed) mocht ik na een vrije vrijdag, in de vrijdagavond naar Helsingsborg. Achteraf was de trailer om 22h op Jemgum (parking voor de Emstunnel) om dan de nacht door te gaan. De eerste 'fatsoenlijke' rust zou pas op zijn vroegst op de ferry Malmö - Travemünde (9uur), om dan nog door te rijden richting Winschoten.

Ik heb hier flink op geweigerd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 12 feb 2018, 18:41

Ja, dat soort geintjes maak ik dus ook regelmatig mee. En durf je het te weigeren dan ben je voor sommige planners een kl**tzak, omdat een collega daar wel gewoon ja en amen op zegt.
Reisen statt rasen

mhkamp
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mhkamp » ma 12 feb 2018, 19:07

^^ En wat mijn collega doet heb ik geen f*ck mee te maken. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik, wanneer ik mijn ogen sluit tijdens het rijden, en gezin naar de Hemel rijdt. Maar sommigen hebben dat in mijn opinie niet helemaal door.
WeFo Lidnummer 0010.

Vinny
Voorzitter & Moderator

Bericht door Vinny » di 13 feb 2018, 19:49

Ik vind dat in de hele logistieke sector in toenemende mate een probleem. Mensen worden als nummers gezien, en iedereen projecteert zijn eigen frustratie en onvrede op elkaar. Ja, als je totaal onrealistische planningen maakt en mensen komen vast te zitten in de file en je kaffert vervolgens je hele omgeving uit voor alles wat vies en lelijk is gaat het werkgenot er niet erg door omhoog... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 feb 2018, 20:00

Ik vraag me overigens af hoe planners omgaan met congestie. Als je bijvoorbeeld de vele files ziet door werkzaamheden en ongevallen in Duitsland. Dat is dramatisch toegenomen de afgelopen 5 jaar, waardoor ritten niet meer planbaar worden. Als toerist kun je nog een keer van de snelweg af of een andere route kiezen, maar vrachtwagenchauffeurs zitten toch meer aan de autosnelwegen en bepaalde routes vast. De vrachtprijs wordt ook per kilometer gerekend toch? Dus even 50 kilometer omrijden om congestie te vermijden kost dan misschien ook meer geld dan het oplevert.

mhkamp
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mhkamp » di 13 feb 2018, 20:27

^^ Ik heb planners gehad die het woord file en vertragingen niet kennen. Ook problemen op de terminal / verlading schijnen bij sommige planners niet in het woordenboek te staan.

Mijn werkgever houdt er juist van om ons de file in te sturen want het liefste wil hij geen overnachtingen betalen.
WeFo Lidnummer 0010.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 13 feb 2018, 21:02

Chris schreef:
di 13 feb 2018, 20:00
Ik vraag me overigens af hoe planners omgaan met congestie. Als je bijvoorbeeld de vele files ziet door werkzaamheden en ongevallen in Duitsland. Dat is dramatisch toegenomen de afgelopen 5 jaar, waardoor ritten niet meer planbaar worden. Als toerist kun je nog een keer van de snelweg af of een andere route kiezen, maar vrachtwagenchauffeurs zitten toch meer aan de autosnelwegen en bepaalde routes vast. De vrachtprijs wordt ook per kilometer gerekend toch? Dus even 50 kilometer omrijden om congestie te vermijden kost dan misschien ook meer geld dan het oplevert.
Dat is vooral een kwestie van voldoende marge in de planning inbouwen.

Maar voor veel klanten zul je het nóóit goed kunnen doen. Ik ken zo al een aantal vaste klanten waar je doodleuk de poort niet eens binnen komt als je meer dan een paar minuten te vroeg bent. En dat er in de directe omgeving een parkeerverbod geldt of überhaupt geen ruimte is om kort te parkeren interesseert ze niets. En dan zwijg ik nog maar even over idiote bedrijfsregels zoals het inleveren van contactsleutels, kopiëren van je paspoort, geen toiletten voor chauffeurs, uren moeten wachten en als je voorzichtig om wat info probeert te vragen compleet afgesnauwd worden, etc.

Ik zal niet zeggen dat het echt overal zo'n drama is, maar ik maak dat soort taferelen net iets te vaak mee.
Reisen statt rasen

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 13 feb 2018, 22:08

Dat zijn belachelijke regels. Goed, een chauffeur moet zich bij ons op het terrein kunnen identificeren en de naam wordt geregistreerd, maar een kopie van het paspoort wordt niet gemaakt. En we hebben gratis toiletten, douches en ook een automaat met koffie, thee en soep waar gratis gebruik van kan worden gemaakt, plus een kleine wachtruimte met een tafel en wat stoelen.

Daarnaast proberen we indien mogelijk altijd snel te lossen/laden, want een bezet dock houdt ook andere trucks op. Gezien de grote hoeveelheid vrachtwagens die er per dag bij ons komt moet het wel op afspraak, maar een chauffeur wordt niet weggestuurd als-ie een paar minuten te vroeg is. Maar als een chauffeur rond 16:00 komt aanzetten, het moment dat we meerdere dagelijkse pick-ups van verschillende vervoerders hebben, en de chauffeur heeft pas om 20:00 uur een afspraak, ja, dan zal hij wel even moeten wachten.

Plaats reactie