[CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door GuteFahrt » do 21 jan 2016, 21:57

Ceneritunnel (Gotthard - Chiasso (I))

http://www.srf.ch/news/schweiz/ceneri-h ... umarmungen

Vandaag is in Zwitserland geschiedenis geschreven. Om 11:58 was er een explosie en de hoofddoorslag van de Ceneritunnel was een feit.
De SRF meldt dat het daarom feest was onder de tunnelwerkers in de Ceneri Basistunnel (zie ingesloten video). Met deze basistunnel wordt de Alpentransversale NEAT gecompleteerd.

De 57 kilometer lange Gotthard Basistunnel is al zo goed als klaar en daar kunnen reeds testtreinen over het spoor gaan rijden (13 december dit jaar volgt reguliere ingebruikname). De betreffende tunnel is ruim 15 kilometer lang, bevindt zich tussen Bellinzona en Lugano en kruist het Monte Ceneri massief. Met deze bouwwerken wordt een nagenoeg stijgingsvrije doorkruising van de Alpen mogelijk. Daarnaast realiseert men een directere verbinding tussen Locarno en Lugano en worden de reistijden korter.

Verder naar het zuiden is men in Italië minder ver gevorderd met de werkzaamheden aan de zgn. "Chiassolijn." Dat heeft nogal eens voor spanningen gezorgd tussen Tessin/Ticino (het Italiaanstalige kanton van Zwitserland) en de Noord-Italiaanse regio Lombardije, maar men heeft de noorderburen toegezegd dat de werkzaamheden in 2018 zullen worden afgerond en dat de financiering rond is. De Ceneri Basistunnel zal op z'n laatst eind 2020 in gebruik worden genomen, wellicht al eerder.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Chris » do 04 feb 2016, 20:03

Er komt wellicht een spoortunnel onder de Grimselpass. Het gaat om een 22 kilometer lange spoortunnel voor smalspoor.

http://www.srf.ch/news/regional/bern-fr ... und-wallis

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Coen Tunnel » do 04 feb 2016, 21:55

^^ Dan kunnen de Zwitserse smalspoornetwerken worden verbonden, en als die tunnel er komt, dan zullen er wellicht 's winters autotreinen gaan rijden. Dat zal reistijden 's winters flink verkorten op een route als Luzern-Brig.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door IQ[] » ma 07 mar 2016, 23:30

Dit is onderdeel van een wel heel oud plan. Grappig dat het weer te voorschijn komt. Wellicht stoffen ze het Bredetto-fenster van de Furkatunnel dan ook nog af voor de verbinding naar Tessin. :p

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Mark » wo 01 jun 2016, 11:58

De Gotthardbasistunnel opent vandaag. Livestream:
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Chris » wo 01 jun 2016, 19:39

Ik ben wel benieuwd wat deze tunnel gaat doen voor een modal shift. Het is al 20 jaar beleid om goederenvervoer meer van de weg naar het spoor te laten gaan, maar dit is tot nu toe niet gelukt.

Overigens is het potentieel voor een modal shift relatief beperkt, door de Gotthardtunnel rijden maar 2.600 - 3.500 vrachtwagens per dag, dat is zeer weinig voor een verbinding tussen dermate grote bevolkingscentra als Italië en Duitsland.

De files zullen er in elk geval niet minder om worden. Die komen hoofdzakelijk voor op dagen dat vrachtverkeer sowieso al verboden is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Alfa » wo 01 jun 2016, 21:24

^^Ik lees op Wikipedia dat het juist de bedoeling zou zijn om deze nieuwe Gothardtunnel voor vrachtverkeer te verbieden. Er wordt gesproken van reizigerstreinen die tot 200 per uur door de tunnel kunnen. Maar daarvoor mogen er wel geen goederentreinen in de weg zitten. Die zouden dan via de oude lijn gestuurd worden. Heeft men eigenlijk wel nagedacht hierover? Want als goederenverkeer effectief geband wordt zal deze tunnel maar weinig nut hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Chris » wo 01 jun 2016, 21:32

De nieuwe tunnel is juist specifiek ook voor goederentreinen aangelegd, het hele voordeel van de basistunnel is dat er veel minder hoogteverschil overwonnen hoeft te worden en de capaciteit van de spoorcorridor vergroot wordt.

De Duitse Wikipedia:
Im Güterverkehr sollen mehr und (eventuell) schwerere Züge schneller die Alpen durchqueren können und dadurch nicht nur den zeitweilig überlasteten Gotthard-Strassentunnel, sondern die gesamte Nord-Süd-Achse vom stark wachsenden Schwerverkehr entlasten – ein wichtiger Schritt in der wegen der Alpeninitiative durch die Verfassung vorgeschriebenen Verlagerung des Schwerverkehrs auf die Schiene.

Durch den Gotthard-Basistunnel soll die Transportleistung auf der Schweizer Nord-Süd-Achse mit 40 Mio. Tonnen Güter nahezu verdoppelt werden. Dies wird durch die Umgestaltung zur Flachbahn begünstigt. Auf der bestehenden Strecke müssen zwei Lokomotiven an der Zugspitze eingesetzt werden, um die maximal 1400 Tonnen schweren Züge das Urner Reusstal bzw. die Leventina hoch zu befördern. Die neue Alpenquerung wird einen Scheitelpunkt von nur noch 550 m ü. M. haben, bei der jetzigen Strecke liegt dieser Punkt 600 Meter höher. Das bedeutet, dass die Alpen fast horizontal durchfahren werden können, was das Beistellen von Schiebe- und Zwischenloks erübrigt und (unter Umständen) Güterzüge mit bis 4000 Tonnen Gesamtgewicht ermöglicht. Zudem wird die Route, unter anderem durch den Wegfall der Kehrtunnel und zahlreicher weiterer Kurven, um 30 km kürzer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Pino » do 02 jun 2016, 9:08

Toch kan een leek de spanning zien tussen het tragere goederenverkeer en een passagierstrein met 200 kmh op een spoor zonder mogelijkheden om te passeren (of hoogstens een paar). Dus ik ben wel benieuwd hoe de dienstregeling en treinpaden eruit zien.

Wat betreft modal shift heb ik relatief weinig interesse in de impact op goederenverkeer. Wel benieuwd wat dit voor passagiersverkeer gaat betekenen. Een verlengde ICE van Basel naar Milaan op den duur?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Willem » do 02 jun 2016, 10:06

Pino schreef:Toch kan een leek de spanning zien tussen het tragere goederenverkeer en een passagierstrein met 200 kmh op een spoor zonder mogelijkheden om te passeren (of hoogstens een paar). Dus ik ben wel benieuwd hoe de dienstregeling en treinpaden eruit zien.
Een goederentrein moet daarom kort na een passagierstrein vertrekken. Aan de andere kant van de tunnel is de goederentrein dan net op tijd om de volgende reizigerstrein te laten passeren. Het zou me niet verbazen als de goederentreinen met 100 km/h worden ingelegd, dat scheelt al wat t.o.v. 80 km/h.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Coen Tunnel » do 02 jun 2016, 10:23

Pino schreef:Toch kan een leek de spanning zien tussen het tragere goederenverkeer en een passagierstrein met 200 kmh op een spoor zonder mogelijkheden om te passeren (of hoogstens een paar). Dus ik ben wel benieuwd hoe de dienstregeling en treinpaden eruit zien.
Ik weet niet hoe het zit met goederenvervoer door de Lötschberg-basistunnel, maar die is 34,6 km lang en zelfs deels enkelsporig.

Als er een aantal passeersporen voor en na de tunnel komen lijkt het me geen probleem.
Wat betreft modal shift heb ik relatief weinig interesse in de impact op goederenverkeer. Wel benieuwd wat dit voor passagiersverkeer gaat betekenen. Een verlengde ICE van Basel naar Milaan op den duur?
Er rijdt nu elke twee uur een Eurocity Zürich-Milaan met kantelbaktreinen, Basel-Milaan is drie keer per dag rechtstreeks via de Lötschberg en Simplon. Aanvullend zijn er mogelijkheden met overstap in Arth-Goldau op de trein van/naar Zürich.

De Cisalpino's reden vroeger Stuttgart-Zürich-Milaan, maar die treinen hadden destijds zeer veel problemen en zijn later ingekort en reden niet meer van/naar Duitsland.

Of de ICE's door gaan rijden naar Milano Centrale (of nog verder) vraag ik me af. Er is ICE-materieel dat geschikt is voor de 3 kV DC bovenleidingspanning die Italië gebruikt. In hoeverre dat echt voordeel biedt, vraag ik me af. Probleem op de route van Basel richting Gotthard is dat er volgens mij niet enorm veel capaciteit voor extra treinen is op het enkelspoor tussen Luzern en Immensee. Daarnaast weet ik niet of voor verkeer tussen Basel en Milaan de route via de Gotthard-basistunnel veel sneller gaat zijn dan via de Lötschberg-basistunnel en Simplontunnel. De Gotthard-basistunnel zal het ongetwijfeld wel sneller maken, maar tot aan daar zal het nog steeds niet heel snel zijn, en het kopmaken in Luzern (en gelijk daarna het enkelspoor tot Immensee) kost ook de nodige tijd.

Je kunt via Aarau en Rotkreuz wel volledig over dubbelspoor rijden, maar dan bedien je net niet Zürich en net niet Luzern. Zürich is een zakelijk interessante bestemming, Luzern toeristisch.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Rene » do 02 jun 2016, 10:39

Willem schreef:Het zou me niet verbazen als de goederentreinen met 100 km/h worden ingelegd, dat scheelt al wat t.o.v. 80 km/h.
Dan moeten dus ook alle goederenwagens in zo'n trein zijn toegelaten voor 100 km/h.
Van oudsher hebben veel wagens in het internationale goederenverkeer slechts een toegelaten maximumsnelheid van 80 km/h.
En je hebt maar één wagen nodig met een 80 km/h limiet om de snelheid van de hele trein daarop te begrenzen.

Ik verwacht overigens geen modal-shift effecten. Het meeste vrachtverkeer door de Gotthart-autotunnel is namelijk al regionaal.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Pino » do 02 jun 2016, 11:18

Coen Tunnel schreef:Of de ICE's door gaan rijden naar Milano Centrale (of nog verder) vraag ik me af. Er is ICE-materieel dat geschikt is voor de 3 kV DC bovenleidingspanning die Italië gebruikt. In hoeverre dat echt voordeel biedt, vraag ik me af. Probleem op de route van Basel richting Gotthard is dat er volgens mij niet enorm veel capaciteit voor extra treinen is op het enkelspoor tussen Luzern en Immensee. Daarnaast weet ik niet of voor verkeer tussen Basel en Milaan de route via de Gotthard-basistunnel veel sneller gaat zijn dan via de Lötschberg-basistunnel en Simplontunnel. De Gotthard-basistunnel zal het ongetwijfeld wel sneller maken, maar tot aan daar zal het nog steeds niet heel snel zijn, en het kopmaken in Luzern (en gelijk daarna het enkelspoor tot Immensee) kost ook de nodige tijd.
Een rechtstreekse verbinding Basel - Arth Goldau via Luzern gaat tegenwoordig in 1.45 uur. Datzelfde zou je ongeveer rekenen voor een route via Zürich. Dan ga je over de nieuwe Gotthardroute denk ik inderdaad maar nauwelijks sneller van Basel naar Milaan dan vier uur. Wat dan vergelijkbaar is met de Eurocity door de Lötschberg. Dat is een gemiddelde snelheid van een 90 km/h, niet bepaald de snelheden van een hogesnelheidslijn. Anders gezegd: voor alleen een tunnel waar 200 km/h mogelijk is, koop je als reiziger nog niet heel veel.

Zelfs vanuit Zürich zelf ga je in de eindsituatie in 2020 (opening Ceneri-basistunnel) naar twee uur voor Zürich-Lugano en drie uur tot aan Milaan. Dat is geen HSL, maar gelijk aan de tijd die je met de auto nodig zou hebben van stad naar stad (alleen dan zonder noodzaak om eerst naar het centraal station te komen, enige wachttijd etc).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Coen Tunnel » do 02 jun 2016, 22:35

Amerikanen...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Wouter N14 » vr 03 jun 2016, 0:37

^^ Dat is wel een hele stupide blunder :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Mark » vr 03 jun 2016, 12:48

Er gaat dus wel een dienst komen tussen Frankfurt en Milaan per dienstregeling 2018. Richting het noorden zal via de Lötschbergbasistunnel en Bern gaan, het zuiden via Luzern en de Gotthardbasistunnel. Men verwacht dat als de Ceneribasistunnel bij Lugano open gaat, dat er meer dan 1 dienst per dag komt omdat de reistijden nog eens met 30 minuten worden verkort.

http://www.railjournal.com/index.php/ma ... evice=auto

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door RSK » vr 03 jun 2016, 13:28

Het is de bedoeling dat op termijn zelfs de goederentreinen met 100 tot 160km/h gaan rijden. Als we uitgaan van gemiddeld 80km/h voor goederen en 200km/h voor de personentreinen, dan is het vrij simpel om een sommetje te maken. Als de personentrein er in rijdt, dan is hij er een kleine 20 minuten later weer uit. Als de goederentrein er 5 minuten achteraan vertrekt, is deze een kleine 45 minuten later op bestemming. Kortom: 50 minuten na de voorgaande personentrein. Een uurdienst is dus perfect mogelijk, zeker als de snelheid van goederentreinen op termijn nog wat opgevoerd kan worden. En veel frequenter rijden lijkt me dan gelet op de afstand wat ongebruikelijk.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Alfa » vr 03 jun 2016, 14:14

^^Maar dergelijke snelheidsverschillen blijven funest voor de capaciteit. Het zou beter zijn mocht iedereen aan dezelfde snelheid rijden. Dan is er continue circulatie mogelijk. Dat passagierstreinen dan enkele minuten verliezen is dan maar zo. Bazel-Milaan is echt niet zo significant voor passagierstreinen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 jun 2016, 14:42

^^ De twee-uurlijkse EuroCity's Zürich-Milaan zijn anders goed gevuld en zijn de belangrijkste treinen vanuit Milaan richting Zwitserland en Duitsland, samen met de paar EuroCity's per dag die via de Simplon en Lötschberg naar Bern en Basel rijden.

De EC's Zürich-Milaan bedienen ook binnenlandse relaties naar Ticino; direct naar Bellinzona en Lugano en met een overstap naar Locarno.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Chris » vr 03 jun 2016, 14:52

Ik neem aan dat de Zwitsers geen € 11 miljard hebben uitgegeven aan een spoortunnel als die op korte termijn al capaciteitsproblemen zou krijgen door goederentreinen. Juist de verplaatsing van goederen van weg naar spoor was altijd het belangrijkste uitgangspunt geweest van de NEAT projecten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Chris » vr 03 jun 2016, 20:42

Interessant gegeven of de Gotthard-basistunnel wel een effectieve manier is om de Alpen te beschermen. Hier de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en fijnstof (PM10) in 1994, toen de Alpen-Initiative werd aangenomen, en in 2013, toen Euro VI normen van kracht werden. Gebaseerd op 3.000 vrachtwagens per dag.

Afbeelding

Afbeelding

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door IQ[] » za 04 jun 2016, 10:00

Coen Tunnel schreef:Ik weet niet hoe het zit met goederenvervoer door de Lötschberg-basistunnel, maar die is 34,6 km lang en zelfs deels enkelsporig.
Even opgezocht, van de BLS website:
Güterverkehr
Maximal 110 Trassen pro Tag sind für den Güterverkehr vorgesehen. Davon werden etwa zwei Drittel durch den Basistunnel und etwa ein Drittel über die Bergstrecke geführt (hauptsächlich Süd–Nord). Auf der Lötschberg-Achse fahren drei Haupttypen von Güterzügen:
  • Züge des konventionellen Wagenladungsverkehrs
  • Züge des unbegleiteten kombinierten Verkehrs (Container, Sattelauflieger)
  • Züge des begleiteten kombinierten Verkehrs (rollende Autobahn Freiburg i.B.–Novara)
Die schwersten gegenwärtig auf der Lötschberg-Basisstrecke verkehrenden Züge transportieren Tonerde von Deutschland nach Italien. Sie haben eine Anhängelast von 3250 Tonnen und eine Länge von 750 Metern.
Kort vertaling: er gaan maximaal 110 goederentreinen door de Lötschberg-tunnels. Een derde hiervan over de berg (vooral zuid->noord) en twee derde door de basistunnel. De zwaarste treinen die door de basistunnel gaan, zijn ertstransporten (aluminiumoxide). Deze zijn 3250 ton zwaar en 750 meter lang.

Goederentreinen mogen er met 100 km/h doorheen, naast de passagierstreinen (met 200 en 250 km/h). Met de Zwitserse pünktlichkeit (94% van de treinen is er binnen de 3 minuten na de geplande aankomsttijd) lukt het ook wel om dit voor elkaar te krijgen. Of ze gooien alle goederentreinen er 's nachts doorheen, dat kan natuurlijk ook ;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door GuteFahrt » di 06 dec 2016, 11:06

De Zwitserse Rijksdienst voor het verkeer heeft gisteren goedkeuring gegeven aan de Zwitserse spoorwegen m.b.t. reguliere ingebruikname van de Gotthard Basistunnel voor aanstaande zondag:

http://www.blick.ch/news/wirtschaft/got ... 55436.html

Ofwel ingebruikname en inpassing in de reguliere dienstregeling is rond. Echter wel met inachtneming van een aantal voorwarden/beperkingen. De maximumsnelheid ligt bijvoorbeeld in eerste instantie op 200 km/h. daar waar 250 mogelijk moet zijn. Per dag kunnen 50 passagierstreinen en tot 260 goederentreinen door de tunnel.

Tot 11 december geldt nog de testdienstregeling. Tot dan toe zijn er dan 5000 passagiers en goederentreinen door de tunnel gekomen. Daarvoor al 3000 testritten van AlpTransit Gotthard AG.

Blick (5-12-2016) schreef: Der Tunnel weist praktisch keine Steigung auf. Die Flachbahn erlaubt damit im Güterverkehr längere Züge, weniger Loks und kürzere Fahrzeiten. Die Verkürzung der Reisezeiten im Personenverkehr von rund einer halben Stunde werden ab dem Fahrplanwechsel schrittweise spürbar.
Die Gotthard-Achse der Neuen Alpentransversalen (NEAT) soll voraussichtlich im Jahr 2020 mit der Inbetriebnahme des Ceneri-Basistunnels vollendet sein. Gleichzeitig soll der 4-Meter-Korridor auf der Nord-Süd-Achse betriebsbereit sein. Dabei werden von Basel bis Chiasso bis 2020 insgesamt zwanzig Tunnel angepasst, damit Sattelauflieger mit vier Meter Höhe auf Bahnwagen transportiert werden können. (SDA)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Egbert » wo 07 dec 2016, 7:10

310 treinen per dag? Dat is bijna 6,5 per uur per richting, minder dan 10 minuten opvolgafstand.
Een goederentrein die 120 rijdt doet dik 11 minuten langer over de tunnen dan een trein die 200 rijdt. Bij een trein die 250 rijdt is het bijna een kwartier.
Ik denk niet dat er veel 250 gereden gaat worden als dat goederenverkeer zo zwaar wordt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door GuteFahrt » zo 11 dec 2016, 11:10

Meer Basistunnel:

Infographic:

Afbeelding

Algemeen nieuwsbericht, m.n. gaat dit over de puzzel van de dienstregeling van het dichtst bereden spoornetwerk van de wereld:

:arrow: http://www.srf.ch/news/schweiz/schnelle ... lettpreise

Gotthard Basistunnel video, foto, 360 foto's en virtual reality beleving:

:arrow: http://www.srf.ch/news/panorama/360-erl ... asistunnel

Dit alles met dank aan de SRF. :top: 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Chris » zo 11 dec 2016, 11:17

Toch nog krap 3 uur reistijd, dat vind ik eigenlijk niet zo heel snel. Centrum-centrum is het in filevrije omstandigheden met de auto praktisch net zo snel. Als je bestemming of herkomst niet bij de stations is dan is het zelfs met wachttijd voor de Gotthardtunnel nog competitief (niet op een zwarte zaterdag uiteraard).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 dec 2016, 11:28

^^ Tussen Zürich en Arth-Goldau ligt nog overwegend enkelspoor. Ik vermoed dat de trein daar relatief veel tijd verliest, en in mindere mate ook op de drukke spoorlijnen rond Milaan.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door GuteFahrt » zo 11 dec 2016, 11:41

Daarnaast kun je je afvragen of men in de graphic rekent dat alle aansluitende infra in Lombardije qua opwaardering ook klaar is, of dat puur wordt gekeken naar de Zwitserse railinfra en de daaraan gekoppelde tijdswinst. (?) 't Is uiteindelijk een grensoverschrijdend verhaal.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 dec 2016, 23:24

Maar het is natuurlijk wel bizar dat de Zwitsers enorm veel geld uitgeven aan die Gotthard-basistunnel, terwijl de aansluitende spoorverbindingen aan de noordkant zowel richting Zürich als richting Luzern nog deels enkelsporig zijn. Alleen richting Rotkreuz/Lenzburg is het dubbelsporig; misschien is dat interessant voor het goederenvervoer maar doorgaande passagierstreinen nemen die route niet, want de treinen van/naar Basel gaan allemaal via Luzern.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [CH][A][F][I] Spoortunnels in de Alpen

Bericht door Kaaiman » ma 12 dec 2016, 13:28

Die basistunnels worden volgens mij voor een groot deel uit de TEN-T-pot van de EU betaald. Wat zou het werkelijke bedrag zijn dat de Zwitsers hierin hebben gestoken?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie