[KLM] De strijd voor het maken van een halve reis...

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: [KLM] De strijd voor het maken van een halve reis...

Bericht door Peter » di 12 aug 2008, 12:46

Vinny schreef:De thalys tussen Nederland en Brussel-Zuid is meestal (half) leeg, tussen Brussel-Zuid en Parijs-Noord is een chronische overbelasting. Er rijden eens per half uur treinen tijdens de spitsuren op die relatie. Het is één van de meest succesvolle buitenlandse TGV verbinding ;)
(half) leeg is niet mijn indruk, ook al rijdt er maar eens per uur of 2 uur een trein. Maar inderdaad is Parijs-Brussel veel drukker, waarschijnlijk omdat er in Brussel ook aansluitingen zijn naar Duitsland (via Luik) en London.

De lijn Brussel-Antwerpen-Rotterdam zal sowieso vanwege het slakkengangetje op gewoon spoor weinig populair zijn voor wie niet door naar Parijs wil. En wie wel naar Parijs wil (of verder Frankrijk in) heeft niets aan een ticket tot Brussel als de aansluiting daarna niet beschikbaar is. Met de auto ben je aanzienlijk sneller in Brussel (vanuit Amsterdam of Rotterdam of de rest van Nederland) dan met de Thalys. Ooit, ooit, zullen er snelle treinen rijden...

Dan ligt een integratie met luchtvervoer nog meer voor de hand dan nu, inclusief boekingen en wellicht zelfs afhandeling van bagage.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 12 aug 2008, 15:34

Peter schreef:Lastig is wel als de Thalys chronisch volzit. Je kunt dan soms dagen lang geen zitplaats krijgen (voor het volle traject; ik wilde Rotterdam-Parijs-Nancy), ook niet zakelijk / 1e klas. Ook kun je niet via het internet een zitplaats boeken of zoeken wanneer er wel een zitplaats is. Erg suf allemaal, veroorzaakt doordat de verschillende railaanbieders geen gezamelijk of gelinkt boeksysteem hebben.
Boeken kan drie maanden van te voren, wie vroeg boekt is verzekerd van een zitplaats. Dat gezamenlijke boekinssysteem is er wel (EPA, ook het systeem Express van het GOS is daaraan gelinkt). In principe kunnen de meeste Europese treinen, en treinen in het GOS, via EPA geboekt worden. Dat kan NS Hispeed doen, maar de Treinreiswinkel is daar nog meer bedreven in. Slechts enkele landen zijn niet bij EPA aangesloten, zo zijn binnenlandse reserveringen in Honagrije, Oekraïne, Turkije, Portugal, Bulgarije en Griekenland niet te maken buiten die landen, en internationale reserveringen vanuit Turkije, Bulgarije, Servië, Montenegro, Macedonië, Griekenland en Oekraïne lukken slechts beperkt. Ook treinen vanuit het GOS naar bestemmingen buiten Europa zijn gewoonlijk niet te reserveren (naar bv. Beijing, Pyongyang). Treinkaartjes zijn verkrijgbaar voor bestemmingen in Europa, Turkije en het GOS. Zo kun je een kaartje kopen naar Tumangan Grens, de grensovergang van Rusland naar Noord-Korea. Of tot aan de Iraanse of Syrische grens.
Het is één van de meest succesvolle buitenlandse TGV verbinding
Ik denk de meest succesvolle internationale HSL-verbinding. Of de ICE's tussen Basel en Freiburg moeten voller zitten. Londen-Parijs zal ook hoog scoren. De langste HSL-verbinding is ook een Thalys: Amsterdam-Marseille.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 aug 2008, 18:10

Volgens mij stoppen veel Eurostartreinen in Lille en dan krijg je een vertekening, omdat de trein dan ook (veel) voor binnenlandse reizen wordt gebruikt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 12 aug 2008, 18:47

Coen Tunnel schreef: Boeken kan drie maanden van te voren, wie vroeg boekt is verzekerd van een zitplaats. Dat gezamenlijke boekinssysteem is er wel (EPA, ook het systeem Express van het GOS is daaraan gelinkt).
Ik weet niet precies wat EPA kan, maar mijn indirecte ervaringen met boekingen van niet rechtstreekse treinen zijn slecht.

Ik kan op internet bijna iedere vliegreis boeken met verschillende maatschappijen en direct zien of er plek is en wat het kost of zoeken naar de goedkoopste dagen. Dat soort flexibiliteit is er niet voor treinen.

Bestemmingen die alleen met lokale treinen te bereiken zijn, zijn helemaal een crime. Als ik zie hoe lang ze bij NS Internationaal bezig zijn om reisdetails uit te zoeken, kan ik niet anders concluderen dat het systeem rammelt. Eén reis zal wel aan meerdere systemen worden aangeboden (en dan wachten op antwoord) ipv dat het centrale systeem redelijk op de hoogte is (zeg info van hooguit een half uur oud), zoals met vliegreizen, hotelkamers en huurauto's.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 aug 2008, 2:42

Peter schreef:Ik weet niet precies wat EPA kan, maar mijn indirecte ervaringen met boekingen van niet rechtstreekse treinen zijn slecht.
EPA is een Europees boekingssysteem voor treinen. Met EPA heb ik bv. vorig jaar mijn reserveringen tot aan Lissabon en tot aan Thessaloniki laten maken. En weer terug.
Ik kan op internet bijna iedere vliegreis boeken met verschillende maatschappijen en direct zien of er plek is en wat het kost of zoeken naar de goedkoopste dagen. Dat soort flexibiliteit is er niet voor treinen.
Klopt. Weliswaar zijn er goedkope tarieven, maar de beschikbaarheid daarvan checken moet je bij de vervoerder zelf doen. Het principe van treinen is nu eenmaal anders; er is maar één aanbieder op één route, en niet meerdere aanbieders die elkaar beconcurreren. Het enige waar wel verschil in zit is dat er verschillende producten kunnen worden aangeboden op één route. Ik kan Amsterdam-Basel rechtstreeks met de ICE reizen, maar ook met de CityNightLine.
Bestemmingen die alleen met lokale treinen te bereiken zijn, zijn helemaal een crime. Als ik zie hoe lang ze bij NS Internationaal bezig zijn om reisdetails uit te zoeken, kan ik niet anders concluderen dat het systeem rammelt.
NS Hispeed (zo heet het tegenwoordig) heeft daar dan ook nauwelijks verstand van. Ga eens naar de Treinreiswinkel (agent van onder anderen DB) als je weer een internationale reis wilt maken, die zijn daar juist heel bedreven in. Het systeem rammelt niet, NS Hispeed rammelt gewoon.
Eén reis zal wel aan meerdere systemen worden aangeboden (en dan wachten op antwoord) ipv dat het centrale systeem redelijk op de hoogte is (zeg info van hooguit een half uur oud), zoals met vliegreizen, hotelkamers en huurauto's.
Nee, EPA is één systeem wat verbinding maakt met een lokaal boekingssysteem. Als het maken van die verbinding soms niet lukt (gebeurt nogal eens met bv. Rusland, Moldavië, Servië) komt er een foutmelding, maar dan valt het altijd opnieuw te proberen. De info is altijd nieuw, want het staat immers in slechts één systeem; je moet natuurlijk niet hebben dat één plaats dubbel geboekt kan worden. Als ik een reservering wil maken voor de nachttrein van Bukarest naar Istanbul maakt EPA verbinding met het Roemeense boekingssysteem. EPA kijkt of er nog plaatsen vrij zijn (eventueel kijkend naar de plaatsvoorkeur: bed boven, midden of onder bijvoorbeeld) en reserveert dan in het Roemeense boekingssysteem het gewenste aantal plaatsen. Kortom, met EPA heb je toegang tot al die landelijke boekingssystemen.

Sommige landen zijn niet bij EPA aangesloten (Griekenland, Turkije, Bulgarije), maar stellen soms wel een contingent aan plaatsen beschikbaar aan een buitenlandse spoorwegmaatschappij. Als dat land wel bij EPA is aangesloten is het dus wel mogelijk om in die treinen plaatsen te boeken. Zo kunnen in de treinen van Thessaloniki en Sofia naar Bukarest probleemloos plaatsen worden geboekt, op het ticket is dan aan de begincijfers van het reserveringsnummer te zien dat de plaatsen in het Roemeense contingent liggen. Sofia-Wenen is bijvoorbeeld ook te boeken, ondanks dat de meeste bedplaatsen in het Bulgaarse reserveringssysteem liggen (maar de Hongaarse spoorwegen hebben een klein contingent plaatsen wat via EPA boekbaar is). En zo zijn er nog wel veel meer treinen. EPA kan dus praktisch alles wat in Europa gereserveerd kán worden voor je reserveren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 aug 2008, 2:45

Vinny schreef:Volgens mij stoppen veel Eurostartreinen in Lille en dan krijg je een vertekening, omdat de trein dan ook (veel) voor binnenlandse reizen wordt gebruikt.
Eurostar mag niet gebruikt worden voor binnenlandse reizen Parijs-Lille, dus die vlieger gaat niet op. Heeft ook totaal geen zin, want voor Eurostar geldt in Parijs een verplichte check-intijd van 30 minuten. Dat is zo ongeveer de frequentie van de reguliere TGV Parijs-Lille, die voor het binnenlandse verkeer bestemd is. Eurostar mag overigens ook binnen Groot-Brittanië niet voor binnenlandse reizen gebruikt worden.

Eurostar mag wél gebruikt worden voor reizen van Brussel naar Lille en Calais. Bij reizen vanaf Calais of Lille naar Brussel geldt geen check-intijd; de andere kant op natuurlijk wel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 13 aug 2008, 9:58

^^ Die achterlijke bureaucratie ook in de treinwereld. Verstikking door regularisatie :neenee:
(overigens wist ik dit niet; ik reis zelf nooit per Eurostar. Heel misschien dit najaar/komend voorjaar, als ze een redelijk tarief vragen, maar ik denk dat ik naar Engeland ga vliegen)

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » wo 13 aug 2008, 11:58

Dat gedoe met de Eurostar komt doordat de Britten niet mee doen met het verdrag van Schengen. Je moet dus - net als bij een vliegtuig - eerst langs de douane voor je aan boord mag.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 aug 2008, 15:34

Vinny schreef:^^ Die achterlijke bureaucratie ook in de treinwereld. Verstikking door regularisatie :neenee:
(overigens wist ik dit niet; ik reis zelf nooit per Eurostar. Heel misschien dit najaar/komend voorjaar, als ze een redelijk tarief vragen, maar ik denk dat ik naar Engeland ga vliegen)
Eurostar heeft hele redlijke vroegboektarieven.
ReisThijs schreef:Dat gedoe met de Eurostar komt doordat de Britten niet mee doen met het verdrag van Schengen. Je moet dus - net als bij een vliegtuig - eerst langs de douane voor je aan boord mag.
Daarom zal een doorgetrokken Eurostar naar Amsterdam nog járen duren. Want dan zouden in Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal, Schiphol (vrijwel onmogelijk in die tunnel) en Amsterdam Centraal speciale Eurostar-sectoren moeten komen, met complete terminals en minstens 2 sporen. Daarnaast moeten de kopsporen in Brussel-Zuid dan worden doorgetrokken op de een of andere manier.

Volgens mij heeft dit uiteindelijk ook de Nightstar de das om gedaan, de geplande nachttreinen van o.a. Amsterdam naar Londen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 13 aug 2008, 16:53

De verbinding is dermate om (Rotter/Amsterdam, Chunnel, London), dat vliegtuig en boot toch moeilijk te beconcurreren zijn.

Het is natuurlijk niet uitgesloten dat de UK zich bij Schengen aansluit. Die kans is groter dan dat ze de Euro-munt overnemen. Ze zullen eerst de kat nog wel uit de boom willen kijken met al die nieuwe oost-Europese landen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 aug 2008, 17:00

Peter schreef:De verbinding is dermate om (Rotter/Amsterdam, Chunnel, London), dat vliegtuig en boot toch moeilijk te beconcurreren zijn.
Mwoha, Brussel-Londen is minder dan 2 uur. Amsterdam-Brussel is straks ook minder dan 2 uur. Inclusief inchecken kom je om ruim 4 uur, van centrum naar centrum. Als je in het centrum van Londen moet zijn is de route met de trein veel sneller. De boot duurt veel langer, de HSS vaart helaas niet meer en de bootovertocht HvH-Harwich duurt een uur of 7.
Het is natuurlijk niet uitgesloten dat de UK zich bij Schengen aansluit. Die kans is groter dan dat ze de Euro-munt overnemen. Ze zullen eerst de kat nog wel uit de boom willen kijken met al die nieuwe oost-Europese landen.
En dan zou Amsterdam-Londen per trein (met ook nog hogesnelheidsspoor erbij tussen Antwerpen en Brussel) in minder dan 3,5 uur kunnen. Daar kan een vliegtuig moeilijk tegenop, met in- en uitchecktijden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 13 aug 2008, 17:41

ReisThijs schreef:Dat gedoe met de Eurostar komt doordat de Britten niet mee doen met het verdrag van Schengen. Je moet dus - net als bij een vliegtuig - eerst langs de douane voor je aan boord mag.
Waarom heeft men niet gekozen voor controle aan boord, zoals je vroeger altijd had in de grensoverschrijdende treinen? Of heeft dat te maken met problemen die je kunt hebben als je illegalen wilt terugsturen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 13 aug 2008, 17:57

Ja, Engeland heeft een heel "humaan" asielbeleid. Dat beleid houdt alleen stand als je zoveel mogelijk asielzoekers voor de grens tegenhoudt, wat op een eiland een stuk makkelijker is dan bij een landsgrens. Humaan geldt kortom alleen binnen de landsgrenzen.

Wie in Frankrijk de reis naar Engeland geweigerd wordt moet immers in Frankrijk (het land van eerste aankomst) asiel aanvragen en heeft geen recht dat (ook) in de UK te doen.

De Chunnel-treindienst heeft veel problemen gehad met asielzoekers die op goederentreinen wilden meereizen. En Frankrijk had fijn een asielzoekerskamp vlak bij de terminal geplaatst. Weg is weg. Als je eenmaal in Engeland aangekomen ontkent ooit in Frankrijk asiel te hebben aangevraagd (of dit ook nooit hebt gedaan) heb je een grote kans te mogen blijven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 13 aug 2008, 20:45

Het voert wat off-topic, maar het is best mogelijk om de Eurostar treinen toch naar Nederland te laten rijden. Hierbij moet de trein op Brussel-Zuid wel worden weggerangeerd naar een niet-reizigersperron voor grensformaliteiten.

Overigens is de aanleg van grensoverschrijdende TGV/ICE verbindingen destijds de trigger geweest achter het Schengen-verdrag....
:denk:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 14 aug 2008, 0:50

Vinny schreef:Het voert wat off-topic, maar het is best mogelijk om de Eurostar treinen toch naar Nederland te laten rijden. Hierbij moet de trein op Brussel-Zuid wel worden weggerangeerd naar een niet-reizigersperron voor grensformaliteiten.
Kan, maar dan moet in principe sowieso iedereen de trein uit, eventueel met bagage. In Europa gebeurt zoiets nog op drie plekken: Kapikule (Turkije), Uzunköprü (Turkije) en Idoméni (Griekenland). Kortom, niet wenselijk.

Aangezien er toch al enorme investeringen moeten worden gedaan (nieuw materieel wat ook onder de Nederlandse bovenspanning kan rijden) lijkt me dit bij voorbaat kansloos. Overigens zouden de kopsporen niet per se doorgetrokken hoeven worden, de trein kan ook westelijk door Brussel worden geleid. Dan moet er wel kop worden gemaakt in Brussel.

In Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam zouden ook Eurostarsectoren kunnen worden gemaakt, eventueel met maar één spoor (spoor 15 in Amsterdam bijvoorbeeld moet zat zijn, spoor 1 zou ook kunnen). Alleen in Schiphol lijkt het me onmogelijk om daar een speciale EST-sector in te richten. Daarvoor heeft station Schiphol simpelweg te weinig capaciteit.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » do 14 aug 2008, 12:12

Coen Tunnel schreef:Aangezien er toch al enorme investeringen moeten worden gedaan (nieuw materieel wat ook onder de Nederlandse bovenspanning kan rijden) lijkt me dit bij voorbaat kansloos.
Nieuw materieel zou niet nodig zijn, de Eurostar kan al onder 1500V rijden, omdat dat in Zuid-Frankrijk ook wordt gebruikt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 aug 2008, 14:29

Je zou natuurlijk iedereen in de trein vóór Brussel kunnen controleren en vervolgens op Brussel alleen maar mensen toelaten die daar de check-in procedure hebben gevolgd. Scheelt je een speciale check-in procedure in alle voorliggende stations. Betekent denk ik wel dat je die trein niet kunt gebruiken voor een reis naar Brussel zelf, vergelijkbaar met de restrictie op reizen binnen Frankrijk met de Eurostar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 aug 2008, 0:24

ReisThijs schreef:
Coen Tunnel schreef:Aangezien er toch al enorme investeringen moeten worden gedaan (nieuw materieel wat ook onder de Nederlandse bovenspanning kan rijden) lijkt me dit bij voorbaat kansloos.
Nieuw materieel zou niet nodig zijn, de Eurostar kan al onder 1500V rijden, omdat dat in Zuid-Frankrijk ook wordt gebruikt.
Slechts een paar omgebouwde Eurostars kunnen dat, die in de dienst naar Avignon en de Franse Alpen worden ingezet. Daarnaast moet er een nieuw beveiligingssysteem worden ingebouwd. Aangezien het meeste materieel al zo'n 15 jaar oud is, kun je dan beter denken aan speciaal nieuw materieel, gebouwd voor het Europese profiel van vrije ruimte. De Eurostars zijn namelijk nog gebouwd voor het Britse profiel van vrije ruimte en zijn dus iets smaller dan gewone TGV's. De nieuwe High Speed One naar Londen is echter ook geheel gebouwd voor het Europese profiel van vrije ruimte en is wat dat betreft gelijk aan Franse hogesnelheidslijnen. Dus kunnen straks nieuwe, bredere treinen ingezet worden, met multicourant materieel. De 750 V die in Zuid-Engeland gebruikt wordt d.m.v. een derde rail heeft Eurostar ook niet meer nodig sinds de treinen naar St. Pancras rijden.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » vr 15 aug 2008, 13:21

In dat geval zou er dus ook een Thalys naar Londen kunnen gaan rijden. Speciaal nieuw materieel is dus niet perse nodig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 15 aug 2008, 17:49

^^ Er is destijds bij mijn weten één Eurostar trein speciaal ontworpen voor de lijn Londen - Amsterdam, deze is als "pluk-ze" stel bij de NMBS terecht gekomen, maar schijnt recentelijk weer op de baan gebracht te zijn. De reden dat Eurostar nooit naar Amsterdam is gaan rijden is volgens mij juist de incheckproblematiek, en omdat de Eurostar vanaf Brussel over de 'oude' lijn zou moeten rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 aug 2008, 1:34

ReisThijs schreef:In dat geval zou er dus ook een Thalys naar Londen kunnen gaan rijden. Speciaal nieuw materieel is dus niet perse nodig.
Hmm ja, technisch gezien zou een Thalys PB(K)A inderdaad door moeten kunnen rijden naar London St. Pancras. ICE 3MF (de Frankfurt-Parijs ICE's) dan trouwens ook.
Pino schreef:Je zou natuurlijk iedereen in de trein vóór Brussel kunnen controleren en vervolgens op Brussel alleen maar mensen toelaten die daar de check-in procedure hebben gevolgd. Scheelt je een speciale check-in procedure in alle voorliggende stations. Betekent denk ik wel dat je die trein niet kunt gebruiken voor een reis naar Brussel zelf, vergelijkbaar met de restrictie op reizen binnen Frankrijk met de Eurostar.
Het zijn deels ook anti-terrorismemaatregelen, en bijvoorbeeld een röntgenscan van bagage voer je nou eenmaal niet makkelijk uit in de trein. In Avignon is bijvoorbeeld geen aparte EST-terminal, maar wordt een perron afgesloten en een scanapparaat (wat ter plekke aanwezig is) daar neergezet. Dat wordt echter lastig op echt drukke stations als Schiphol, waar bovendien de ruimte ontbreekt om een speciale EST-sector te maken.