Truck gaat water op om file te omzeilen

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Truck gaat water op om file te omzeilen

Bericht door Wouter N14 » wo 25 mar 2009, 16:48

[url=http://www.ad.nl/rotterdam/economie/3099095/Truck_gaat_water_op_om_file_te_omzeilen.html]www.ad.nl[/url] (24-3-2009) schreef: Truck gaat water op om file te omzeilen

ROTTERDAM/AMERSFOORT - Om de files in de Randstad te omzeilen gaan veel vrachtwagens straks misschien wel per binnenschip naar hun bestemming.
Zondag 19 april begint een serie testvaarten tussen Rotterdam, Tiel en Hoorn met vervoer van trailers op een ro-ro-(roll on - roll off)-binnenvaartschip. In de zeescheepvaart is dit heel gewoon, maar in de binnenvaart is dit een nog onbekend verschijnsel. In Duitsland en de Alpenlanden worden wel veel trailers op de trein gezet. De testvaarten vinden plaats op intiatief van Rijkswaterstaat Noord- Holland en worden uitgevoerd met het motorschip Vera van Rhine Ro-Ro Services. Advies- en ingenieursbureau DHV begeleidt de organisatie en uitvoering van de testvaarten. De transporten worden uitgevoerd tegen concurrerende prijzen ten opzichte van het wegvervoer. Grote voordelen volgens Hans Vermeij van DHV zijn kostenbesparing, omdat tijdens het vervoer geen truck meer nodig is. Die kan kan voor andere transporten worden ingezet en weer 400-450 euro per dag verdienen. "De kracht ligt in het onbegeleid vervoer, geen trekker en dus is ook geen chauffeur nodig. En het is goed voor het milieu want het haalt vrachtwagens van de weg. Er wordt 's nachts gevaren waardoor het ook uitstekend past in alle logistieke schema's en de trailer 's ochtends keurig op de bestemming kan zijn,'' aldus Vermeij. De transporten vertrekken begin van de avond bij de P&O-terminal in de Rotterdamse Europoort richting Tiel. Van Tiel naar Hoorn is het dan nog zo'n tien tot twaalf uur varen. DHV is nu volop bezig om lading voor de testvaarten aan te trekken. Volgens Vermeij hebben grote logistieke dienstverleners en bedrijven in bijvoorbeeld bouwmaterialenhandel serieus interesse om deel te nemen. Veel van die materialen moeten uit Zuid-Nederland naar de Randstad worden vervoerd. Transport over water haalt daarmee veel vrachtwagens van de al verstopte autosnelwegen in de Randstad en het is ook nog eens goed voor het milieu door minder uitstoot van onder meer fijnstof en minder geluidsoverlast van het vrachtverkeer. Als de proef succesvol verloopt, is het de bedoeling een permanente lijndienst op te zetten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wouter N14
Moderator

Re: Truck gaat water op om file te omzeilen

Bericht door Wouter N14 » wo 25 mar 2009, 16:50

Is dit geen tegenstrijdigheid trouwens?
omdat tijdens het vervoer geen truck meer nodig is. Die kan kan voor andere transporten worden ingezet en weer 400-450 euro per dag verdienen.
Transport over water haalt daarmee veel vrachtwagens van de al verstopte autosnelwegen in de Randstad en het is ook nog eens goed voor het milieu door minder uitstoot van onder meer fijnstof en minder geluidsoverlast van het vrachtverkeer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 mar 2009, 17:15

Files vermijden doe je om tijd te winnen. Ik kan me niet voorstellen dat het verslepen van vrachtwagens per schip tijdsmatig nou zo interessant is...

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 25 mar 2009, 17:43

En het is goed voor het milieu want het haalt vrachtwagens van de weg.
Het moet er ook elke keer weer met de haren bij gesleept worden...

Ik kan me overigens niet voorstellen dat zoiets voor zulke kleine stukjes nu echt rendabel is.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 25 mar 2009, 18:11

Jeroen schreef:
En het is goed voor het milieu want het haalt vrachtwagens van de weg.
Het moet er ook elke keer weer met de haren bij gesleept worden...

Ik kan me overigens niet voorstellen dat zoiets voor zulke kleine stukjes nu echt rendabel is.
Scheepsmotoren lopen zeker op water ofzo?
Volgens mij zijn schepen vervuilender. Zijn ook vervuilender als vliegtuigen.
Chris schreef:Files vermijden doe je om tijd te winnen. Ik kan me niet voorstellen dat het verslepen van vrachtwagens per schip tijdsmatig nou zo interessant is...
Nope. Het moet een flinke file zijn wil je gemiddeld onder de 20kmh komen. Waar 20kmh de maximale toegestane snelheid is voor schepen (alleen sneller in een snelvaarzone of een waterskigebied, weet niet in hoeverre dat ook voor grote schepen geld).

Dat betekent dat je eerst naar de haven moet, dan moet laden (meerdere vrachtwagens, en je moet ze wellicht ook vast zetten) dan met een "slakkegang" naar de andere haven moet varen en daar alles weer lossen. Als je de trekkers niet meeneemt op het schip dan heb je meer trekkers nodig (een om de opleggers erop te rijden, een om ze eraf te rijden) en dan heb je ook nog tijd nodig om aan en af te koppelen. Als dat een voor een moet en je hebt 20 opleggers geladen dan is dat 20 keer iets van 5 minuten (poten opdraaien, lucht aansluiten), dus een goed anderhalfuur heb je nodig om de trailers aan te koppelen. Af koppelen misschien ook zoiets, 50km varen kost je ook 2,5 uur, dan moet je ze nog vast zetten, en evt nog wat papierwerk invullen enzovoorts. Dan duurt Rotterdam - Tiel ineens 6 uur in plaats van hooguit 2 in een hele extreme spits.

Uiteindelijk heb je dan zoveel werk dat voordat je van Rotterdam bij Tiel bent met de boot dat je met de vrachtwagen onderhand diep in Duitsland zit.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 25 mar 2009, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 25 mar 2009, 18:15

Toen ik de titel las, dacht ik dat het om een nieuw soort amfibievrachtvoertuig ging.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 25 mar 2009, 18:27

Ik moest ook eerst aan een veerboot of zo denken.

Hoewel er vooral gerept wordt over files en milieu komt het volgens mij vooral neer op kostenbesparing door de prijs van zo'n boottocht kunstmatig gunstiger te stellen ten opzichte van dezelfde reis per vrachtwagen. En kostenbesparing is natuurlijk meer dan welkom in de transportsector...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 25 mar 2009, 18:54

^^

Dan moet je meer met containers op schepen werken, icm meer havens waar je de containers kunt lossen in heel europa. Dan kun je heel veel distibutie per schip laten plaatsvinden en op het laatst met de vrachtwagen naar de bestemming rijden. Maar om nu een vrachtwagen of oplegger op een boot te laden, dan van Rotterdam naar Tiel te varen om van daaruit over de weg verder te rijden naar pakweg Berlijn ofzo lijkt me nogal zinloos. Verder lijkt het me niet handig om opleggers over heel europa te gaan verzenden. Het containersysteem is al gestandaardiseerd en bovendien is een container lichter dan een oplegger (scheelt een heel stuk frame en een set assen) waardoor je meer kunt laden op een schip.

edit: Overigens ben ik veel meer voor een goed goederen spoornet. Dat kan op een aantal plekken de gewone tracés volgen, maar wellicht kan men op eventuele nieuwe tracés (of via TGV/ICE/HSL tracé) ook harder rijden als een normale goederentrein (90kmh oid) of misschien zelfs ook harder als een normale personentrein (140-160kmh of iets dergelijks). Dan ben je ineens sneller als met een vrachtwagen terwijl de kosten lager zijn. De tijdswinst op een grote afstand dan kan groot genoeg zijn om de overslag tijden relatief kort te houden. Dan heb je een tijdsvoordeel en een financiëel voordeel. Maar vanuit Rotterdam naar Tiel per boot dan ben je meer aan het laden en lossen dan dat je aan het varen bent, en de boot gaat zo langzaam dat zelfs de vaartijd langer is als de rijtijd...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 25 mar 2009, 19:43

Palance schreef:Toen ik de titel las, dacht ik dat het om een nieuw soort amfibievrachtvoertuig ging.
Ik dacht dat een of andere knuppel z'n TOM TOM verkeerd geïnterpreteerd had :rofl2:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 26 mar 2009, 18:07

Palance schreef:Toen ik de titel las, dacht ik dat het om een nieuw soort amfibievrachtvoertuig ging.
Zou nog een gat in de markt kunnen zijn. :puh2: