Lelystad Airport wordt toch geen regionale luchthaven

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door waldo79 » ma 16 jun 2014, 9:52

Ik ken Teuge, maar ik kon uit jouw post niet direct opmaken dat gebruikers van Lelystad moeten verkassen naar TEuge :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door boe! » do 26 mar 2015, 21:00

Naar verwachting aanstaande dinsdag gaat staatssecretaris een zogenaamd Luchthavenbesluit publiceren in de Staatscourant. Uitgangspunt is dat vliegveld Lelystad vanaf april 2018 open gaat voor grotere vliegtuigen. In de eerste fase groeit de luchthaven tot 25.000 vliegbewegingen per jaar. Na evaluatie wordt besloten 45.000 bewegingen mogelijk is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Chris » di 17 okt 2017, 15:16

Er is de laatste tijd veel te doen omtrent het geluid van vliegtuigen van en naar Lelystad Airport. De gemoederen zijn hoog opgelopen tot aan absurditeit aan toe. Zo wordt geclaimt dat het Vechtdal 90% van zijn toerisme zal verliezen door het vliegtuiglawaai. Ik hoorde een paar weken geleden een interessant fragment op BNR over de inloopavonden. Onder andere ging het er over dat men veronderstelt dat het lawaai veel erger zal zijn dan in werkelijkheid, en dat dat idee ook niet uit de hoofden te praten is. Zo zijn er geluidssimulaties laten horen waarbij gewoon gezegd werd; dit is oplichterij en het geluid zal veel harder zijn. Vooral door mensen die weinig verstand van geluid lijken te hebben.

Ik vraag me ook af wat voor zin het nog heeft om dit soort mensen om te praten, je kunt stapels rapporten en onderzoeken aanvoeren, men gelooft het toch niet. Laat ze maar de gang naar de Raad van State maken en daar in het ongelijk gesteld worden.

Gisteren kwam weer het nieuws dat 'de rapportages van geen kant klopten' en 'broddelwerk is', op basis van een kamerbrief van staatssecretaris Dijksma. Omdat bijna niemand de moeite neemt om die kamerbrieven ook daadwerkelijk te lezen krijg je al snel een mediahype die nergens meer op slaat.

De kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... irport.pdf

Het blijkt dus dat de 48 Lden contour bij 45.000 vliegbewegingen minder dan 100 meter groter wordt in het gebied tussen Biddinghuizen en Zeewolde. Daardoor komen naar verwachting 2 woningen extra binnen de contour te liggen. De verandering is dus feitelijk nihil. Maar de toon van de discussie is dan alweer gezet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Palance » di 17 okt 2017, 15:31

Er komen nu toch ook al vliegtuigen over het Vechtdal (zij het wat hoger en op weg naar Schiphol)? Muisstil is het er dus niet.

In het AD loopt nu - o.a. via ingezonden brieven - ook een discussie over Zestienhoven. Ineens heeft namelijk iedereen last van al die vliegtuigen. Zelfs vliegtuigen die hier dalen op weg naar Schiphol zouden ineens een probleem zijn. In deze regio zitten ze daarvoor echter veel te hoog.

Ook zou een onderzoek hebben beweerd dat er in deze regio geen draagvlak is voor uitbreiding van Zestienhoven. Mij is echter niks gevraagd.

Voor alle duidelijkheid: Afhankelijk van de route krijg ik hier vaak vliegtuigen naar Zestienhoven over mijn huis heen. Die zitten dan op zo'n 3000 voet. Dat is veel lager dan bij het Vechtdal nu en misschien straks. Ik klaag echter niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Coen Tunnel » di 17 okt 2017, 17:43

Het is natuurlijk onzin dat het Vechtdal 90% van het toerisme zal verliezen door vliegtuigen die overdag overvliegen op vrij grote hoogte. Zo'n aanname is absoluut niet logisch te onderbouwen.

Nee, laat maar komen die vliegtuigen. Hoe eerder, hoe beter.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Widejo » di 17 okt 2017, 17:50

De hele geluidsdiscussie is vreselijk. Hier in Bergen op Zoom kruisen verschillende routen, een viermotorig vliegtuig zoals de A380 hoor je hier ook, die zitten dan op 11.000 meter hoogte onderweg naar Londen. Ook andere toestellen van formaat uit Brussel komen hier ook elke dag over op 2500 meter hoogte. En ook die uit Rotterdam en Amsterdam, die allebei nog aan het stijgen zijn als ze richting het zuiden vliegen hoor je. Vliegtuigen hoor je altijd.

Dat de geluidsdiscussie nu ook in Rotterdam aansterkt begrijp ik, die hebben gezien dat het bij Lelystad effect heeft op de besluitvorming in Den Haag. Afgelopen jaren waren er vrijwel alleen maar berichten dat de omwonenden van Rotterdam/The Hague Airport juist vonden dat de hoeveelheid vliegverkeer wel omhoog kan. De luchthaven in Rotterdam stagneert aanzienlijk en heeft ook belangrijke transitrouten naar München, Istanbul en Londen verloren.

Alleen van Teuge valt wat te zeggen als het om Lelystad gaat. Maar Twente heeft al een helpende hand uitgestoken voor het paracentrum, het baanverlies in de Veluwe hierdoor is spijtig maar andere werkgelegenheid in het toerisme vangt dat met gemak op. Het getal van 90% in het Vechtdal is echt je reinste quatsch. Zelfs een sluiting van Slagharen zou geen toerismedaling van 90% betekenen, laat staan dat geluid van vliegtuigen dit doet. Belachelijk. Als de onderbouwing van zulke uitlatingen van geen kant klopt, moet je uit principes zo'n orgaan gewoon buitenspel zetten.

Nee, gewoon het luchtruim met spoed opnieuw indelen in overleg met de Duitsers en Belgen en gewoon Lelystad ontwikkelen volgens planning.
De eigenaren van Teuge zou je een klein aandeel kunnen aanbieden in Lelystad Airport, waar wellicht voor de toeristische sector in de Veluwe wat mee te winnen valt. Het paracentrum kan naar Twente.
Hamburg, meine Perle

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Starlet » wo 18 okt 2017, 8:10

Als het volgens jullie toch allemaal zo weinig voorsteld en onzin is, waarom dan niet gewoon die vluchten uitvoeren vanaf Schiphol?
- De luchthaven is beter bereikbaar met OV;
- Betere aansluiting op andere vluchten;

Ik maak met enige regelmaat geluids(reductie)berekeningen voor mijn werk en ik moet toegeven dat het een kunst op zich is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Willem » wo 18 okt 2017, 11:18

Het feit dat de vliegtuigen naar Lelystad een heel eind laag moeten vliegen om Schiphol niet in de weg te zitten geeft wel aan dat er ergens iets wringt. Misschien was een andere locatie, waar vliegtuigen niet in elkaars vaarwater zitten, beter geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Pino » wo 18 okt 2017, 12:05

^^ Is makkelijker gezegd dan gedaan, vrees ik, wanneer je kijkt naar hoe de verschillende aanvliegroutes naar Schiphol lopen. Heel Noord-Holland zit zo ongeveer in het gebied richting Polderbaan en Zwanenburgbaan. Zuid-Holland en het Groene Hart krijgen verkeer van en naar Kaagbaan en Aalsmeerbaan, waarbij ook Utrecht nog het nodige verkeer van en naar de Aalsmeerbaan te pakken krijgt. Naar het oosten toe zit je in de routes van en naar de Buitenveldertbaan, wat dan ook precies is wat impact zal hebben op de routes naar Lelystad. Er bestaat wellicht nog het meeste ruimte in het Gooi en op de Utrechtse Heuvelrug of Veluwe, waar volgens mij hoofdzakelijk opstijgend verkeer vanaf de Buitenveldertbaan overheen komt dat daar echter hoog genoeg zal zitten om dalend verkeer niet meer in de weg te zitten. Maar de haalbaarheid daarvan zal natuurlijk nul zijn. Ga je op nog grotere afstand van de Randstad zitten, dan holt dat de business case natuurlijk weer verder uit.

De uiteindelijk gekozen oplossing dat verkeer wat langer laag moet zitten, is volgens mij best gangbaar als je kijkt naar andere drukke gebieden met meerdere luchthavens. In London bijvoorbeeld zit je bij het opstijgen vaak een hele tijd laag, voordat eens een keer ruimte ontstaat om verder te klimmen en de motoren vol aan te zetten. En ze laten je met omwegen vliegen om voldoende paden te hebben naar de andere luchthavens rondom de stad. Ik realiseer me dat dit de vraag opwerpt of je de boel niet toch beter kunt concentreren op één luchthaven, maar die lijkt me wel een beetje een gepasseerd station. Er zijn wat dit betreft ook grenzen aan wat je kunt vragen van de mensen wonend in de aan- en wegvliegroutes van dat ene vliegveld, in het belang van alle rest van het land.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Widejo » wo 18 okt 2017, 14:46

Starlet schreef:Als het volgens jullie toch allemaal zo weinig voorsteld en onzin is, waarom dan niet gewoon die vluchten uitvoeren vanaf Schiphol?
Omdat er een kunstmatig limiet van 500.000 op het aantal vliegbewegingen zit om de mensen te pleasen die vrijwillig onder de aanvliegroutes van de derde luchthaven van Europa gaan wonen. Het limiet is een dodelijke ontwikkeling voor de luchthaven. Na jaren van groeistimulering door Schiphol om maatschappijen binnen te halen van formaat en KLM en Transavia ruimte te geven om het netwerk te laten groeien is de slagboom omlaag gezet. Dit was een groot succes, enkele voorbeelden zijn Jet Airways, dat met succes van Brussels Airport naar Schiphol gehaald is. Dagelijks met een Boeing 777 naar Toronto, Mumbai, Delhi en binnenkort Bangalore. De groei in het aanbod en netwerk van KLM/Delta vluchten naar Noord-Amerika en KLM naar Zuid-Amerika. De komst van Aeroméxico met een dagelijkse vlucht naar Mexico City en ga zo maar door.

Maar nu, kijken luchtvaartondernemingen toe en snappen het niet meer. Na jaren van faciliteren wek je de verwachting op de groeiparel van Europa te zijn en ook in kort tijdsbestek Frankfurt voor bij te streven, maar nu gooi je een muur op. Je werkt tegen en gaat gepasseerd worden. Je streeft als "secondary hub" binnen een wankelend luchtvaartbedrijf Air France-KLM, de mainhub van de grootse luchtvaartonderneming van Europa voorbij, Lufthansa. Simpel door jezelf op te stellen als een luchthaven die het begrijpt en ziet dat je open moet staan voor vernieuwing en andere maatschappijen zodat de markt zijn ding kan doen. En nu, stop je daar in eens mee? Het heeft een enorme impact op het vestigingsklimaat in Nederland.

En dan hebben we het nog niet gehad over de vliegtax, die de nieuwe regering voor ogen heeft. Na jaren van stimulatie voor prijsvechters, ga je een tax invoeren waardoor diezelfde prijsvechters hun lage tarieven niet kunnen garanderen. Ze pakken hun biezen en gaan weg. Als je concept niet gewaardeerd wordt, dan gaat men weg. Hedendaags straft Schiphol vanwege het naderende limiet vrachtmaatschappijen als ze hun slots niet gebruiken. Want, die slots zijn veel waard en kunnen ingezet worden door lijndiensten, want als je binnenkort geen slots meer mag toevoegen vanwege een limiet moet je niets laten liggen. Schiphol vergeet alleen dat cargo onderhevig is aan vraag en aanbod. Het kan voorkomen dat een slot niet gebruikt word, aangezien er geen cargovraag is. En wat gebeurd er? In 2 weken tijd verhuizen Singapore Airlines en Emirates Skycargo vrijwel alles naar Brussel. AirBridgeCargo gaat naar Luik. Dat zijn drie grote partijen die je daarmee verliest, opnieuw schadelijk voor het vestigingsklimaat in Nederland. En deze vorm van afbraakpolitiek kent nog meer voorbeelden.

Om op de quote terug te komen.
Nee, niet alle vluchten kunnen en mogen blijven. Ik ben het geheel eens met de gedachte dat die tiende vlucht naar Barcelona op donderdag, vol met charterklanten en wellicht één zakelijke reiziger niets te zoeken heeft op Schiphol als er op dat moment een vlucht vol met Chinese zakenlui uit Shanghai kan landen, en ook weer terug kan vliegen vol met Nederlandse entrepreneurs op zoek naar groeikansen in China. Is Lelystad de oplossing? Wellicht, maar niet met de huidige gang van zaken en zonder herindeling van het luchtruim.

Maar het essentiële is de verwijdering van het kunstmatige limiet en deze vervangen voor een marktplaats van slots waarin luchtvaartmaatschappijen onderling slots kunnen verhandelen of verhuren. En ja, een selectieproces. Probeer groei van maatschappijen waar je als Schiphol iets van kan zeggen zoals Transavia te stimuleren op Eindhoven en Rotterdam. Ook als dit betekent dat KLM weer moet beginnen vanaf bijvoorbeeld Rotterdam. Pure chartermaatschappijen zoals Small Planet Airlines en TUI moet je verbannen naar Eindhoven en mogelijk Lelystad (t.b.v. Noord-Nederland).

En als laatste, een luchthaven op zee. Dat is de enige en beste oplossing. Geen onzin met lange onderwatertunnels, drijvende of ronde landingsbanen. Maar gewoon een kunstje zoals Nederlandse bedrijven dat ook in het aanleggen van de Deltawerken, de Maasvlakte en in Dubai hebben laten zien. Betaalbaar en efficiënt op de lange baan. Het Schiphol van nu kan dan weer kleiner worden en ingezet worden voor zakelijk verkeer en kleine toestellen met een limiet, zoals London City Airport. En met de hoge woningnood in de Randstad, kan woningbouw in de Haarlemmermeer de oplossing zijn zowel voor die woningnood als voor een gedeelte van de financiering van de nieuwe luchthaven.
Hamburg, meine Perle

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Egbert » wo 18 okt 2017, 16:17

Een Schiphol op zee, waar? De Noordzee? Daar gaat elke gemeente die uitzicht heeft op het nieuwe Schiphol tegen protesteren. En hoe ver leg je het buiten de duinen en hoe moeten de reizigers er komen? Als je kijkt naar Kansai International Airport, de weg er naartoe heeft al een miljard gekost. Wat kost een hele luchthaven dan wel niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 okt 2017, 17:26

^^ In zee kan het vermoedelijk wel kleiner dan het huidige Schiphol. Met drie start- en landingsbanen zul je waarschijnlijk voldoende capaciteit hebben. Maar inderdaad, er zijn andere issues. Je zult een snelweg en spoorlijn moeten aanleggen. Je kunt niet te ver van Amsterdam zitten. Ik zie vooralsnog veel beren op de weg, en ik denk dat de politieke wil voor zo'n megaproject ook ontbreekt.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Widejo » wo 18 okt 2017, 19:11

Egbert schreef:Een Schiphol op zee, waar? De Noordzee? Daar gaat elke gemeente die uitzicht heeft op het nieuwe Schiphol tegen protesteren. En hoe ver leg je het buiten de duinen en hoe moeten de reizigers er komen? Als je kijkt naar Kansai International Airport, de weg er naartoe heeft al een miljard gekost. Wat kost een hele luchthaven dan wel niet.
Gewoon aan het einde van een dijk. Ik zou voor de kust van Hillegom gaan op redelijke afstand van Amsterdam en Hoofddorp. Denk je dat het uitzicht op een luchthaven opweegt tegen de "overlast" die men op het land heeft? De gemeente Haarlemmermeer heeft het hoogste percentage toeristenbelasting, namelijk €5,- per persoon per nacht. Ik denk dat een gemiddelde gemeente wel kan leven met de aanwezigheid van een luchthaven een aantal kilometers verder op zee. Het biedt in ieder geval veel kansen. Hillegom is geen badplaats en de stranden van de Maasvlakte worden ook prima bezocht. En daar heb je een petrochemische terminal in je rug.

De luchthaven zou je kunnen verbinden met de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep, noordelijk om Hillegom en bij 'de Zilk' eindigen in een knooppunt. Dan 2x2 autoweg tot de terminals. Zuidelijk van Nieuw-Vennep zou je de spoorlijn kunnen aftakken zowel van de HSL als de spoorlijn naar Leiden en tussen Lisse en Hillegom door laten lopen tot het punt waar het zich bij 'de Zilk' samenvoegt met de autoweg. Je zou zelfs voor de Keukenhof tussen Lisse en Hillegom een station kunnen bouwen. Dus genoeg toeristische kansen voor de gemeente waar dan de luchthaven voor de deur ligt.

Je vergelijking met Kansai tot slot begrijp ik. Maar gelukkig ligt Nederland niet een risicovol gebied als het gaat om aardbevingen en tyfoons. Je hebt met hoog water en winden van doen. Iets wat bij de Maasvlakte en de Deltawerken al opgelost is. We hebben in eigen huis de kennis om zoiets te bewerkstelligen. In combinatie met publiek-private aanbestedingen en de waardestijging van de woongebieden die het hedendaagse Schiphol omringen is er voldoende cashflow voor het faciliteren van een megaproject. Het is hier geen Duitsland zeg.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 okt 2017, 19:36

Widejo schreef:In combinatie met publiek-private aanbestedingen en de waardestijging van de woongebieden die het hedendaagse Schiphol omringen
Zouden die woningen echt meer waard worden als Schiphol zou verdwijnen? Juist het dichtbij Schiphol wonen is voor mensen die vaak moeten reizen voor hun werk echt aantrekkelijk.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Widejo » do 19 okt 2017, 0:04

^^
Ik denk met name aan kernen als Aalsmeer en Uithoorn, Badhoevedorp en Halfweg-Zwanenburg.
De mensen die in de omgeving wonen om daar als zakelijke reiziger voordeel uit de halen, wonen eerder in Vinkeveen, Amstelveen of Amsterdam.
Hamburg, meine Perle

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Egbert » do 19 okt 2017, 8:08

Widejo schreef:Gewoon aan het einde van een dijk. Ik zou voor de kust van Hillegom gaan op redelijke afstand van Amsterdam en Hoofddorp. Denk je dat het uitzicht op een luchthaven opweegt tegen de "overlast" die men op het land heeft? De gemeente Haarlemmermeer heeft het hoogste percentage toeristenbelasting, namelijk €5,- per persoon per nacht. Ik denk dat een gemiddelde gemeente wel kan leven met de aanwezigheid van een luchthaven een aantal kilometers verder op zee. Het biedt in ieder geval veel kansen. Hillegom is geen badplaats en de stranden van de Maasvlakte worden ook prima bezocht. En daar heb je een petrochemische terminal in je rug.
Die gemeentes schreeuwen al moord en brand vanwege een windmolenpark dat 10 km uit de kust komt te staan. Denk je echt dat ze geen probleem met een luchthaven hebben?
En of het kleiner kan, waarom? Ik begrijp dat Schiphol juist banen uit verschillende richtingen heeft vanwege de verschillende windrichtingen die heersen.
Ik ben echt niet a priori tegen een vliegveld in de Noordzee, maar volgens mij denk je er toch een beetje te gemakkelijk over.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Starlet » do 19 okt 2017, 8:20

Widejo schreef:
Starlet schreef:Als het volgens jullie toch allemaal zo weinig voorsteld en onzin is, waarom dan niet gewoon die vluchten uitvoeren vanaf Schiphol?
Omdat er een kunstmatig limiet van 500.000 op het aantal vliegbewegingen zit om de mensen te pleasen die vrijwillig onder de aanvliegroutes van de derde luchthaven van Europa gaan wonen.
Mijn commentaar was meer als een steek onder water bedoeld. Ik ben voorstander om juist het plafond op te heffen en eerder te investeren in gevel-,raam- en dak isolatie en het bouwen van een of twee extra schipholtunnel(s) onder het internationale gedeelte, zodat je vanuit het vliegtuig in de trein (HSL) kan stappen. In plaats van een overstap op een vliegtuig, zou de trein ook een alternatief kunnen bieden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Rein » do 19 okt 2017, 8:33

Widejo schreef:^^
Ik denk met name aan kernen als Aalsmeer en Uithoorn, Badhoevedorp en Halfweg-Zwanenburg.
De mensen die in de omgeving wonen om daar als zakelijke reiziger voordeel uit de halen, wonen eerder in Vinkeveen, Amstelveen of Amsterdam.
Ik denk dat ik je niet begrijp. Op basis waarvan denk je dat zakelijke reizigers eerder in Vinkeveen, Amstelveen en Amsterdam dan in die andere plaatsen wonen? Is dit een pure aanname of heb je hier cijfers over?

Overigens lijkt mij Amstelveen net zoveel omgeving van Schiphol als bijvoorbeeld Badhoevedorp.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Palance » do 19 okt 2017, 9:58

Nog vanmorgen stond er in het AD een artikel over de wens van gemeenten om voor mensen die per 1-1-18 in een 'lawaaizone' van Schiphol komen te wonen, een clausule in het koopcontract op te nemen waarin staat men afziet van klachten over vlieglawaai, omdat je er immers willens en wetens gaat wonen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » za 21 okt 2017, 22:35

Widejo schreef: Gewoon aan het einde van een dijk. Ik zou voor de kust van Hillegom gaan op redelijke afstand van Amsterdam en Hoofddorp. .
Dat gaat helemaal voorbij aan de stroom dynamiek in de zanderige Noordzee, en wat dat voor gevolgen kan hebben aan de kust. Leg dan een brug aan.

Daarnaast komt het vliegveld dan nog verder weg te liggen van de Nederlanders die niet aan de kust wonen. Schiphol heeft de ruimte en (capaciteit) mogelijkheden op eigen terrein verder te groeien, het plafond dat er ligt is slechts bestuurlijk overeengekomen, en is geen gevolg van de werkelijke beperkingen van de infrastructuur (of rek daarin), of de beschikbare ruimte binnen het huidige terrein.

Ik ben voorstander van het verplaatsen, in dialoog met de sector, van vakantievervoer naar andere vliegvelden, daar waar dat kan en redelijk is. De complicaties met Lelystad zijn een indicatie dat de keuze voor dat vliegveld vooral voortgekomen is uit een bestuurlijk compromis om maatschappijen over de brug te krijgen hun vluchten op Schiphol op te geven/verplaatsen. We hebben best een paar regionale vliegvelden die minder interfereren met Schiphol, gebruik die. Die liggen ook mooi gespreid, met een mooi dekkingsgebied, en investeer dan in de (OV) bereikbaarheid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Vinny » zo 22 okt 2017, 10:52

Er is ook wel eens een nieuw banenstelsel op Schiphol bedacht, bijvoorbeeld een parallelle Kaagbaan - die zou over het tracé van de N 201 komen te lopen. Het is alleen steeds minder realistisch nu de Haarlemmermeer ook steeds dichter bebouwd raakt. Uiteindelijk denk ik wel dat je een echte toekomstvisie moet ontwikkelen. Als de groei zo doorgaat komen de grenzen wel in zicht.

Overigens zou ik het ook prima vinden als vakantievluchten verder worden geregionaliseerd naar Eelde, Twente, Maastricht/Aachen of zelfs Brussel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Chris » zo 22 okt 2017, 11:07

Rond Amsterdam is een grote vraag naar betaalbare woningen, maar de regio wordt door Schiphol ook een beetje op slot gezet. Op sommige plekken is het vliegtuiglawaai echt te erg om te kunnen bebouwen, maar ook gebieden waar het binnen de normen is kan je moeilijk spreken van mooi rustig wonen. Het volbouwen van de Bloemendaler Polder langs de nieuwe A1 wordt ook een vergissing genoemd door het vliegtuiglawaai. Maar de Haarlemmermeer is wel een regio waar je tienduizenden huizen en bijbehorende infrastructuur zou kunnen bouwen zonder meteen met natuurproblemen te komen zoals Waterland.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Rein » zo 22 okt 2017, 11:13

Op de tekentafels ligt onder meer het plan om in de Haarlemmermeer het hele gebied ten westen van Nieuw Vennep vol te bouwen. Dat zouden dan zeker 15.000 woningen zijn. Daar liggen geen echte aan- en uitvliegroutes, dus daar zou best gebouwd kunnen worden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door verfmeer95 » zo 22 okt 2017, 11:25

Weet iemand waarom er bij Amsterdam-Noord niet buiten de ring gebouwd wordt? Volgens mij ligt daar nog genoeg potentieel.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Willem » zo 22 okt 2017, 11:38

Rein schreef:Op de tekentafels ligt onder meer het plan om in de Haarlemmermeer het hele gebied ten westen van Nieuw Vennep vol te bouwen. Dat zouden dan zeker 15.000 woningen zijn. Daar liggen geen echte aan- en uitvliegroutes, dus daar zou best gebouwd kunnen worden.
Qua ontsluiting over de weg ligt die hoek minder gunstig.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door sanderl » zo 22 okt 2017, 11:43

Omdat daar een waardevol landschap ligt. Bovendien is bouwen in het landschap inmiddels wat passé. Zeker in Amsterdam is het vooral verdichten en de hoogte in tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 okt 2017, 11:45

verfmeer95 schreef:Weet iemand waarom er bij Amsterdam-Noord niet buiten de ring gebouwd wordt? Volgens mij ligt daar nog genoeg potentieel.
Ik neem aan dat men Landelijk Noord ook echt landelijk wil houden. Niemand zit er op te wachten dat het landschap rond Ransdorp, Durgerdam, Holysloot etc. door grootschalige stadsuitbreiding wordt verpest. Dezelfde reden waarom Nijmegen niet naar het oosten uitbreidt, maar de Waal overspringt, waarom Arnhem niet naar het noorden uitbreidt, waarom Assen niet naar het oosten uitbreidt maar aan de andere kant van de A28 verder bouwt...

De rest ten noorden van Amsterdam is gemeente Waterland en die zullen van Landsmeer ook wel geen buitenwijk van Amsterdam willen maken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 okt 2017, 11:48

Vinny schreef:Overigens zou ik het ook prima vinden als vakantievluchten verder worden geregionaliseerd naar Eelde, Twente, Maastricht/Aachen of zelfs Brussel.
Bij Groningen-Eelde en Maastricht/Aachen is dat al meermaals geprobeerd, maar met weinig succes. Er is gewoonweg niet voldoende animo voor. Ja, een paar vakantievluchten zijn er nog steeds en een luchthaven als Groningen heeft een paar goede verbindingen met Kopenhagen en in minder mate Gdansk en London-Southend. Maar veel stelt het niet voor.

Het zal hoe dan ook voor ongelijkheid zorgen. KLM en dochter Transavia (met codeshares met KLM) zullen vanaf Schiphol ongetwijfeld kunnen blijven vliegen naar typische vakantiebestemmingen als Alicante, Málaga, Faro, Ibiza en Split, met als excuus die anderhalve overstapper die er is. B( Maatschappijen als Ryanair en Easyjet willen ook graag vanaf de best bereikbare luchthaven van Nederland vliegen, maar worden mogelijk gedwongen verbannen naar kleinere luchthavens in de periferie. En ik ben er op tegen om bepaalde maatschappijen te dwingen te verkassen, want dat is in mijn ogen concurrentievervalsing.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » zo 22 okt 2017, 12:18

Er is in de sector best bereidheid om selectief vluchten te verplaatsen. Maar dat hangt inderdaad aan de bereidwilligheid van de KLM vast om ook dochter Transavia op een faire wijze me te laten verhuizen. Daar zit nog wel een probleem. Ik weet dat het eerder geprobeerd is. Maar de chartermarkt is sindsdien wel flink veranderd. Eigenlijk was het toen alleen Transavia dat vanuit de regionale vliegvelden opereerde. Air Holland stelde niets voor, en Martinair, die zat honkvast op Schiphol. Beide spelers zijn weg van de vakantiemarkt, en we hebben nu Corendon (die echt wel willen) en TUI (die in principe best akkoord is).

Maar er is meer. Er dient meer gedaan te worden aan de OV bereikbaarheid van de regionale luchthavens. Ik woon praktisch naast luchthaven Rotterdam (ben er dit jaar dichter naar toe gekropen) maar zie dit nooit als een echt potentieel alternatief, en dat komt eigenlijk door de OV bereikbaarheid. Ook toen ik nog in Den Haag woonde, de tweede naamgever aan het vliegveld. Zelfs de metrolijn tussen beide naamgevers stopt er niet. :facepalm: Er is geen directe bus vanaf Den Haag, er is geen bus vanaf Delft. Je zult vanaf de metro of Rotterdam Centraal met de bus moeten. En dat geldt natuurlijk voor alle regionale luchthavens in Nederland: de extra bus schakel die je hebt vanaf de trein. We zijn natuurlijk verwend met Schiphol, zeker vergeleken met andere landen, maar dat staat dus wel tussen succes en falen van spreiding naar regionale luchthavens. Ook bij Lelystad dus. Of het lang parkeren moet erg scherp geprijsd zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 okt 2017, 12:39

jelger schreef: En dat geldt natuurlijk voor alle regionale luchthavens in Nederland: de extra bus schakel die je hebt vanaf de trein. We zijn natuurlijk verwend met Schiphol, zeker vergeleken met andere landen, maar dat staat dus wel tussen succes en falen van spreiding naar regionale luchthavens. Ook bij Lelystad dus. Of het lang parkeren moet erg scherp geprijsd zijn.
Bereikbaarheid van grote luchthavens over het spoor is in veel landen om ons heen op zich nog wel oké (Brussel, Düsseldorf, Köln-Bonn, Parijs CDG, Frankfurt, etc.), zeker in Duitsland ligt er vaak minimaal wel een S-Bahn, maar uniek aan Schiphol is natuurlijk dat het vanuit bijna alle grote steden van het land frequent rechtstreeks bereikbaar is. Bussen leveren geklooi op, zeker als je met veel bagage of grotere gezelschappen reist is de bus toch in het nadeel.

Plaats reactie