Lelystad Airport wordt toch geen regionale luchthaven

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Lelystad Airport wordt toch geen regionale luchthaven

Bericht door Rene » wo 10 jun 2009, 11:45

Cobouw (9-6-2009) schreef:Lelystad Airport veel meer dan plattelandsluchthaven
Lelystad Airport mag uitgroeien tot regionale luchthaven. De afgegeven ontwerpaanwijzing door de ministers Eurlings en Cramer opent daartoe de weg. De Flevopolder maakt zich op voor nieuwe economische activiteiten.

Lelystad - Met 130.000 starts en landingen per jaar behoort het in 1973 geopende Lelystad Airport al lang niet meer tot de categorie vliegveldjes die uit weinig meer bestaan dan een weiland met wat barakken erop. "Een plattelandsgebeuren kan je het hier bepaald niet noemen," zegt directeur Lex Oude Weernink. Worden de plannen werkelijkheid, dan verandert Lelystad Airport binnen afzienbare tijd in een echt drukke regionale luchthaven waar zeven dagen per week verkeersleiding aanwezig is. Dan staan er straks behalve sport- en lesvliegtuigjes ook zakenjets. Airbussen A320 en Boeings 737 op de baan. In een nieuwe terminal worden in de nabije toekomst volgens de ontwerpaanwijzing jaarlijks tussen de één en anderhalf miljoen passagiers afgehandeld.
Aan de uitbouw van Lelystad Airport tot een zakenluchthaven waar ook lijndienstvluchten mogelijk zijn, wordt sinds 1988 gewerkt. Realisatie kwam in 2004 dichterbij, toen de uitbreiding wettelijk werd vastgelegd in een Planologische Kernbeslissing. De ontwerpaanwijzing is een nieuwe fase in een proces dat over enkele jaren Lelystad Airport dezelfde status zal bezorgen als eerder de regionale vliegvelden bij Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Groningen en Twente verwierven. De eerste geplande stap is verlenging van de start- en landingsbaan van 1250 tot 2100 meter plus de aanleg van een parallelle taxibaan en een platform. Dat karwei kan beginnen zodra alle procedures zijn afgerond. Dat traject wordt morgen ingezet. De mer is goedgekeurd door de minister, het plan kan de inspraak in.
De Lelystadse wethouder Jop Fackeldey denkt dat in oktober dit jaar, na afloop van de inspraak, de definitieve aanwijzing van Verkeer en Waterstaat loskomt. Daarna kan de vernieuwde, uitgebreide luchthaven "ergens op de grens van 2010 en 2011" open. Rechter Tenzij de Raad van State moeilijk doet, want die zal er wel aan te pas komen, verwacht Fackeldey. "Dat is het gewone beeld bij uitbreiding van luchthavens in Nederland." Daarom is Oude Weernink wat voorzichtiger met het noemen van tijdstippen. "Ik geloof het pas als ik zeker weet dat mijn vergunning geldig is." Maar net als Fackeldey benadrukt hij dat de maatschappelijke weerstand in de regio tamelijk gering is. "De meeste mensen stellen het economisch belang voorop." De negatieve effecten van een grotere luchthaven, (geluidhinder, mogelijke slaapverstoring) wegen volgens verkeersminister Eurlings en milieuminister Cramer, de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad ruimschoots op tegen de economische voordelen. Fackeldey wijst er bovendien op dat de vliegroutes niet boven Lelystad liggen. De stad krijgt wel de lusten, maar niet de lasten van het vliegveld. Die lusten zullen naar verwachting vooral bestaan uit meer werkgelegenheid. Het is de bedoeling meer te maken van Lelystad Airport dan alleen een overloopluchthaven van het drukke Schiphol. Van de nieuwe luchthaven voor intra-Europees vliegverkeer wordt verwacht dat die een eigen gebruikerskring zal creëren en zo belangrijke economische impulsen geeft aan de hele regio. De bouw is een van de branches die daarvan profiteert. "De spin-off voor die sector zal aanzienlijk zijn," voorspelt Fackeldey.

De huidige luchthaven biedt werk aan ongeveer 300 mensen. Na uitbreiding zijn er ongeveer driemaal zoveel werknemers nodig voor de afhandeling van vracht en passagiers en voor zaken als beveiliging en schoonmaak. Diverse luchtvaartmaatschappijen hebben al interesse getoond voor vliegen op Lelystad, zegt Oude Weernink. Als concreet voorbeeld noemt hij Easyjet. Verder zullen zich rond de luchthaven allerlei ondersteunende bedrijven willen vestigen. Deze toestroom van mensen leidt tot woningbouw en de aanleg van nieuwe infrastructuur. Er staat al een afslag langs de A6 gepland waarvan Lelystad Airport profiteert. De bouw van een spoorwegstation (Lelystad Warande/Airport) staat eveneens hoog op de agenda. Dit nieuwe station komt hemelsbreed maar een paar kilometer van het vliegveld te liggen. Een shuttlebus pendelt op en neer. Zo ontstaat een transferium dat tevens de invalspoort wordt voor de bedrijventerreinen Larserpoort en Flevopoort en de nog te bouwen woonwijk Warande.
Tegelijk met de uitbouw van Lelystad Airport wordt door Lelystad en Almere gewerkt aan de ontwikkeling van de zogenoemde Larserknoop, een bedrijventerrein (waarin Larserpoort is opgenomen) met een hoogwaardige en innovatieve inrichting. Speciaal voor dit project hebben de twee gemeenten de Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA NV) opgericht, met ook de provincie Flevoland als aandeelhouder. Larserknoop is nadrukkelijk bedoeld voor onder meer luchthavengebonden en luchthavengerelateerde bedrijven. Vliegveld-directeur Lex Oude Weernink: "Uit ervaringen van regionale luchthavens in het buitenland weten we dat je als vliegveld niet zo gek groot hoeft te zijn om toch een enorme economische uitstraling op de regio te hebben."
Uiteraard zal de gang naar de Raad van State wel nodig zijn, want de kans is klein dat de milieubeweging het nalaat om in te spreken c.q. bezwaar in te dienen. Maar als alles doorgaat kan dit zeker potentie hebben voor Flevoland.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Kaaiman » vr 12 jun 2009, 16:07

Is dat treinstation het station Lelystad-Zuid dat al in ruwbouw klaar is?

Misschien wordt het toch nog eens wat met Lelystad. (leuke slagzin voor de gemeente :puh2: )
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Wouter N14 » vr 12 jun 2009, 18:24

Tja, dan gaan straks een hoop LCC's van Amsterdam naar Lelystad en dan kunnen alle Amsterdammers en andere Randstedelingen via de A6 naar Lelystad Airport. Wanneer is de verbinding A6-A9 ook al weer klaar? :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » vr 12 jun 2009, 18:38

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Wouter N14 » vr 12 jun 2009, 18:44

Zolang het geplande station lager op de agenda staat dan de vernieuwing van de luchthaven is het OV dus geen goed alternatief voor de doornseereiziger ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » vr 12 jun 2009, 18:46

Ik vermoed dat er dan een pendelbus Lelystad Centrum - Airport gaat komen :PP:
Maar goed, dat er sowieso een busschakel nodig is, is wel jammer.
Laatst gewijzigd door mavas op vr 12 jun 2009, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spatiegebruik verbeterd; zie http://www.spatiegebruik.nl/ voor tips

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Rein » vr 12 jun 2009, 20:43

Ik weet het niet hoor, Vliegveld Lelystad ligt bijna 70 km van Schiphol af. In welke mate is het dan een alternatief? Ter vergelijking: Rotterdam Airport ligt op ca 55 km van Schiphol.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door boe! » vr 12 jun 2009, 20:47

Voor de mensen die ten oosten van Amsterdam wonen is die locatie zo gek nog niet.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Wouter N14 » vr 12 jun 2009, 20:48

Vergelijk het met London. Stanstead en Gatwick liggen ook ver van de stad, maar zijn erg populair. Bij Stockholm idem.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Chris » vr 12 jun 2009, 21:00

Deze luchthaven zal dan ook niet alleen voor Amsterdam dienen, maar voor de noordoostelijke Randstad, toch een gebied goed voor snel een paar miljoen inwoners. Moet je maar eens kijken hoeveel mensen er in een straal van 80 kilometer rondom Lelystad wonen... da's toch wel een fors verzorgingsgebied.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Koesj » vr 12 jun 2009, 21:22

Een dik uur rijden vanuit Groningen, aantrekkelijker dan Bremen of Dusseldorf in ieder geval!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Vinny » vr 12 jun 2009, 21:44

jelger schreef:Ik vermoed dat er dan een pendelbus Lelystad Centrum - Airport gaat komen :PP:
Maar goed, dat er sowieso een busschakel nodig is, is wel jammer.
Dat ding bestaat al. Rijdt in een onmogelijke frequentie van eens per uur tussen 09:00 en 12:00. Erg leuk als je een conferentie daar hebt. De uitstaphalte is in 'the middle of nowhere'. Bovendien is het schreeuwend duur: 3 euro enkele reis. Nee, het is een eerste klas reclametrip om voortaan gewoon de auto te nemen en het parkeergeld bij de baas te declareren :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » vr 12 jun 2009, 22:14

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Palance » zo 15 jun 2014, 11:36

En nu wil men Lelystad dus als een soort overloop gaan gebruiken voor Schiphol. Het kan aan mij liggen, maar ik mis informatie over toeleidende infrastructuur daar naartoe: Komen er nieuwe wegen, wordt er een spoor om- of aangelegd, komt er een directe (bus)verbinding tussen Schiphol en Lelystad, kortom: hoe wil men de enorme groei op gaan vangen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door captain007 » zo 15 jun 2014, 12:04

Ik denk dat het met die groei zwaar tegen gaat vallen. De meeste vliegmaatschappijen lopen totaal niet warm om vanaf Lelystad te gaan vliegen. Zeker omdat de baan na verlenging nog niet lang genoeg is voor de grote vliegtuigen en omdat er niet in de nacht gevlogen mag worden. Ik denk dus dat het een enorme flop gaat worden en potentieel kans maakt om een GTI te worden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Seat Ibiza » zo 15 jun 2014, 12:15

captain007 schreef:... de baan na verlenging nog niet lang genoeg is voor de grote vliegtuigen en omdat er niet in de nacht gevlogen mag worden.
Het kan aan mij liggen, maar er zouden toch vooral vakantiecharters en low-costvluchten naar Lelystad moeten gaan verkassen? Dat zijn dus geen grote toestellen, die daarnaast ook niet in de nacht vliegen over het algemeen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door hoevenpe » zo 15 jun 2014, 12:41

In het oorspronkelijke plan uit 2009 was er sprake van een verlenging tot 2100m, in het laatste plan las ik al over 2400m.

De lengte van de baan lijkt dus al aangepast te zijn om ook grotere toestellen te kunnen bedienen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door boe! » zo 15 jun 2014, 12:43

^^ De echte grote toestellen hebben een nog langere baan nodig.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door duikgek89 » zo 15 jun 2014, 13:14

LCC's gebruiken die kisten niet of heel weinig.
Transavia vliegt met 737-700's en 737-800's
Ryanair alleen met 737-800's
Easyjet vliegt met A319's en A320's

Die kisten hebben aan 2400m genoeg. Zelfs 2100m zou voor kortere vluchten prima moeten werken, volle bak naar Hurghada of Tenerife wellicht niet.


Als je echt grote bakken hebt ga je 3km of meer nodig hebben voor langere vluchten en/of zwaardere beladingen. Cargolux vliegt wel vanaf Maastricht met 747's met een baanlengte van 2500m (uit mijn hoofd) maar dan ben je wel gelimiteerd in je startgewicht.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Rein » zo 15 jun 2014, 13:41

@seat: juist wel. De eerste bulk charters vertrekt rond 5 uur en de laatste bulk komt rond 1 uur 's nachts weer terug. De chartermaatschappijen hebben de nachtvluchten echt nodig om rendabel te kunnen draaien wil men de tickets niet onnodig duur laten worden.

Ik zie mezelf trouwens niet zo snel vanaf Lelystad vertrekken. Kost me meer dan een uur extra tov Schiphol. Voor mij ligt dat vliegveld veel te ver weg. En ik denk dat dat voor velen geldt, al zal het voor noordelijke en oostelijk Nederland wel weer gunstig zijn.

Al met al denk ik net als Captain007 dat dit een kansloos project wordt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door boe! » zo 15 jun 2014, 13:49

Rein schreef:Voor mij ligt dat vliegveld veel te ver weg.
Als je Hoofddorp als uitgangspunt neemt, dan ligt elke locatie anders dan Schiphol ver(der) weg. :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Chris » zo 15 jun 2014, 13:53

Rein schreef:Ik zie mezelf trouwens niet zo snel vanaf Lelystad vertrekken. Kost me meer dan een uur extra tov Schiphol. Voor mij ligt dat vliegveld veel te ver weg. En ik denk dat dat voor velen geldt, al zal het voor noordelijke en oostelijk Nederland wel weer gunstig zijn.
Vanuit het oosten van Nederland ligt Lelystad nogal ongunstig, vanaf Zwolle of Apeldoorn of Arnhem moet je een eind binnendoor. Alleen vanuit Friesland kan je er via de A6 redelijk snel heen. Het voordeel vanaf bijvoorbeeld Zwolle is wel dat je zo goed als gegarandeerd filevrij naar Lelystad kan, terwijl dat niet per se voor Schiphol geldt, alhoewel dat met het SAA ook aangepakt wordt.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door verfmeer95 » zo 15 jun 2014, 14:00

Misschien een A30 Barneveld-Lelystad :top:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Rein » zo 15 jun 2014, 14:27

boe! schreef:
Rein schreef:Voor mij ligt dat vliegveld veel te ver weg.
Als je Hoofddorp als uitgangspunt neemt, dan ligt elke locatie anders dan Schiphol ver(der) weg. :yes:
Uiteraard. Maar dat een bepaalde maatschappij vanaf Lelystad zou vertrekken zou voor mij een reden zijn om er niet mee te gaan vliegen. Net zo min als ik vanaf Eindhoven vlieg bijvoorbeeld. Voor (bijna) de hele noordelijke, westelijke en zuidelijke Randstad ligt Lelystad gewoonweg te perifeer en is het amper een alternatief voor Schiphol of Rotterdam.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door boe! » zo 15 jun 2014, 15:53

En als een vlucht vanaf Lelystad 300 euro goedkoper is dan vanaf Schiphol, kies je dan nog steeds voor Schiphol?

Ik ben überhaupt niet gewend om vlakbij een burgervliegveld te wonen, dus ik moet altijd een stuk reizen. En of dat nou Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Weeze of Lelystad is, boeit mij eigenlijk niet zo. Lelystad is overigens voor mij wel goed bereikbaar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Palance » zo 15 jun 2014, 16:09

Als ik er maar goed en snel kan komen dat vind ik het best waar er vandaan gevlogen wordt. Mijn voorkeur blijft Rotterdam (sfeervol vliegveld en voor mij lekker dichtbij), maar daar van kom je helaas niet overal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Vinny » zo 15 jun 2014, 17:43

Tja ik zou dan kiezen voor Eelde Airport. Dat vliegveld uitbouwen kost ongetwijfeld minder geld dan een zuiderzeelijn en de Groningers kunnen zich dan wel in een wereldstad wanen. De dieseltreintjes van Arriva geef je een hippe naam "S bahn Groningen" mee... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Rogier » zo 15 jun 2014, 19:37

Waardeloos plan, omdat Schiphol genoeg ruimte heeft om te groeien.
In de afgelopen paar jaar hebben veel vliegmaatschappijen hun oudere vliegtuigen (747) door nieuwere vliegtuigen vervangen i.v.m. hogere brandstofprijzen.
Deze nieuwere vliegtuigen zijn een stuk stiller, waardoor Schiphol meer ruimte heeft om te groeien.
Dit is ook een reden waarom veel vliegmaatschappijen tegen Lelystad zijn. Het vliegveld is niet noodzakelijk.
Daarnaast draait het huidige vliegveld goed.
Echter de huidige gebruiken worden bij de ombouw gedwongen om te vertrekken.
Ik ben benieuwd of Teuge genoeg ruimte heeft om deze gebruiken te kunnen ontvangen.
Verder ben ik van mening dat men de baan naar 3,5 km en 80 meter breed moet uitbouwen.
In de polder is deze ruimte aanwezig en daardoor zijn de kosten redelijk beperkt voor de extra uitbreiding.
Het voordeel is dan dat er ook grotere vliegtuigen kunnen landen.
Dit laatste kan eventueel interessant i.v.m. mogelijke LCC vluchten richting Amerika.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door waldo79 » ma 16 jun 2014, 7:22

Teuge?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door Rogier » ma 16 jun 2014, 7:44

waldo79 schreef:Teuge?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegveld_Teuge

Vliegveld tussen Apeldoorn en Deventer.

Plaats reactie