[WEGTRANSPORT] Vraag zakt in elkaar

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

[WEGTRANSPORT] Vraag zakt in elkaar

Bericht door Medianieuws » ma 10 nov 2008, 16:42

Schuttevaer (8-11-2008) schreef:Vraag naar wegvervoer zakt in elkaar
Stemmingsindicator TLN op laagste punt in vijf jaar

Het wegvervoer voelt nu al de gevolgen van de kredietcrisis. Het derde kwartaal van 2008 was voor het wegvervoer het slechtste kwartaal in zes jaar. De vraag naar vervoer zaktfijn elkaar waardoor het merendeel van de wegvervoerders nu pessimistischer is dan ooit. Dat blijkt uit het conjunctuurbericht van Transport en Logistiek Nederland (TLN). De bedrijvigheid stelde volgens TLN flink teleur. Dat geldt zowel voor de binnen- als buitenlandse activiteiten. De stemmingsindicator bereikte het laagste punt in vijf jaar. Van alle ondernemers constateert bijna de helft een daling van bedrijvigheid ten opzichte van een jaar eerder. Bij internationaal georiënteerde bedrijven is dat ruim de helft. In het derde kwartaal werden vrachtauto's niet volledig benut of stonden ze zelfs stil. Dat kwam door de vakantieperiode, maar ook door afname van het vervoeraanbod. Zoals de transportgeschiedenis aantoont, gaan opdrachtgevers in slechte tijden meer naar het prijskaartje kijken dan naar kwaliteit in transport en logistieke diensten. Deze periode is blijkbaar al aangebroken. 'Verladers kiezen voor laagste transporttarieven en hebben daarbij veel wensen. Keuze wordt gemaakt op de transportprijs', aldus een negatieve ondernemer. Een andere ondernemer zegt: 'Collegavervoerders zijn weer met prijzen aan het stunten omdat het transportaanbod even iets minder is'.

De mindere bedrijvigheid begon volgens TLN al in de laatste maanden van vorig jaar. Vanaf die periode gaven ondernemers een te hoge voorspelling van bedrijvigheid. Samen met een sterk oplopende kostprijs en een afnemend omzet- en winstniveau, zorgde deze domper voor een negatieve toekomstverwachting. Deze neerwaartse trend zette zich in het tweede en derde kwartaal door. Dat ondernemers de laatste drie kwartalen de bedrijvigheid verkeerd hebben ingeschat is goed verklaarbaar, zegt TLN. In 2006 en 2007 kenden veel transportbedrijven een overweldigend vervoeraanbod. De Nederlandse economie groeide die jaren met gemiddeld 3,3% zeer fors. Transport- en logistieke bedrijven profiteerden van de economische bloei. Het vervoer steeg vanaf begin 2006 tot eind vorig jaar met gemiddeld veertien procent per jaar. In 2007 werden er bijna veertig miljoen ritten uitgevoerd. Een unicum in de afgelopen vijftien jaar. Er werd dan ook druk geïnvesteerd in transportmiddelen. Maar eind vorig jaar begon de olie- en dieselprijs flink te stijgen. Ook de eerste verontrustende berichten over de Amerikaanse hypotheekcrisis, die een paar maanden later zou uitmonden in een wereldwijde kredietcrisis, dienden zich aan. De economie in sommige voor het Nederlandse wegvervoer belangrijke landen begon te haperen met een sterke vermindering van ladingaanbod als gevolg.

Omzetdaling
Vanwege de lage bedrijvigheid daalde bij veel wegvervoerders de omzet. Daar kon ook de dalende dieselprijs niets aan doen. In augustus daalde de dieselprijs met zeven procent, in september ging er nog eens twee procent van de prijs af. Dit zorgde weliswaar voor minder kosten, maar bood geen soelaas aan de in elkaar gezakte vervoersvraag. Hoe de nabije toekomst er voor transport en logistieke bedrijven er precies uitziet blijft koffiedik kijken. Ondernemers vrezen effecten van de kredietcrisis. Voor de nabije toekomst is het koopgedrag van consumenten in het laatste kwartaal, waarin veel december-feestdagen vallen, belangrijk voor transportbedrijven. Maar zo ver is het nog niet. De realiteit is dat momenteel veel indicatoren dezelfde kant op wijzen, namelijk naar beneden. De transportondernemer heeft dan ook weinig vertrouwen in de toekomst.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: [WEGTRANSPORT] Vraagt zakt in elkaar

Bericht door Ds79m » ma 10 nov 2008, 19:38

Voor mijn werk volg ik de kosten van de scheepvaart op de belangrijkste routes in de wereld. Hier zijn de prijzen in de laatste maanden met 50 tot 90% gedaald. Wat dat betreft is een recessie een ideaal middel om vervoerskosten te verminderen en op de weg om de files te verkorten.

Merk trouwens op dat die routes ook waterwegnummers hebben, o.a. de C4 Richards Bay (Z-AF) - Rotterdam, C6 Newcastle (AUS) - Rotterdam en C7 Puerto Bolivar (COL) - Rotterdam.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » zo 14 dec 2008, 9:27

Wat dat betreft is een recessie een ideaal middel om vervoerskosten te verminderen en op de weg om de files te verkorten.
Wat een heerlijk onderdeel van het liberaal kapitalisme zijn toch de recessies en (grote) depressies :D

Men moet niet meer asfalt aanleggen. Het is beter als banken veel te veel grote kredieten verlenen, economie in het slop raakt en files weg zijn. Vooral omdat je weet dat het toch gebeurd, kun je beter voorkomen dat al die bubbels ontstaan.

Maar zie, het eigenbelang viert weer hoogtij.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 dec 2008, 10:51

De geschiedenis leert dat recessies slechts een dip zijn in een stijgende lijn.

En omdat jij zo blij bent met recessies, neem ik aan dat je het helemaal niet erg vindt om jouw inkomen ter beschikking te stellen van degenen die hun werk zijn kwijtgeraakt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 14 dec 2008, 11:28

Dan is die opruiende taal over de kredietcrisis (het lijkt bijna alsof je er niet meer bijhoort als je niet ontslagen wordt...) tenminste nog ergens goed voor...

... totdat de economie weer aantrekt over een jaar of 2.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » zo 14 dec 2008, 23:01

En omdat jij zo blij bent met recessies, neem ik aan dat je het helemaal niet erg vindt om jouw inkomen ter beschikking te stellen van degenen die hun werk zijn kwijtgeraakt.
Het heeft er meer mee te maken dat ik altijd GL stem en niet rechts of midden. Maar er zullen meer mensen blij zijn, behalve groene jongens, ook mensen die hopen ooit een huis te kunnen kopen, maar dat nu niet kunnen omdat ze er een grote luchtballon bij moeten nemen... :lol:

Het kwijtraken van banen door recessies is inherent aan het kapitalisme, en het is niet mijn schuld dat we dit systeem toepassen.

Ik een beetje meer dan jij, is niet mijn motto.

Ik zal maar een uitspraak quoteren van de man die aan mijn verwekking heeft bijgedragen.

Als de geschiedenis ons iets leert, is het, dat de geschiedenis ons niets leert.

Terzijde, deze man is een wereldberoemd haiku-dichter in het geheel Nederlands taalgebied.
De geschiedenis leert dat recessies slechts een dip zijn in een stijgende lijn.
Nee hoor.

Recessies zijn oplevingen in een neergaande lijn.

Nog zijn de verschillen in de maatschappijen in westelijk en oostelijk europa zeer groot.

De arrogantie naar de medemens neemt hier alleen maar hand over kop toe,

waarom zie jij dat als een opgaande lijn.

Gewoon een oprechte vraag.

Waarom is het in dit stressland aan de Noordzee moeilijk om een lift te krijgen terwijl 80% van de auto's hoogstens halfvol zitten.

In Oost-Europa gaat dat veel makkelijker, leg maar uit waarom.

Snap je, sommige mensen houden er niet van om zelf achter het stuur te zitten... en dat er ook treinen en bussen rijden is geen steekhoudend argument om de beroerde meename-bereidheid onder chauffeurs te verklaren.

Dat jij het als forumboss anders ziet onderschrijft mijn stelling van het eigenbelang.

Is het trouwens een goed betaalde job, forumboss zijn?

Lees de rapporten uit 1970 nog maar eens dan.

Bij een recente evaluatie en hertoetsing aan The limits of Growth blijkt dat we toch met het meest ernstige scenario rekening moeten houden. Volgens een kameraad van me is de houdbaarheid van het liberaal kapitalisme, het systeem van de eerste wereld, inmiddels beperkt, omdat het geen oplossing biedt voor de lange termijn, en o.m. overbevolking en uitputting van natuurlijke hulpbronnen ons fataal worden. Er is een tekort aan duurzaamheid.

Periode 1700-2000 kende elke eeuw gemiddeld 40 tot 60 jaar inflatie en 60 tot 40 jaar deflatie in Nederland. Inmiddels sinds 1937 op een jaar na inflatie. Of deflatie komt is de vraag, de EU zet de laatste jaren de geldpersen steeds verder open, met toch niet te onderschatten risico's.

De schaal van alles wat zich in de wereld afspeelt heeft zich in enige duizenden jaren ontwikkelt tot wat het nu is - een wereldbol met enkele economische kerngebieden. Op termijn is er misschien geen andere toekomst dan leven onder een wereldmacht. Kernenergie = kernoorlog = WOIII = einde wereld ("een heel klein clubje blijft nog maar, de rest is lekker dood" (c) Youp van 't Hek, die dit jaar een serie mooie columns schreef over zijn jarenlange ervaringen met het hemelse liftend reizen). Niemand kan het zeggen. Het is allemaal erg spannend, daarom kijk ik uit naar de dag van morgen.

Maar laten we er verder niet hoog over oplaaien (oke, een aardige uitspraak van mij na de zin over kernenergie, maar die kernenergie is de kern van het hele verhaal), rechtse en linkse denkers kunnen nu eenmaal niet altijd door dezelfde deur.

Die kernenergie gaat het 'm doen, gegeven het spul duizenden jaren nucleaire straling blijft houden en de diverse spontane en opzettelijke milieurampen die reeds werden veroorzaakt - Three Mile Island, Chernobyl, Nova Zembla, Pripyat, Mururoa, Nagasaki, Hiroshima. Zelfs de TV-serie The Simpsons probeert het signaal af te geven dat nucleaire energie alleen maar tot rampen leidt !

Maar je hebt het als mens, een kleine schakel in een stelsel van systemen en subsystemen, niet altijd voor het kiezen.

Blij dat m'n pa uit principe niet meer vliegt en ook ik doe aan die onnodige onzin uit o.a. principe niet mee.

Ober, eenmaal een groene toekomst en duurzame samenleving, s'il vous plait. En neem er zelf ook een.

Dat zou pas een keuzemogelijkheid zijn.
(het lijkt bijna alsof je er niet meer bijhoort als je niet ontslagen wordt...)
200.000 mensen zonder baan erbij kan ik moeilijk een erg groot aantal noemen. Een paar procent en wereld heeft 6,5 miljard inwoners, puur en enkel de menselijke.

Leg maar uit waarom economisch groeien heilig is, als de aarde die draagkracht helemaal niet heeft, want ik gun de niet-westerse werelddelen namelijk ook hun deel in de welvaart !

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » ma 15 dec 2008, 11:45

Frank_NL schreef: Het heeft er meer mee te maken dat ik altijd GL stem en niet rechts of midden. Maar er zullen meer mensen blij zijn, behalve groene jongens, ook mensen die hopen ooit een huis te kunnen kopen, maar dat nu niet kunnen omdat ze er een grote luchtballon bij moeten nemen... :lol:

Het kwijtraken van banen door recessies is inherent aan het kapitalisme, en het is niet mijn schuld dat we dit systeem toepassen.
Ik een beetje meer dan jij, is niet mijn motto.
Ik zal maar een uitspraak quoteren van de man die aan mijn verwekking heeft bijgedragen.

Als de geschiedenis ons iets leert, is het, dat de geschiedenis ons niets leert.
Deze uitdrukking kende ik alleen in het Engels: For it is the doom of men that they forget...

Verder zijn je politieke denkbeelden je goed recht. Net zo goed als ieders politieke denkbeeld zijn recht is. Dat laaste komt echter wel eens in het gedrang bij de politiek links en extreem rechts georienteerde: daar vind men dat iedereen moet denken zoals zij en dat daar dwang bij gebruikt mag worden. Dat is niet mijn overtuiging. Overigens vind ik GL nog wel meevallen: mevrouw Halsema weet er aardig pragmatisch leiding aan te geven. De parij heeft haar dogma's, maar dat geldt eigenlijk voor alle politieke partijen.
Nee hoor.
Recessies zijn oplevingen in een neergaande lijn.
Nog zijn de verschillen in de maatschappijen in westelijk en oostelijk europa zeer groot.
De arrogantie naar de medemens neemt hier alleen maar hand over kop toe,
Gewoon een oprechte vraag.
Waarom is het in dit stressland aan de Noordzee moeilijk om een lift te krijgen terwijl 80% van de auto's hoogstens halfvol zitten.
Snap je, sommige mensen houden er niet van om zelf achter het stuur te zitten... en dat er ook treinen en bussen rijden is geen steekhoudend argument om de beroerde meename-bereidheid onder chauffeurs te verklaren.
Tsja, ik kon me tot nu toe ook soms groen en geel ergeren aan bv. in krijtstreep pak gestoken financiele "experts", die nu achteraf blijkt met 1 heel groot piramidespel zijn beziggeweest. Helaas zijn daardoor nu ook mensen de pineut de wel altijd verstandig geleefd hebben; zij mogen "meedelen" in de ecnomische misère.
Dat jij het als forumboss anders ziet onderschrijft mijn stelling van het eigenbelang.
Ook de "forumboss" heeft het recht op zijn mening. De tweede opmerking was echt niet nodig geweest, Frank_NL. Daar zou je toch boven moeten staan.
Lees de rapporten uit 1970 nog maar eens dan.

Bij een recente evaluatie en hertoetsing aan The limits of Growth blijkt dat we toch met het meest ernstige scenario rekening moeten houden. Volgens een kameraad van me is de houdbaarheid van het liberaal kapitalisme, het systeem van de eerste wereld, inmiddels beperkt, omdat het geen oplossing biedt voor de lange termijn, en o.m. overbevolking en uitputting van natuurlijke hulpbronnen ons fataal worden. Er is een tekort aan duurzaamheid.
Deze crisis (die nog véél erger gaat worden) zal inderdaad ervoor gaan zorgen dat men gaat beseffen dat men moet "omdenken".
Periode 1700-2000 kende elke eeuw gemiddeld 40 tot 60 jaar inflatie en 60 tot 40 jaar deflatie in Nederland. Inmiddels sinds 1937 op een jaar na inflatie. Of deflatie komt is de vraag, de EU zet de laatste jaren de geldpersen steeds verder open, met toch niet te onderschatten risico's.
Wereldwijd staan de geldkranen vol open. Dat kan uiteindelijk maar tot 1 resultaat leiden: hyperinflatie.
De schaal van alles wat zich in de wereld afspeelt heeft zich in enige duizenden jaren ontwikkelt tot wat het nu is - een wereldbol met enkele economische kerngebieden. Op termijn is er misschien geen andere toekomst dan leven onder een wereldmacht. Kernenergie = kernoorlog = WOIII = einde wereld ("een heel klein clubje blijft nog maar, de rest is lekker dood" (c) Youp van 't Hek, die dit jaar een serie mooie columns schreef over zijn jarenlange ervaringen met het hemelse liftend reizen). Niemand kan het zeggen. Het is allemaal erg spannend, daarom kijk ik uit naar de dag van morgen.

Maar laten we er verder niet hoog over oplaaien (oke, een aardige uitspraak van mij na de zin over kernenergie, maar die kernenergie is de kern van het hele verhaal), rechtse en linkse denkers kunnen nu eenmaal niet altijd door dezelfde deur.
Die kernenergie gaat het 'm doen, gegeven het spul duizenden jaren nucleaire straling blijft houden en de diverse spontane en opzettelijke milieurampen die reeds werden veroorzaakt - Three Mile Island, Chernobyl, Nova Zembla, Pripyat, Mururoa, Nagasaki, Hiroshima. Zelfs de TV-serie The Simpsons probeert het signaal af te geven dat nucleaire energie alleen maar tot rampen leidt !
Kernenergie is toch de energiebron van de toekomst, maar dan wel kernfusie. Het gaat nog een paar jaartjes duren (een jaar of 30 is te verwachten), maar dan heb je ook wat. Een vrijwel onbegrensde en schone enrgiebron. Een van de hoofdredenen waarom kernfusie zo lang duurt is dat het niet past in het huidige economisch model. Zodra je nl. kernfusie onder de knie hebt, wordt energie vrijwel gratis. Je hebt alleen de kosten van het bouwen van een fusiereactor die pakweg 30 jaar meegaat. De fusiebrandstof kan gewonnen worden uit water en is vrijwel onbegrensd. Wellicht dat de crash van het huidige ecomisch systeem daar ook verandering in brengt. Tot de tijd dat fusie beschikbaar komt moeten we de tijd overbruggen met energiebesparing, alternatieve energievormen en het beperkte gebruikt van kernsplijting.

Overigens denk ik dat de opkomende economiën weining boodschap hebben aan onze bedenkingen tav kernsplijting. India heeft bv. grote thoriumvoorraden en wil de ook gaan gebruiken voor energieopwekking mbv thoriumreactoren.
200.000 mensen zonder baan erbij kan ik moeilijk een erg groot aantal noemen. Een paar procent en wereld heeft 6,5 miljard inwoners, puur en enkel de menselijke.

Die 200.000 zijn gerelateerd aan NL. Wereldwijd is het getal veel groter. Alleen al in de VS verdwijnen de banen bij de vleet. De VS gaat een economische crisis zoals de jaren 30 tegenmoed. Gooi de soepkeukens maar open. Ook in NL zal de voedselbank nog veel populairder worden ben ik bang.
Leg maar uit waarom economisch groeien heilig is, als de aarde die draagkracht helemaal niet heeft, want ik gun de niet-westerse werelddelen namelijk ook hun deel in de welvaart !
Dit is een waarheid als een koe. Ik zeg wel eens tegen mensen: stel je voor dat met de huidige stand der techniek de autodichtheid in China net zo groot wordt als in NL: dat kan gewoonweg niet! Je kunt echter de Chinezen het autorijden niet verbieden, dat is hypocriet. Dus zal de sprong naar voren gemaakt moeten worden zodat het wel kan.

Dat is de voornaamste reden waarom ik een Prius rij: niet vanwege de centen, maar omdat Toyota gedurfd heeft een weg in te slaan, weg van de jacht op meer pk, meer gewicht, etc. en in plaats daarvan een auto te maken die met minder toe kan. Het "geitenwollensokken imago" kan me geen biet schelen.

Wat dat betreft kan ik het respecteren dat je uit principe niet reist per vliegtuig. Dat zie je niet zo veel.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 15 dec 2008, 12:27

Frank_NL schreef:Het kwijtraken van banen door recessies is inherent aan het kapitalisme, en het is niet mijn schuld dat we dit systeem toepassen.
Nee, het alternatieve systeem werkt erg lekker, is het wel ? De DDR is gelukkig ter ziele, Cuba is een bankroete dictatuur en zodra de olie op is zal Venezuela dezelfde kant opgaan als Cuba. Chavez maakt zich al op als despoot-voor-het-leven.
Frank_NL schreef:Ik een beetje meer dan jij, is niet mijn motto.
Als iedereen gelijk is, dan is er geen incentive om tot vernieuwing te komen.
Als je stelt dat de geschiedenis dat ons niet heeft geleerd, dan heb je echt oogkleppen op.
Frank_NL schreef:De arrogantie naar de medemens neemt hier alleen maar hand over kop toe,
Heb ik niet gezegd. Ik had het over het economisch getij en de vraag naar wegtransport in de afgelopen eeuw.
Frank_NL schreef:Waarom is het in dit stressland aan de Noordzee moeilijk om een lift te krijgen terwijl 80% van de auto's hoogstens halfvol zitten.
Omdat in het buitenland liften gewoon is. Dat was het hier ook, totdat ene meneer Jo Ritzen in 1990 zonodig de OV-Studentenkaart moest invoeren. Oh ja, die man was van de PvdA - ga daar maar klagen.
Frank_NL schreef:Dat jij het als forumboss anders ziet onderschrijft mijn stelling van het eigenbelang.
Ja. Miljarden. Ik zit al op de Bahama's. :shutup:
Dat jij het hebben van een andere zienswijze zo vertaalt, zegt meer over jezelf dan over mij.
Frank_NL schreef:Lees de rapporten uit 1970 nog maar eens dan. Bij een recente evaluatie en hertoetsing aan The limits of Growth blijkt dat we toch met het meest ernstige scenario rekening moeten houden.
Nee, dank je. De Club van Rome bestaat bij de gratie van angst kweken. Dat hebben ze destijds dan ook gedaan - en de wereld heeft bewezen dat het allemaal niet zo'n vaart liep. Ben benieuwd wie die evaluatie en hertoesting hebben gedaan. De Club zelf ? Het GroenLinks-partijbureau ? Of weet je een meer onpartijdige wetenschappelijke instantie te noemen (met bron, svp) ?
Frank_NL schreef:Volgens een kameraad van me is de houdbaarheid van het liberaal kapitalisme, het systeem van de eerste wereld, inmiddels beperkt, omdat het geen oplossing biedt voor de lange termijn, en o.m. overbevolking en uitputting van natuurlijke hulpbronnen ons fataal worden.
Heeft die Kameraad soms Das Kapital gelezen ?
Frank_NL schreef:Periode 1700-2000 kende elke eeuw gemiddeld 40 tot 60 jaar inflatie en 60 tot 40 jaar deflatie in Nederland. Inmiddels sinds 1937 op een jaar na inflatie.
Dat dit niet meer zo is, heeft vele oorzaken. Er zijn sinds 1945 geen oorlogen of bezettingen geweest op Nederlands grondgebied. SInds begin vorige eeuw is door betere medicijnen de (kinder)sterfte fors teruggedrongen, waardoor de bevolkingsomvang vooral toenam en toenam. De koppeling van het geldstelsel aan goud is losgelaten. Noem maar op. Als je de geschiedenis induikt, moet je heel goed opletten tot hoever ontwikkelingen vergelijkbaar zijn.
Frank_NL schreef:maar die kernenergie is de kern van het hele verhaal
Zie verhaal Matt. Denk eens verder dan kernsplijting.
Dat is iets tijdelijks, totdat fusie beschikbaar komt.
Frank_NL schreef:Blij dat m'n pa uit principe niet meer vliegt en ook ik doe aan die onnodige onzin uit o.a. principe niet mee.
Ach ja, ik heb ook nog nooit gevlogen - heb die behoefte ook niet. Maar als je ziet wat op jaarbasis de emissie is van een mensen is die een weekje Turkse rivièra doen en daarna met het opgeheven vingertje iedereen die met de auto naar het werk gaat verketteren als milieubarbaar :roll:
Frank_NL schreef:200.000 mensen zonder baan erbij kan ik moeilijk een erg groot aantal noemen. Een paar procent en wereld heeft 6,5 miljard inwoners, puur en enkel de menselijke.
Op wereldschaal zullen het er nog veel meer worden. Dat de wereld zo enorm veel inwoners heeft, hebben we te danken aan de verbeterde medische stand, en aan kerkelijke leiders die toch maar vooral oproepen door te blijven fokken. Tja. Een unicef-filmpje van een verhongerend kind, dat ziet niemand graag. De achterliggende redenen, daar doen we liever niets aan. De remedie is ook lastig - alleen de Chinezen hebben het tot nu toe begrepen. Maar in de ogen van de wereldbevolking is de één-kind-politiek inhumaan. Zolang men er zo over blijft denken, zal het bevolkingsprobleem alleen maar erger worden.
Frank_NL schreef:Leg maar uit waarom economisch groeien heilig is
Het is niet heilig, maar wel noodzakelijk. Voor ons eigen sociale stelsel, dat anders niet betaald zou kunnen worden, maar ook vanwege die al maar toenemende wereldbevolking.
Als de 'westerse' economie instort, dan krijgen opkomende landen het extra zwaar.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » ma 15 dec 2008, 22:28

Rene schreef:
Frank_NL schreef:Waarom is het in dit stressland aan de Noordzee moeilijk om een lift te krijgen terwijl 80% van de auto's hoogstens halfvol zitten.
Omdat in het buitenland liften gewoon is. Dat was het hier ook, totdat ene meneer Jo Ritzen in 1990 zonodig de OV-Studentenkaart moest invoeren. Oh ja, die man was van de PvdA - ga daar maar klagen.
Kortom, zonder de OV-Studentenkaart zou er nu nog aanmerkelijk meer gelift worden, en zou ik afgelopen zondag op de Maastrichter liftersplaats binnen een kwartier een lift hebben gekregen (de tijd waarna ik het deze keer op heb gegeven), en had ik bij de A2-oprit Maastricht Randwyck in minder dan de 30 minuten van gisteren een lift gekregen.

Ik klaag niet, ik constateer enkel.

Volgens mij ligt het niet zozeer aan de politiek, eerder aan de mentaliteit van de mensen in dit kleine, volle en rijke landje aan de Noordzee. Als we deel uit hadden gemaakt van Duitsland, dan was Nederduitsland misschien nog het minst geschikte deel van het land om lifter te zijn, maar hadden we in ieder geval een goed functionerende ridesharing organisatie.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 16 dec 2008, 12:56

Frank_NL schreef:
Als we deel uit hadden gemaakt van Duitsland, dan was Nederduitsland misschien nog het minst geschikte deel van het land om lifter te zijn, maar hadden we in ieder geval een goed functionerende ridesharing organisatie.
Jammer dat Adolf zijn plannen niet heeft kunnen waarmaken, Frank. Gelukkig hebben we de optredens en platen van Johan Heesters nog als troost en herinnering aan deze aardige Führer en zijn goede plannen.

Grootste probleem van deze wereld is de overbevolking. Waarschijnlijk zou zo'n 1 miljard mensen "duurzaam" en aangenaam op de aarde kunnen leven.

Dat heeft niet met kapitalisme of communisme te maken, maar meer met godsdienst, slechte (sociale) infrastructuur en machtspolitiek. Waar deze invloeden gering zijn, is de bevolking stabiel of krimpt zelfs licht, zeker als je (netto) import niet meerekent.

De meest kapitallistische landen op dit moment noemen zich nog steeds communistisch en/of socialistisch (Rusland en China) overigens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 dec 2008, 18:40

Waar deze invloeden gering zijn, is de bevolking stabiel of krimpt zelfs licht, zeker als je (netto) import niet meerekent.
Volgens mij is het meer het gevolg van een hoger opleidingsniveau dat mensen in staat stelt om bij beslissingen ook de lange termijn te overzien. Als je kijkt naar de 'mens-als-diersoort' is een exponentiële groei helemaal niet 'vreemd': dat is de natuurlijke aanwas. Deze wordt begrensd door de natuurlijke hulpbronnen, waarna de populatie van een diersoort niet meer groeit, maar stabiel blijft of inéénkrimpt. De mens heeft een tijd lang te maken gehad met een disbalans in de demografie: terwijl de sterftecijfers fors afnamen als gevolg van betere medicatie en minder oorlog bleven de geboortecijfers nog lang gelijk. Hierdoor neemt de bevolking fors toe.

Overigens is er wel een politieke component. In Israël en Palestina worden kinderen 'geproduceerd' om te voorkomen dat de 'andere' partij de meerderheid in het gebied krijgt. De Strook van Gaza heeft dan ook het allerhoogste geboortecijfer ter wereld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 17 dec 2008, 8:39

Ook een reden waarom het Vaticaan zich tegen anticonceptie verzet. Het aantal katholieken zou wel eens kunnen afnemen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 dec 2008, 9:20

Zolang het aantal fanatieke en conservatieve katholieken maar afneemt is daar natuurlijk helemaal niks mis mee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » do 05 feb 2009, 13:00

Telegraaf (5-2-2009) schreef:Transportsector op instorten
Brancheorganisatie vraagt overheid om steun

AMSTERDAM - De Nederlandse transportsector dreigt in elkaar te klappen. De bedrijvigheid is in het laatste kwartaal van 2008 dramatisch onderuit gegaan. De situatie is zo nijpend dat brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) voor steun bij de overheid wil aankloppen. Volgens TLN staan honderden banen op de tocht in de sector die vorig jaar nog nauwelijks aan personeel kon komen. Door de kredietcrisis vallen steeds meer bedrijven om en staan er tientallen op de rand van faillissement. Uit het Conjunctuurbericht 4e kwartaal 2008 van TLN, dat vandaag wordt gepubliceerd, blijkt dat veel transportondernemingen te maken hebben met een halvering van het vervoeraanbod , terwijl het laatste kwartaal van het jaar traditiegetrouw het drukste is.
TLN-voorzitter Alexander Sakkers wil snel met minister Donner (Werkgelegenheid) aan tafel. „De situatie is ongekend slecht. Dit jaar kan wel eens het dieptepunt worden met massaontslagen en talloze faillissementen. Daarom kloppen we nu bij de overheid aan om de situatie onder ogen te zien", zegt TLN-voorman Sakkers. „Wij vragen om verzachtende maatregelen door te voeren. Denk daarbij aan fiscale voordelen. Er staan veel vrachtwagens stil waarvoor toch motorrijtuigenbelasting wordt betaald. Daarnaast hopen we dat de werktijdverkortingsregeling wordt versoepeld."

Bouwen
Verder wil TLN het kabinet oproepen om grote bouw- en infrastructurele projecten niet op de lange baan te schuiven. „De bedrijvigheid moet worden geactiveerd. Vrachtwagens moeten weer gaan rijden", aldus Sakkers. Het internationale vervoer heeft het nog zwaarder te verduren dan het binnenlandse vanwege de malaise in de Duitse economie. Bijna de helft van de internationale transporten in Duitsland wordt gedaan met Nederlandse vrachtwagens.
De transportbranche wordt zo zwaar getroffen, omdat 75 procent van de opdrachten komt uit sectoren die meteen last hebben van een economische crisis: industrie, detail en groothandel, bouw en sierteelt. De omzet ligt op het laagste niveau in tien jaar. Een kwart van alle transport- en logistieke bedrijven had eind vorig jaar een overschot aan personeel en 30 procent aan materieel. Door dit overschot dalen de vrachtprijzen met 10 tot 15 procent, waardoor de marges hevig onder druk komen te staan en nog meer ellende dreigt. Al zeventien transportbedrijven hebben bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werktijdverkorting aangevraagd.