[LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Palance » ma 19 jan 2009, 6:39

Southern-Holland International Airport :jongleren:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Peter » ma 19 jan 2009, 10:45

Daar Holland voor 95% van de buitenlanders synoniem staat met Nederland, zou dat eerder een naam zijn voor Maastricht-Aachen Airport....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Palance » ma 19 jan 2009, 10:58

Dan wordt het:

Southern Holland Harbour and Gouvernmental International Airport.

De portaalborden worden wel erg breed zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Ehuls » ma 19 jan 2009, 13:31

Willem schreef:Waarom moet Den Haag dan zijn naam verbinden aan het vliegveld van een naburige stad die niets gemeen heeft met Den Haag en waarvan het bovendien niet helemaal zeker is hoe de toekomst van het vliegveld eruit ziet. Het is puur een prestigekwestie (daar wijst de onnodig Engelse naam ook al op).
Nou ja, dat dus. Den Haag wil gewoon graag kunnen zeggen dat ze een vliegveld hebben. Statussymbooltje. Heb ik verder ook geen problemen mee hoor. En als Rotterdam dat verder ook niet heeft, omdat Den Haag waarschijnlijk mee gaat betalen aan het vliegveld en daarmee het vliegveld daardoor beter ontwikkeld kan worden, dan lijkt het me een goede deal.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Peter » ma 19 jan 2009, 14:18

Het gebeurt internationaal redelijk vaak dat men de naam van een vliegveld verbindt aan een grote(re) stad, waar het veld formeel niet gelegen is. Kwestie van marketing.

Ik heb er weinig moeite mee, zolang het niet belachelijk wordt qua afstand. Genoeg vliegvelden waar je meer dan 50 km moet reizen tot de stad zelf overigens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Ehuls » ma 19 jan 2009, 14:38

De vraag is natuurlijk alleen hoe ze dit gaan aanpassen: :D

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.94 ... 8&t=k&z=18

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jan 2009, 16:14

Peter schreef:Het gebeurt internationaal redelijk vaak dat men de naam van een vliegveld verbindt aan een grote(re) stad, waar het veld formeel niet gelegen is. Kwestie van marketing.

Ik heb er weinig moeite mee, zolang het niet belachelijk wordt qua afstand. Genoeg vliegvelden waar je meer dan 50 km moet reizen tot de stad zelf overigens.
Zoals Milaan-Malpensa.

Zelfde gebeurt overigens ook met stations. Venezia Mestre bijvoorbeeld. Dat ligt op het vaste land, enkele kilometers van Venetië in de (ook niet kleine) stad Mestre en helemaal niet in Venetië. Het station in Venetië zelf heet Venezia Santa Lucia.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Palance » ma 19 jan 2009, 17:48

Waarbij de rit Mestre-SL natuurlijk een prachtige reis is (evenals het stationsplein van SL, omdat je meteen bij de taxistandplaats, pardon, botenligplaats uitkomt).

Bekendst in deze regionen is natuurlijk Brussels-South.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jan 2009, 18:01

Nog dichter bij huis voor de meeste forummers: Niederrhein, wat bij veel luchtvaartmaatschappijen Düsseldorf (Weeze) wordt genoemd. Ligt 89 km van Düsseldorf af (en er zijn genoeg andere grote belangrijke steden in de regio). Of, iets verder weg: Frankfurt-Hahn. Ligt 125 km van Frankfurt af.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door duikgek89 » ma 19 jan 2009, 18:56

Weeze - Niederrhein is inderdaad een flink stukje van Düsseldorf. Overigens heb je van daar naar de echte Flughafen Düsseldorf-International een kleine 40 minuten nodig, tenzij je echt gaat planken.
Mijn inziens hadden ze dat vliegveld beter Duisburg - Nijmegen kunnen noemen of iets dergelijks. Goch of Kleve zou ook nog kunnen, maar dat zijn ook maar kleine plaatsen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door boe! » wo 21 jan 2009, 22:08

Peter schreef:Genoeg vliegvelden waar je meer dan 50 km moet reizen tot de stad zelf overigens.
Charleroi / Brussels South is ook zo'n leuke.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Pino » wo 21 jan 2009, 22:43

In Zweden zag ik Transavia haar vluchten naar Zestienhoven adverteren als vluchten naar Amsterdam, met dan ergens in kleine lettertjes Rotterdam erbij vermeld.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Attietattie » wo 21 jan 2009, 22:54

Een Amerikaanse kennis van me dacht dat ie een vlucht naar Amsterdam had geboekt. Totdat hij nog uren in de trein moest zitten vanuit Maastricht...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Palance » do 22 jan 2009, 6:49

Stedentripje Barcelona doen? Pas op dat je niet naar Reús (REU) of Girona (GRO) wordt gestuurd, dan moet je nog een flink eind reizen...
boe, op 22-1 schreef:Charleroi / Brussels South is ook zo'n leuke.
ik, 3 dagen eerder schreef:Bekendst in deze regionen is natuurlijk Brussels-South.
:mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Seat Ibiza » do 22 jan 2009, 10:25

Attietattie schreef:Een Amerikaanse kennis van me dacht dat ie een vlucht naar Amsterdam had geboekt. Totdat hij nog uren in de trein moest zitten vanuit Maastricht...
Dan ben ik wel heel benieuwd waar die kennis van jou vandaan kwam. Intercontinentale vluchten naar Maastricht bestaan niet (er is enkel ooit een Britse maatschappij geweest die via Maastricht naar Australië vloog) en Ryanair / easyJet / KLM hebben Maastricht nooit als Amsterdam verkocht...

En m.b.t. het rijtje luchthavens op grote afstanden: ook Stockholm Södre Skavsta ligt 100 km van de Stockholm

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Peter » do 22 jan 2009, 11:44

Direct geloof ik ook niet. Het zou wel kunnen met een Hub in bijvoorbeeld Londen, Parijs of Frankfurt
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Pino » do 22 jan 2009, 12:01

In de tijd dat de KLM er nog een lijndienst Amsterdam - Maastricht op nahield, zag je vaak eerder het omgekeerde. Amerikanen en Aziaten met bestemming Maastricht die dan op Schiphol nog uren moesten wachten op hun aansluitende vlucht naar Maastricht, terwijl ze beter de trein hadden kunnen nemen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Ds79m » do 22 jan 2009, 12:07

Een Amerikaan hoeft toch niet per se in Amerika te zijn ingestapt ;)

Ik heb ook weleens vluchten gemaakt, waarbij ik het idee dat mocht het neerstorten en dat de kranten halen, men verbaasd zou zijn wat een Nederlander in dat vliegtuig moest. Kunming-Chengdu, Hangzhou-Xi'an, Adelaide-Coober Peedy... Dan zou Barcelona-Amsterdam ofzo voor een Amerikaan helemaal niet zo exotisch zijn :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Peter » do 22 jan 2009, 12:29

Ook dat is waar.
Cooper Peedy (I presume) ??
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Palance » do 22 jan 2009, 12:33

Seat Ibiza schreef: Dan ben ik wel heel benieuwd waar die kennis van jou vandaan kwam. Intercontinentale vluchten naar Maastricht bestaan niet
Ik heb wel eens verre bestemmingen zien staan op teletekst, o.a. New York en Amman.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Attietattie » do 22 jan 2009, 12:48

Seat Ibiza schreef:
Attietattie schreef:Een Amerikaanse kennis van me dacht dat ie een vlucht naar Amsterdam had geboekt. Totdat hij nog uren in de trein moest zitten vanuit Maastricht...
Dan ben ik wel heel benieuwd waar die kennis van jou vandaan kwam. Intercontinentale vluchten naar Maastricht bestaan niet (er is enkel ooit een Britse maatschappij geweest die via Maastricht naar Australië vloog) en Ryanair / easyJet / KLM hebben Maastricht nooit als Amsterdam verkocht...
Ik heb geen idee maar dat het niet een 747 uit Chicago is geweest lijkt me logisch. Het fijne van het verhaal ken ik ook niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Peter » do 22 jan 2009, 13:02

Palance schreef:
Seat Ibiza schreef: Dan ben ik wel heel benieuwd waar die kennis van jou vandaan kwam. Intercontinentale vluchten naar Maastricht bestaan niet
Ik heb wel eens verre bestemmingen zien staan op teletekst, o.a. New York en Amman.
Vaak charters. New York verbaast me, omdat die bestemmingen (door de grote bulk passagiers) vaak door 747s of groter worden gevlogen en hier moeilijk tegen te concurreren is. Wellicht een charter van een bedrijf (die soms ook voor derden openstaat ter opvulling) ? De meeste charters gaan overigens naar populaire Middellandse-zee-badplaatsen (Middellandsezeebadplaatsen ?) ...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Rene » do 22 jan 2009, 13:27

Peter schreef:Middellandse-zee-badplaatsen (Middellandsezeebadplaatsen ?) ...
badplaatsen aan de Middellandse Zee.

Gewoon niet alles in één woord willen proppen ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Pino » do 22 jan 2009, 13:29

New York verbaast me, omdat die bestemmingen (door de grote bulk passagiers) vaak door 747s of groter worden gevlogen en hier moeilijk tegen te concurreren is.
Amsterdam - New York wordt door de KLM deels uitgevoerd met MD-11s. De Amerikaanse oostkust kan dus ook met wat kleinere vliegtuigen.

Overigens: Coober Pedy, I presume?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Ds79m » do 22 jan 2009, 13:42

Pino schreef:Overigens: Coober Pedy, I presume?
Die inderdaad ;)

Afbeelding

Dat kleine hokje op de foto doet dienst als vertrekhal, aankomsthal, bagageruimte, toiletgebouw, telefooncel en alle andere luchtvaartgerelateerde gebouwen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door boe! » do 22 jan 2009, 15:24

Ook als hangar? ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Seat Ibiza » do 22 jan 2009, 16:41

Peter schreef:
Palance schreef:Ik heb wel eens verre bestemmingen zien staan op teletekst, o.a. New York en Amman.
Vaak charters.
Nee hoor, gewoon vrachtvluchten (werden uitgevoerd door Royal Jordanian). Maastricht Aachen Airport heeft nu eenmaal die teletekstpagina, dus willen ze die ook gevuld hebben... een ander nut van het vermelden van die vluchten kan ik ook niet bedenken anders.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Peter » do 22 jan 2009, 18:10

Pino schreef: Overigens: Coober Pedy, I presume?
I stand corrected.
Wie googlet komt overigens ook heel vaak Cooper Pedy tegen, ook op Australische sites. Kennelijk wordt het door elkaar gebruikt. Wellicht omdat je het met een p uitspreekt. Geen idee. De website van het dorp is onmiskenbaar de enige formele spelling, waarmee Pino als enige juist spelt. Een Drenthe-Drente issue wellicht.
www.cooberpedy.sa.gov.au

Het blijkt vrij vertaald "white man's hole" te betekenen, door Aboriginals ongetwijfeld genoemd naar de vele kuilen die blanken groeven op zoek naar opaal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Wouter N14 » vr 05 feb 2010, 15:33

Nou, het is bijna zo ver...
[url=http://www.westonline.nl/nieuwsitem/38988]www.rtvwest.nl[/url] (5-2-2010) schreef: Rotterdam Airport wordt ook Haags

DEN HAAG - Rotterdam Airport heet vanaf komende woensdag Rotterdam The Hague Airport. Volgens de gemeente Den Haag draagt de naamswijziging bij om Den Haag als internationale stad te profileren. De officiële handeling voor de naamswijziging wordt woensdag verricht door de Haagse burgemeester van Aartsen en burgemeester Aboutaleb van Rotterdam. Ruim een jaar geleden maakte Wethouder Huffnagel bekend in gesprek te zijn over de naamswijziging. Den Haag profileert zich als internationale stad en bij een internationale stad hoort toch echt een luchthaven, zei de Haagse wethouder. Woensdag onthullen de burgemeesters niet alleen de nieuwe naam van het vliegveld, maar wordt er ook een vliegtuig omgedoopt tot Rotterdam The Hague Airport.

Geen nieuw idee
Het idee is niet nieuw. Al in 1996 was er overleg over. Rotterdam Airport heette aanvankelijk Zestienhoven en werd in 1956 geopend. Het verving het in de oorlog verwoestte vliegveld Waalhaven. Rotterdam Airport is eigendom van de Schiphol Group.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Palance » vr 05 feb 2010, 15:47

Ach, het Calimero-effect. :roll: Gaat Den Haag trouwens ook nog meebetalen aan kosten die voor rekening van Rotterdam komen? En bewegwijzering aanbrengen in de stad naar het vliegveld?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie