[LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

[LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 9:42

[url=http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2915959/Pleidooi_voor_nieuwe_naam_Rotterdam_Airport.html]www.ad.nl[/url] (14-01-2009) schreef: Pleidooi voor nieuwe naam Rotterdam Airport

ROTTERDAM - Als het aan de Haagse wethouder Huffnagel en zijn Rotterdamse collega Harbers ligt, verandert Rotterdam Airport de naam in de loop van het jaar in Rotterdam - The Hague Airport. Een naamswijziging zou vooral de hofstad gelukkig maken. In het Haagse wordt al jaren over dit onderwerp gesproken. De residentie profileert zich als internationale stad van recht en vrede en bij zo’n stad hoort volgens Frits Huffnagel een luchthaven. Bovendien ziet de bestuurder de naamsverandering als een goede promotie voor zijn stad om zo grotere bekendheid in het buitenland te krijgen. Mark Harbers, de Rotterdamse wethouder economie, zegt geen bezwaar te hebben tegen een andere naam voor de regionale luchthaven. Wel geeft hij expliciet aan dat Rotterdam Airport, een zelfstandige onderneming, door de stadsbestuurders niet gesommeerd kan worden andere letters op de gevel en het briefpapier te plaatsen. ,,In een gesprek met de Schiphol Groep - de eigenaar van Rotterdam Airport, red. - heb ik al gezegd geen bezwaar te hebben. Het zuidelijke deel van de Randstad werkt steeds meer samen, denk alleen al maar aan RandstadRail, en door een naamswijziging wordt de luchthaven beter verbonden aan de twee grootste steden in dat gebied.’’ Volgens Harbers heeft de Schiphol Groep aangegeven geen problemen te hebben met een ‘herdoop’. Het Rotterdamse vliegveld reageert evenmin afwijzend op de aspiraties van de twee VVD-bestuurders. Al plaatst hun woordvoerder Desiree Breedveld wel een kanttekening. „Op het moment dat je je naam als luchthaven verbindt aan een stad moet er goed openbaar vervoer zijn tussen die stad en het vliegveld. Dat is nu niet het geval: het duurt ruim een uur om van het vliegveld naar het Binnenhof, midden in Den Haag, te komen.’’ Rotterdam Airport ziet graag dat er een shuttlebus-verbinding komt tussen het vliegveld en de RandstadRail-stop Meijersplein (tot het tweede kwartaal 2010 nog halte Wilgenplas). ,,Dat is maar een paar minuten rijden van ons vandaan en met RandstadRail staat de reiziger vervolgens snel in Den Haag, ’’ aldus Breedveld. „We gaan ons er ook sterk voor maken om de halte Meijersplein tot halte Rotterdam Airport te dopen.’’ De wens van Huffnagel en Harbers om dit jaar al spijkers met koppen te slaan over de nieuwe naam, klinkt de airport-woordvoerder prettig in de oren. ,,Dat is positief van hen. Het geeft mij de hoop dat de verbeteringen in het openbaar vervoer vlotter dan gemiddeld kunnen worden gerealiseerd.’’
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op vr 05 feb 2010, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 9:44

Dat Den Haag er in verwerkt gaat worden is op zich nog wel prima, maar dat Engels :roll: Leuk dat het veel internationaler staat, maar het wordt er niet mooier op.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Peter » do 15 jan 2009, 10:32

Is "The Hague" eigenlijk de enige (gangbare) in het Engels "vertaalde" plaatsnaam van Nederland ? Hook of Holland wellicht ? België kent er meer ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 11:04

Flushing is ook een bekende, volgens mij is zelfs een New Yorkse wijk zo genoemd :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Ehuls » do 15 jan 2009, 11:41

Wouter N14 schreef:Dat Den Haag er in verwerkt gaat worden is op zich nog wel prima, maar dat Engels :roll: Leuk dat het veel internationaler staat, maar het wordt er niet mooier op.
Tja, aangezien in het buitenland The Hague gangbaarder is dan Den Haag kan ik me voorstellen dat je The Hague wil gebruiken voor een luchthaven.

Als Hagenaar vind ik het een goed plan trouwens, ik zie meer mogelijkhden. Zo kunnen we de Rotterdamse HSL-halte omdopen tot Rotterdam-The Hague halte. Ik stel voor dat we voortaan ook niet meer spreken over de Rotterdamse haven, maar over de Rotterdam-Haagse haven. En voortaan de Rotterdamse hoogbouw ook als Rotterdams-Haags beschouwen. En dan maken we van het traject A4-A20-A15-A16-A12 de Rotterdam-Haagse ring (waar dan wel even de A54 voor aangelegd moet worden).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Peter » do 15 jan 2009, 13:12

We heffen ADO op en herbenoemen Feijnoord in FC Rotterhaag of Feyenado (veel slechter zal de gezamelijke club niet worden dan de afzonderlijke clubs). De nieuwe Kuip leggen we dan gewoon in Delft neer. Den Haag Centraal benoemen we weer terug naar Den Haag SS, zodat Rotterdam-Centraal Rotterdam-TheHague-Central kan heten.
Het riviertje de Rotte hernoemen we dan naar Rottehaag. De Haagse Beek wordt dan weer de Haagse Rotte.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Pino » do 15 jan 2009, 13:55

Dus Den Haag claimt alles wat Rotterdams is: Feyenoord, de HSL, de haven, het vliegveld en de hoogbouw. Krijgt Rotterdam er ook nog iets voor terug? Ik vrees van niet, want als geboren Rotterdammer heb ik toch altijd het idee dat er niet zo heel veel te halen valt in Den Haag. Blijven over de negatieve associaties: zul je zien dat Haagse bakkies worden omgedoopt tot Rotterdamse bakkies, en dat er wordt geklaagd over de Rotterdamse politiek die het hele land bestiert zonder echt te begrijpen wat er nou echt speelt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 14:04

Jullie mogen een stukje strand hebben, dan hernoemen we Kijkduin tot Rotterduin of zo. Deal? :puh2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Pino » do 15 jan 2009, 14:38

Niet nodig. Daar hebben we Hoek van Holland al voor (en dan heb ik het nog niet eens over de hele kustlijn van de Maasvlakte, die ook gemeentegrond is).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 14:41

Dat is waar ja, jullie hebben HvH al geannexeerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Rene » do 15 jan 2009, 14:42

Rotterhague Metropolitan International Business Airport

:dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Coen Tunnel » do 15 jan 2009, 14:50

Peter schreef:Is "The Hague" eigenlijk de enige (gangbare) in het Engels "vertaalde" plaatsnaam van Nederland ? Hook of Holland wellicht ? België kent er meer ....
Die in België zijn voonamelijk uit het Frans. Haarlem heette vroeger in het Engels overigens Harlem, net als de wijk in New York die daar ooit naar is vernoemd. En de Franse vertaling Bois-le-Duc voor 's-Hertogenbosch werd vroeger ook nog wel eens in het Engels gebruikt.

Van Franse en Duitse namen voor Nederlandse plaatsen zijn de lijstjes wat langer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _het_Duits of uitgebreider: http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_deut ... scher_Orte

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _Nederland of nog iets uitgebreider: http://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_ ... 9erlandais

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Palance » do 15 jan 2009, 15:39

In de Joegoslavische talen heet Den Haag simpelweg "Hag". Een logische verbastering: 2 klinkers in dezelfde lettergreep bestaan niet net zomin als lidwoorden.

Inhoudelijker: Ik zie een soort Calimero-effect: De stad met de regeringszetel heeft geen eigen vliegveld, dat kan natuurlijk niet.
Er had wel iets moois van kunnen worden gemaakt als men de Randstadrail via het vliegveld had gelopen, had je het vliegveld écht 2 namen kunnen geven. Maar ja, de RR loopt nu een paar kilometer langs het vliegveld, een gemiste kans naar mijn mening.

In de volksmond hier heet dit overigens nog altijd Zestienhoven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Peter » do 15 jan 2009, 15:47

Coen Tunnel schreef: Haarlem heette vroeger in het Engels overigens Harlem, net als de wijk in New York die daar ooit naar is vernoemd.

Ik denk toch dat de Amerikanen het verbasterd hebben (een aa is geen bestaande klankcombinatie) en de Engelsen dat wellicht weer overgenomen hebben. Brooklyn voor Breukelen zal ook nooit gebruikt worden denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Pino » do 15 jan 2009, 16:36

Het is bij Brooklyn maar de vraag of het nou echt naar de Nederlandse plaats Breukelen is vernoemd. Je zult dat op Wikipedia en op een aantal andere sites tegenkomen, maar je leest ook vaak dat Brooklyn is afgeleid van Breucklen, een in onbruik geraakt woord voor moerasland. Datzelfde woord ligt natuurlijk ook aan de basis van de plaatsnaam Breukelen, maar bij mijn weten is onduidelijk of men bij de naamgeving van het stuk land aan de oostkant van de Hudson nou heeft willen verwijzen naar het Nederlandse woord of naar het Nederlandse plaatsje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Chris » do 15 jan 2009, 16:47

Plaatsen / geografische locaties als Voorheesville, Rensselaer, Nassau County, Hoboken, Staten Island, New Brunswick, Rotterdam, Amsterdam, Watervliet, Spuyten Duyvil, Flushing, Gravesend, Kinderhook, Tappan Zee Bridge, Van Nest, Dyker Heights, New Utrecht, Hempstead, Orange, Kill van Kull, New Dorp, Yonkers etc. heb je erg veel in de regio New York.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Coen Tunnel » do 15 jan 2009, 16:50

The Bronx niet te vergeten, ook afgeleid uit het Nederlands. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Chris » do 15 jan 2009, 16:53

^^ Volgens mij is dat van het Zweeds afgeleid (ene Bronck).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Coen Tunnel » do 15 jan 2009, 17:54

Jonas Bronck was een in Zweden geborden Nederlander:
The Bronx ligt in het noorden van de stad en wordt van Manhattan gescheiden door de Harlem River. Het is genoemd naar de in Zweden geboren Nederlander Jonas Bronck, die het gebied in 1639 door een ruilhandel van de Indianen kocht.
Jonas Jonson Bronck (Komstad, circa 1600 – 1643), ook bekend als Jonas Jonasson Bronk of Jonas Joanssen Bronck, was een Zweeds immigrant in Nieuw-Nederland. De plaats The Bronx (tegenwoordig een borough van New York City) is naar hem genoemd, zij het indirect.

Bronck werd geboren in de Zweedse provincie Småland. Hij nam de boerderij van de familie niet over, maar werd in plaats daarvan zeeman en voer naar Japan en India. Op 6 juli 1638 trouwde hij in Amsterdam met Teuntje Joriaens in de Nieuwe Kerk. Vervolgens besloot het echtpaar naar Noord-Amerika te emigreren.

In juni 1639 voer Bronck met het schip De Brant Van Toryen de East River op. Hij vestigde zich op een stuk grond aan de overkant van de Harlem River dat hij van het dorp Haerlem had verkregen. Zijn boerderij, aanvankelijk Bronck's Land geheten en later Broncksland, besloeg ruwweg het gebied ten zuiden van de huidige 150th Street in the Bronx.

Bronx overleed in 1643 en zijn land werd verkocht. Het gebied werd maar tot het eind van de 17e eeuw Broncksland genoemd, en de naam van de huidige borough komt dus niet rechtstreeks van het gebied. De rivier die van het noorden naar zuiden door het gebied loopt behield echter de naam Bronck's River, wat later werd verkort tot Bronx River. Naar deze rivier werd The Bronx vernoemd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Ds79m » do 15 jan 2009, 20:22

Pino schreef:Dus Den Haag claimt alles wat Rotterdams is: Feyenoord, de HSL, de haven, het vliegveld en de hoogbouw. Krijgt Rotterdam er ook nog iets voor terug? Ik vrees van niet, want als geboren Rotterdammer heb ik toch altijd het idee dat er niet zo heel veel te halen valt in Den Haag. Blijven over de negatieve associaties: zul je zien dat Haagse bakkies worden omgedoopt tot Rotterdamse bakkies, en dat er wordt geklaagd over de Rotterdamse politiek die het hele land bestiert zonder echt te begrijpen wat er nou echt speelt.
De poen die in Rotterdam verdiend wordt, wordt in Den Haag verdeeld en in Amsterdam over de balk gesmeten. Zo was het toch? ;)

Overigens vraag ik me af waarom Den Haag zo nodig haar naam wil hebben op een klein vliegveld zonder OV-verbinding en een altijd verstopte snelweg erlangs.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Vinny » vr 16 jan 2009, 0:28

Peter schreef:Is "The Hague" eigenlijk de enige (gangbare) in het Engels "vertaalde" plaatsnaam van Nederland ? Hook of Holland wellicht ? België kent er meer ....
Hook of Holland en Flushing wordt indien noodzakelijk als zodanig uitgesproken in Engelstalige omroepberichten op NS stations.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door boe! » vr 16 jan 2009, 17:48

Inmiddels hebben Westerlee, Kwintsheul, Honselersdijk, De Lier, Rolpaal, Baakwoning, De Driesprong, Mariëndijk, Lierhand, Blaker, Burgersdijk, Nieuwe Tuinen, Gaag, Maasland, Klein Hitland, 's-Gravenweg, Groot Hitland, Ouderkerk, Oudeland, Ter-Lucht, Maassluis, Vlaardingen, Negenhuizen, Schipluiden, Hodenpijl, 't Woudt, Den Hoorn, Sion, Wateringen, Strijp, Rijswijk, Nootdorp, 't Haantje, Delft, Abtswoude, Zouteveen, Schiedam, Noukoop, Monster, Ter Heijde, 's-Gravenzande, Naaldwijk, Heenweg, Poelddijk, Maasdijk, Pijnacker, Klein Delfgauw, Delfgauw, Oude Leede, Zweth, Kandelaar, Zoetermeer, Noordeinde, Berkel en Rodenrijs, Hollevoeterbrug, Kruisweg, Bleiswijk, Bergschenhoek, Moerkapelle, Zevenhuizen, Bleiswijkse Verlaat, Zevenhuizer Verlaat, Groeneweg, Nieuwerkerk, Krimpen, Waddinxveen, Moordrecht, Gouderak, IJssellaan, Korteweg, Lage Weg, De Loet, Schuwacht, Reeuwijk en Gouda aangegeven dat ze ook in de nieuwe naam van het vliegveld opgenomen willen worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Rene » vr 16 jan 2009, 21:14

Je vergeet Zierikzee :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Vinny » za 17 jan 2009, 1:12

The Hague Three way Airport
The Hague Nine Houses Airport
New Garden-Airport
Airport In the Air
Airport The Shipping People
The Grand Forest Airport
The Well Buy It Then Airport
The Airport of the Monster
The Land of Pain and Sorrow Airport
Sweet Lake City Airport
The Hollow Feet Bridge Airport
The Lowway Airport
The Shrinking Airport
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door PW100 » zo 18 jan 2009, 18:31

Een luchthaven heeft [zeker] in Nederland een vervoersfunctie waar veel internationale personen komen. Dan is het niet raar dat de naam van het vliegveld betrekking heeft op het verzorgingsgebied van dat vliegveld. Het is natuurlijk niet strikt noodzakelijk [er zijn zeer zeker vliegvelden waar de naam van het vliegveld absoluut geen relatie heeft met de dichtstbijzijnde stad], maar het zeker niet raar. Er zijn voorbeelden genoeg van internationale luchthavens met meerdere plaatsverwijzingen in de naam, en dat betreft zeker niet alleen maar kleine lokale velden [laat maar weten als ik met voorbeelden moet komen].

Het lijkt mij dus in het geheel niet raar dat regeringsstad Den Haag een balletje opgooit om op een of andere wijze de stad op te nemen in de naam van het vliegveld. Wat mij wel heel raar overkomt is de nogal overtrokken reactie dat dat dan ook maar op de haven, voetbalclub, OV terminal en weet ik niet wat moet ingevoerd worden. Het lijkt het reactieforum van De Telegraaf wel . . . :wall:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Jeroen » zo 18 jan 2009, 18:44

boe! schreef:Inmiddels hebben Westerlee, Kwintsheul, Honselersdijk, De Lier, Rolpaal, Baakwoning, De Driesprong, Mariëndijk, Lierhand, Blaker, Burgersdijk, Nieuwe Tuinen, Gaag, Maasland, Klein Hitland, 's-Gravenweg, Groot Hitland, Ouderkerk, Oudeland, Ter-Lucht, Maassluis, Vlaardingen, Negenhuizen, Schipluiden, Hodenpijl, 't Woudt, Den Hoorn, Sion, Wateringen, Strijp, Rijswijk, Nootdorp, 't Haantje, Delft, Abtswoude, Zouteveen, Schiedam, Noukoop, Monster, Ter Heijde, 's-Gravenzande, Naaldwijk, Heenweg, Poelddijk, Maasdijk, Pijnacker, Klein Delfgauw, Delfgauw, Oude Leede, Zweth, Kandelaar, Zoetermeer, Noordeinde, Berkel en Rodenrijs, Hollevoeterbrug, Kruisweg, Bleiswijk, Bergschenhoek, Moerkapelle, Zevenhuizen, Bleiswijkse Verlaat, Zevenhuizer Verlaat, Groeneweg, Nieuwerkerk, Krimpen, Waddinxveen, Moordrecht, Gouderak, IJssellaan, Korteweg, Lage Weg, De Loet, Schuwacht, Reeuwijk en Gouda aangegeven dat ze ook in de nieuwe naam van het vliegveld opgenomen willen worden.
Zuid-Holland airport, iedereen tevreden. 8-) Bekt internationaal gezien alleen niet zo lekker.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Willem » zo 18 jan 2009, 19:50

PW100 schreef:Het lijkt mij dus in het geheel niet raar dat regeringsstad Den Haag een balletje opgooit om op een of andere wijze de stad op te nemen in de naam van het vliegveld.
De afstand van Den Haag naar Zestienhoven is iets van 15 a 20 kilometer (hangt af van waar in Den Haag je bent). Schiphol ligt maar 45 a 50 kilometer van Den Haag en is uiteraard veel belangrijker dan Zestienhoven (pardon, Rotterdam Airport). Wat dat betreft kan Den Haag prima via Schiphol bediend worden (vanaf daar is zo ongeveer de hele wereld te bereiken). De bereikbaarheid van Schiphol is vanuit Den Haag net zo goed (auto) of zelfs beter (OV) dan Zestienhoven, dus daar zit het probleem niet.
Waarom moet Den Haag dan zijn naam verbinden aan het vliegveld van een naburige stad die niets gemeen heeft met Den Haag en waarvan het bovendien niet helemaal zeker is hoe de toekomst van het vliegveld eruit ziet. Het is puur een prestigekwestie (daar wijst de onnodig Engelse naam ook al op).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Jeroen » zo 18 jan 2009, 20:21

^^ Mja, Rotterdam is andersom ook maar 15km extra vanuit Den Haag naar Schiphol. Je zou het in die zin ook als prestige kunnen zien dat het hele vliegveld Rotterdam airport überhaupt nog bestaat...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Pino » zo 18 jan 2009, 22:27

De afstand naar Schiphol is nog maar het begin van de tijdwinst die je vanaf Rotterdam maakt. De zakelijke (d.w.z. niet-Transavia) vluchten vanaf Rotterdam opereren allemaal op de zeer korte afstand. Op die korte afstand is de snelle afhandeling van Rotterdam en andere regio-vliegvelden doorslaggevend. Van zowel Schiphol als vanaf Rotterdam is je vliegtijd naar London ongeveer gelijk. Maar vanuit Amsterdam moet je er altijd de nodige tijd bij optellen in verband met taxiën, terwijl je in Rotterdam zo op de startbaan staat zonder dat je ooit zult hoeven wachten op vliegtuigen voor je. Dat is al twintig minuten winst voor Rotterdam. Tel daarbij op dat je op Rotterdam met alleen handbagage twintig minuten van tevoren kunt aankomen om binnen twee minuten in een wachtruimte tegenover je vliegtuig te zitten. Op Schiphol is twintig minuten alleen al je wachttijd voor de security en dan moet je ook nog eens minstens tien minuten naar de gate lopen. Totale winst op het traject Rotterdam stad of haven - London is al snel een uur of twee; zeker voor zakenreizigers die hun dagje London zo efficiënt mogelijk willen indelen zeer interessant.

Om die reden is Rotterdam gewoon zeer attractief in de markt waarin het opereert. Het gaat dus om meer dan prestige alleen. Vanuit Den Haag is de winst qua afstand naar het vliegveld kleiner, maar nog steeds wel aanwezig. De winst zit hem dan dus vooral in de snellere handling. Of dat dan per se tot een naamswijziging moet leiden? Laat ik het erop houden dat Rotterdam-Den Haag meer voor de hand ligt dan Maastricht-Aachen. Voor de rest is het vooral een commerciële beslissing van het vliegveld. Ik neem aan dat de gemeente Den Haag wel een leuk zakcentje voor het vliegveld over heeft in ruil voor deze naamrechten ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LUCHTVAART] Rotterdam - The Hague Airport?

Bericht door Vinny » zo 18 jan 2009, 23:22

Zuid-Holland airport, iedereen tevreden. 8-) Bekt internationaal gezien alleen niet zo lekker.
Je zou de Randstad kunnen omdopen tot "Holland City". Internationaal heeft dit best wel uitstraling ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie