Lelystad Airport wordt toch geen regionale luchthaven

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » zo 22 okt 2017, 12:56

Klopt, er is in de omringende landen ook inmiddels best wat gedaan aan de bereikbaarheid per trein. Ten aanzien van Schiphol is er ook tientallen jaren naar toe gewerkt. Je krijgt een verschuiving ook niet binnen een jaar of twee van de grond. Dat moet groeien.

Schiphol zal blijven liggen waar het ligt, daar is zoveel kapitaal in gestopt over de decennia, dat het verspilling is om de hele luchthaven te verplaatsen naar bijvoorbeeld de zee. Met dat fait accomplit in de hand (dat Schiphol blijft waar het ligt) zal dus gewerkt moeten worden aan het verplaatsen van het niet Schiphol gebonden verkeer, ook op een wijze dat dit een succes kan worden. En OV bereikbaarheid is nou precies een onderscheidend plus plunt voor velen om toch voor Schiphol te kiezen. Dat is bij regionale luchthavens ook niet van vandaag op morgen geregeld.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door verfmeer95 » zo 22 okt 2017, 13:00

Wat dat betreft is het jammer dat bij de bouw van de Blijdorp metrotunnel er niet voor gekozen is om het tracé via het vliegveld te verlengen. Dat had toen redelijk makkelijk gegaan.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » zo 22 okt 2017, 13:04

Dat is wat je krijgt met dit soort visieloos beknibbelen. Fixen kost weer meer geld. Het is eeuwig zonde. Er zijn wel wat vage plannen om de Randstad Rail 19 richting luchthaven door te trekken vanaf de Campus Delft, maar zover is het voorlopig niet, want die tram komt voorlopig ook niet aan de zuidkant van de stad.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Willem » zo 22 okt 2017, 13:58

Dat is meer een politiek dingetje omdat de luchthaven nu ook naar Den Haag (pardon, The Hague) vernoemd is. Een goede verbinding naar Rotterdam zet, zoals boven betoogd, meer zoden aan de dijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Palance » zo 22 okt 2017, 14:28

jelger schreef:Ik woon praktisch naast luchthaven Rotterdam (ben er dit jaar dichter naar toe gekropen)
In de Skaeve Huse? :duck: :PP:
jelger schreef:Er zijn wel wat vage plannen om de Randstad Rail 19 richting luchthaven door te trekken vanaf de Campus Delft, maar zover is het voorlopig niet, want die tram komt voorlopig ook niet aan de zuidkant van de stad.
Die plannen kende ik nog niet. Men had trouwens ook tram 25 kunnen laten aftakken bij de Melanchtonweg naar het vliegveld toe.

Ik ben een keer na landing met de bus 33 naar Centraal gereisd en daarna verder per tram. Met bagage in de tram gaat prima, maar de bus is een drama, zeker als er in Overschie ook nog mensen met kindereagens instappen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » zo 22 okt 2017, 16:30

Palance schreef:
jelger schreef:Ik woon praktisch naast luchthaven Rotterdam (ben er dit jaar dichter naar toe gekropen)
In de Skaeve Huse? :duck: :PP:
Grappenmaker! :knetter:
Palance schreef: Die plannen kende ik nog niet. Men had trouwens ook tram 25 kunnen laten aftakken bij de Melanchtonweg naar het vliegveld toe.

Ik ben een keer na landing met de bus 33 naar Centraal gereisd en daarna verder per tram. Met bagage in de tram gaat prima, maar de bus is een drama, zeker als er in Overschie ook nog mensen met kindereagens instappen.
Een aantal jaren geleden zijn er wat berichten over verschenen. Wel met het idee dat HTM lijn 1 dan via de Campus naar het vliegveld gerouteerd wordt, en lijn 19 dan naar de Tanthof (huidige eindpunt van lijn 1). Inderdaad in een totaalpakket van aanpak met RET tramlijn 25 vanuit Rotterdam.

Ik heb het vanuit Den Haag lang geleden eenmaal gedaan (nog voor metro E / Meijersplein er lag) en ik vond het aardig om het een keer gedaan te hebben, maar dat was het wel.

Dat de naamtoevoeging The Hague meer symbolisch is dan iets anders weet ik ook wel. De metrolijn ligt nu tussen de twee steden en dat is gewoon een gemiste kans. Een bus verbinding vanuit Delft is ook niet onaardig, maar dat je een vliegveld hernoemt voor de internationale marketing van Den Haag en dan geen rechtstreekse bus aan biedt vind ik gewoon een zwaktebod. Ongetwijfeld zijn de verwachte reizigersaantallen niet voldoende, maar het een versterkt het ander. Ik laat het vliegveld links liggen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Vinny » zo 22 okt 2017, 18:52

jelger schreef:Klopt, er is in de omringende landen ook inmiddels best wat gedaan aan de bereikbaarheid per trein. Ten aanzien van Schiphol is er ook tientallen jaren naar toe gewerkt. Je krijgt een verschuiving ook niet binnen een jaar of twee van de grond. Dat moet groeien.

Schiphol zal blijven liggen waar het ligt, daar is zoveel kapitaal in gestopt over de decennia, dat het verspilling is om de hele luchthaven te verplaatsen naar bijvoorbeeld de zee. Met dat fait accomplit in de hand (dat Schiphol blijft waar het ligt) zal dus gewerkt moeten worden aan het verplaatsen van het niet Schiphol gebonden verkeer, ook op een wijze dat dit een succes kan worden. En OV bereikbaarheid is nou precies een onderscheidend plus plunt voor velen om toch voor Schiphol te kiezen. Dat is bij regionale luchthavens ook niet van vandaag op morgen geregeld.
Het percentage reizigers dat per OV naar Schiphol reist is (ook internationaal gezien) erg hoog inderdaad, al vermoed ik dat dat ook te maken heeft met de relatief dure en slechte parkeervoorzieningen.

Mijn punt is meer dat Schiphol en Lelystad nauwelijks tegelijkertijd fors kunnen groeien. Uiteindelijk moet er gewoon een keuze gemaakt worden. Historisch gezien heeft Nederland altijd veel waarde gehecht aan het feit om een "mainport" te zijn. Een draaischijf voor goederen- en personenvervoer in noordwest-Europa. Als je die positie wilt handhaven dan is lapwerk volstrekt onvoldoende. Dan moet er echt naar iets nieuws gekeken worden: een grootschalige reconstructie van Schiphol of een verplaatsing van de belangrijkste activiteiten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » zo 22 okt 2017, 19:16

Die mainport functie kan je behouden door het verkeer dat niet direct bijdraagt aan die mainport functie op andere vliegvelden te laten vliegen. En ja, Lelystad is gezien de conflicten in het luchtruim een voorbeeld van een typisch bestuurskamer compromis. Schiphol kan momenteel gewoon groeien. Het huidige plafond is ook weer een bestuurlijk plafond. De ruimte reserveringen maken dat Schiphol voorlopig nog door kan groeien in capaciteit.

Niettemin kan het voor het maatschappelijk draagvlak in de regio wel wijs zijn om toch wat groei te dempen via het weghalen van het niet gebonden verkeer (bv de vakantie charters voor Nederlandse vakantiegangers, met de bekende pakketreizen). Deze vluchten dragen op geen enkele wijze bij aan de mainport functie, behalve dan dat we Europees kampioen in het aantal bestemmingen vanaf Schiphol zijn.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Willem » zo 22 okt 2017, 19:52

De waarde van Schiphol wordt wel eens overschat. Al die overstappende passagiers leveren meer milieuschade op dat ze aan economische winst meebrengen.
En de economie draait heus niet slechter als er geen rechtstreekse vluchten naar oorden als Windhoek of Bandar Seri Begawan zijn.

Natuurlijk is een vliegveld nodig, maar de gedachte dat Schiphol altijd en eeuwig moet groeien en uitbreiden is een soort schibboleth geworden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » zo 22 okt 2017, 21:02

Natuurlijk hoeft niet elk exotisch gat rechtstreeks aangevlogen te worden, dat is ook helemaal geen doel op zich - net zo min zo veel mogelijk transit passagiers - maar kan wel een gevolg zijn van een aantal aantrekkelijke factoren/condities. En die laatste moet je koesteren als klein land dat verder weinig eigen dingen meer heeft waar het op kan draaien. Voor bedrijvigheid is een goed vestigingsklimaat EN een goede bereikbaarheid een vereiste. Aan het einde van de lijn wil je niet zitten, je wil in het centrum van de lijnen zitten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Pino » ma 23 okt 2017, 10:04

Uiteindelijk bedient Schiphol een 300 bestemmingen, waar Düsseldorf en Zaventem er 200 respectievelijk 100 bedienen. Het verschil tussen die drie wordt niet gemaakt door verschillen tussen (West-)Nederland, België en NRW - maar puur door die hubfunctie. Ikzelf zou menen dat we daar als Nederlanders vooral de vruchten van plukken doordat de rest van Europa voor ons heel veel makkelijker bereikbaar is dan vanuit België en NRW. Voor KLM zijn méér vluchten naar méér Europese bestemmingen rendabel te maken doordat het intercontinentale reizigers oppikt. En dat geeft aan Nederland weer een zeker voordeel als vestigingsland. Dat we hierdoor ook rechtstreekse vluchten hebben naar exotischer plaatsen als Chengdu en Buenos Aires, is leuk voor een beperktere groep vakantiegangers en zakenreizigers. Maar ook het eventueel toevoegen van Windhoek of Bandar Seri Begawan maakt het verschil niet tussen die 100, 200 en 300 als hierboven omschreven.

Als de wens om meer capaciteit alleen maar draaide om een paar Boeing 777s naar exotische bestemmingen, was je relatief snel klaar geweest. Het zijn die vrij korte verbindingen binnen Europa die voor de grote drukte zorgen, maar die zul alleen kunnen ontsluiten door ook extra intercontinentaal verkeer aan te trekken. Ik ga me daarbij niet wagen aan stellingen dat die groei per se nodig is. De stelling dat Schiphol op deze manier wel genoeg bedient is verdedigbaar, en zelfs met een zekere "stilstand is achteruitgang" zal het land niet instorten. Een overzichtelijke groei zou ik zelf nog steeds wel leuk vinden, maar de vraag is en blijft hoeveel maatschappelijke kosten we daar als land voor over hebben.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door mavas » ma 23 okt 2017, 19:29

Ik zie zelf overigens de noodzaak niet om vakantievluchten te verplaatsen. Schiphol bedient ook gewoon een heel groot gebied van de Randstad waar veel mensen wonen die nu vrij snel in Schiphol kunnen zijn. Verplaatsen naar Lelystad vergroot de reistijd voor een groot deel van de inwoners, dus reken er maar op dat een deel dan niet of minder vaak naar Lelystad af zal reizen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door verfmeer95 » ma 23 okt 2017, 23:45

Wat dat betreft is bijv. Rotterdam dan ook een betere keuze. Maar er zal wel een rede zijn waarom dat vliegveld nooit genoemd wordt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Coen Tunnel » di 24 okt 2017, 7:21

^^ Nou ja, voor mij uit het noordoosten van het land is Schiphol prima. Lelystad ook. Maar ik heb voor een vlucht ook een keer kunnen kiezen tussen Rotterdam en Eindhoven, en dan is Eindhoven voor mij gunstiger. Met momenteel ook een groter aanbod aan vluchten.

Rotterdam ligt voor Randstedelingen misschien gunstiger, maar voor mensen uit het noorden en oosten van het land is dat allerminst het geval.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » di 24 okt 2017, 8:50

Eelde en Eindhoven.
Maastricht lijkt me een twijfel geval: teveel spreiding verdunt te veel en dan krijgen de maatschappijen hun (charter)vluchten weer niet volgeboekt. Rotterdam kan als je alle vakantievluchten weg wil halen van Schiphol, en bedient dan de Randstad. Maar het werkelijke probleem waarom de discussie gevoerd wordt, en Lelystad is ingebracht, is het bestuurlijk afgesproken plafond op Schiphol. Qua infrastructuur en mogelijkheden is dat plafond helemaal niet de grens voor het vliegveld. Ik zie Lelystad als een zinloos bestuurlijk project.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Peter » di 24 okt 2017, 13:26

Rotterdam zal ook niet alle vakantievluchten van Schiphol kunnen overnemen (zonder giga-uitbreiding en geluidsoverlast hier). Lelystad was juist gekozen omdat de ergste geluidsoverlast (stijgende vliegtuigen op 100-300 meter hoogte over woonwijken) hier niet voorkomen, en er veel meer mensen onder de landings(opstijg)bannen van Eindhoven, Rotterdam, Eelde en Enschede wonen (en vermoedelijk ook Maastricht, maar dat ligt te ver in een uithoek, net als Eelde). Pas als je dagelijks (iig in vakantietijd) tientallen charters vanaf Lelystad kan laten vertrekken zet het zoden aan de dijk en kan je Lelystad ook met fatsoenlijk OV verbinden. Bijvoorbeeld een onbemande metrolijn die 6 keer per uur pendelt tussen Lelystad (IC station met rechtsstreekse verbinding met Den Haag CS, Amsterdam CS en Schiphol) en de luchthaven Lelystad. Voor 5-10 vluchten per dag is dat veel te duur.

Voor charterverkeer geldt dat hier vaker hele families reizen, die graag met de auto (vol koffers) komen, en goedkoop willen parkeren (voor 1-3 weken). De trein is dan niet ideaal en zeker de niet de huidige dubbeldekkers. Charters hebben zelden een overstap (in noord-Europa iig), alleen soms tussenlandingen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Mark » di 24 okt 2017, 14:02

Zestienhoven wilt graag uitbreiden maar men steggelt daar nu al over geluidsnormen etc. etc.. Een functie zoals Lelystad kun je dus al helemaal afschrijven.

http://www.upinthesky.nl/2017/05/10/gee ... m-airport/

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Pino » di 24 okt 2017, 14:19

^^ Soms denk ik wel eens terug aan het Integraal Plan Noordrand, inclusief draai van de baan van Zestienhoven met een kwartslag. En of dat nu meer ruimte had gegeven voor groei aldaar. Had in ieder geval wel een moderner Zestienhoven dan nu opgeleverd...
Peter schreef:Pas als je dagelijks (iig in vakantietijd) tientallen charters vanaf Lelystad kan laten vertrekken zet het zoden aan de dijk en kan je Lelystad ook met fatsoenlijk OV verbinden. Bijvoorbeeld een onbemande metrolijn die 6 keer per uur pendelt tussen Lelystad (IC station met rechtsstreekse verbinding met Den Haag CS, Amsterdam CS en Schiphol) en de luchthaven Lelystad. Voor 5-10 vluchten per dag is dat veel te duur. Voor charterverkeer geldt dat hier vaker hele families reizen, die graag met de auto (vol koffers) komen, en goedkoop willen parkeren (voor 1-3 weken). De trein is dan niet ideaal en zeker de niet de huidige dubbeldekkers.
Ik zie in de trein naar Schiphol toch nog genoeg families met koffers. Als je maar een rechtstreekse treinverbinding met Schiphol hebt, kan dat ook prima. Het scheelt flink in kosten in vergelijking met Schiphol Langparkeren, en vanaf Schiphol Langparkeren zit je net zozeer te zeulen met koffers uit de auto, in de bus, uit de bus en naar de incheck. Een intercity die je vlakbij de incheck afzet is vaak behoorlijk veel efficienter. Het eerste cq laatste stukje tussen thuis en het opstapstation is dan vaak een kwestie van taxi of een lift van goede bekenden.

Ik kan me prima voorstellen dat ook families met koffers het prima zouden vinden om op die manier naar Lelystad te reizen. Maar dat gemak zul je echter nooit kunnen kopiëren, omdat Lelystad niet zo gunstig gelegen is in ons spoornetwerk als Schiphol. Zelfs als je treinpaden redelijk omgooit en nog eens een investering doet als de Utrechtboog, lijkt het feitelijk onmogelijk om Lelystad net zo hoogfrequent en met weinig overstappen met de rest van Nederland te verbinden als dat thans met Schiphol het geval is. En dan zit je nog maar op Lelystad Centrum, en staat de vraag naar aanbinding van het vliegveld nog open. Komt bij dat het voor auto-langparkeerders op Lelystad vermoedelijk minder duur zal worden dan op Schiphol, en dat de verplaatsing tussen parkeerterrein en terminal niet zo bewerkelijk zou moeten zijn. Dan blijven er alleen maar meer mensen over die met de auto zullen willen komen.

Neemt natuurlijk niet weg dat er een goede OV-verbinding moet komen tussen Vliegveld Lelystad en Lelystad Centrum. Maar ik zou daarvoor beginnen met een goede (en bij voorkeur non-stop) pendelbus. Voor lightrail kun je misschien wél vast de ruimte reserveren.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Peter » di 24 okt 2017, 15:30

Die families met koffers op Schiphol gaan in 50% van de gevallen naar een charter (de andere 50% is een reguliere lijnvlucht, meestal een grotere bestemming als Barcelona of Rome). Vaak wordt de familie met koffers op Schiphol gedumpt en rijdt vader (zelden moeder) dan naar de Langparkeerplaats terwijl de familie de koffers incheckt.

Maar goed: Lelystad-Schiphol wordt door 4 intercities per uur aangedaan op werkdagen (2 via Adam CS) en daarnaast door sprinters. Dat lijkt mij toch niet slecht. OK, vanuit Utrecht of Rotterdam moet je altijd overstappen naar Lelystad.

Natuurlijk ga je een pendelbus instellen met slecht 6 (en geen 60) vluchten per dag ipv lightrail, maar als die echt pendelt, dan rijdt die meestal leeg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door verfmeer95 » di 24 okt 2017, 15:35

^^ Schiphol-Lelystad is nu 4x per uur via Amsterdam-Zuid en Rotterdam heeft een 2x per uur een directe trein. Van de 4 grote steden heeft alleen Utrecht geen directe trein, die gaat nu slechts tot Almere Oostvaarders.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Peter » di 24 okt 2017, 16:07

verfmeer95 schreef:^^ Schiphol-Lelystad is nu 4x per uur via Amsterdam-Zuid en Rotterdam heeft een 2x per uur een directe trein. Van de 4 grote steden heeft alleen Utrecht geen directe trein, die gaat nu slechts tot Almere Oostvaarders.
Dat is waar ook. Dat is Vlissingen-Lelystad (die sinds een paar jaar is doorgetrokken)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door verfmeer95 » di 24 okt 2017, 16:28

^^ Vlissingen-Lelystad is ingekort tot Dordrecht-Lelystad (tot afschuw van de Zeeuwen) en de trein uit Vlissingen rijdt nu via Haarlem naar Amsterdam CS.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Widejo » di 24 okt 2017, 17:47

Je moet in principe sowieso de bereikbaarheid per rails van Eindhoven Airport en Rotterdam/The Hague Airport verbeteren. In mijn optiek zijn Eelde en Maastricht/Aachen verloren, die laatste zal als vrachtluchthaven tussen de Vlaamse Ruit en het Rürhgebiet potentie hebben, maar vist in dezelfde vijver als gevestigde vrachtluchthavens als Brussel en Luik.

Het plan voor een Schiphol op zee lijkt mij echt geen gek idee. Met de Haarlemmermeer, geschikt voor woningbouw en evt. uitbreiding van kantooroppervlakten in Hoofddorp (als toegang voor het nieuwe Schiphol) in de noordelijke Randstad lijkt mij het slaan van twee vliegen in een klap.

Eindhoven zou daarnaast ook ruimte moeten krijgen om uit te breiden. Daar zit veel potentie vanwege de uitstekende ligging in de Brabantse Stedenrij tegenover de Vlaamse Ruit en Rhein-Rühr.

Mijn punt is dat bestuurlijk opleggen van verplichtingen zoals een bouw van Lelystad, maar bovenal willekeurige grenzen en vliegtaxen alleen maar negatief werkt.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Pino » di 24 okt 2017, 18:00

Peter schreef:Vaak wordt de familie met koffers op Schiphol gedumpt en rijdt vader (zelden moeder) dan naar de Langparkeerplaats terwijl de familie de koffers incheckt.
Wat heerlijk efficient; wij stonden dertig jaar geleden nog met de hele familie op P3. "Samen uit, samen thuis" won het van mogelijke efficiëntie-slagen. En natuurlijk waren er toen nog geen mobiele telefoons of online inchecken waarvoor je in persoon aan de balie moest verschijnen. Overigens zou ik vader het sjouw-werk laten doen. Laat dan moeder maar even heen en weer rijden.
Natuurlijk ga je een pendelbus instellen met slechts 6 (en geen 60) vluchten per dag ipv lightrail, maar als die echt pendelt, dan rijdt die meestal leeg.
Als je naar Rotterdam kijkt, is een pendelbus toch nog niet zo heel vanzelfsprekend. De benadering daar is dat je vanaf Centraal hetzij een metro-bus-combinatie hebt, hetzij een rechtstreekse bus die een halfuur door Overschie slingert. In Eindhoven doen ze dat beter. Verder natuurlijk met je eens dat met zes vluchten in de dienstregeling pendelen geen echte optie is. Dan moet je eerder zorgen dat er een paar bussen rijden die lekker aansluiten op de vluchten die er zijn. Maar laat die dan tenminste rechtstreeks rijden. Ergens boven zes vluchten per dag moet je over op echt pendelen, en dat moment komt zeer ruim voor de zestig.
verfmeer95 schreef:Van de 4 grote steden heeft alleen Utrecht geen directe trein, die gaat nu slechts tot Almere Oostvaarders.
Almere Oostvaarders is nog niet een heel slecht punt om pendelbussen naar vliegveld Lelystad te laten beginnen en eindigen. Maar waar je nog een heel redelijke verbinding hebt vanaf vier grote steden, het is nog lang geen Schiphol met zijn verbindingen dat nu juist ook buiten de Randstad zeer sterk rechtstreeks verbonden is.
Widejo schreef:Eindhoven zou daarnaast ook ruimte moeten krijgen om uit te breiden. Daar zit veel potentie vanwege de uitstekende ligging in de Brabantse Stedenrij tegenover de Vlaamse Ruit en Rhein-Rühr.
Ik geloof best in uitbreiding Eindhoven als vertrek-luchthaven vanuit het Zuiden van Nederland. Zeker vanuit Noord-Brabant, Limburg en het zuiden van Gelderland, maar er zitten zeker groeimogelijkheden vanuit Zeeland en Utrecht (wanneer ze je vanuit Schiphol maar genoeg naar Lelystad verbannen) en zelfs vanuit de Rijnmond (wanneer Zestienhoven niet kan groeien en een keuze Lelystad/Eindhoven ontstaat). In die regio's zit genoeg vraag om flink wat Eindhovense vluchten op te kunnen vullen. Ik zie minder ruimte voor groei vanuit Rhein-Ruhr of de Vlaamse Ruit. Beide worden al prima bediend door vliegvelden in de lowcost/charter-markt, dus wat valt daar precies voor winst te behalen?

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Widejo » di 24 okt 2017, 18:45

^^
Je hebt daar hogere inwonersaantallen, dus een grotere markt. Eindhoven heeft voor een grotere radius potentieel, ook buiten de grenzen. De maatschappijen en de routes moeten natuurlijk het werk doen. Maar een HSL-treinverbinding Antwerpen - Düsseldorf via Eindhoven CS en een betere aansluiting van de luchthaven op het hoofdrailnet of zelfs direct op een mogelijke (HSL)-lijn naar Turnhout/Antwerpen dragen alleen maar bij. Ook de nodige verbeteringen op het wegennet naar de luchthaven zijn positief.

Het uitbreiden van de marechaussee/douane ondersteuning in Eindhoven zou het mogelijk maken om vluchten naar de Antillen te kunnen aanbieden. Iets waar TUI voor de Nederlandse markt maar vooral voor de Duitse markt wenst. Juist nu een goed moment om dit te bewerkstelligen met het verlies van de Air Berlin verbinding van Curaçao met Düsseldorf. Eurowings opteert niet die verbinding over te nemen. Ook verbindingen/charters met bijvoorbeeld Kaapverdische Eilanden en vakantiebestemmingen in het Midden-Oosten worden dan mogelijk.
Hamburg, meine Perle

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door waldo79 » di 24 okt 2017, 20:50

verfmeer95 schreef:^^ Schiphol-Lelystad is nu 4x per uur via Amsterdam-Zuid en Rotterdam heeft een 2x per uur een directe trein. Van de 4 grote steden heeft alleen Utrecht geen directe trein, die gaat nu slechts tot Almere Oostvaarders.
Die laatste trein eindigt in Almere Centrum.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door verfmeer95 » di 24 okt 2017, 21:02

^^ Die wijziging heb ik dan weer gemist.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Pino » di 24 okt 2017, 21:29

Widejo schreef:Je hebt daar hogere inwonersaantallen, dus een grotere markt.
De Belgische markt biedt misschien nog wat ruimte, maar NRW is een markt van een zeventien miljoen inwoners die wordt bediend door een stuk of vijf lowcost-vliegvelden naast een Dusseldorf dat een gezonde combinatie kan aanbieden van vakantievluchten en een goed netwerk van lijnvluchten. Wat precies moet het verkooppraatje van Eindhoven worden in die markt? "Wij zijn goedkoper" moet je maar hard maken. "Wij hebben meer vluchten op handige tijdstippen" krijg je niet rond tegen deze concurrentie. "Wij zijn prettig gelegen voor jullie" gaat niet snel vliegen wanneer je alleen al zestig kilometer achter de grens NL/NRW ligt en de treinverbindingen die je noemt nog redelijke toekomstmuziek zijn. Mensen willen meestal best een stukje rijden voor een ticket dat hen goed uitkomt, maar zoveel verder dan andere opties zonder zekerheid dat je goedkoper uit zult zijn of vliegt op betere tijdstippen ... ik zie dat gewoon niet gebeuren. Resteert "wij brengen je naar plaatsen waar je vanuit NRW niet kunt komen". Maar welke bestemmingen kunnen we dan zoveel rendabeler aanbieden vanuit Nederland, waar dat in NRW kennelijk niet uit kan? Veel meer opties dan de Antillen zie ik zo vlug niet.

In de tussentijd vind ik Dusseldorf overigens een prima luchthaven die voor Nederlanders interessant kan zijn. En zonder dat de groei daarvan in Nederland enige maatschappelijke investering hoeft te vergen. Laat Brabant zich de moeite besparen om te proberen een tweede Dusseldorf te worden...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Vinny » di 24 okt 2017, 22:04

Op veel buitenlandse luchthavens kun je gewoon een taxi nemen die wel betaalbaar is en waarbij de chauffeur wel klantvriendelijk is en desgewenst de koffers voor je in- en uitlaat. In Amsterdam schijnt zoiets science-fiction te zijn :facepalm:
In de tussentijd vind ik Dusseldorf overigens een prima luchthaven die voor Nederlanders interessant kan zijn. En zonder dat de groei daarvan in Nederland enige maatschappelijke investering hoeft te vergen. Laat Brabant zich de moeite besparen om te proberen een tweede Dusseldorf te worden...
Ik vind dat ook prima. Mijn probleem met de opwaardering van Lelystad is dat het net niets is. Het vliegveld kan niet groeien zonder Schiphol in de weg te zitten, en de vliegtuigen moeten noodgedwongen langer laag vliegen waardoor er feitelijk meer overlast ontstaat dan nodig is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Pino » di 24 okt 2017, 22:27

^^ Als ik het goed begrijp, is dat "in de weg zitten" vooral een kwestie van "meer overlast veroorzaken in de provincie dan zonder Schiphol het geval zou zijn geweest." Dat kan ik billijken. Enerzijds omdat je geen andere plekken zult kunnen vinden binnen een overzichtelijke afstand van de Randstedelijke gebruikers die dat probleem niet hebben (wellicht daargelaten opties als bouwen op zee of op de Veluwe). Anderzijds omdat het land wel een beetje mag delen in de overlast die hoort bij ons aller vlieggemak. De kans bestaat daarbij dat Eelde eigenlijk niet meer kan bestaan bij opening van Lelystad en Twente dan écht niet meer terugkomt, dus dan ga je misschien netto zelfs vooruit.

Op deze manier praat je mogelijk over een toekomst die bestaat uit Lelystad en Eindhoven als grote regionale vliegvelden naast Schiphol, Rotterdam met een City airport die wat charters meepakt, en dan wat export naar Bierset, Bremen en luchthavens in NRW. Zo heel slecht lijkt dat niet.

Plaats reactie