[WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door hneel » di 02 okt 2012, 12:50

Groningen schreef:Ik zie niet in waarom er voor het uitbaggeren van een bovenmaatse sloot een polder onder water gezet moet worden.
Kort samengevat: omdat het moet van europa (natura2000)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Rogier » wo 03 okt 2012, 12:01

^^

Dat is niet de volledige waarheid. In 2005 heeft Nederland (kabinet waarin VVD en het CDA zaten!!) met Belgie een contract gesloten dat de Westerschelde uitverdiept zou gaan worden. In het contract was ook opgenomen dat de Hedwigpolder 'opgeofferd' zou worden als compensatie van deze verdieping (en voorgaande verdiepingen).

De reden is dat Belgie dan ook een deel van de natuurcompensatie op haar grondgebied zou gaan doen.

Nu moet het huidige kabinet niet gaan lopen janken, want dan had men in 2005 niet het contract moeten gaan afsluiten.
Waarom denk je dat de Belgen zo moeilijk doen over de HSL??

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door kees » wo 03 okt 2012, 12:17

Weer een quote over 'de sloot'.
nu.nl schreef:Geen gedwongen ontpoldering Hedwigepolder

AMSTERDAM - De Nederlandse staat hoeft niet snel te starten met het onder water zetten van de Hedwigepolder in Zeeuws-Vlaanderen. Die uitspraak deed de rechtbank in Den Haag woensdag naar aanleiding van een bodemprocedure die was aangevraagd door de Vogelbescherming. De natuurorganisatie beschuldigt het kabinet van nalatigheid.
Nederland heeft zich volgens de Vogelbescherming met het Scheldeverdrag met Vlaanderen verplicht tot ontpoldering. Volgens de rechtbank kan de organisatie, in tegenstelling tot Vlaanderen echter niet eisen dat Nederland zich aan het verdrag houdt.
De staat heeft bovendien beleidsvrijheid als het gaat om verplichtingen, zo oordeelt de rechtbank. Het gedwongen ontpolderen van de Hedwigepolder is daardoor onmogelijk.

Het al dan niet ontpolderen van het gebied in Zeeuws-Vlaanderen is al jaren een heet hangijzer. Het vol laten lopen van de Hedwigepolder geldt als natuurcompensatie voor de verdieping van de Westerschelde, de belangrijkste aanvoerroute voor schepen naar de haven van Antwerpen.
Door eerdere kabinetten voorgestelde alternatieven stuitten op verzet van de Tweede Kamer of milieuorganisaties. Het huidige demissionaire kabinet-Rutte schuift het te nemen besluit door naar het nieuw te vormen kabinet.
De Europese Commissie wil dat Nederland de gemaakte afspraken over natuurherstel nakomt en is inmiddels een officiële procedure begonnen. Ook de Vlamingen bereiden een zaak voor, omdat Nederland al zo lang treuzelt met het onder water zetten van de Hedwigepolder. De Vlaamse president Kris Peeters liet weten dat deze procedure 22 november zal beginnen.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door habke » za 20 okt 2012, 20:08

Ik ga me toch sterk afvragen welke dwangmaatregelen ze kunnen nemen om Nederland te verplichten de Hedwigepolder onder water te laten zetten.
Nederland heeft dan wel getekend in 2005 maar dat was een andere regering met andere opvattingen, het was immers ook een andere tijd (toen kon alles nog).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door waldo79 » za 20 okt 2012, 20:39

Dat er een verandering is in opvattingen maakt het Verdrag uit 2005 niet ongeldig :hm:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Palance » za 20 okt 2012, 20:46

habke schreef:Ik ga me toch sterk afvragen welke dwangmaatregelen ze kunnen nemen om Nederland te verplichten de Hedwigepolder onder water te laten zetten.
Dwarsliggen bij de Fyra-verbindingen? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door keokiracer » zo 28 okt 2012, 22:02

De NOS meldt dat PvdA en VVD zijn overeengekomen omtrent de Hedwigepolder. De Hedwigepolder zal onder water komen te staan. Wanneer dit precies zal gebeuren is nog niet bekend.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door sirdanilot » zo 28 okt 2012, 22:27

Tsja, daar had je op kunnen wachten. Schandalig, vind ik het. Niet dat er nu zo'n enorm stuk land onder water wordt gezet (het betreft een zeer afgelegen stukje weiland met een paar huizen), maar eigenlijk meer het idee dat land dat met moeite door onze voorouders van het water gewonnen is, nu weer onder water wordt gezet. Uberhaupt is dat hele idee van natuurcompensatie volstrekt doorgeslagen. Okee, een paar bomen aanplanten nadat je er een paar hebt gekapt vind ik logisch. Maar op het moment dat je hele stukken land onder water gaat zetten moet je toch wel eens achter je oren gaan krabben, toch? En dat allemaal mede mogelijk gemaakt door Europa :wall:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Groningen » zo 28 okt 2012, 22:29

Het principe is nochtans hetzelfde. Wat je weghaalt / verandert doe je op een andere locatie weer terug.
TOEVOEGING
Hetgeen niet betekent dat ik het er mee eens ben.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Rene » zo 28 okt 2012, 22:58

Toch denk ik dat toekomstige uitdiepingen er de komende 300 jaar niet meer inzitten. België heeft namelijk geen uitdiepingsrecht, en de kans dat Nederlandse politiek zich nog een keer tegen de wil van het volk in op een dergelijke manier in de boot laat nemen, lijkt me erg klein. Tenzij uiteraard die EU-regelgeving over compensatie op de helling gaat. Enfin, weten de Belgen tenminste waar ze aan toe zijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Rogier » ma 29 okt 2012, 7:47

keokiracer schreef:De NOS meldt dat PvdA en VVD zijn overeengekomen omtrent de Hedwigepolder. De Hedwigepolder zal onder water komen te staan. Wanneer dit precies zal gebeuren is nog niet bekend.
Hoe tegen ik zelf tegen de ontpoldering ben, vind ik wel dit wel terecht.
In 2005 heeft Nederland een contract met Belgie ondertekend, waarin deze ontpoldering geregeld is.
Dan moet Nederland wel aan het contract houden. Waarom denk je anders waarom de Belgen zo moeilijk over de HSL doen?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Seat Ibiza » ma 29 okt 2012, 9:38

Rene schreef:tegen de wil van het volk in
Ik had het "PVV-referendum" over dit onderwerp best graag willen meemaken. Ik denk dat de kans namelijk groot is dat een meerderheid van de Nederlandse bevolking zegt dat de afgesproken natuurcompensatie gewoon moet worden uitgevoerd...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Groningen » ma 29 okt 2012, 10:11

Dat kan natuurlijk ook zo:
www.elsevier.nl schreef:
De eigenaar van de Hedwigepolder blijft zich verzetten tegen het onder water zetten van het gebied. Dat liet zijn juridisch adviseur maandag weten. Concrete stappen neemt grootgrondbezitter Gery de Cloedt nog niet, hij wil wachten tot het regeerakkoord er echt ligt.
,,Dit krijgt ook een planologisch vervolg, met inspraakmogelijkheden. Die gaan we benutten'', aldus de adviseur. De Cloedt stapte in 2009 al naar de rechter om het toenmalige kabinetsbesluit om de polder onder water te zette, aan te vechten. ,,Die civiele procedure is toen in de ijskast gezet. Het zou best kunnen dat we die voortzetten.´´

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Peter » ma 29 okt 2012, 10:42

Een civiele procedure kan de uitvoering van een bestuursrechtelijke maatregel niet stoppen, tenzij blijkt dat er geen geld is om getroffenen uit te kopen / schadeloos te stellen. Wellicht kun je het 1-2 jaar vertragen, bijvoorbeeld om te tijd te krijgen loodsen te verplaatsen of een oogst van het land te halen als de bestuurlijkse bezwaarroutes zijn uitgeput.

Het zal zonder twijfel nog wel 3-4 jaar duren voor de polder onder water staat. Aanleggen dijken, omleggen kabels en leidingen, sloop infrastructuur, etc, etc,
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door hneel » ma 29 okt 2012, 10:47

Seat Ibiza schreef:
Rene schreef:tegen de wil van het volk in
Ik had het "PVV-referendum" over dit onderwerp best graag willen meemaken. Ik denk dat de kans namelijk groot is dat een meerderheid van de Nederlandse bevolking zegt dat de afgesproken natuurcompensatie gewoon moet worden uitgevoerd...
Als je het referendum alleen in Zeeland uitvoert, of zelfs alleen in Zeeuws-Vlaanderen, zal de uitslag zeker overweldigend tegen zijn.

Waarom zou je de rest van Nederland laten meebeslissen over iets wat primair een Zeeuwse zaak is? Waarom dan niet meteen ook de burgers van de overige EU lidstaten laten meestemmen?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Groningen » ma 29 okt 2012, 10:55

hneel schreef:Waarom zou je de rest van Nederland laten meebeslissen over iets wat primair een Zeeuwse zaak is?
Goed idee. Laten we dan ook een referendum houden over wat te doen met de revenueën van het Groningse aardgas. Dat referendum houden we dan alleen in de provincie Groningen, want dat gas is toch een Groningse zaak?!

B(

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door kees » ma 29 okt 2012, 11:14

hneel schreef: Waarom zou je de rest van Nederland laten meebeslissen over iets wat primair een Zeeuwse zaak is?
Het is geen Zeeuwse zaak, want de landelijke overheid heeft de overeenkomst gesloten met een andere landelijke overheid.
Als een conflict gaat tussen twee landen is het zeker geen regionale overheid. Zeker niet als je weet dat de opstelling van de Zeeuwen er toe heeft geleid dat België treuzelt om de Fyra op zijn grondgebied toe te laten.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Seat Ibiza » ma 29 okt 2012, 11:15

^^
Exact Kees, het is géén exclusief Zeeuwse aangelegenheid, alhoewel de Zeeuwen daar dus duidelijk anders over denken...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door jelger » ma 29 okt 2012, 12:17

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Vinny » ma 29 okt 2012, 18:54

Het moderne adagio is toch afspraak = afspraak?
Nee hoor, je hoeft je helemaal niet aan internationale afspraken te houden. Het ergste dat je kan gebeuren is dat sommige leden van de internationale gemeenschap het niet meer leuk vinden en een oorlog gaan beginnen. Maar dan moet je het wel héél bont maken hoor: iets als 10 jaar lang je eigen bevolking onderdrukken, en gifgasaanvallen plegen ofzo... :roll:

Verder ben ik van mening dat je wel beter gewoon je moet houden aan afspraken. Nederland wil als land graag een betrouwbare handelspartner zijn van de overige Europese en wereldlanden. Daar hoort m.i. gewoon bij dat je niet alleen dingen uitvoert die "leuk" zijn voor jezelf, maar soms ook dingen moet opgeven in het belang van anderen.

Maar zolang er Nederlandse kandiaat-premiers er op voorstaan dat Europese afspraken alleen voor landen als Griekenland gelden en niet voor jezelf dan heb ik daar nogal een hard hoofd in... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door jelger » ma 29 okt 2012, 19:20

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door vynkce » do 01 nov 2012, 10:33

Rene schreef:Toch denk ik dat toekomstige uitdiepingen er de komende 300 jaar niet meer inzitten.
Waarop is dat gebaseerd?
De kans dat Nederlandse politiek zich nog een keer tegen de wil van het volk in op een dergelijke manier in de boot laat nemen, lijkt me erg klein.
Volgens mij interesseert het de overgrote meerderheid van "het volk" in het geheel niet dat een paar velden tegen de grens met België onder water worden gezet.
Tenzij uiteraard die EU-regelgeving over compensatie op de helling gaat.
Daar raak je inderdaad de kern van het probleem aan. Onder druk van EU-wetgeving is een compensatie ingeschreven in het bilaterale akkoord dat door beide landen ondertekend is en dus uitgevoerd moet worden. Einde discussie dus wat mij betreft...
Enfin, weten de Belgen tenminste waar ze aan toe zijn.
Aan wat zijn we dan toe? Voor zover ik weet zal de nieuwe regering het akkoord eindelijk uitvoeren, maar is er niks afgesproken naar de toekomst toe. Gaat de Nederlandse regering bij een toekomstige vraag over een nieuwe verdieping de boot afhouden omdat ze anders half Zeeuws-Vlaanderen onder water moet zetten of zal ze volmondig meewerken?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door captain007 » do 01 nov 2012, 10:39

vynkce schreef:
Rene schreef:Toch denk ik dat toekomstige uitdiepingen er de komende 300 jaar niet meer inzitten.
Waarop is dat gebaseerd?
Ik denk dat je het eerder kan nuanceren dat er niet meer opnieuw uitgediept gaat worden indien daarvoor nog meer landcompensatie voor benodigd is. En als de EU dat als eis stelt dan denk ik dat het er inderdaad niet meer in zit, want dat zijn hier in Nederland niet bepaald populaire maatregelen (uitgezonderd een clubje milieufreaks).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door waldo79 » do 01 nov 2012, 10:45

^^Of er nog meer ontpolderd gaat worden hangt af van welke ingrepen er plaats gaan vinden rondom potentieel kwetsbare gebieden. Zoals dat blijkbaar in de Westerschelde het geval was. Het is dat er rumoer was ontstaan over de Hedwigepolder door wat gewiekste CDA'ers anders was de afspraak met Vlaanderen geruisloos nageleefd :hm:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door jelger » do 01 nov 2012, 10:49

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door waldo79 » do 01 nov 2012, 10:53

Waarom niet de haven van Zeebrugge omdopen tot een buitenpost van de Antwerpse haven. Ik begrijp niet goed waarom elke grote Vlaamse stad zijn eigen grote haven moet hebben (Brugge, Gent en Antwerpen) :?:

Maar goed: dan kun je de havens van Hamburg en Amsterdam ook ter discussie stellen :mrgreen:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Davy » do 01 nov 2012, 11:02

Eigenlijk is dit gewoon puur symboolpolitiek, want zoals Vynkce al zei: wie ligt er nu voor de rest eigenlijk echt wakker van dat stuk polder in de grootste uithoek van Nederland die je maar kan bedenken? Het is een ergernis die je bij de Zeeuwsvlamingen ook wel eens hoort

Ik blijf er ook bij dat de discussie ook draait om nog eens wat extra Europa te kunnen afzeiken (Nederland geeft mij steeds meer het gevoel qua Europa: we willen wel de lusten maar niet de lasten), en een "onderbuikgevoel" dat het toch wat moeilijk ligt bij de modale Nederlander dat Belgie/Vlaanderen hen terechtwijst zeg maar.

Op zich interreseert mij dat ontpolderen ook niet zo, en had men dat in 2005 niet afgesproken was het voor mij ook allemaal goed, maar ik ben ook van het principe: afspraak is afspraak. Want nu krijgt NL een imago, zeker bij de Belgen, van "wij komen afspraken na als het ons goed uitkomt".

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door waldo79 » do 01 nov 2012, 11:28

^^Wat hier is gebeurd, is een politiek steekspelletje van heb ik jouw daar. Niet goed voor de verhoudingen tussen Vlaanderen en Nederland.
Overigens zitten we ook nog met een zweer in de maag wat IJzeren Rijn heet 8-) Daar zijn zelfs 3 landen bij betrokken...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Pino » do 01 nov 2012, 11:50

Hier is inderdaad een redelijk ondergeschikt deel van een grotere koehandel (laten we niet vergeten wat Nederland heeft teruggekregen in de van tijd tot tijd met België gesloten akkoorden) opgeblazen tot een issue van gigantische proporties. Waarin het uiteindelijk kwam tot een volksfront van natuurbeschermings-bashers, Europa-bashers, de landbouwlobby en Zeeuwen met principes.

Een recht op nieuwe uitdieping bestaat inderdaad niet, maar het zal binnen 300 jaar gegarandeerd tot een nieuwe uitdieping komen. Gewoon omdat Vlaanderen het nodig zal hebben, Nederland iets anders nodig zal hebben van Vlaanderen en dat vrolijk tegen elkaar zal worden uitgeruild. Vermoedelijk inclusief natuurcompensatie. En als er niets valt uit te ruilen, ruilen we de uitdieping gewoon uit tegen Voeren of een ander stuk Vlaanderen... 8-)
Laatst gewijzigd door Pino op do 01 nov 2012, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door jelger » do 01 nov 2012, 11:58

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie